Розвиток мистецтва готики пов’язаний із життям міста — нового центру середньовічної культури (ХІІ–ХVІ ст.). Готичний стиль зародився у Франції. Саме тут був зведений перший готичний собор Нотр-Дам де Парі (собор Паризької Богоматері).
Номер слайду 3
Поступово новий стиль витіснив свого попередника — романський стиль, і поширився Західною, Центральною і частково Східною Європою, відображаючи панівний християнський світогляд. Готичні ознаки найяскравіше виявилися в сакральній архітектурі. Набуло поширення і світське будівництво (ратуші, університети, палаци). Кельнський собор, Німеччина
Номер слайду 4
Готичний собор — це зразок синтезу архітектури, скульптури й живопису. Високі, стрімкі конструкції ніби ринуть у небо, долаючи силу земного тяжіння. Замість куполів дах прикрашають високі ажурні вежі зі шпилями. На фасаді зазвичай розміщене вікно: у Франції — круглої форми, з поетичною назвою роза, у Німеччині та інших країнах — стрілчасте. Видовжені вікна, загострені арки, вигадливий декор створюють враження казкового кам’яного мережива. Ульмський собор, Німеччина
Номер слайду 5
Реймський собор, Франція. Собор, м. Бургос, Іспанія. На ілюстраціях віднайдіть й опишіть ознаки готичного стилю. У чому, на вашу думку, виявляється велич готичної архітектури? Яким чином це досягнуто?
Номер слайду 6
Оксфордський університет, Велика Британія. Ратуша, м. Брюгге, Бельгія. На ілюстраціях віднайдіть й опишіть ознаки готичного стилю. У чому, на вашу думку, виявляється велич готичної архітектури? Яким чином це досягнуто?
Номер слайду 7
Фасади, портали й інтер’єри соборів щедро декорували скульптурами святих, ангелів, королів, а також фігурами різних химер, які відображають людські вади. Химери собору Паризької Богоматері
Номер слайду 8
Нова каркасна конструкція склепінь, хрестоподібні чи зірчасті зводи створювали динамічну єдність внутрішнього простору споруди. В інтер’єрі готичного храму ми не побачимо фресок чи мозаїк. Їх замінюють вітражі — картини з різнокольорового скла. Проникаючи крізь скло, сонячні промені забарвлюють храм у фантастичні кольори — так створюється неповторна, іноді містична гра світла. Вітражі капели Сент-Шапель, м. Париж, Франція
Номер слайду 9
Найпоширеніші кольори скла — червоний, яскраво-синій і жовтий. Так, на вітражах капели Сент-Шапель (площею 600 м2) зображено 1134 біблійні сцени. Кожне вікно поділено на арки й «читається» зліва направо і знизу вгору. Таким чином неписьменні люди могли «прочитати» Святе Письмо в картинках. Схарактеризуйте кольорову гаму вітражів.
Номер слайду 10
Вплив готики на зодчество України був опосередкованим, здійснювався через переселенців з європейських країн — Румунії, Польщі, Німеччини. Серед готичних споруд у західноукраїнських містах переважали костьоли й ратуші. Упродовж століть вони перебудовувалися, нашаровувалися ознакиі нших стилів. Костьол, м. Берегово, Закарпатська обл.
Номер слайду 11
Готика охоплювала не лише архітектуру, а й скульптуру, живопис, книжкову графіку, костюм, орнамент. У книжкових мініатюрах та ілюстраціях зображали переважно релігійні та світські сцени. Обкладинка Євангелія, Німеччина. Середньовічна мініатюра, Англія. Зверніть увагу на шрифт, одяг людей, зображених на мініатюрі.
Номер слайду 12
З історії шедевра Шістсот років тому було створено одну з найцікавіших книжок в історії людства — Часослов герцога Беррійського, до якого брати Поль, Жан і Ерман Лімбурги намалювали велику кількість мініатюр. У них талановиті французькі художники зобразили сцени світського життя, працю селян і поетичні пейзажі в різні пори року, достовірно передали образи готичної архітектури. Що відбувається на ілюстраціях? Чим зайняті люди? Опишіть особливості готичних споруд на дальньому плані. Які враження викликає колорит мініатюр?
Номер слайду 13
Протягом століть у храмах середньовічної Європи під час богослужіння звучав хоровий спів. Провідним жанром духовної музики був григоріанський хорал (традиційний спів католицької церкви, який вперше ввів папа Григорій І Великий (590–604 рр.)). У ті часи хорали співали в супроводі органа. Стрункість хорового й органного звучання наповнювали храм величчю, урочистістю, таємничістю. Архітектура й музика наче «співали» в унісон.
Номер слайду 14
У країнах середньовічної Європи виникло мистецтво мандрівних поетів, акторів і музикантів, які виконували свої пісні в супроводі музичних інструментів, найчастіше — лютні. Мандрівних митців у Франції називали трубадурами, труверами, жонглерами, менестрелями, у Німеччині — шпільманами, меннезінгерами, на Русі-Україні — скоморохами. Вони подорожували від замку до замку, від одного містечка до іншого, оповідаючи новини та розважаючи публіку. У творчості поетів-школярів — вагантів — переважали сатиричні пісні. На старовинних мініатюрах нерідко зображували музикантів з інструментами. Розгляньте мініатюри. Які музичні інструменти можна на них побачити? За поданими ілюстраціями складіть міні-розповідь про музичне мистецтво готичної доби.
Номер слайду 15
К. Орф. Кантата “Карміна Бурана” (“О, Фортуна!”) Німецький композитор Карл Орф створив сценічну кантату «Карміна Бурана» за мотивами віршів середньовічних поетів з рукописної баварської збірки.https://www.youtube.com/watch?v=EJC-_j3 Sn. Xk
Номер слайду 16
Підсумуємо Порівняйте романський і готичний стилі в архітектурі на прикладі певних споруд. Опишіть тематику готичних вітражів, особливості їхнього «прочитування». Які основні кольори в них переважають?Поясніть, як ви розумієте явище синтезу мистецтв у готичному храмі. Що нового ви дізналися про мандрівних музикантів-поетів?
Номер слайду 17
Домашнє завдання. Повторити матеріал презентації (або підручник: стор. 56-63). Виконати творче завдання на стор. 62-63 (варіант за вибором).