Гостинність без кордонів. Кухня народів світу.

Про матеріал
інтегрований урок з предметів "Трудове навчання" та "Етика", покликаний сформувати у дітей поняття "гостинності", розкрити особливості традиційних стрів кухонь світу. Учні навчаться виготовляти авторські вироби в техніці оригамі, готувати страви своїми руками та гостинно пригощати друзів.
Перегляд файлу

Гостинність без кордонів. Кухня, що об’єднує народи.

Інтегрований урок з предметів:

трудове навчання та етикет.

Мета:

Навчальна:

-   сформувати       поняття      міжнародного етикету гостинності:  привітність тактовність, щирість, ввічливість, щедрість, хлібосольність;

-   засвоїти національні особливості правил поведінки при спілкуванні з людьми інших країн;

-   сформувати поняття про історію виникнення традиційних страв Італії, Франції, культуру споживання їжі, етикет за столом, правила користування столовими приборами;

-   навчити виготовляти вироби з паперу в техніці оригамі, на основі вивчених базових форм;

-   навчити робити страви своїми руками та пригощати гостей.

Розвиваюча:

-   розвивати асоціативне та логічне мислення, пам’ять, уміння концентрувати увагу;

-   формувати практико - орієнтовну пізнавальну діяльність до культур інших народів;

-   засвоїти вміння працювати з інформацією, впорядковувати та узгоджувати, виділяти головне;

-   розвивати навички культури споживання іжї в залежності від країни світу;

-   розвивати творчу уяву та здібності ,мислити креативно;

-розвивати  перспективне       мислення-прогнозування       наперед      очікуваного результату роботи; - розвивати моторику пальців.

Виховна:

-   виховувати свідоме шанобливе ставлення до загальнолюдських цінностей;

-   виховувати толерантне ставлення до культур в інших країнах, прояв поваги до міжнародних традицій гостинності та історії держав;

-   виховувати ввічливість, працелюбність, охайність в роботі, естетичні смаки, позитивні емоції в процесі виконання роботи.

Опорні поняття:

українські традиції гостинності, міжнародні стандарти етикету, толерантність у спілкуванні, національні страви, круасани з листкового тіста, фігурка креветки в техніці оригамі, об’ємна композиція «Піца» з паперу.

Завдання уроку:

-   залучити учнів та батьків до пошуку інформації про українські, італійські, французькі традиції гостинності, частування національними стравами, норми столового етикету.

Учасники уроку: учні, батьки, вчитель, що виступає в різних ролях.

Навчальні предмети: трудове навчання, етикет.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційна частина (1 хв):

Привітання, перевірка присутності учнів на уроці, готовність учнів до уроку, упорядкування робочих місць. II. Актуалізація опорних знань (1 хв):

Повідомлення теми та мети уроку: Вітаю вас у нашій світлині під назвою «Гостинність без кордонів». Давайте пригадаємо, що ж таке гостинність?

(Відповіді учнів). Вірно.

Гостинність       -        це      прояв доброчесності,    люб’язності, привітності, доброзичливості.         Культура     гостинності відрізняється гуманністю,         що     є спільним для всіх слов’ян.

Пригадаємо, а звідки пішла культура гостинності? Ми пам’ятаємо, що наші предки були хліборобами і культ хліба разом із сіллю був головним. А як зустрічали дорогих гостей наші предки? (Відповіді учнів). Вірно, зустрічали доброго гостя з хлібом-сіллю та низько вклонялись, висловлюючи свою повагу. Частували гостя найкращою їжею, перепрошували, саджали на краще місце. Тема хліба, як сакрального елемента життя та гостинності, головною є і для інших народів світу. Чудово, матеріал пригадали, молодці! Тож рушаймо у подорож за новими знаннями та враженнями. III. Мотивація навчальної діяльності (1 хв):

Давайте уявимо себе мандрівниками, які подорожують по світу, дізнаються про історію народів світу, але душа і серце завжди повертається до України. От і ми - побуваємо в Італії та Франції, познайомимось з традиціями та звичаєм приймати гостей, побудемо в якості пекарів круасанів та піцейолів, пограємо в ігри та вікторини, навчимося заварювати духмяний український чай. А об’єднала нас гостинність – українська та міжнародна, традиції якої ми і дізнаємось.

IV. Основна частина (35 хв):

1.Візити гостей.

Вчитель: Любі гості, до нас приїхали з Італії донна Сільвія та з Франції мадам Барбара. А зустрічати їх буде наша українська господиня пані Ганнуся. Від гостей дізнаємось, які звичаї гостинності у інших народів та чим пригощають гостей.

(Вчитель по ходу уроку перевтілюється в гостей: пані Ганнуся - одягає українську хустку, донна Сільвія - білу хустину з мережива, мадам Барбара шаль на плечі);

Пані Ганнуся: Щиросердно вітаю всіх у гостях!

У мене є набір українських слів. Розгадайте прислів’я гостинності, якими славиться український народ :

-   Веселий, дому, гість, радість (Відповіді учнів: Веселий гість-дому радість);

-   люби, гостей, бувати, ж, Любиш, у, гостях, і, приймати ( Любиш у гостях бувати, люби ж і гостей приймати);

-   за, частування, дорожчі, вітання, щирого, Слова (Слова щирого вітання дорожчі за частування)

Молодці, розгадали. Погодьтеся, любі гості : Влучніше за народ і не скажеш!

Вчитель: Наші герої пограють з вами в гру «Так чи ні», в який ви краще дізнаєтесь про інші країни та гостинність ( Умови гри: правильна відповідьплещемо в долоньки)

Мадам Барбара вітається: «Comment ca va!», (надсилає гостям 5 повітряних поцілунків). Любі гості, ви отримали 5 повітряних поцілунків, тому дайте відповіді на 5 моїх запитань:

1)  Яку страву у Франції не знайдеш після 11 ранку у кав’ярнях?

-равликів у часниковому соусі

-рататуй

-круасани

Відповідь: круасани

2)  Як у Франції презентують букет квітів, коли йдуть у гості?

-   квіти у горщику

-   букет без обгортки

-   квіти у святковій упаковці зі стрічками та мереживом

Відповідь: не знімають упаковку з квітів 3) Як з французької перекладається «круасан»:

-   рогалик

-   півмісяць

-   плюшка

Відповідь: півмісяць

4) Хто вперше придумав форму круасана:

-   мусульмани, як символ ісламу

-   віденські пекарі у 1689 році

-   королева Марія Антуанета Австрійська

Відповідь: віденські пекарі

5) З чим краще всього смакує круасан французам:

-   з чашкою капучіно

-   з горнятком кави

-з чаєм

Відповідь: з горнятком кави

2.   Випікання французьких круасанів.

Мадам Барбара : Багато запитань про круасани у мене було не просто так - з них починається день французів та гостей міста, аромат свіжоспеченої випічки приваблює всіх і люди гуртуються разом, знайомляться, гарно проводять час. Круасани люблять усі французи, і з начинками, і без. Та пригощають круасанами своїх гостей. Mon ami, то чому б це і не назвати вишуканою французькою гостинністю? А щоб зовсім візуалізувати атмосферу кав’ярні, ми спечемо круасани своїми руками, разом зі своїми батьками.

(Діти отримують фартушки, дощечки, шматочки листково-дріжджового тіста трикутної форми. Під керівництвом вчителя діти та батьки розкачують тісто .З довшої сторони починають закручувати форму півмісяця, змащують збитим жовтком. Ставлять вироби на деко в електричну духову шафу. Через 20 хвилин вироби будуть готові).

image

Поки готуються круасани, до дітей та батьків звертаються пані Ганнуся та Донна Сільвія.

3.   Готуємо український запашний чай.

Пані Ганнуся:

Дорогі гості, поки готуються круасани, ми приготуємось до чаювання! Насолодимося духмяним чаєм з Карпат, де з любов’ю до гостей, ми зібрали корисні рослини, які є символом української гостинності: кетяги калини, шипшина, іван-чай, чабрець, меліса, лаванда, липа, м’ята, ялівець (вчитель демонструє складові чаю).

За красиво сервірованим столом, з чаєм, завареним на основі українських трав та смаколиками від французів – це і є гостинність без кордонів! Але давайте доповнимо нашу гостину ще одним елементом!

4.   Створюємо 3-D модель італійської піци.

Пані Ганнуся: Друзі, до нашої гостини поспішає гостя з Італії - донна Сільвія!

Донна Сільвія: «Чао!», «Come sta !»

Вітаю вас на цьому чудовому уроці, а ось і мої запитання:

1) У який страві Італії є кольори національного прапора? -паста

-піца «Маргарита»

- салат «Капрезе»

Відповідь: піца , салат

2) Піца « Маргарита» названа на честь:

-Королеви Марго

-Квітки маргаритки

-Королеви Маргарити Савойської; Відповідь: Королева Маргарита Савойська 3) В давні часи, піца була їжею:

-відомих людей

-аристократів

-королів

-бідняків

Відповідь: бідняків

4) Назвіть основні складові піци «Маргарита»

-гриби, томати, моцарелла

-томати, моцарелла, базилік

-шинка, томати, базилік

Відповідь: томати, моцарелла, базилік 5) Італійці показують щирість у спілкуванні:

-посміхаючись

-тримаючи за руку

-дивлячись пильно в очі

-обіймають тебе

Відповідь: дивлячись пильно в очі

7) Як називають професію, яка виготовляє піцу?

-кондитери

-м’ясники

-піцайоло

Відповідь: піцайоло;

Донна Сільвія: Молодці! Гарно знаєте звичаї та традиційні страви Італії. Тепер прийшов і мій час побути піцайолом та провести вам майстер-клас. Видів піци зараз дуже багато. Відгадайте, які продукти будуть у нашій піци, за допомогою загадок.

1.Червоний панцир, багато ніжок,

Зовні з раком вона схожа, Тільки рак живе у річці, А вона в морський водичці.

( Креветка);

2. Спочатку був зеленим і маленьким, а потім став червоним та кругленьким.

( Томат);

3.Спочатки на дереві зеленіють,

А чорними кругленькими на столі майоріють

( Маслини);

4.Зелені духмяні рослини.

Соус «Песто» славиться ним

(Базилік);

5. Маленьке, біленьке

Менше за куряче,

А в 100 разів корисніше

( Перепелине яйце);

Донна Сільвія: О, браво! Перфекто! Ви молодці!

Вчитель: Відгадали всі інгредієнти нашої піци з креветками: томати, оливки, базилік, перепелині яйця, креветки, сир пармезан. Піца наша не проста. Всі елементи піци ми будемо не готувати, а робити 3-D моделі, де всі елементи будуть виготовлені техніками оригамі - креветка, аплікація – томати, перепелині яйця, оливки, кружальце картону - тісто для піци.

Правила техніки безпеки під час уроку:

-не заважати сусіду працювати;

-стежити, щоб не розлився клей;

-техніка безпеки при роботі з ножицями; -роботу виконувати охайно - користуватися серветкою для рук. Фізкультхвилинка:

Притомилися малята

Час фізпаузу почати

Один, два - руки вище голови

Три, чотири - руки тихо опустили

Нахилились уперед, нахилилися назад,

І направо і наліво

Щоб нічого не боліло, Нахились і повернись І до друга посміхнись.

Практична робота: Технологія виготовлення 3-D моделі «Піца з морепродуктами». (Одночасне поетапне виконання оригамі вчителем та учнями).

І етап : Складаємо фігурку креветки в техніці оригамі.

1.        Візьміть квадрат рожевого або червоного кольору, двостороннього 10х10 см.

2.        Складаємо базову форму «Повітряний змій»:

-     зігніть листок по діагоналі, з’єднайте протилежні кути;

image

-     розгорніть листок, покладіть ромбиком;

image

-     зігніть верхню праву сторону листка до центрального згину;

image

-     зігніть верхню ліву сторону листка до центрального згину;

image

3.     Зігніть ще раз верхню праву та ліву сторони до центру.

image

4.     Зігніть до центрального згину нижні праву та ліву сторони.

image

5.     Підняти вгору нижній кут.

image

6.     Трошки відступив від згину нижнього кута, зробіть складку «блискавка» та відхиліть нижній кут вниз - це буде голова креветки.

image

7.     Розверніть нижній трикутник, який вийшов.

image

8.     Зробіть надріз маленький ножицями у вигляді отвору, по центру на місці згину.

image

9.     Розверніть фігурку;

10.Зробіть тонкі надрізи вгору з обох сторін довгих згинів, недорізаючи до краю, там де голова.

image

11.Складіть фігурку назад.

12.   Продіньте смужечки через дірочку-отвір- це будуть вуса креветки.

image

13.   Розмістить фігурку трикутником вгору та внутрішніми згинами наверх.

image

14.   Більшу частину основи загніть вгору, набагато вище верхнього трикутника.

image

15.   Трошки відступивши, зробіть згин «блискавку» та зігніть вниз.

image

16.   Зробіть ще 4 рази такі згини «блискавка», вздовж всього тулуба, хвіст трошки залишити.

image

17.   Зігніть фігурку по довжині зі згинами всередині.

image

18.   Щоб придати форму креветки, тримаючи пальцями тулуб, потягніть за хвостик вниз та сформуйте дугу.

19.   Креветка готова.

ІІ етап: Робимо заготовки на «Піцу з морепродуктами»; Роздатковий матеріал для аплікації на кожну дитину:

-сервірування одноразовим посудом (тарілка, виделка, ніж, серветка, стакан);

- овал з картону світло-жовтого кольору діаметром 12 см-1 штука

-овал білого кольору 2 см - 3 штуки;

-кружечок жовтого кольору 1 см.-3 штуки;

-квадратик червоного кольору 2 см.-3 штуки;

-квадрат чорного кольору 2 см- 3 штуки;

-жменька штучного снігу;

-квадрат зеленого кольору ( гофрований) 7х7 см-3 штуки;

-клей;

-ножиці;

-серветки для рук;

-підкладки;

-зелений фломастер.

Хід роботи:

1.   Клеїмо жовтий кружечок на білий овал- це перепелине яйце;

2.   Вирізаємо з червоного квадрату круг, охайно обрізаючи куточки- це томат «Черрі»;

3.   Фломастером малюємо тичинку томату;

4.   Вирізаємо з квадрату чорного кольору овал- це маслина;

5.   Гофрований квадрат зеленого кольору злегенька зім’яти- це листочки базиліку;

-   овал світло-жовтого кольору- це основа для піци;

-   штучний сніг- це сир «Пармезан»

ІІІ етап: Збираємо 3-D композицію «Піца з морепродуктами»:

1.На одноразовий посуд , викладаємо основу для піци, зверху базилік, перепелині яйця, томати «Черрі», маслини, креветку, посипати сиром «Пармезаном».

2.   Сервіруємо стіл на обід,

image

3.   Повторюємо    правила      сервірування,       етикет         вживання    салату,      правила користування серветкою. VI. Оцінювання робіт учнів (7 хв):

Вчитель: (на стіл, де стоїть чайник із завареним на попередньому етапі уроку чаєм, виставляє з духової шафи випечені круасани. На сусідній стіл учні виставили 3Д моделі піци).

Погляньте, який чудовий результат ми отримали! Ви дуже всі старались. Так смачно все виглядає: український запашний чай, французькі круасани! А італійська піца, зроблена вами, як їстівна!

А зараз запрошуємо всіх до чайного столика, де всі можуть пригоститись запашним українським чаєм з французькими круасанами.

Батьки, а ви відгадайте, який круасан зроблений вашою дитиною? Подивіться на піцу, чия робота вам сподобалась найбільше? Чому?

(Учні та батьки підходять до столів. Батьки розглядають та відгадують круасани, оцінюють піцу. Вчитель розливає чай та пригощає гостей випічкою); VII. Підсумок уроку (1 хв):

Ось і добіг до кінця наш урок «Гостинність без кордонів - кухня, що об’єднує народи». Наша спільна робота на уроці ще більше нас об’єднала.

Чи сподобався вам урок? Про що нове ви дізнались на уроці? Чому навчилися?

Щиро дяку всім присутнім! Готуйте, творіть, любіть своє та дізнавайтесь нове! До нової зустрічі!

pdf
Додав(-ла)
Іонова Ольга
До підручника
Трудове навчання 4 клас (Роговська Л. І.)
Додано
22 лютого
Переглядів
90
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку