Готуємося до зовнішнього незалежного оцінювання в 11 класі. Повторення вивченого з української літератури. Творчість Тараса Шевченка. Тести. Сподіваюся, що запропонований матеріал сподобається педагогам і допоможе їхнім учням швидко та якісно підготуватися до ЗНО.
Тарас Шевченко
1. Роки життя і місце народження Т. Шевченка:
А 1769-1838, с. Чорнухи на Полтавщині Б 1800-1850, Київ В 1796-1888, Канів Г 1814-1861, с. Моринці на Черкащині
2. У якому році Т. Шевченка було викуплено з кріпацтва?
А 1798 Б 1838 В 1789 Г 1821
3. Де навчався Т. Шевченко?
А у Києво-Могилянській академії Б у Харківському університеті В в університеті Вільно (Вільнюсі) Г у Санкт-Петербурзькій Академії мистецтв
4. Рік виходу першої збірки поезій Т. Шевченка «Кобзар»:
А 1798 Б 1838 В 1789 Г 1840
5. Коли Шевченко побував в Україні?
А у 1898 р. Б у 1838р. і 1861 р. В у 1843 р. і 1845 р. Г у 1840 р.
6. Коли і за що був заарештований Т. Шевченко?
А 1798 р. за неадекватну поведінку на царському прийомі Б 1838 р. за сатиричний портрет царя В 1847 р. за участь у Кирило-Мефодіївському братстві та сатиричну поему «Сон» (комедія) Г 1845 р. за поїздку в Україну і формування серед тамтешніх селян антицарських настроїв
7. Де і ким Т. Шевченко відбував заслання?
А рядовим в Оренбурзькому окремому корпусі із забороною писати та малювати Б рядовим у Васильківському окремому корпусі із забороною писати та малювати В поручиком у Забайкальському окремому корпусі Г поручиком в Оренбурзькому окремому корпусі
8. Рік виходу другого видання поезій Т. Шевченка «Кобзар»:
А 1798 Б 1860 В 1789 Г 1821
9. Вкажіть, коли відбулося перепоховання Т. Шевченка в Україні (Канів на Черкащині):
А 1 січня 1798 р. Б 22 травня 1861 р. В 9 березня 1861 р. Г 31 грудня 1861 р.
10 Вкажіть, у чому полягає світове значення творчості Т. Шевченка:
А питання про світову велич Шевченка є надуманим і не відповідає рівню творчості поета Б у широкій історичній тематиці його творчості В у специфічному способі розкриття ролі Бога в житті кожної людини Г Т. Шевченко «відстояв у многоликості людства лице і характерну поставу свого народу» і водночас вказав йому шляхи подальшого поступу
11. Хто з письменників сказав про Т. Шевченка: «Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури»?
А І. Франко Б М. Коцюбинський В Є. Маланюк Г М. Рильський
12. Чий портрет було намальовано, щоб викупити Шевченка з кріпацтва?
А Т. Шевченка Б В. Жуковського В К. Брюллова Г І. Сошенка
13. Т. Шевченко походить із:
А дворянського роду Б родини селян В родини священика Г родини кріпаків Д робітничої родини
14. Заслання Шевченко відбував:
А у Сибіру Б на Кавказі В на Уралі Г на Соловках Д на Далекому Сході
15. «Катерина» Т. Шевченка за жанром:
А трагедія Б комедія В повість Г поема Д оповідання
16. Батьком Катерининої дитини був:
А бідний чумак Б польський шляхтич В проїжджий запорожець Г сільський староста Д російський офіцер
17. В кінці поеми «Катерина» спокусник зустрічає свого позашлюбного сина, який на той час є :
А чумаком Б гетьманським джурою В бурсаком Г поводирем у кобзаря Д рекрутом
18. Рядки
Чурек і сакля – все твоє;
Воно не прошене, не дане,
Ніхто й не возьме за своє,
Не поведе тебе в кайданах.
з твору Т. Шевченка
А «Заповіт» Б «Мені однаково» В «І мертвим, і живим» Г «Кавказ» Д «Гайдамаки»
19. Зображені у «Гайдамаках» події відбуваються під час:
А Хмельниччини Б Руїни В Коліївщини Г Тарасової ночі Д повстання під проводом Северина Наливайка
20. Гонта убив своїх дітей, тому що…
А вони були католиками Б боявся, щоб вони не потрапили до рук ляхам В вони були потурчені Г не хотів, щоб вони живцем згоріли в уманському замку Д не хотів віддавати їх на муки татарам
21. За легендою, «свячені ножі» гайдамакам були прислані…
А Петром І Б Карлом ХІІ В Катериною ІІ Г Іваном Мазепою Д Богданом Хмельницьким
22. Ярема взяв собі прізвище
А Перебендя Б Гамалія В Беринга Г Лушня Д Галайда
23. Разом з Іваном Гонтою на чолі гайдамаків стояв
А Іван Богун Б Тарас Трясило В Іван Сірко Г Семен Палій Д Максим Залізняк
24. Гайдамаки повстали проти
А ляхів Б москалів В турків Г шведів Д татар
25. Найбільш драматичні події «Гайдамаків», пов’язані з убивством Гонтою своїх дітей, відбуваються
А у Черкасах Б у Вінниці В у Чигирині Г в Умані Д у Полтаві
26. Т. Шевченко назвав «Сон» («У всякого своя доля…»)
А трагедією Б комедією В драмою Г елегією Д феєрією
27. Рядки
Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі – чужі люде,
Роблять лихо з вами.
з твору Т. Шевченка
А «Сон» Б «Заповіт» В «Катерина» Г «І мертвим, і живим» Д «Причинна»
28. У якому із своїх творів Т. Шевченко ставить царя в один ряд із псарями й гончими?
А «Єретик» Б «Кавказ» В «Юродивий» Г «Великий льох» Д «Неофіти»
29. З якої поезії рядки?
У нас же й світа, як на те –
Одна Сибір несходима,
А тюрм! А люду!.. Що лічить!
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!
А «Сон» Б «Єретик» В «Кавказ» Г «Гайдамаки» Д «І мертвим, і живим...»
30. Гнівною сатирою на царизм стала поема Шевченка:
А «Сон» («Гори мої високії…») Б «Сон» («На панщині пшеницю жала») В «Юродивий» Г «Сон» («У всякого своя доля») Д «Неофіти»
31. Який твір Шевченка починається словами «Реве та стогне Дніпр широкий»?
А «Причинна» Б «Катерина» В «Наймичка» Г «Тополя»
32. Перший відомий нам твір Шевченка називається:
А «Гамалія» Б «Катерина» В «Гайдамаки» Г «Кобзар» Д «Причинна»
33. Віршовий розмір наведеного нижче уривка:
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива…
А ямб Б хорей В дактиль Г анапест Д амфібрахій
34. Який прийом яскраво виражений у наведених нижче рядках?
Не вернуться сподівані,
Не вернеться воля,
Не вернуться запорожці,
Не встануть гетьмани,
Не покриють Україну
Червоні жупани.
А гіпербола Б епітет В тавтологія Г алегорія Д анафора
35. Осуд колоніальної політики царської Росії звучить у поемі:
А «Кавказ» Б «Сон» В «Єретик» Г «Юродивий» Д «Великий льох»
36. Який троп яскраво виражений у наведених нижче рядках?
Вітре буйний, вітре буйний!
Ти з морем говориш,
Збуди його, заграй ти з ним,
Спитай синє море…
А епітет Б метафора В персоніфікація Г порівняння Д алегорія
37. Який прийом яскраво виражений у наведених нижче рядках?
Не журиться Катерина –
Слізоньки втирає…
Не журиться Катерина –
Вмиється сльозою.
А антитеза Б тавтологія В алегорія Г риторичне звертання Д порівняння
38. Образ Прометея є у поемі:
А «Єретик» Б «Кавказ» В «Неофіти» Г «Юродивий» Д «Сон»
39. З якої поезії рядки?
Зійде сонце,
Осушить, пригріє;
А онуки? Їм байдуже,
Панам жито сіють.
А «Сон» Б «Гайдамаки» В «Кавказ» Г «Єретик» Д «Стоїть в селі Суботові»
40. Віршовий розмір наведеного нижче уривка:
Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину.
А ямб Б хорей В дактиль Г анапест Д амфібрахій
41. Який троп яскраво виражений у наведених нижче рядках?
Німець скаже: «Ви моголи».
«Моголи! Моголи!»
А синекдоха Б перифраза В метафора Г алегорія Д персоніфікація
42. Який троп яскраво виражений у наведених нижче рядках?
Серце в’яне, співаючи,
Коли знає за що.
А метафора Б епітет В порівняння Г алегорія Д гіпербола
43. З якої поезії рядки?
Борітеся – поборете,
Вам Бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля святая!
А «Сон» Б «Єретик» В «Гайдамаки» Г «Кавказ» Д «Неофіти»
44. Який троп яскраво виражений у наведених нижче рядках?
І Коллара читаєте
З усієї сили,
І Шафарика, і Ганка…
А синекдоха Б перифраза В метафора Г алегорія Д метонімія
45. Назвіть твір, з якого взяті наведені рядки. Яка ідея твору?
Отаке-то на сім світі
Роблять людям люде!
Того в’яжуть, того ріжуть,
Той сам себе губить…
А завіщо? Святий знає.
Світ, бачся, широкий,
Та нема де прихилитись
В світі одиноким.
А «Причинна», вболівання за долю бідного козака
Б «Катерина», засудження моральних норм, за якими батьки виганяють свою дочку з дому, а пан-офіцер може позбиткуватися з простої людини
В «Наймичка», суто лірична поезія, без елементів сюжету, моралізаторства
Г «Тополя», можливість перевтілення людини в живу природу
46. Яка мета звернення Т. Шевченка у поемі «Гайдамаки» до героїчного минулого України?
А паралель «минуле – сучасне» необхідна Шевченкові для протиставлення світу високих пристрастей і героїзму світові тиранства і рабської покори
Б паралель «минуле – сучасне» необхідна Шевченкові для утвердження героїки його сучасників
В змалювання героїчної краси і величі народу
47. Якого персонажа поеми «Гайдамаки» Т. Шевченко називає «сирота убогий»?
А М. Залізняка Б І. Гонту В Лейбу Г ксьондза Д Ярему Галайду
48. Розкрийте підтекст авторських слів «Той мурує, той руйнує» з поеми «Сон» («У всякого своя доля…»)
А йдеться про недосконалість суспільства, де працю одних використовують і нищать інші
Б показано великомасштабність вибору професії членами суспільства
В уміння однієї людини виконувати декілька доручень одночасно
Г хто не працює, того й поганяють
49. Який символічний образ поеми «Кавказ» передає незламність, титанізм народу?
А неситий орел Б Прометей В Бог Г Сибір
50. Укажіть літературний термін за його визначенням: злобне, в′їдливе висміювання глибоких вад вдачі персонажа, подій та явищ громадського й побутового життя…
А іронія Б гумор В гротеск Г сарказм Д гіпербола
51. Використання художнього прийому сну в однойменній поемі Шевченка дала авторові змогу (переважно):
А передати настрій і почуття героя, власні думки з приводу існуючої соціальної нерівності
Б уникнути розкриття гостро-соціальних проблем
В показати всю панораму суспільного життя Російської імперії ХІХ ст.
Г додати фантастичності в сюжет
Д продемонструвати контраст між Росією та Україною
52. Вкажіть, про кого наведені слова (поема «Сон»):
«Сміються та лають батьків своїх, що змалечку Цвенькать не навчили По-німецькій»:
А політичних в’язнів Б царя і царицю В своїх «землячків-перевертнів» Г знедолених селян
53. Яку ідейну та художню роль виконує сміх у поемі «Сон» Т. Шевченка?
А відволікання від надто серйозних проблем
Б заперечення, гостре осміяння й глумління над світом насильства і зла
В дотримання норм бурлескно-травестійного жанру
Г такий прийом традиційно властивий українській літературі
54. Рядки
Учітеся, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
з твору Т. Шевченка
А «Кавказ» Б «Заповіт» В «І мертвим, і живим…» Г «Сон» Д «Думи мої, думи мої…»
55. Рядки
І мене в сім′ї великій,
В сім′ї вольній, новій
Не забудьте пом′янути
Незлим тихим словом.
з твору Т. Шевченка
А «Катерина» Б «Гайдамаки» В «Кавказ» Г «Заповіт» Д «Сон»
56. Як назвав Т. Шевченко цикл віршів, написаних під час ув’язнення в Петропавловській фортеці?
А «Думи мої…» Б «Три літа» В «В казематі» Г «На чужині» Д «Невольнича лірика»
57. Кого з кобзарів Шевченко описав так:
Старий,сліпий, - хто його не знає?
Він усюди вештається
Та на кобзі грає
А хто грає,того знають
І дякують люде:
Він їм тугу розганяє:
Хоть сам світом нудить.
А Олексія Розума Б Григорія Любистка В Остапа Вересая Г Перебендю
58. З якої поезії рядки?
Нема на світі України,
Немає другого Дніпра,
А ви претеся на чужину
Шукати доброго добра…
А «І мертвим, і живим…» Б «Ісая. Глава 35» В «Сон» Г «Кавказ» Д «Заповіт»
59. З якого твору слова:
«Споконвіку Прометея
Там орел карає,
Що день божий довбе ребра
Й серце розбиває»
А «Наймачка» Б «Причина» В «Кавказ» Г «Сон»
60. Яка з поезій Т. Шевченка дала назву одному з періодів його творчості?
А «Великий льох» Б «Кавказ» В «Ісая. Глава 35» Г «Заповіт» Д «Три літа»
61 Яка з наведених рис не є характерною для раннього періоду творчості Т. Шевченка?
А сентименталізм Б інтерес до незвичайного, яскравого, фантастичного В правдиве зображення дійсності Г культ держави Д піднесений стиль мови
62. У якому році був написаний «Заповіт» Т. Шевченка?
А 1841 р. Б 1845 р. В 1860 р. Г 1861 р.
63. Укажіть твір Т. Шевченка, написаний російською мовою:
А «Художник» Б «Назар Стодоля» В «Катерина» Г Причинна» Д «Русалка»
64. Розмістіть епізоди поеми «Катерина» в порядку їх появи у творі.
А любовний епізод і народження позашлюбного сина
Б самогубство героїні
В вступ-звернення до дівчат-селянок
Г вигнання Катерини з дому
Д випадкова зустріч Катерини з Іваном
65. Установіть відповідність між фрагментами твору і його назвою.
1. Реве та стогне Дніпр широкий… А «До Основ′яненка»
2. Наша дума, наша пісня не вмре, не загине... Б «Заповіт»
3. Кохайтеся чорнобриві, та не з москалями… В «Катерина»
4. Кайдани порвіте і вражою злою кров′ю Г « Мені однаково...»
волю окропіте. Д «Причинна»
5. Та не однаково мені, як Україну злії люде
присплять…
66. Який твір починається словами «Реве та стогне Дніпр широкий»?
А «Катерина» Б «Причинна» В «До Основ′яненка» Г «Гайдамаки» Д «Гамалія»
67. До якого жанру віднесено твір Т. Шевченка «Катерина»?
А балада Б ліро-епічна поема героїчного характеру В сатирична поема Г ліро-епічна соціально-побутова поема Д драматична поема
68. Укажіть, у чому простежується зміна ідейно-тематичної спрямованості творів Т. Шевченка у період після 1843 року.
А заглиблення у фольклорні джерела Б надреальне змалювання дійсності В звернення до античних образів і сюжетів Г соціально-критична, реалістична спрямованість творчості
69. У якій поемі Т. Шевченко художньо трансформував міф про Прометея?
А «Сон» («У всякого своя доля...») Б «Кавказ» В «Єретик» Г «Неофіти» Д «Великий льох»
70. Ідея поеми «Кавказ» - це критика:
А кріпосницької системи царської Росії Б національної ворожнечі між народами Кавказу і росіянами В загарбницької політики царської Росії Г байдужого ставлення інтелігенції до історичної пам′яті Д української інтелігенції за зраду національних інтересів
71. Установіть відповідність між цитатою з твору Т. Шевченка і художньо-виражальними засобами, застосованими в ній.
1. Кати знущаються над нами, А алегорія, антитеза
А правда наша п′яна спить («Кавказ»). Б антитеза
2. Кругом неправда і неволя, В гіпербола
Народ замучений мовчить, Г уособлення, антитеза
А на російському престолі Д поєднання уособлення з
Кабан годований сидить («Єретик»). порівнянням
3. Тополі… стоять собі; мов Е пестливі слова
Сторожа, розмовляють з полем» («Сон»).
4. Той мурує, той руйнує («Сон»).
5. І внучатам із клуночка гостинці виймає –
і хрестики, й дукачики,
й намиста разочок («Наймичка»).
72. Що з наведених ознак не є характерним для періоду творчості Т. Шевченка 1847-1857 років?
А мотиви суму, самотності Б автобіографічність окремих творів В основні акценти – роздуми про сенс, мету життя людини Г інтерес до незвичайного, таємничого, фантастичного
73. Яку назву мав цикл поезій, написаних Тарасом Шевченком під час ув′язнення в Петербурзі 1847 року?
А «Три літа» Б «В казематі» В «Мальовнича Україна» Г «В неволі»
75. У яких рядках поезії «Мені однаково…» уміщена основна думка твору?
А «В неволі, плачучи, умру…» Б «В неволі виріс між чужими…» В «Малого сліду не покину / На нашій славній україні…» Г «Та не однаково мені, / Як Україну злії люде / Присплять, лукаві, / І в огні її окраденую збудять…»
76. Укажіть схематичний варіант визначення виду римування у фрагмені поезії Т. Шевченка:
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
А аабба Б аббаб В абаба Г ааббб Д абааб
77. Визначте художньо-виражальний засіб, ужитий у рядках:
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива.
А персоніфікація, епітет Б метонімія В синекдоха, епітет Г символ Д власне метафора
78. Визначте вид рими в рядках поеми Т. Шевченка «Сон» («У всякого своя доля…»):
Лечу, лечу, а вітер віє,
Передо мною сніг біліє…
А чоловіча Б жіноча В дактилічна
79. Де було видруковане перше видання «Кобзаря» Т. Шевченка?
А у Києві Б у Санкт-Петербурзі В у Москві Г у Львові Д в Женеві
80. Який твір відкриває перше видання «Кобзаря» Т. Шевченка?
А «Причинна» Б «Думи мої, думи мої…» В «Тополя» Г «Перебендя» Д «Катерина»
81. Яку проблему порушує Т. Шевченко в поемі «Катерина»?
А виїзду українців за кордон Б наслідків переселення народів В утримання військових цивільним населенням Г соціальної нерівності і трагічної долі селянки в тогочасному суспільстві Д легковажності дівчат
82. Якої пори року загинула Катерина (Т. Шевченко «Катерина»)?
А навесні Б пізньої весни В пізньої осені Г взимку Д ранньої весни
83. Що стало основою для написання Т. Шевченком поеми «Гайдамаки»?
А народні перекази Б історичні пісні та легенди В матеріали петербурзьких архівів Г особисті враження від розповідей діда та фольклорні твори Д спогад про особисту участь
84. Хто є головним героєм поеми Т. Шевченка «Гайдамаки»?
А Ярема Б М. Залізняк В І. Гонта Г титар Д повсталий народ
85. Де Т. Шевченко написав «Заповіт»?
А у Петербурзі Б у Переяславі В на засланні Г в Ягодині Д в Києві