Науково-педагогічний проєкт «Інтелект України»
Спецкурс з української мови
«ЗНО — легко!»
Заняття 21 (11.12.2021)
Похідні слова. Способи словотворення
СЛОВА |
|
Непохідні |
Похідні |
Не утворені від інших слів |
Походять від інших слів |
Не можна визначити спосіб творення |
Можна визначити спосіб творення |
сніг, ліс, вечір, сон |
листопад, голосок, припічок, словечко |
Назва способу |
Особливості творення |
Приклади |
|
Префіксальний |
приєднання префікса до всього слова |
|
|
Суфіксальний |
приєднання суфікса до твірної основи |
|
|
Префіксально-суфіксальний |
одночасне приєднання суфікса та префікса до твірної основи |
|
|
Безафіксний |
відкидання від твірного слова суфіксів і закінчень |
пускати → пуск, блакитний → блакить
|
|
Складання основ (або слів) |
поєднання двох і більше основ (або слів) чи їхніх частин |
будматеріали, салон-перукарня, відеокарта |
|
Абревіація |
поєднання усічених основ або початкових букв чи звуків декількох слів |
народний депутат → нардеп, Європейський Союз → ЄС, театр юного глядача → ТЮГ |
|
Перехід слів з однієї частини мови в іншу |
черговий
|
іменник (черговий зайшов до класу)
прикметник (черговий учень) |
|
Виконайте тестові завдання.
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
1. НЕМАЄ закінчення в обох словах рядка
А співаючи, пальто
Б ухвалено, будинок
В сорок, по-полтавськи
Г навперейми, змито
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
2. Суфікс -інн-(-я) має різне значення в словах рядка
А носіння, говоріння
Б гасіння, коріння
В ходіння, шарудіння
Г терпіння, водіння
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
3. Суфікс -ик- має однакове значення в усіх словах, ОКРІМ
А вузлик
Б лірик
В коник
Г столик
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
4. Суфікс -ов- має прикметник, утворений від іменника
А плащ
Б кальцій
В ситець
Г насіння
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
5. Позначте рядок, у якому від усіх іменників прикметники утворюються за допомогою суфікса -ов-.
А метр, травень, дощ, нуль
Б пурпур, емаль, груша, край
В парча, кварц, гроза, шовк
Г ліс, кільце, кришталь, глянець
Д калина, казка, поле, марш
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
6. У якому рядку всі слова утворено безафіксним[1] способом?
А темно-фіолетовий, високочолий, першоджерело, шахово-шашковий
Б даль, вихід, міць, виріб
В нічний, свояк, ойкати, дивно
Г прохід, заміс, вигін, марно
Д декому, прадід, спів, біг
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
7. У якому рядку всі слова утворено префіксальним способом?
А перетин, опис, зліт, заплив
Б ошукати, післязавтра, праісторичний, антивоєнний
В перемир’я[2], безіменний, окрилити, суцвіття
Г співіснування, антициклон, безсмертя, переоблік
Д узлісся, правнучка, присмак, передчуття
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
8. Спільнокореневим до слова колоти є
А кілочок
Б довкілля
В колосальний
Г заколоситися
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
9. Спільнокореневим до слова роса є
А зростати
Б зрошувати
В зросійщений
Г обрости
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
10. Спільнокореневими до слова крити є всі слова, ОКРІМ
А відкриття
Б закривати
В скривити
Г покрівля
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
11. Спільнокореневими до слова гнати є всі слова, ОКРІМ
А переганяти
Б наздожену
В навздогінці
Г розігнутися
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
12. Слова якого рядка є абревіатурами?
А меч-риба, іван-чай, грам-молекула, дієслово-зв’язка
Б чимдуж, вантажообіг, землетрус, мимоволі
В УТН, неп, ПДВ, виш[3]
Г юннат, міськком, заввідділом, дурносміх
Д ООН, ЗНО, листопад, прикордонник
Прикметник
Теоретичний матеріал
Презентація |
|||||||||
Прикметник — це самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета або його належність комусь і відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? (зелений, мудрий, сміливий, морський, кам’яний, мамин, батьків). Змінюється за родами, числами й відмінками. У множині рід прикметника не визначають. Початкова форма — Н. в. однини чоловічого роду: рідний, Оксанин. |
|||||||||
|
|||||||||
ГРУПИ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ Прикметники за значенням поділяються на три розряди: якісні, відносні та присвійні. 1. До якісних прикметників можна додати слово дуже (сильний — дуже сильний). 2. Відносні прикметники мають суфікси -ськ-, ‑зьк-, -цьк- (київський, французький). 3. Присвійні прикметники відповідають на питання чий? чия? чиє? чиї? та мають суфікси ‑ин-, -їн-, -ів- (-їв-): мамин, Вікторіїн, татів. |
|||||||||
Запам’ятайте! Прикметники можуть переходити з одного розряду за значенням до іншого. 1. Якісні переходять у відносні: білий лебідь — біла раса. 2. Відносні переходять у якісні: золотий злиток — золотий син. 3. Присвійні переходять у якісні: ведмежа лапа — ведмежа послуга. |
|||||||||
СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИКМЕТНИКІВ Якісні прикметники мають форми вищого та найвищого ступенів порівняння. Під час додавання суфікса -ш- можуть виникати звукосполучення, які на письмі позначають буквосполученням жч і буквою щ (буквосполучення жч пишеться в прикметниках важчий, ближчий, дужчий; буква щ пишеться в прикметниках кращий, товщий, вищий). Складена форма вищого ступеня порівняння утворюється додаванням до звичайної форми прикметника слів більш, менш (швидкий — більш швидкий, менш швидкий). Проста форма найвищого ступеня порівняння утворюється додаванням до форми вищого ступеня префікса най- (міцніший — найміцніший). Складена форма найвищого ступеня порівняння утворюється додаванням до звичайної форми прикметника слів найбільш, найменш, а також додаванням до форми вищого ступеня слів від усіх (за всіх), над усе (спокійний — найбільш спокійний, спокійніший від усіх). Не можна утворювати ступенi порiвняння прикметникiв за допомогою слова самий. |
|||||||||
НЕ УТВОРЮЮТЬ СТУПЕНІВ ПОРІВНЯННЯ 1) означають абсолютний поріг вияву ознаки: німий, босий, мертвий, лисий, сліпий; 2) означають колір та утворені від назв овочів, фруктів і ягід: вишневий, персиковий, бурячковий, малиновий; 3) означають масті тварин: вороний, буланий, гнідий; 4) мають префікси пре-, за-, над-, пра-, архі-, ультра-: предобрий, зависокий, архіскладний; 5) суфікси -ущ- (-ющ-), -анн- (-янн-), -енн-, ‑езн-, -ав- (-яв-), -уват- (-юват-): значущий, нездоланний, височенний, довжелезний, жовтавий, червонуватий; 6) є зменшено-пестливими словами: низенький, низесенький, вузюсінький, повнісінький; 7) мають префікс не- й утворені від дієслів: невмирущий, непохитний; 8) є складними: темно-синій, чорноокий.
|
|||||||||
ПОВНІ ТА КОРОТКІ ФОРМИ ПРИКМЕТНИКІВ Якісні прикметники бувають повними (зелений, ясний, повний, винний, радий) і короткими (зелен, ясен, повен, винен, рад). Короткі не змінюються ні за родами, ні за числами. Вони вживаються лише у формах Н. в. і З. в. однини чоловічого роду (Дрібен дощик іде. Піду я в зелен сад). Повні прикметники можуть мати стягнену (молода, молоде, молоді) та нестягнену (молодая, молодеє, молодії) форми. Повні нестягнені прикметники найчастіше вживаються в народній творчості.
|
|||||||||
ПРИКМЕТНИКИ ТВЕРДОЇ ТА М’ЯКОЇ ГРУП Тверда група:
М’яка група:
Запам’ятайте! Складні прикметники з другою частиною -лиций (білолиций, круглолиций) мають особливу, мішану систему відмінкових закінчень. |
|||||||||
НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ ПИШУТЬ 1) якщо вони без не не вживаються: недбалий, неозорий; 2) якщо прикметник можна замінити синонімом без не: невеликий — малий.
НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ ПИШУТЬ 1) якщо в реченні є протиставлення: не ледачий, а працьовитий;
2) якщо прикметник виконує роль присудка: 3) якщо перед прикметником стоять слова далеко, аж ніяк, зовсім, ні до чого, нітрохи: далеко не досконалий твір, нітрохи не цікавий фільм. |
|||||||||
-Н- І -НН- У ПРИКМЕТНИКАХ ПИШЕМО -НН-: 1) у прикметниках, утворених від іменників з основою на н за допомогою н: лимон — лимонний, день — денний; 2) у наголошених прикметникових суфіксах -е́нн-, -а́нн- (-я́нн-): здорове́нний, незліче́нний, страше́нний, невблага́нний, незрівня́нний; 3) у наголошених суфіксах -е́нн-, -а́нн- (-я́нн-) прикметників-старослов’янізмів: благослове́нний, блаже́нний, огне́нний, свяще́нний, мерзе́нний, нужде́нний, окая́нний. Порівняйте! Нездола́нний — нездо́ланий, неоціне́нний — неоці́нений, непримире́нний — неприми́рений.
ПИШЕМО -Н-: 1) у прикметниках, утворених від іменників з основою на будь-який приголосний, крім [н], за допомогою н: буква — буквений, дерево — дерев’яний; 2) у прикметниках, утворених додаванням -ан-, -ен-, -ин-, -їн-, -он-, -ян- до основи іменників: гречаний, пташиний, солов’їний, солоний, скляний. |
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ З ПОЯСНЕННЯМ
1. Граматичну помилку допущено в рядку А яскравіші декорації Б краща інсценізація В найвиразніший монолог Г якнайкраща постановка Д щонайсучасне трактування ПОЯСНЕННЯ Зверніть увагу! Варіант А: проста форма вищого ступеня порівняння (яскравіші) утворюється від основи прикметника за допомогою суфікса -іш-. Варіант Б: у прикметнику краща пишуть букву щ. Варіант В: проста форма найвищого ступеня порівняння (найвиразніший) утворюється додаванням до форми вищого ступеня префікса най-. Варіант Г: проста форма найвищого ступеня порівняння утворюється додаванням до форми вищого ступеня префікса най-. Це значення додатково посилює префікс як- (якнайкраща). Варіант Д: проста форма найвищого ступеня порівняння утворюється додаванням префікса най- до форми вищого ступеня, а не до звичайної форми прикметника. Це значення додатково посилює префікс що- (щонайсучасніше трактування, а не щонайсучасне трактування). Отже, правильна відповідь — варіант Д. |
2. Неправильно утворено форму слова у варіанті А веселішим людям Б у чистім полі В найбільш новіший Г гірші результати ПОЯСНЕННЯ Зверніть увагу! Варіанти А, Б, Г: форми слів утворено правильно. Варіант В: складена форма найвищого ступеня порівняння утворюється додаванням слів найбільш, найменш до звичайної форми якісного прикметника, а не до простої форми вищого ступеня (найбільш новий, а не найбільш новіший). Отже, правильна відповідь — варіант В. |
3. Неправильно утворено форму слова у варіанті А менш виразно Б самий головний В у найбільшій залі Г синім кольором ПОЯСНЕННЯ Зверніть увагу! Варіанти А, В, Г: форми слів утворено правильно. Варіант Б: не можна утворювати ступенi порiвняння прикметникiв за допомогою слова самий (найголовніший, а не самий головний). Отже, правильна відповідь — варіант Б. |
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
4. Прикметником є вжите в реченні слово
Тут руками прадідів зігріта кожна грудка рідної землі.
А тут
Б зігріта
В кожна
Г рідної
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
5. Позначте рядок, у якому всі прикметники присвійні.
А лікарів рецепт, лебедина пісня, Оленчина косинка
Б Франкові заклики, ненин голос, слюсарів інструмент
В товаришева книга, Кобзарів «Заповіт», херсонські вулиці
Г професорова лекція, солдатська каска, Іванків олівець
Д Лукашева сопілка, братова допомога, батьківські збори
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
6. Форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка
А кругленький, смачний, щирий
Б красивий, яскравий, лисий
В широкий, гнідий, бадьорий
Г скромний, малий, солодкий
Д здоровенний, вигідний, злий
7. Форми ступенів порівняння прикметників НЕ утворюються від усіх слів у рядку
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
А горбатий, предалекий, глибочезний, персиковий
Б сліпий, веселий, голий, живий
В лисий, пустий, білявий, короткий
Г гнідий, зависокий, тонкий, теплий
Д вороний, архіважливий, відомий, приємний
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
8. Суфікс -ев- має прикметник, утворений від слова
А край
Б груша
В кущ
Г нуль
Д вечір
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
9. Закінчення -ий має прикметник, утворений від слова
А дорога
Б торік
В зовні
Г учора
Д тривога
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
10. Граматичну помилку допущено в рядку
А найвірогідніше тлумачення
Б найбільш вищий пагорб
В менш доцільний спосіб
Г щонайвигідніші умови
Д якнайкращий підручник
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
11. Не можна замінити варіантом у дужках прикметник у словосполученні
А у дрімучому (дрімучім) лісі
Б головному (головнім) доповідачеві
В на березовому (березовім) стовбурі
Г на синьому (синім) тлі
Д на кам’яному (кам’янім) парапеті
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
12. Позначте рядок, у якому всі складні прикметники пишуться з дефісом.
А сліпучо/білий, вічно/юний, червоно/гарячий, ніжно/рожевий
Б сніжно/білий, північно/східний, світло/голубий, мовно/літературний
В гірко/солоний, хіміко/біологічний, західно/український, радіо/фізичний
Г суспільно/політичний, густо/синій, зовнішньо/торговий, військово/патріотичний
Д музично/хоровий, глибоко/змістовний, зерно/трав’яний, повітряно/морський
Домашня робота
Тестові завдання з тем «Похідні слова. Способи словотворення»,
«Прикметник», «Повторення вивченого»
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
1. Позначте рядок, у якому всі слова мають таку будову: префікс, корінь, суфікс, закінчення.
А пречудовий, возз’єднаний[4], наддунайський, ухвалений
Б обсипати, підкреслений, по-українськи, перепиляний
В праотчий, розбитий, підфарбувати, провесінь
Г подарувати, прикордонний, сказаний, зробивши
Д підлеглий, підзвітний, розквітлий, придорожній
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
2. Суфікс -ищ- має однакове значення в усіх словах, ОКРІМ
А родовище
Б вовчище
В попелище
Г сховище
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
3. Слова якого рядка утворено суфіксальним способом?
А заріччя, надлишок, розгалузити, сукупний
Б обніжок, надхмар’я, безробіття, перешийок
В синява, юнацтво, завтрашній, оцінювач
Г плаксій, гордість, діяч, міжряддя
Д веселун, недогарок, мореплавець, хазяйка
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
4. Слова якого рядка утворено префіксально-суфіксальним[5] способом?
А промовити, дочитати, дехто, поверх
Б гіллястий, глибшати, ковзани, читання
В жанровий, навушник, сумирний, надміру
Г безлюддя, подорожник, узгір’я, намордник
Д землерийка, прибічник, рівноправ’я, підсніжник
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
5. Способом основоскладання утворено слова рядка
А самвидав, універмаг, місто-гігант, спецкор
Б волелюбний, лісонасадження, військовослужбовець, двоголосий
В академік-секретар, лист-замовлення, держстрах, академмістечко
Г здіймиголова, багаточлен, підрозділ, землероб
Д фіолетово-жовтий, ПТУ, крутосхил, першоджерело
6. Яким способом утворено слова пекар, кобзар, таксист?
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
А префіксальним
Б префіксально-суфіксальним
В суфіксальним
Г безафіксним
Д складанням основ
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
7. Неправильно утворено слово
А харчовий
Б мебелевий
В роздрібний
Г критичний
Д терміновий
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
8. Суфікс -ов- є в кожному слові всіх рядків, ОКРІМ
А шовк..вий, дощ..вий, гроз..вий, мед..вий
Б казк..вий, плащ..вий, калин..вий, дій..вий
В вуглец..вий, замш..вий, парч..вий, ситц..вий
Г нуль..вий, бой..вий, служб..вий, святк..вий
Д грош..вий, фінанс..вий, реч..вий, гранат..вий
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
9. Літеру о треба писати на місці пропуску в слові
А алюміні..вий
Б ключ..вий
В помаранч..вий
Г січн..вий
Д левко..вий[6]
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
10. Якісними є всі прикметники рядка
А ранній, гарненький, щирий, вчорашній
Б пізній, сосновий, нічний, свинячий
В завтрашній, білий, мертвий, теплий
Г близький, щедрий, добрий, злий
Д дужий, скупий, людський, тужливий
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
11. Відносними є всі прикметники рядка
А міський трамвай, золотий перстень, здобне тісто, пшоняна каша
Б друкарський верстат, ялинкова прикраса, шкільна перерва, лебедина пісня
В чоловічий костюм, картинна галерея, сиве волосся, зміїний характер
Г чоловіче кіно, джерельна вода, золоте серце, дерев’яна рама
Д поганий настрій, солом’яна іграшка, вовча шуба, вовча нора
12. Присвійними є всі прикметники рядка
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
А ведмежа послуга, овечий сир, братова книга, козацькі змагання
Б батькова хата, крокодилячі сльози, осляча впертість, Миколин стіл
В сталевий трос, вовча здобич, соколине полювання, куряча лапа
Г крокодилячі зуби, вовчий хвіст, білоччин горішок, дівочі вуста
Д батьківський погляд, вишневе варення, езопова мова, міський пейзаж
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
13. У якому рядку всі прикметники належать до твердої групи?
А рідного, городнього, широким, твердим
Б самотнім, червоний, вечірні, пильним
В приємні, ближчі, сторонні, здорові
Г високим, старим, дружним, яскраве
Д дужого, вільним, вчорашні, суворішими
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
14. Форми ступенів порівняння прикметників правильно утворено в рядку
А коротший, самий тонкіший, розумніший, якнайкращий
Б вищий, ближчий, більш дорогий, більш легкий
В легкіший, премудрий, більш дужчий, веселіший від усіх
Г важливіший усіх, більший, менший, гірший
Д здоровший, старший, старіший всіх, предалекий
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
15. Форми ступенів порівняння прикметників НЕ утворюються від усіх слів у рядку
А порожній, мертвий, готовий, кривий
Б карий, повнуватий, сливовий, білий
В буланий, дрібненький, грозовий, сумний
Г німий, дощовий, історичний, мудрий
Д глухий, суттєвий, героїчний, смішний
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
16. Помилку у творенні ступеня порівняння прикметника допущено в рядку
А коротший, щонайкращий
Б ближчий, більш гарячіший
В добріший, найменш удалий
Г цікавіший, якнайдорожчий
Д вужчий, найменш потрібний
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
17. Позначте речення, яке не потребує редагування.
А Дядько Яків до мене був більш добріший, ніж до моєї сестри.
Б У долинах річок клімат більш сприятливіший для землеробства.
В Задача розв’язана самим простим способом.
Г Найменш активним у нашому колективі не місце.
Д Треба знайти найбільш зручніший шлях.
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
18. В усіх словах приголосні лише тверді в рядку
А узбережжя, солом’яний, блюдце, нюх
Б синє, успіх, рядно, річка
В акваріум, економіка, ім’я, місяць
Г ескадра, борода, конкурс, груша
Д луг, дзиґа, елегія, формація
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
19. Усі словосполучення містять омоніми в рядку
А цуцик завиває — завиває вітер, тракторний завод — кінний завод
Б маринована кілька — кілька разів, вислати килими — вислати брата
В зав’язати банти — зав’язати в роботі, загин річки — загин дороги
Г ушкодити ірис — зірвати ірис, камерний хор — камерний оркестр
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
20. Іменником є виділене слово в реченні
А Яке добре гостювання було завжди в бабусі!
Б У нього було добре, щире серце.
В Мені давно не було так добре й затишно.
Г З усіх іспитів він отримав «добре».
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
21. Усі займенники присвійні в рядку
А оцей, кожний, мій, її
Б нашим, вашого, їхнім, моїх
В який, мій, їхньому, наш
Г нічий, його, твій, абичия
Д ніякий, свій, чий, їхній
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
22. Помилку в написанні слова допущено в рядку
А кипарис, азимут, косинус
Б інженер, скепсіс, символіст
В дивізіон, антагонізм, шкіпер
Г партитура, афоризм, акціонер
Д аквамарин, сюїта, шифон
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
23. Помилку в написанні слова допущено в рядку
А усний, кількісний, зап’ястний
Б радісний, щасливий, компостний
В кістлявий, проїздний, тижневий
Г шістнадцять, хвастнути, совісний
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
24. Апостроф на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А черв..ячок, в..юнкий, р..юмсати
Б без..іменний, п..єса, з..єднаний
В пір..їнка, трав..янистий, зів..яти
Г міл..ярд, жнив..яний, пред..явник
Відповіді до тестових завдань
із теми «Похідні слова. Способи словотворення»
№ завдання |
Відповідь |
1 |
Г |
2 |
Б |
3 |
Б |
4 |
А |
5 |
Д |
6 |
Б |
7 |
Б |
8 |
А |
9 |
Б |
10 |
В |
11 |
Г |
12 |
В |
Відповіді до тестових завдань із теми «Прикметник»
№ завдання |
Відповідь |
1 |
Д |
2 |
В |
3 |
Б |
4 |
Г |
5 |
Б |
6 |
Г |
7 |
А |
8 |
Б |
9 |
Д |
10 |
Б |
11 |
Б |
12 |
Б |
Відповіді до тестових завдань із тем «Похідні слова. Способи словотворення», «Прикметник», «Повторення вивченого»
(домашня робота)
№ завдання |
Відповідь |
1 |
Д |
2 |
Б |
3 |
В |
4 |
Г |
5 |
Б |
6 |
В |
7 |
Б |
8 |
В |
9 |
Б |
10 |
Г |
11 |
А |
12 |
Г |
13 |
Г |
14 |
Б |
15 |
А |
16 |
Б |
17 |
Г |
18 |
Г |
19 |
Б |
20 |
Г |
21 |
Б |
22 |
Б |
23 |
В |
24 |
В |
[1] Слід звернути увагу учнів на те, що іменники жіночого роду часто утворюються безафіксним способом від дієслів (наприклад, виходити → вихід, проходити → прохід, виробити → виріб, бігати → біг, співати → спів, описати → опис, злітати → зліт тощо) та прикметників (наприклад, далекий → даль, лютий → лють, міцний → міць).
[2] Слова середнього роду II відміни із закінченням -я часто утворені префіксально-суфіксальним способом, що інколи доволі важко розпізнати з першого погляду. Можна сказати учням, що багато століть тому ці слова фонетично закінчувалися не на [а], а на [ьйе] (не знання, а знань~). Із часом звук [ь] зник, тому поряд опинилися приголосний звук і [й], які стали контактувати, у результаті чого попередній приголосний «поглинув» [й], але при цьому подвоївся (наприклад, без‑люд-д-я, за‑річ‑ч‑я, уз‑ліс‑с‑я). У таких словах другий приголосний сьогодні вважають суфіксом. Буває, що [й] «заховався» за апострофом (наприклад, над-хмар-[й]-[а], пере‑мир‑[й]-[а], уз-гір-[й]-[а]). Тоді суфіксом є [й].
[3] Виш ← вища школа (це комбінована абревіатура, у якій поєднано ініціальний і поскладовий способи творення).
[4] У слові возз’єднаний два префікси та два суфікси (воз-з’-єдн-а-н-ий).
[5] Варто акцентувати, що слова, які мають префікс і суфікс, можуть бути утворені не префіксально-суфіксальним способом, а іншими (наприклад, про-мов-и-ти утворено префіксальним способом від мовити, а не префіксально-суфіксальним від мова).
[6] Прикметник утворено від назви квітки левкой.