Готуємося до зовнішнього незалежного оцінювання в 11 класі. "Узагальнення вивченого про іменник. Теорія і практика". Сподіваюся, що цей матеріал допоможе учням швидко та якісно повторити вивчене.
Морфологія – розділ науки про мову, який вивчає частини мови.
Частини мови (10)
Самостійні (6) Службові (3) Вигук (1)
Іменник Прийменник
Прикметник Сполучник
Займенник Частка
Числівник
Дієслово
Прислівник
Завдання 1. Назвіть частини мови.
Трійка, троє, над, утретє, агов, тризірковий, але, ніскільки, потроїти, щоб, хай, потроєний, не, потроївши, трьохтисячний, би, трійник, ох, з-під, трійня, кільканадцять, потроюючи, троюрідна, Трійця.
ІМЕННИК
означає особу, предмет
хто?, що?
вчений, патріот, картопля, поле
Тестове завдання 1. Укажіть рядок з іменниками.
А душа, фантастика, зелень, позеленілий
Б падолист, бруківка, чотири, склад
В камертон, четвірка, дія, збирання
Г клопіт, модерн, темп, сумно
СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ІМЕННИКА
Завдання 2. Підкресліть виділені іменники як члени речення.
Політики погомоніли трохи та й розійшлися. Василь знайшов Степана. Рука Сашка лягла на моє плече. Він завжди був чудовим хлопцем. Наталка з Ларисою вийшли з будинку. Учень саджає клен. Автомобіль сусіда перешкоджає руху велосипедистів. Зі школи повибігали хлопці та дівчата. Мій знайомий - успішний програміст.
Тестове завдання 2. Іменник виконує роль означення в реченні.
А Гроза проходить десь поруч.
Б Я вранці голос горлиці люблю.
В Пахне огірками, хлібом, батьком і косарями, пахне болотом і травами.
Г Слово – прізвище думки тепер, а частіше – її псевдонім.
РОЗРЯДИ ІМЕННИКА ЗА ЗНАЧЕННЯМ
1. НАЗВИ ЗАГАЛЬНІ І ВЛАСНІ
Завдання 3. Визначте загальні (1) та власні (2) назви.
Садівник, книжка, Лук'ян, Лариса Петрівна Косач, вечір, страх, боротьба, зірка, Шевченкіана, Кобзар, риба, озеро, Аполлон, Лісовик, Велика Ведмедиця, Далекий Схід, людина, Марко Вовчок, смуток, Каменяр, соловей, річка, Перун, Мавка, декан, ректор, схід, Молочний Шлях, Західна Україна.
ПРАВОПИС ВЕЛИКОЇ ЛІТЕРИ
Завдання 4. Напишіть із великої чи малої літери подані слова
і словосполуки.
(Л,л)івобережна (У,у)країна, (Б,б)лизький (С,с)хід, (Н,н)адністрянщина, (Б,б)ермудські (О,о)строви, (П,п)івострів (Ю,ю)катан, (М,м)аґдебурзьке (П,п)раво, (Т,т)унґуський (М,м)етеорит, (М,миколаївські (Ч,ч)аси, (Д,д)руга (С,с)вітова (В,в)ійна, (Н,н)ародний (А,а)ртист (У,у)країни, (З,з)бройні (С,с)или (У,у)країни, (А,а)кт (П,п)роголошення (Н,н)езалежності (У,у)країни, (С,с)лужба (Б,б)езпеки (У,у)країни, (Б,б)удинок (У,у)чених (Н,н)аціональної (А,а)кадемії (Н,н)аук (У,у)країни, (Б,б)ожа (М,м)ати, (Х,х)арківська (А,а)строномічна (О,о)обсерваторія, (С,с)лово (Б,б)оже, (К,к)оран, (Х,х)арківський (Г,г)уманітарний (У,у)університет, (С,с)вятий (Д,д)ух, (О,о)рганізація (О,о)б'єднаних (Н,н)ацій, (Д,д)оба (Р,р)уїни, (Д,д)амоклів (М,м)еч.
2. НАЗВИ ІСТОТ І НАЗВИ НЕІСТОТ
Завдання 5. Визначте назви істот (1) та неістот (2).
Стратеги, пророки, світ, рік, полк, люди, світло, воля, море, захист, супутник, учениця, студент, букініст, краби, нога, дерево, оселедець, курча, одежа, Марія, професор, стіл, знання, відбудова, перемога.
3. КОНКРЕТНІ Й АБСТРАКТНІ ІМЕННИКИ
Завдання 6. Визначте іменники з конкретним (1) і абстрактним (2) значенням.
Книга, земля, літо, завзятість, дорога, відвага, дружба, сходи, серце, майбутнє, мрія, весна, щастя, визволення, людство, горе, лихо, роса, мудрість, зошит, свідомість, хоробрість, терен, присяга, стяг, хмари, правда, радість, космос, береза, тополя, хлопець, маяк, історія, шлях, література.
4. ЗБІРНІ ІМЕННИКИ ТА РЕЧОВИННІ
Завдання 7. Знайдіть збірні іменники (1) та іменники з речовинним значенням (2).
Студентство, молодь, грошва, азот, олово, кіннота, масло, хліб, пшениця, офіцерня, голота, крейда, цегла, козацтво, малеча, кефір, вишняк, гарбузиння, кава, дітвора, ректорат, старшина, листя, вороння, кисень, нафта, лом, мушва, цукор, просо, капуста, мурашня, селянство, конюшина, вапно, жіноцтво, сметана, молодняк, маковиння, паливо, генералітет, старостат.
МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ІМЕННИКА
1. РІД ІМЕННИКІВ (чоловічий, жіночий, середній, спільний)
Завдання 8. Визначте рід іменника.
Микола, сестра, кров, вовча, ягнятко, брат, Оксана, точило, дворище, батько, мати, тесть, теща, онук, онука, письменник, письменниця, провалля, лівша, нероба, минуле, районна РТС, мозоль, мозоля, базікало, цап, коза, сорока, кажан, комар, край, ніч.
Тестове завдання 3. Усі іменники належать до спільного роду.
А нероба, лікар, професор
Б незграба, прокурор, музикант
В сирота, базіка, плакса
Г суддя, інженер, кухар
Тестове завдання 4. Усі іменники належать до жіночого роду.
А насип, ступінь, адрес
Б туш(музичне вітання), собака, Сибір
В путь, туш(фарба), купіль
Г нежить, тюль, біль
НЕЗМІНЮВАНІ ІМЕННИКИ
ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ
Як правильно визначити рід?
ВИНЯТКИ:
Іменники ПАЛЬТО, СИРОКО відмінюються.
Завдання 9. Підкресліть прикметники-означення, що відповідають незмінюваним іменникам.
(Балакучий, балакуче) какаду; (вертлявий, вертлява) шимпанзе; (смачний, смачне) капучино; (спортивний, спортивне) кімоно; (багатолюдний, багатолюдне) Токіо; (піщана, піщане) Гобі; (сонячний, сонячне) Душанбе; (мальовниче, мальовничий) Капрі; (дотепний, дотепне) конферансьє; (змістовний, змістовне) лібрето; (авторитетна, авторитетне) ООН; (гостинний, гостинне) ТЮГ; (жовтий, жовте) таксі; (глибоководна, глибоководне) Онтаріо; (хижа, хижий) ему; (залізничне, залізнична) депо.
Тестове завдання 5. Незмінюваними є всі слова рядка.
А Тбілісі, бюро, вікно
Б аташе, турне, попурі
В кава, пальто, лице
Г бароко, графіті, плесо
2. ЧИСЛО ІМЕННИКІВ (однина, множина, тільки однина, тільки множина)
Завдання 10. Згрупуйте іменники (над кожним надпишіть відповідну цифру), котрі вживаються:
1 – в однині й у множині; 2 – тільки в однині; 3 – тільки в множині
Ковзани, Крим, косовиця, дріжджі, повість, студентство, молоко, сум, овочі, цукор, іменини, вечір, проводи, рушник, посиденьки, молодь, вугілля, Прилуки, Ужгород, Карпати, кущі, кохання, телебачення, надра, доля.
Тестове завдання 6. Іменник, що вживається лише у формі множини є у реченні.
А Вітри галактик – вічні скрипалі.
Б Є вірші – квіти. Вірші – дуби. Є іграшки вірші. Є рани.
В Болять дисонанси, сумують симфонії, пручаються ноти.
Г Он гномики заготовляють дрова в смарагдовій вечірній тишині.
Завдання 11. Виправіть помилки в категорії числа.
У кіоску продають сувеніри з символіками чемпіонату.
Виставка-ярмарок вражає асортиментами продукції.
Просимо вказати вартість упакувань і транспортувань.
Багато гіль було зрубано.
Канцелярські приладдя надійшли на склад.
По всьому пляжу розкидані великі каміння.
У цього дерева міцні коріння.
Запашні зілля охайно розкладено на столі.
Вам будь-яку шпалеру показати?
Моя улюблена страва - рибна консерва.
Люди йшли на похорони, щоб віддати останню шану своєму землякові.
3. ВІДМІНКИ ІМЕННИКІВ
Завдання 12. Провідміняйте іменники.
Н.в. |
земля |
батько |
ніжність |
курча |
Р.в. |
|
|
|
|
Д.в. |
|
|
|
|
Зн.в. |
|
|
|
|
О.в. |
|
|
|
|
М.в. |
|
|
|
|
Кл.в. |
|
|
|
|
4. ВІДМІНИ ІМЕННИКА
І – чоловічого, жіночого та спільного роду з закінченнями -а (-я): Микол-а, земл-я, сирот-а.
ІІ – А) чоловічого роду з нульовим закінченням та закінченням -о: дуб, корабель, Васильк-о;
Б) середнього роду із закінченнями -е, -о, -я (крім тих, у яких при відмінюванні з'являється суфікс -ат-, -ят-, -ен-): пол-е, неб-о, змаганн-я.
ІІІ – жіночого роду з нульовим закінченням та іменник мати: сіль, Січ, паморозь.
ІV – середнього роду з закінченнями -а (-я), у яких при відмінюванні з'являється суфікс -ат-, -ят-, -ен-: дівч-а – дівчати, ягн-я – ягняти, ім'-я – імені.
Не належать до жодної із відмін:
Завдання 13. Визначте відміну іменників.
Бджола, підземелля, Петро, пам′ять, Микола, сирота, совість, ножиці, таксі, молоток, лоша, лошатко, ворота, тюль, біль, озеро, каченя, м′ясо, мати, син, нежить, нехворощ (полин звичайний), зерно, зерня, купіль, тім′я, кисіль, гантель, Сибір, путь, військовий.
Тестове завдання 7. Усі іменники належать до І відміни.
А земля, Ілля, казка, леді
Б Микола, суддя, Марія, донечка
В верба, калина, кава, мадам
Г мрія, фантазія, пісня, дівча
ЗНО. Морфологія. Іменник
Частина 2
Поділ іменників І і II відмін на групи
І, ІІ відміни, тверда група – з основою на твердий приголосний (крім шиплячих ж, ч, ш): берез-а, хат-а; Дніпр-о, шлях, міст-о.
І, ІІ відміни, м'яка група – з основою на м'який чи пом'якшений приголосний: Ілл-я, армі -я; велетень, урожай, зілл-я а також іменники середнього роду із закінченням -е (крім основи на шиплячий): пол-е, сонц-е, мор-е.
І, ІІ відміни, мішана група – з основою на шиплячий: пожеж-а, тиш-а; плеч-е, прізвищ-е.
Іменники ІІ відміни на -р
можуть належати і до твердої, і до м'якої, і до мішаної груп
ВИНЯТКИ:
Комар, снігур, звір – тверда група.
Ігор, Лазар, цар, аптекар, бібліотекар, якір - м'яка група.
Завдання 1. Визначте групу іменника.
Вода, Катерина, молодиця, задача, гуща, волосина, яблуня, алича, армія, стрічка, Марійка, Маруся, юшка, тигриця, суша, круча, кишеня, барвінок, скляр, звіробій, єгер, спориш, звір, аїр, глід, мир, вітер, пісняр, яр, хміль, муляр, сухар, Каїр, архітектор, ялівець, гірчак, боднар, перстач.
Відмінювання іменників І відміни
ОРУДНИЙ відмінок однини: тверда група - ою : країною, головою; м’яка та мішана групи - ею : піснею, вулицею.
Завдання 2. Поставте іменники в Орудний відмінок.
Береза – __________________
Черешня – ________________
Алича – __________________
Осика – __________________
Вишня – ________________
Ягода – __________________
Каша – __________________
Буря –
Жирафа – ________________
Мрія – ___________________
Втеча –__________
Шия – ___________________
Калоша – _________________
Левиця – ___________________
Груша – __________________
Полуниця –
Завдання 3. Знайдіть і виправіть помилки у вживанні іменників І відміни.
Я нагодував Дружка кашою і пішов працювати над задачою, яка у мене чомусь на виходила. Бабуся кажуть, що у дядька Миколи ні копійки за душою, бо він цілими днями співає під грушою, а не працює.
ДАВАЛЬНИЙ І МІСЦЕВИЙ відмінки однини: перед закінченням і кінцеві приголосні основи іменників першої відміни [г],[к],[х] чергуються із [з'], [ц’], [с’]: нога – нозі, рука – руці.
Завдання 4. Поставте іменники у формі давального та місцевого відмінків однини.
Спека - __________________
Думка - __________________
Присяга - _________________
Перемога - _______________
Тривога - _________________
Рибалка - _________________
Черепаха - ________________
Фабрика - ________________
Відлига - _________________
Епоха - __________________
Жінка - __________________
Берізка - _________________
Стріха - _________________
Розвідка - ________________
Туга - ____________________
Втіха - __________________
КЛИЧНИЙ відмінок: тверда група – -о: мам-о, сестр-о; м’яка та мішана групи: після приголосного – -е: земл-е, круч-е; після голосного та апострофа – -е ( -є): Марі-є, сім’-є.
Завдання 5. Поставте іменники у кличному відмінку.
Оксана - _________________
Микола - _________________
Таня - ___________________
Ніна - ___________________
Марина - ________________
Ластівка - _______________
Школа - _________________
Історія -
________________
Зоря - ____________________
Земля - ___________________
Ілля - ____________________
Суддя - __________________
Круча - __________________
Наталя - _________________
Душа - ___________________
Відмінювання іменників ІІ відміни
РОДОВИЙ відмінок однини.
Закінчення іменників чоловічого роду у Род.в. одн. -а (-я) мають іменники, які означають:
1. Назви істот, осіб: аудитора, бухгалтера, лікаря, менеджера, підприємця.
2. Назви конкретних обчислювальних предметів: формуляра, бланка.
3. Назви мір довжини, об’єму, часових понять, ваги: сантиметра, метра, гектара, тижня, місяця, кілометра, кілограма (але: року, віку).
4. Іменники-терміни: підмета, присудка, квадрата, іменника.
5. Власні назви населених пунктів: Львова, Тернополя, Києва, Миколаєва.
6. Назви місяців, днів тижня: червня, січня, понеділка.
Закінчення -у (-ю) мають іменники, які означають:
1. Назви збірних понять: соняшнику, цукрового буряку, колективу.
2. Назви установ організацій, закладів: університету, гастроному, театру.
3. Назви будівель та їх частин: коридору, вокзалу, палацу (але: млина, гаража (з наголосом на закінченні -а, -я)
4. Назви явищ природи: снігу, дощу, урагану.
5. Назви абстрактних понять, процесів: бігу, мітингу, бізнесу.
5. Запозичені терміни: імпульсу, синтезу тощо.
Деякі іменники вжив. з паралельними закінченнями –а та –у залежно від наголосу: гурта/, гу/рту, моста/, мо/сту, стола/, сто/лу, двора/, дво/ру, полка/, по/лку.
Деякі іменники залежно від свого значення можуть мати і закічнення -а, і закінчення -у:
листопада (місяць) і листопаду (опадання листя),
каменя (шматок породи) і каменю (матеріал),
листа(писаний текст) і листу (збірне поняття),
стола (вид меблів) і столу (поставлена їжа, круглий стіл),
Алжира (місто) і до Алжиру (країна),
Романа (ім'я) і роману (літературний жанр),
папера (документа) і паперу (матеріалу)
Завдання 6. Поставте іменники у формі Родового відмінка однини.
Вітер , Дід Мороз , цикорій , ромен , кілограм , чай , цукор , пісок , майдан , рояль , Харків , Китай , Дунай , Іран , тиждень , жовтень , гопак , коридор , степ , ліс , біль , яр , живопис , вальс , зал .
Тестове завдання 1. Усі іменники в родовому відмінку однини мають закінчення -а, (-я)
А вік, синтаксис, вітер, грім
Б кілок, атестат, Київ, відмінок
В склад, вид, рід, борщ
Г пісок, екран, парк, горох
Тестове завдання 2. Усі іменники в родовому відмінку однини мають закінчення –у (-ю)
А Лондон, ніс, театр, гопак
Б букет, продукт, вид, параграф
В трамвай, синтаксис, роман, Роман
Г барвінок, вік, вишняк, мороз
ДАВАЛЬНИЙ відмінок однини:
а) назви істот мають переважно закінчення -ові (тверда група), -еві (м'яка і мішана групи): батькові, синові, мулярові, слюсареві, сторожеві, газетяреві;
б) назви неістот мать переважно закінчення -у: дубу, столу, мосту, суду (але може бути також дубові, заводові, краєві).
Якщо особа називається кількома іменниками, то закінчення, щоб уникнути одноманітності, чергуються:
директорові Івану Петровичеві Коваленку, учителеві Ребру або учителю Реброві.
Але тільки закінчення -у мають ті власні назви, у яких є суфікси -ов, -ев, -ін, -ин: Києву, Львову, Харкову, Каневу, Глібову, Щоголеву, Щепкіну, Ковалишину, Пирятину.
Завдання 7. Поставте іменники в Д. в. однини.
Товариш – ________________
Аптекар – ________________
Лікар – __________________
Санітар – ________________
Одержувач – _____________
Спостерігач – ____________
Ігор – ____________________
Читач – _________________
Муляр – __________________
Ковзаняр – _______________
Кухар – __________________
Доповідач – _______________
Звір – ____________________
ОРУДНИЙ відмінок однини:
-ом (тверда група): сином, муляром;
-ем (м'яка й мішана групи): ковалем, кобзарем, -єм (після голосного й апострофа): солов′єм, урожаєм;
- ам (-ям)(усі іменники на –я): життям, щастям.
Завдання 8. Поставте іменники в О.в. однини.
Учитель – ________________
Оповідач – _______________
Поет – __________________
Помічник – _______________
Матвій – _________________
Край – ___________________
Ігор – ____________________
Змагання – _______________
Листя – _________________
Урожай – ________________
Поле – ___________________
Анатолій – _______________
Розум – __________________
Читач – ________________
Кличний відмінок однини:
а) більшість іменників м'якої групи, іменників твердої групи на -к, іменники мішаної групи на шиплячий та деякі інші мають, як правило, закінчення -у: добродію, вчителю, лікарю, кобзарю, Василю, Юрію, Стороженку, Олегу (і Олеже);
б) інші іменники мають закінчення -е: брате, хлопче, майстре, голубе, друже, козаче, Іване, Олександре; зокрема іменники мішаної групи на -яр: скляре, човняре, школяре.
Завдання 9. Поставте іменники у Кл. в.
Земляк – __________
Співак – ___________
Друг – ____________
Горох – ___________
Вовк – ____________
Поет – ____________
Край – ____________
Матвій – __________
Розум – ___________
_________
Козак – ___________
Птах – ____________
Брат – ____________
Батько – __________
Андрій – __________
Гай – _____________
Син – _____________
Товариш – _________
Петро -
___________
Відмінювання іменників ІІІ відміни
ОРУДНИЙ відмінок однини:
Тінь (нема збігу приголосних) – тінню (з подвоєнням),
ненависть ( є збіг приголосних) – ненавистю (без подвоєння),
кров (слово закінчується на б, п, в, м, в, ф або р) - кров'ю (з апострофом)
Завдання 10. Поставте іменники в О. в.
Суміш – ___________
Зустріч – __________
Розповідь – ________
Жовч – ____________
Путь – ____________
Мазь – ____________
Вуаль – ___________
Подорож – ________
Височінь – _________
Любов – ___________
Фальш – __________
Об – ______________
Кіновар – __________
Матір –
___________
Тестове завдання 3. Подовження приголосного в орудному відмінку відбувається в усіх іменниках рядка
А повідь, міць, одіж, честь
Б сіль, тінь, піч, Об
В лань, дань, щедрість, подорож
Г річ, мідь, галузь, вісь
Іменники ІV відміни
Завдання 11. Підкресліть тільки іменники ІV відміни.
Кішка, кішечка, кошеня, котик, кіт; козенятко, козеня, козлик, кізка, козлятко; пташенятко, пташеня, пташечка, пташинка, птах; соколя, соколятко, сокіл; орля, орел, орлятко; внук, внученя, внучка, внучатко; дівчина, дівчатко, дівча, дівчинка; хлопчик, хлопець, хлоп′я.
Тестове завдання 4. Установіть відповідність.
1 пуща, воля, вереда А іменники І відміни
2 радість, сіль, мідь Б іменники ІІ відміни
3 теля, лоша, плем'я В іменники ІІІ відміни
4 сич, жук, поле Г іменники ІV відміни
Д незмінювані іменники
Написання імен по батькові
Чоловічі : -ович (-йович) – Петро – Петрович; Андрій – Андрійович.
Жіночі: -івн(а), -ївн(а) – Петрівна, Андріївна.
Завдання 12. Утворіть чоловічі і жіночі імена по батькові від імен.
Антон - ______________________________________________________
Валерій - ____________________________________________________
Василь - _____________________________________________________
Назар - ______________________________________________________
Назарій - ____________________________________________________
Григір - _____________________________________________________
Григорій - ___________________________________________________
Сава - _______________________________________________________
Ілля - ________________________________________________________
Не з іменниками
РАЗОМ:
ТІЛЬКИ РАЗОМ:
Якщо є префікс недо-: недовіра.
ОКРЕМО:
Завдання 13. Перепишіть, розкриваючи дужки.
У (не)роби завжди (не)врожай. Не хапайся поперед (не)вода рибу ловити. Знайко біжить, а (не)знайко лежить. Де (не)згода, там часто шкода. Красить (не)краса, а розум. Лінивого вчи (не)молотом, а голодом. Диво (не)пиво, а слово. Для пташки і золота клітка – (не)воля. Такий (не)жить – хоч би вижить. Панська ласка – (не)коляска, не сядеш і не поїдеш. Вчи (не)штурханцями, а слівцями. Бійся (не)чорта, а лихого чоловіка. Ситий голодному (не)товариш. Не так шкода, як (не)вигода.
Редагування
Завдання 14. Виправіть помилки в реченнях і словосполученнях, звертаючи увагу на порушення лексико-стилістичних та морфологічних норм.
Ця студентка являється студенткою нашого університета.
Більша половина випускників нашого інститута поїхала цього року на роботу за кордон.
У магазині "Канцелярські приладдя" є товари для офіса та школи.
Студент зацікавився різницею між математичною степенню і науковою ступінню.
Я люблю ходити по вечірнім вулицям Львова.
У крамниці вже немає осінніх чоботів.
Метер тюлі коштує п 'ятдесять гривнів.
Користуватися цим ножом для нарізання салямі - просто чудово.
На сьогодні однією з найбільш запотребованіших є професія електрозварщика.
Завдання 15. Виправіть, де потрібно, помилки.
Сонячні проміння –
висять бадилля –
старовинна мебель –
фіолетові чорнила –
письмове приладдя –
золоте колосся –
злий собака –
науковий ступінь –
сильна головна біль –
десять гривнів –
сонячні Сочі –
пам'яті Міцкевича –
красиве шимпанзе –
журі присудив –
Міссісіпі вийшло з берегів –
затверджено нові курси валют –
вітальну адресу з нагоди 50-ліття директор вручив начальникові другого цеху Корнієнко Василю Петровичу –
фірма виконує комплексні ремонти офісів –
абітурієнти повинні подати на ім′я ректора університету заяви –
документи про освіту і довідки про стан здоров′я –
усі пропозиції були взяті на замітки –
усі кабінети обчислювального центру технічного університету обладнані новітніми устаткуваннями –