Гостини у музичних інструментів

Про матеріал

Мета заходу: ознайомити школярів початкових класів з найбільш поширеними різновидами музичних інструментів їх історією створення, продемонструвати звучання цих музичних інструментів.

Перегляд файлу

Дійові особи: Музика,Скрипковий ключ, Нотки, Фортепіано, Баян, Акордеон, Скрипка.

 

Музика : Добрий день усім гостям. у цій затишній залі.

Скрипковий ключ: Ми вдячні вам що завітали ви до нас. 

Музика : Я, Музика, чарівна фея. Сьогодні запросила вас сьогодні у цей казковий зал, щоб доторкнутися до дивовижного світу, познайомити вас  з моїми вірними помічниками  які скільки часу, невтомно дарують чарівні звуки музики людям - музичними інструментами, послухати їх дивовижне звучання та дізнаємося їх цікаву історію. Допомагати мені будуть, як завжди, мій нерозлучний товариш скрипковий ключ та нотки. (на сцену виходить скрипковий ключ та нотки) Тож стежинкою – мелодії та ніжних почуттів, вирушаємо в дивовижний, найзагадковіший світ любові – в світ, що зветься музикою.

Скрипковий ключ: 1.Дзвінкі таємниці – і справжні, й казкові

                                  Хто дав їм такі голоси веселкові?.

                                  Які невичерпні музичні скарбниці

                                  заховані в цих чарівних таємницях!

                     Нотка 2. Вони такі різні та іноді схожі:

                                  звучати і грізно, і лагідно можуть

                                  і високо й низько, і близько, й далеко,

                                  як вибухи грому, як клекіт лелеки...

                     Нотка 3.Вони намалюють без пензля картину,

                                  вони зачарують звучанням людину.

                                  В руках музикантів на знак диригента

                                  прокинуться і оживуть... [1. с 4]

Всі разом : – Музичні інструменти.

Скрипковий ключ: Щоб Музика звучала, людиною створено безліч музичних інструментів. Кожен інструмент неповторний і звучить по - своєму.

Пропоную вам зробити невелику подорож в країну музичних інструментів.

Музика: Щоб  дізнаєтесь яким буде перший інструмент з  яким ми познайомилися потрібно  відгадати загадку.

Сам з вільхи або із дуба

В роті білі й чорні зуби

Ти до них торкнись – готово,

Враз почуєш звук чудовий.[2. с 6]

(відповідь залу)

Скрипковий ключ: -Так  вірно, фортепіано, або рояль.

( на сцену виходить дитина у ролі фортепіано)

Фортепіано:Я фортепіано, 200 років тому італійський майстер Бартоломео Крістофорі з міста Флоренція виготовив мене, за допомогою клавіш і молоточків, що знаходяться всередині корпусу, витягувалися як гучні звуки - форте, так і тихі - піано (показує на інструменті). Тому я отримав таку назву - фортепіано. А цей інструмент – мій  родич. (вказує на рояль)

Називається він - рояль, що означає "королівський". Він великий, красивий, стоїть на трьох ніжках. Його місце завжди в концертному залі.

    Піаніно і рояль мають однакову клавіатуру і грають на них також однаково. Різниця лице у гучності звучання. Музику написану для цих інструментів називають фортепіанною.[3. с 121]

 (на сцену виходять діти в костюмах ноток)         

                           1.   В королівстві чорно – білім

                                  З чорно – білими ланами

                                  Жив народ в країні милій

                                  Нерозлучний із піснями.

                            2.   Ті пісні допомагали

 .                                 у житті, у кожній справі

                                  з ними сіяли і жали,

                                  все робили дружно, вправно.

                            3.   Та надумав звуки вкрасти

                                  змій чаклун – затятий злодій

                                  Щоб в людей відняти радість

                                  світ позбавити мелодій

                            1.    Тільки зруйнував ті плани

                                  інструмент – фортепіано,

                                  бо сховав всі звуки сміло

                                  серед клавіш чорно – білих

                            2.   Так пісні навік лишились

                                  В королівстві панувати

                                  з ними клавіші навчились

                                  Звуки музики співати.

Фортепіано:          З того часу і донині

                                  за наказом рук умілих

                                  звуки музикою линуть

                                  з клавіш чорних, з клавіш білих [1.с 98]

(Учень у ролі фортепіано  демонструє звучання інструмента)

 Музика: - Сподобалось вам звучання цього дивовижного інструменту? Скрипковий ключ:  - А які ви це знаєте музичні інструменти? (відповідає зал) Дуже добре що ви знаєте стільки музичних інструментів.  Нумо уявимо ці інструменти та спробуємо зіграти на них, щоб у нас отримав ся великий оркестр. Ліворуч будуть грати на скрипочці – тіль-тіліліль, праворуч на трубі – ду- ду - ду, позаду на барабані – бам-бам-бам. А я буду диригентом. Ви знаєте хто такий диригент. (відповідь залу) Молодці. Я буду вказувати, хто коли грає, коли я підніму руки вгору то гратимуть усі разом, якщо опущу то затихають усі. Почали. ( гра з залом «Оркестр».)

Музика: - Дуже добре ви грали. Молодці. Ніби справжні музиканти. Тож продовжуємо нашу зустріч.

Скрипковий ключ:  - Зал. Концерт. На сцену вийшли інструменти дивовижні.

Хто знає, що з ними робити?

Може в стіну цвях забити?

Чи полагодити хату?

Чи картину малювати? [4. с 108]

Музика:Ні це інші інструменти: їх беруть музики в руки і дарують людям звуки. [4. с 108]

( на сцену виходить  учасник з музичним інструментом баян )

Баян : - Звук мій дуже голосний,

хоч я не барабан.

Ось круглі клавіші, дивись!

Хто ж я такий? [2.с 5]

(відповідає зал  (Баян))

(на сцену виходить хлопчик з акордеоном)

Акордеон:-А в мене теж є клавіші

мій звук як дивний сон.

Зіграти хто відважиться [2.с 5]

Хто я?  ( відповідає зал  (Акордеон))

 Музика:   - Так вірно баян та акордеон. Це знайомий вам інструмент?

( відповідь залу)

 Баян  :  - Ось така цікава історія у цього інструмента.  Жив у Берліні майстер Фрідріх Бушман, настроював фортепіано та органи. І змайстрував він незвичайний камертон: узяв маленьку коробочку з міхами і прикріпив до неї кілька різних трубочок. Розтягне міх – заповняться повітрям механічні „легені” – відпустить – заспівають трубочки на різні голоси, як волинка.

    Так у 1822 р зявився новий інструмент – гармоніка. А майстрові – винахіднику було тоді 17 років. [3.с 33]

Акордеон: - Я, один з різновидів гармоніки дістав назву „акордеон”. І невипадково: усі гармоніки мають „готові акорди” якщо натиснути одну кнопку на лівій, пролунає ціле співзвуччя. [3.с 37]

Баян: - А баян завдячує своїм „імям” славетному билинному співцеві Баяну. [4.с 34]?

Акордеон:- Сучасні баяни та акордеони можуть звучати на різні голоси, треба лише натиснути важіль, що перемикає тембр звучання. [3.с 48]

(демонструє звучання музичного інструменту)

(Виступ інструменталістів - баяністів, акордеоністів).

 Музика: - Відгадайте загадку про слідуючий інструмент.

У лісі народилась

В майстерні робилась

Зі смичком потоваришувала

Гарні пісні заспівала. [2. с 6]

(відповідь залу)

Скрипковий ключ:  - Так вірно це скрипка.

А ще ці інструменти називають струнно-смичкові. Струнними - тому, що у них є струни. А смичковими - бо звук витягується за допомогою пальців і смичка, який зроблений з дерев'яної палиці та кінського волоса.

(Виходить учасник з музичним інструментом скрипка)

Скрипка:  - Я, скрипка, відома з XVI століття. Подивіться, яка я маленька. Дивіться, яка я красива! У мене 4 струни. А звук дуже високий, ніжний і тонкий.( проводить смичком по струнах демонструючи звучання)

Виготовити мене   – то наполеглива праця і справжнє мистецтво. У маленькій скрипці більше 40 деталей. Старі майстри знали дивовижні таємниці скрипкових голосів. А мистецтво виготовлення скрипок передавалось від батька до сина, від майстра до учня. Скрипки виготовляли італійські майстри. Це були цілі сім'ї. Найзнаменитіша з них - сім'я Страдіварі. Скрипки Страдіварі дуже цінуються. Секрет виготовлення деяких з них досі не відкритий. Вони збереглися до наших часів. Тільки кращі виконавці отримують право грати на скрипках Страдіварі.  [3. с 129]

(на сцену виходять нотки звертаються до скрипки)

                              1. Здавалось, то просто утіха

                                  маленький смичок, струни – жили,

                                  а корпус з сосни чи горіха 

                                  натруджені руки зробили.

                               2. Простий інструмент деревяний,

                                  а як заспівав він чудово!

                                  І так полюбили словяни

                                  його щиросердну розмову!

                                 3.А потім він світом полинув –

                                  Співав, і сміявся, і плакав:

                                  то в бідних словянських хатинах

                                  то в сліпучих панських палатах

                                1.А майстер трудивсь. Деревяний

                                  Остроток складав завитком

                                  І струни співали слухняно

                                  Під довгим гладеньким смичком.

                               2.Прості наполегливі руки

                                  заклали в ту щиру розмову

                                  живі і зворушливі звуки,

                                  так схожі на голос, на мову.

                               3.За пісню співучу, мінливу,

                                  Що ллється то плавно, то стрімко,

                                  Звуть цей інструмент шанобливо

                                 „Ваша Величність Скрипка ”. [1. с 86]

Давайте скоріше послухаємо  чарівне звучання скрипки. 

(Виступ інструменталістів – скрипалів).

Скрипковий ключ: - Сподобались вам виконання скрипалів? (відповідь залу) 

Музика: - Та тільки дуже шкода,  що час так швидко сплив і наша зустріч дійшла кінця. Ми тільки краєм ока зазирнули у світ дивовижного, захоплюючого музичного мистецтва. Сподіваємося, що ця зустріч з музичними інструментами запам’ятається, знайде відгук у ваших серцях. Адже музика справжнє диво, вона  зазвучить різнобарвною у веселкою, нашому житті.

(На сцену виходять всі учасники)

Скрипковий ключ:- Музика живе в серці людини,

                                  не замовкаючи ні на хвилину?

                                  Переплітаються в ній почуття

 Всі учасники разом: - Музика – частка людського життя.[1. с 8]

  До нових зустрічей! 

 

 

Використані джерела:

 

 

  1. Лобова О.В. Музичне мистецтво 3 клас./О.В.Лобова. –  К.: Школяр, 2004. – 143 с
  2. Букрєєва Г.Б. Цікава музика./ Г.Б.Букрєєва. Навчальний посібник для учнів. – Т.: Богдан, 2006. – 104с.
  3. Газарян С.С. В мире музикальних инструментов./С.С. Газарян Кн. Для учащихся ст.. класов. – М.: Просвещение.1985. – 223с.
  4. Лобова О.В. Музичне мистецтво 1 клас./О.В.Лобова. –  К.: Школяр, 2012. – 145 с.

 

 

 

 

doc
Додано
14 січня 2019
Переглядів
1294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку