Готуємося до ЗНО. Узагальнення вивченого про відокремлені члени речення. Теорія і практика

Про матеріал

Готуємося до зовнішнього незалежного оцінювання в 11 класі. "Узагальнення вивченого про відокремлені члени речення. Теорія і практика". Сподіваюся, що цей матеріал допоможе учням швидко та якісно повторити вивчене.

Перегляд файлу

ЗНО. Українська мова

Відокремлені члени речення

 

Відокремленняце змістове та інтонаційне виділення другорядних членів речення для увиразнення їхньої змістової ваги.

Відокремлюватися можуть тільки другорядні члени речення:

  • означення;
  • прикладка;
  • обставина;
  • додаток.

 

Відокремлені означення

 

- стоять перед або після означуваного слова, вираженого особовим займенником чи іменником, особливою якщо перед ним теж є означення:

 

А вона біжить, висока, посивіла, зустріти свого старшого сина.

Ліс, весняний, свіжий, дихав пахучим рястом.

АБО Ліс весняний, свіжий дихав пахучим рястом. (Від бажання автора, але частіше відокремлюються).

Пахучим рястом дихав лісвесняний, свіжий. (Тире ставиться, як правило, якщо означення стоять у кінці речення).

І тиха осінь, мрійна, яснолиста, несла в серця надію і тривогу.

 

- виражені дієприкметниковим зворотом і стоять після означуваного слова: Своєму серцю, втомленому турботами, я не довіряю. Я не довіряю своєму серцю, втомленому турботами.

 

Запам′ятати! Означення , виражені дієприкметником чи дієприкметниковим зворотом, виділяються комами перед означуваним словом тільки тоді, коли мають додаткове обставинне значення причини:

Змарнілий, він не зміг підвестися. (Він не зміг підвестися, бо змарнілий)

Налякані  громом, діти розбіглися по домівках. (Діти розбіглися по домівках, бо налякані громом).

- можуть відокремлюватися означення, виражені іменниками у формах непрямих відмінків із прийменниками або без них: Невеличкий, з кулачок, жив в болоті куличок. Звучав потемнілий дзвін, пудів на тридцять.

Завдання 1. Поставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені означення.

Вони замислені й похнюплені сиділи у темряві. Дні ясні та погожі чергувалися з темними холодними ночами. Лице освітлене сонцем здавалось випромінювало щастя. Вони дивилися на оголений і поцвяхований золотими крапками шмат обрію. Музика бадьора чарівна полинула через шкільне подвір′я. Гроза розправляла гармати чорнява легка нежорстока. Яскрава мелодія радісна сяюча звучить і летить далі. Провідник невисокий спритний щиро усміхався. По шляху йшов старий дід одягнений у білу полотняну одежу.

Тестове завдання 1. Поширене означення НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченнях (розділові знаки пропущено)

А Дуби наповнені темінню стоять безшелесно.

Б Мої дні течуть тепер серед долини налитої зеленим хлібом.

В Покрите хмарами сонце вибилося з-за гори.

Г Над луками залитими квітневою повінню холонув вечір.

 

Тестове завдання 2. Поширене означення треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Мечем і кров'ю писані кросворди ніхто уже повік не розгада.

Б Темна ніч напоєна степовими пахощами пропливала над Асканією.

В Найдовше сніг тримається в присипаних листям чи землею ровах.

Г Край моря сонце золотить укриті лісом гори.

 

Тестове завдання 3. Непоширене означення обов'язково треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Вечір морозний  і зоряний надходив швидко.

Б Сніг блискучий та легкий здається падає на серце прямо.

В На річку вже налягла ніч суха й тепла своїм чорним покривалом.

Г У кімнату просочується сонячне світло тепле спокійне.

 

Тестове завдання 4. Невідокремлене означення вжито в реченні

А Поверталися до рідного краю птахи пропахлі тропіками.

Б До рідного краю пропахлі тропіками поверталися птахи.

В Пропахлі тропіками поверталися до рідного краю птахи.

Г Пропахлі тропіками птахи поверталися до рідного краю.

 

Відокремлені прикладки

 

Прикладка означення, виражене іменником чи іншою частиною мови в значенні іменника,  що дає особі чи предмету другу назву.

Відокремлюватися може непоширена та поширена прикладка, якщо:

- стосується власного імені і стоїть після нього: Нехай почує вся земля Тараса Шевченка, сина українського народу!

- стосується особового займенника: Нам, учням, треба вчитися.

- поширені прикладки в кінці речень, якщо перед ними можна вставити а саме (тире): Я тільки тепер побачив її мою давню приятельку.

- стосується загального іменника: Мій син, грибок на двох тоненьких ніжках, у перший клас пішов сьогодні в школу.

- приєднана за допомогою слів або, тобто, а саме, особливо, наприклад, як-от, на ім′я, родом: Учень, на ім′я Дмитро, отримав перемогу в турнірі.

- починається словом як, якщо має обставинний відтінок причини (коми): Венера, як правдива мати, для сина рада все оддати. (Венера рада все оддати, бо правдива мати).

 

АЛЕ: Андрій Шевченко як футболіст  відомий усій спортивній Європі.

Завдання 2. Поставити розділові знаки. Підкреслити прикладки.

Ми українці переконані, що живемо у своїй державі. Обереги захисники від різних нещасть роблять людину більш впевненою при зустрічі з бідою. Наші пращури вважали себе онуками Даждьбога бога сонця і добра. Дідусів тато Нестор Лукич був засланий у Сибір разом зі своїм батьком. Він досвідчений психолог зовсім не хотів сперечатися. Великою любов′ю наших читачів особливо дітей користуються твори Всеволода Нестайка. Столітник або алоє використовують для лікування шлунку.

 

Тестове завдання 5. Відокремленою прикладкою ускладнено речення

А Сумління – річ тендітна і марка.

Б Всесвіт цей – акваріум планет.

В Книги – морська глибина.

Г Виє вовк – ночей моїх соліст.

 

Тестове завдання 6. Прикладку треба відокремити комами в реченні

А Рудий яструб степовий розбійник знявся вгору й закружляв над полем.

Б До Олесі підійшов один з останніх бійців танкіст Василь Кравчина.

В Осіннє небо дивиться на Львів шляхетних мурів профіль старовинний.

Г Згадаймо гордість нашої культури класичний театр корифеїв.

 

Тестове завдання 7. Прикладку треба відокремити комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Я їхав в Одесу влаштовуватися на кінофабрику як режисер.

Б Осип Микитка як командир на вимогу ворога вийшов з натовпу бійців.

В Україна  в усній народній творчості давно оспівана як хлібний край.

Г Фільм О. Довженка «Земля» було визнано як шедевр світового кіно.

 

Тестове завдання 8. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченні (розділові знаки пропущено)

А Підмет здебільшого виражається іменником або займенником.

Б І дорослі і діти полюбляють ескімо або морозиво в шоколаді на паличці.

В Високо ліризму сповнені народні пісні або балади.

Г Для зміцнення фундаменту використовують дуб або кедр.

 

Відокремлені обставини

 

Відокремлюються обставини, якщо:

- виражені дієприслівниковим зворотом: Літак, описавши коло, почав спускатися. Описавши коло, літак почав спускатися. Літак почав спускатися, описавши коло.

Але: Годі вже сидіти склавши руки. (Фразеологізм)

 

  • одиничним дієприслівником: Пообідавши, Степан зняв із гвіздка свою шестиструнну бандуру.

Але: Я йшов по курній дорозі не поспішаючи. (Одиничний дієприслівник після присудка).

 

- виражені іменником зі словами незважаючи на.... починаючи з..., на випадок..., за наявності..., згідно з..., всупереч..., внаслідок...: Незважаючи на вітерець, робилося душно.

 

Завдання 3. Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені обставини.

У хатах незважаючи на пізню годину було темно. Батько сумуючи за втраченим повільно йшов додому. Мирон відповів на питання не задумуючись. Білий кінь з нечуваною силою шарпнувся вирвав кінець повода дико звівся на задні ноги біснувато стріляючи страшними очима. Усі працювали не покладаючи рук. Усі працювали з радістю не покладаючи рук. Критика прозвучала всупереч сподіванням досить м′яко. Сонце заходить не поспішаючи.

Тестове завдання 9. Одиничний дієприслівник треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Ідуть дівчата в поле жати співають ідучи.

Б Із вирію летять курличучи журавлині ключі.

В Погомонівши молодята пішли з садка.

Г Чорна качка тримається на воді розпластавшись.

 

Тестове завдання 10. Обставину НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)

А Забувши сміх ми слухали нового вчителя схилившись на парти.

Б Білий кінь повіддя попустивши летить у степу.

В Уже за Лебединським лісом вороги бігли не чуючи ніг.

Г Пором плив перерізаючи пощерблену хвилями місячну доріжку.

 

Відокремлені додатки

Відокремлюються додатки, виражені іменниками або займенниками з прийменниками крім (окрім), опріч, за винятком, на відміну від, поряд з або словами замість, зокрема, навіть, наприклад: У лісі, опріч мисливців, нікого не було.

 

Завдання 4. Поставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені додатки.

На відміну від свого однокласника Ірина готувалася до уроків краще. Ніхто не знав про Аркадієву працю за винятком близьких товаришів. Нікого тут нема крім мене й господині у цьому великому палаці. За винятком баби Оришки Чіпка нікого не любив. Окрім знання тут потрібна інтуїція.

 

Завдання 11. Відокремлений додаток ужито в реченні.

А Ніч була темна, але тиха.

Б Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням в рідній бороні.

В Чіпка нікого не любив, за винятком баби Оришки.

Г І все-таки до тебе думка лине, мій занапащений, нещасний краю.

 

 

Відокремлені уточнюючі члени речення

 

Якщо обставини ( найчастіше місця, часу, рідше - способу дії), виражені іменниками з прийменниками або прислівниками, уточнюють попередню обставину і перед ними можна вставити слово а саме, їх відокремлюють комою.

І тут, в Америці, живу я Україною.

Завтра, о 17.00, відбудеться зустріч волонтерів.

Суперники міцно, по-дружньому, потисли один одному руки.

 

Уточнюючими можуть бути прикладки, що починаються словами як, тобто, чи, а саме, зокрема, навіть, у тому числі ...: Хліб, навіть сухар, голоду в хату не пустить.

 

Тестове завдання 12. Уточнювальним членом ускладнено речення

А Односельці вирішили зібратися вранці біля млина.

Б Я колись мрія стати льотчиком ще в п'ятому класі.

В У травні на Хрещатику каштани цвітуть.

Г Увечері за ставком як солодко співає соловейко!

 

 

Завдання 5. Поставити, якщо треба розділові знаки. Підкреслити відокремлені члени речення.

Настя засвічує каганець і прикривши рукою несе його до столу. Рідний степ широкий вільний раптом став перед очима. Шофер літній чолов′яга мав атлетичну будову тіла. У нас там на городах пахне кропом. За столом сиділи усі крім Дарини. Батько сидів на лаві склавши руки. Найкрасивіша рослина українських водойм біле латаття або водяна лілея. Ми селяни всі потроху філософи. Дорогою їхав Морозенко козак молодий. Десь тут зранку має з′явитися пароплав. І от щоранку від восьмої до дев′ятої години наш маленький райцентрик гуде піснями. Копачі дійшовши до воріт знімають картузи ставлять лопати під тин. Найцікавішими є білі коти вередливі нервові вразливі дивакуваті. Побілений вапном мур огороджує просторе подвір′я. Денис якийсь час лежав дрімаючи. В печі розмальованій густою синькою топилося. На передньому возі їхав Микола високий гарний парубок. Там десь далеко за тисячі кілометрів звідси загинула дорога серцю Надія. Втомившись хлопці вирішили перепочити біля річки. Крім слів велику роль відіграє ще й мова жестів та міміки. Сюди зібралися крамарі сподіваючись корисно розпродати свої товари. Корінь пошкоджений в одному місці спричиняє загибель усіх квітів. Солодко пахло втоптаним в землю набубнявілим житом.

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Король Лілія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. marat marat
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
doc
Додано
8 липня 2018
Переглядів
19635
Оцінка розробки
3.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку