Науково-педагогічний проєкт «Інтелект України»
Спецкурс з української мови
«ЗНО — легко!»
Заняття 18 (01.12.2021)
1. Аналіз домашньої роботи (24 тестові завдання попереднього заняття).
2. Підготовка до написання власного висловлення (практичне заняття).
Редагування власного висловлення
Варіанти поділу власного висловлення на абзаци
Номер абзацу |
Варіант 1 |
Варіант 2 |
Варіант 3 |
Варіант 4 |
Варіант 5 |
Варіант 6 |
1 |
теза |
теза |
теза |
теза |
теза |
теза |
2 |
аргумент 1 |
аргумент 1 |
аргумент 1 |
аргумент 1 |
аргумент 1 |
аргумент 1 |
аргумент 2 |
приклад 1 |
приклад 1 |
||||
мікровисновок 1 |
||||||
3 |
приклад 1 |
аргумент 2 |
приклад 1 |
аргумент 2 |
мікровисновок 1 |
приклад 1 |
приклад 2 |
приклад 2 |
|||||
мікровисновок 2 |
||||||
4 |
висновок |
приклад 1 |
аргумент 2 |
висновок |
аргумент 2 |
мікровисновок 1 |
приклад 2 |
||||||
5 |
|
приклад 2 |
приклад 2 |
|
мікровисновок 2 |
аргумент 2 |
6 |
|
висновок |
висновок |
|
висновок |
приклад 2 |
7 |
|
|
|
|
|
мікровисновок 2 |
8 |
|
|
|
|
|
висновок |
Інформація для вчителя |
Беручи до уваги те, що у власному висловленні обов’язково мають бути такі змістові частини, як: 1) теза; 2) 2–3 аргументи; 3) приклад із мистецтва; 4) приклад із життя; 5) висновок, — варто звернути особливу увагу на кількість абзаців; їх буде від чотирьох до восьми, що залежатиме від композиційно-змістової моделі, обраної автором для викладу думок. Можливими варіантами поділу власного висловлення на абзаци можуть бути ті, які наведені в таблиці вище (поділ на абзаци здійснено в таблиці з розрахунку, що аргументів у власному висловленні тільки два й прикладів теж лише два). Щоб навчитися виокремлювати абзаци у власному висловленні, варто спробувати спочатку попрацювати із чужими текстами. Проведення такої роботи сприяє формуванню «відчуття абзацу». |
Завдання
Опрацюйте власне висловлення, визначивши в ньому структурні елементи, розділивши його на абзаци та виправивши помилки.
Інформація для вчителя |
Проксеміка, наука про просторові зони спілкування, стверджує, що існують оптимальні дистанції для різних видів спілкування. В інтимну зону, що становить 15–45 см до співрозмовника, допускають лише близьких людей. Порушення цієї відстані сприймається як посягання на приватність. Особиста зона сягає від 45 см до 1–2 м, вона оптимальна для спілкування між друзями та членами родини. Соціальна зона займає ще більше простору — від 1–2 м до 3–4 м. Це відстань, яку використовують для ділових відносин, скажімо, у навчальному закладі, офісі, під час ділових зустрічей тощо. Найбільшого простору потребує суспільна (публічна) зона, яка сягає понад 4 м. Зазвичай це спілкування з великою групою людей (лекційна аудиторія, мітинг тощо). Зменшення дистанції тісно пов’язане зі зростанням довіри та відкритості в спілкуванні. Викладіть Ваш погляд на проблему: «Яка зона спілкування найбільш уразлива?». |
Дистанція між співрозмовниками відіграє важливу роль у житті кожного, адже з різними людьми спілкуємося на різній відстані, що забезпечує нам максимальний комфорт. Теза. Я вважаю, що найбільш вразливою зоною для комунікації є інтимна.
Другий абзац Аргумент 1. По-перше, порушення цієї відстані сприймається як посягання на приватність. Аргумент 2. По-друге, особа може не хотіти або бути психологічно не готовою до таких близьких стосунків.
Третій абзац Приклад із літератури. Прикладом може слугувати новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном», де Марфа любить Михайла без взаємності, ховає свої почуття. Дружина Софія не відчуває до неї неприязні, бо та не наближається до об’єкта кохання. Марфа любить його на відстані й не втручається в життя подружжя. Приклад із життя. Іншим прикладом є любов Лесі Українки до Сергія Мержинського. У своєму вірші вона писала: «Хотіла б я тебе, мов плющ, обняти», але зробити цього жінка не могла, бо друг просив її тільки, «щоб писала за тим столом, що біля його ліжка».
Четвертий абзац Висновок. Таким чином, не варто порушувати інтимну зону спілкування з людиною, щоб не завдавати їй болю. (Для наведеного висловлення найкраще підходить перший варіант поділу тексту на абзаци в таблиці. Потрібно звернути увагу учнів на приклад із життя, у якому використано забагато цитат, адже в цьому разі автор менше уваги зосередив на власній думці. Редагуванню підлягає висновок, який конкретніше повинен відповідати тезі.) |
Домашнє завдання
Відредагуйте всі складники власного висловлення «Яка зона спілкування найбільш уразлива?» відповідно до вимог ЗНО.
Зверніть увагу! Жоден компонент твору в запропонованому вигляді не може бути оцінений максимальним балом. Виправляючи помилки, користуйтеся теоретичним матеріалом.