Доба Відродження, або Ренесанс (XIV–XVІ ст.)Панування ідеалів гуманізму. Утвердження краси і гідності людини, сили її розуму, волі, невичерпного творчого потенціалу. Виникненнянових напрямів у філософії, науці та мистецтвіВідродження інтересу до античної спадщини й повернення до відповідних форм у мистецтвіЯкі шедеври доби Відродження відомі в усьому світі? Яких митців-титанів Ренесансу ви знаєте?
Номер слайду 3
Особливості нового архітектурного стилюсиметрична композиціяпропорційність, чіткість і раціональність побудови планівчленування на поверхи фасадів, які увінчували фронтонизастосування ордерів,куполів, карнизівритмічне чергування вікон, колон, пілястр. Пілястра (від лат. pila — колона, стовп) — прямокутний у плані плаский вертикальний виступ на стіні будівлі. Фронтон (від лат. frons — передня сторона) — завершення фасаду будівлі, що утворюють горизонтальні та похилі карнизи.
Номер слайду 4
Антична спадщина була переосмислена по-новому, передусім, в Італії, де всюди збереглися руїни давньоримських пам’ятників. У період зародження нового стилю центром мистецтва стало місто Флоренція, окраса і символ якої — величезний купол головного міського собору Санта Марія дель Фьоре архітектора Філіппо Брунеллескі. У своїх спорудах він використовував основні елементи архітектури Ренесансу. Собор Санта Марія дель Фьоре, м. Флоренція, Італія
Номер слайду 5
Згодом мистецький центр переміщується з Флоренції до Риму. Донато Браманте спроектував собор Св. Петра, зведення якого тривало понад 100 років. Багато різних митців (серед них і Рафаель) керували спорудженням цього грандіозного собору, щоразу змінюючи його план і деталі. Остаточно реалізував проект Мікеланджело Буонарроті, який завершив образ собору урочистим куполом з 16-гранною підставою, наближеною до кола. Собор Св. Петра, м. Рим, Італія
Номер слайду 6
Проаналізуйте особливості споруд доби Ренесансу. Поясніть роль симетрії. Які деталі успадковано з античного зодчества?
Номер слайду 7
Як і античні попередники, митці Ренесансу прикрашали архітектурні споруди скульптурою, а також створювали станкові твори, незалежні від архітектурного ансамблю. Так, у соборі Св. Петра міститься скульптурний шедевр «П’єта», яку створив Мікеланджело у 23 роки. До теми оплакування Христа митець повертався ще не раз: у зрілому віці трактовки образів змінювалися. П’єта (1499)П’єта (1550)Порівняйте варіанти втілення теми «П’єта» тим самим автором. Які емоції та настрій вони викликають? Який із них трагічніший? Поясніть, аналізуючи кожну композицію, пластичні засоби, ракурси, пози.
Номер слайду 8
Художники Ренесансу, як і античні митці, у пластиці звеличували красу людського тіла, намагаючись не тільки реалістично передати зовнішність персонажів, а й одухотворити їхні образи. Цікаво, як по-різному зображали митці популярного в ті часи біблійного героя Давида, який переміг велетня Голіафа. Донателло. Давид (1440)Верроккйо. Давид (1473)Мікеланджело. Давид (1504)Порівняйте інтерпретації образу Давида різними авторами.
Номер слайду 9
Особливості малярства доби Ренесансу. Разом з фресками починає розвиватися станковий живопис. Опанування законів перспективи й світлотіні, правила «золотого перетину»Досконале вивчення пропорцій людського тіла. Перспектива і світлотінь –- художні засоби, які дали змогу включити у живописні композиції пейзажі й архітектуру. Писали не на дошках, а на полотні, застосовуючи олійні фарби, які краще передавали природні кольори. Прагнули до реалістичного зображення, що зумовилорозвиток портретного жанру. Леонардо ла Вінчі. Вітрувіанська людина
Номер слайду 10
Італійський Ренесанс подарував світові плеяду видатних художників, з-поміж яких Джорджоне, Тінторетто, Боттічеллі, Тіціан, Рафаель. Творчості Мікеланджело — геніального скульптора, художника, архітектора — притаманна багатогранність. Досягнення Леонардо да Вінчі — унікального мислителя, були пов’язані не лише з мистецтвом, а й із науковими та технічними відкриттями. Сандро Боттічеллі. Весна
Номер слайду 11
З історії шедевра Досконалим утіленням духу Високого Відродження, справжнім гімном освіті й знанням є фреска Рафаеля «Афінська школа» (1511 р.). На ній Платон і Арістотель стоять у центрі в оточенні інших грецьких філософів, зокрема їхніх учнів і послідовників, кожному з яких надана індивідуальна характеристика. . Усі разом вони утворюють ритмічну багатофігурну композицію (понад 50 осіб), сповнену динаміки й експресії. Арочність побудови, її симетричність підкреслена величезними статуями, архітектурне тло з високим куполом посилюють гармонійність фрески. Леонардо да Вінчі в образі Платона
Номер слайду 12
У малярстві італійців один із улюблених образів — Мадонна, Діва Марія з немовлям Ісусом на руках — уособлювала ніжність і духовність Матері. Найвище досягнення в цій темі — “Сікстинська Мадонна”, яку написав Рафаель Санті без попереднього ескізу, такою, якою він побачив її уві сні. Зверніть увагу на вирази облич, погляди, пози зображених. Проаналізуйте композицію картини, витонченість кольорової гами, роль деталей і тла.
Номер слайду 13
Зверніть увагу на вирази облич, погляди, пози зображених. Проаналізуйте композицію картини, витонченість кольорової гами, роль деталей і тла. Сандро Боттічеллі. “Мадонна магніфікат”Магні́фікат (лат. magnificat — звеличує, величає) — католицький гімн, у якому висловлюється радість з приводу народження Сина у Діви Марії.
Номер слайду 14
Зверніть увагу на вирази облич, погляди, пози зображених. Проаналізуйте композицію картини, витонченість кольорової гами, роль деталей і тла. Тіціан. “Мадонна з кроликом”
Номер слайду 15
Леонардо да Вінчі. “Мадонна з квіткою” (зліва) та “Мадонна з веретеном” (справа)Зверніть увагу на вирази облич, погляди, пози зображених. Проаналізуйте композицію картини, витонченість кольорової гами, роль деталей і тла.
Номер слайду 16
Особливості музичного мистецтва доби Ренесансурозвиток музичного мистецтвавиникнення поняття “композитор”поступовий відхід від середньовічного церковного канонутворчість митців набуває ознак індивідуальностітворчість митців зазнає впливу народної музики
Номер слайду 17
Вершиною духовної хорової музики стала меса, яка складається з п’яти частин: Kyrie eleison (Господи, помилуй); Gloria (Слався); Credo (Вірую); Sanctus (Святий Боже); Agnus dei (Агнець божий). Поліфонічний розвиток музики відбувається з використанням антифонного співу. У центрі музичної культури італійського Відродження — хорова спадщина Джованні Палестріни (1525–1594). Стилю композитора притаманні прості та щирі наспіви, гармонійний розвиток, світла та прозора фактура. Лише в кульмінаціях музика досягає урочистого, патетичного звучання. Невідомий художник. Портрет Палестріни
Номер слайду 18
Джованні Палестріна. Меса папи Марчелло. Яке враження справила на вас музика меси? Поміркуйте, де її краще слухати: у храмі, на сцені філармонії, просто неба (на відкритій сцені)?
Номер слайду 19
Разом із культовою розвивалася світська музика. Злет поезії, зокрема Данте, Петрарки, сприяв розвитку вокальних жанрів. Італійське Відродження подарувало світові безліч інших музичних відкриттів, одне з яких — опера. Митці Ренесансу прагнули відродити традиції античного театру. Перші опери писали переважно на сюжети з античної міфології, найпопулярнішою була тема Орфея. Виникло два основні різновиди оперного співу — арія та речитатив. В Італії розвинулося й побутове музикування, і професійне мистецтво. Фаворитом у гуртках аматорів стала лютня, захоплення якою відображено на численних полотнах живописців тієї доби. Караваджо. Юнак з лютнею
Номер слайду 20
Художня культура Відродження, унікального періоду в історії людства, подарувала плеяду геніальних митців у різних сферах, створила вищі духовні цінності, які знайшли своє продовження в мистецтві наступних епох. Значення доби Ренесансу
Номер слайду 21
Підсумуємо 1. Опишіть особливості архітектурних споруд доби Відродження.2. Чому, на вашу думку, станкова скульптура набула поширення в епоху Ренесансу?3. Схарактеризуйте ренесансні новації в мистецтві живопису. Яке місце посідав у ньому портрет?4. Які зміни в добу Відродження відбулися в музичному мистецтві?
Номер слайду 22
Домашнє завдання. Повторити матеріал презентації ( або підручник: стор. 64-73). Виконати творче завдання на стор. 72-73 (варіант за вибором).