Урок "Велика Грецька колонізація. Грецькі міста колонії Північного Причорномор'я"

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з історії (інтегрований курс) для дітей з особливими освітніми потребами.
Перегляд файлу

Урок з історії Всесвітньої для учнів 6-х класів з Особливими освітніми потребами.

Автор: Воробйова Ольга Володимирівна, учитель історії санаторної школи-інтернату І-ІІ ст. №22, м.Київ

 

Тема уроку: Велика грецька колонізація

Мета:

  • ознайомити з основними причинами, напрямками та особливостями грецької колонізації, заснуванням античних грецьких поселень на території України, взаєминами  греків і місцевого населення ;
  • сприяти розвитку  навичок роботи з історичною картою, хронологією та термінологією ;
  • виховувати повагу до історії Греції.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, стінна карта «Велика грецька колонізація», ілюстративні матеріали.

Основні терміни та поняття: колонізація, колонія, місто-метрополія.

Основні дати: VIII ст. до н. е. — початок Великої грецької колонізації; VII ст. до н. е. — заснування перших грецьких колоній на українських землях.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель знайомить учнів із темою й основними завданнями уроку.

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Варіант 1. Розгадування ребусів (поліс, тиранія, демос)

 

 

ребусиребусиребуси

                                             ребуси4=С

ребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребуси

 

ребусиребусиребусиребусиребуси ребуси

 

 

ВАРІАНТ 2

Бесіда за запитаннями

1. Якими були причини розгортання боротьби між демосом і знаттю?

2. Що зумовило появу влади тиранів? Чиї інтереси захищали тирани? Чому їхня влада була нетривалою?

3. Чому з Греції формується полісний устрій?

4. Опишіть зовнішній вигляд воїна-гопліта.

ІІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
      Як вам уже відомо, у Х—VIII ст. до н. е. фінікійські мореплавці-торговці створили колонії на островах  Середземного моря, а також на його південному та західному узбережжях. Однак невдовзі в них з’явилися конкуренти — греки.

Уже в VIII ст. до н. е. грецькі міста заснували свої колонії на берегах Апеннінського півострова, розташованого на захід від Греції.

   Грецькі міста виникли й на єгипетському березі — у дельті Нілу. Звідси до Греції вивозили єгипетський хліб, папірус, лляну полотнину. Єгиптяни перепродавали грекам слонову кістку, пахощі, лікарські рослини та чорношкірих рабів. У Греції казали: «Елліни розселилися на берегах Середземномор’я, як жаби навколо ставка». Період із VIII до VI ст. до н. е. вчені називають часом Великої грецької колонізації.

   Чому ж десятки тисяч греків залишали рідну Елладу й ви-рушали до далеких заморських країв?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕІАЛУ

План

1.Причини Великої грецької цивілізації

2.Напрямки Великої грецької цивілізації

3.Грецькі міста – колонії в Північному Причорномор`ї

1.Причини Великої грецької цивілізації

Вчитель:

 У 8-6 століттях до н.е. греки почали активно засвоювати нові поселення на берегах Середземного та Чорного морів. Причиною перенаселення стало те, що населення Еллади зростало, і селянам не вистачало земель, щоб усіх прогодувати. Цей період отримав назву Велика грецька колонізація.

 

Презентаця "Велика грецька колонізація"

 

   Проаналізувавши схему та переглянувши відеосюжет  за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=0PdSDQhUQeo учні самостійно  систематизуються причини колонізації  в зошит.

Робота з термінами

Велика грецька колонізація (VIІІ-VI ст. до н .е.) — процес заснування грецькими полісами власних поселень на нових землях.

Колонії (античні) — поселення, засновані греками в процесі колонізації Середземномор'я й Чорноморського узбережжя.

Колонізація — переселення на нові землі та їх господарське освоєння.

Місто-метрополія — місто, яке є засновником нового поселення — колонії.

 

Робота з картою

Простежте за картою основні напрямки грецької колонізації. Назвіть колонії греків на різних територіях.

Велика грецька колонізація - Всесвітня історія. Історія України. 6 клас.  Мороз

 

 

2.Напрямки Великої грецької цивілізації

Вправа «Акваріум»

 Учні поділяють на дві групи. Перші -  знаходять в підручнику напрямки Великої грецької колонізації. Друга група, називає міста колонії, які утворили стародавні греки. Отримані знання учні відображують у вигляді схеми:

Презентаця "Велика грецька колонізація"

3.Грецькі міста – колонії в Північному Причорномор`ї.

Розробка відкритого уроку з історії України в 6 класі "Велика грецька  колонізація. Античні міста-держави в Північному Причорномор'ї"

   Учні виступають із підготовленими повідомленнями про античні міста-держави, що існували на Чорноморському узбережжі. Учитель систематизує й доповнює результати роботи учнів, використовуючи наведений матеріал.

Додаткова інформація

   На території Північного Причорномор’я утворилося понад 30 грецьких колоній. Першими грецькими поселеннями в Причорномор’ї (VII ст. до н. е.) були: Істрія (у Придунав’ї) і Борисфеніда (на острові Березань). Згодом у пониззі Південного Бугу виникло місто Ольвія (у перекладі з грецької мови — «щаслива»). На узбережжі Керченської протоки були засновані міста Пантікапей (що стало столицею Боспорського царства), біля Дністровського лиману — Тіра. На початку V ст. до н. е. на території Західного Криму з’явилося місто Херсонес, якому судилося відіграти важливу роль у подальшій історії півострова.

   Розміри міст не перевищували 50—60 га. Кожне місто мало сільську округу (хору), яка забезпечувала його жителів необхідними продуктами харчування. Вироблене продавали в місті. Серед жителів хори було багато вихідців із навколишніх племен.

    Усі причорноморські міста-поліси, крім Боспорського царства, були демократичними або аристократичними республіками, де раби, жінки та іноземці не мали прав громадянства. Найвищим органом влади були народні збори, які ухвалювали закони. Виконавча влада перебувала в руках колегій і чиновників. Окремо існувала судова влада.

   У політичному розвитку античних міст-держав розрізняють два етапи: на першому (VII—І ст. до н. е.) вони були незалежними утвореннями, на другому (середина І ст. до н. е. — 70-ті рр. IV ст. н. е.) перебували в залежності від Риму.

   У зовнішній політиці поліси спочатку орієнтувалися на Грецію. У II—І ст. до н. е. Ольвія потрапила в залежність до Кримської Скіфії. На межі II—І ст. до н. е. Причорноморська Україна була втягнута в орбіту боротьби між найсильнішими державами — Римом і Понтом. Цар Понту Мітрідат VI Євпатор підкорив Боспорське царство, завдав поразки Кримській Скіфії та поширив владу на все Причорномор’я, у тому числі Ольвію. Зазнавши врешті поразки від римлян, Мітрідат заподіяв собі смерть у Пантікапеї (сучасна Керч), а римські війська оволоділи його царством. Політика грецьких міст переорієнтовується на Рим. У свою чергу, для Риму грецькі держави були своєрідним бар’єром перед натиском кочівників та інших варварських племен. Рим допомагав Херсонесу в його сутичках зі скіфами, у грецьких містах розміщуються римські гарнізони. У середині II — III ст. н. е. Тіра, Ольвія, Херсонес включаються до складу римської провінції Мезії. У політичну залежність від Риму потрапляє й Боспор.

   Смертельного удару грецьким містам-державам завдала варварська навала, яка двома хвилями (у III ст. — готи, у IV ст. — гуни) прокотилася Причорномор’ям. У III ст. під тиском готів загинула Ольвія та інші міста, а в IV ст. навала гунів знищила Боспорське царство. Вціліли лише Херсонес і Пантікапей, які із часом потрапили під владу Візантійської імперії.

Особливості господарства античних міст-колоній північного Причорномор’я

Сільське господарство

Ремесло і промисли

Торгівля

 Провідна галузь — виробництво зерна (пшениця,ячмінь, просо, жито). Значного розвитку набуло виноградарство, яке було основою виноробства. Розвинуте садівництво, городництво і тваринництво. Утримували биків, коней, кіз, овець, ослів, свиней, курей, качок

Найбільш масовим було керамічне виробництво. Поширені також залізоробне, залізообробне, ювелірне, склоробне виробництво і будівельна справа. Основні домашні ремесла — чинбарство, прядіння, ткацтво, різьблення по дереву й кістці. Промисли: рибальство, мисливство, видобуток солі

Жвава торгівля з місцевими племенами і Східним Середземномор’ям. До Греції вивозили зерно, худобу, шкіру, пушнину, рабів .Місцевим племенам продавали кераміку, зброю, тканини, вино, ювелірні вироби тощо. Із місцевою людністю торгівля була переважно обмінною, у містах — використовували гроші

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Гра «Закінчи речення».

Учні мають закінчити речення, вставивши відповідні слова та хронологію.

Херсонес -……………Пантікапей - ……………місто Керч .

Ольвія - ………………….. Колонії вели з метрополією жваву торгівлю. У метрополію колоністи продавали……………… Натомість з метрополії надходили……………

VІ. Підсумки уроку. У часи Великої грецької колонізації греки масово засновували свої поселення на берегах Середземного та Чорного морів. Новозасновані поселення називалися колоніями. Вони були політично незалежними від метрополій. Основний прибуток міста-колонії мали від торгівлі з місцевим варварським населенням та полісами Еллади.

 

VІІ. Повідомлення домашнього завдання:

Опрацювати 29 параграф підручника .
Попрацювати з картою історичного атласа .
Вивчити опорні терміни і дати до теми: «Велика грецька колонізація».

 

 

docx
Пов’язані теми
Всесвітня історія, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 січня 2021
Переглядів
5200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку