Віртуальна гра-подорож
«Мовознавчий вояж»
(До Дня української мови та писемності)
Яцина Наталія Зіновіївна
учитель української мови та
літератури
Опорного закладу
«Коропецька ЗОШ І-ІІІ ступенів
імені Марка Каганця»
Мета гри-подорожі: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника квесту; виховувати вміння працювати в команді; розвивати творчі здібності дітей, сприяти вихованню національної самосвідомості учнів, формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями.
ПЕРЕБІГ ГРИ-ПОДОРОЖІ:
Вступне слово вчителя: Дорогі друзі! Ми раді вас сьогодні вітати на заході, присвяченому Дню української писемності та мови.
Це свято одне з наймолодших державних свят, яке було встановлено 1997 року Президентом України Леонідом Кучмою. В указі було зазначено:
"Установити в Україні День української писемності і мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця.
Нестор Літописець-автор «Повісті минулих літ» - літописного зведення, складеного в Києві на початку ХІІ століття. Цей твір є найвидатнішою пам’яткою слов’янської культури. Тому Преподобного Нестора Літописця можна по праву вважати батьком не лише вітчизняної історії, а й словесності.
Разом з розвитком писемного слова український народ став великою нацією, здатною вирішувати питання будь-якої складності й ваги. На сьогоднішній день людство розмовляє на семи тисячах мов. А кожні два тижні одна з них зникає (!). А зникає мова – перестає існувати й народ! Мова – це той інструмент , який єднає націю, народ у єдине ціле. Це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати.Світ захоплюється українською мовою, яка належить до трійки наймилозвучніших мов земної кулі.
У 1934 році на конкурсі мов у Парижі українська мова була визнана поряд з французькою і перською як найкраща, найбагатша мова світу.
За мелодійністю українська мова займає друге місце серед мов світу, поступаючись лише італійській.
А зараз ми проведемо віртуальну гру-подорож «Мовознавчий вояж», у ході якої ви будете подорожувати віртуальними кабінетами нашої школи. На окремих станціях поповните свої знання цікавою і корисною інформацією про мову. Команди будуть виконувати завдання за підказками. Та команда, яка першою здогадається за підказкою про що йдеться, або першою і правильно виконає завдання, отримує 1 бал. Останньою зупинкою подорожі стане станція «Творча», де ви проявите свої креативні здібності та вміння. Якщо виконаєте всі завдання правильно, то дізнається, чому так важливо знати українську мову.
СТАНЦІЯ № 1
Завдання 1. «Чорна скриня»
За 5 підказок учні повинні відгадати, що знаходиться в чорній скрині
Підказка 1: Найбільший такий предмет має величезні розміри: 6Х3 метри, а його вага становить 492 кілограми. Висота найменшого такого предмета – 0,3 мм.
Підказка 2: Один із цих предметів був проданий на аукціоні у 2013 році за 24 мільйони доларів .
Підказка 3: Щоб створити цей предмет, людина використовує в середньому 475 годин свого часу .
Підказка 4;В Україні такий предмет вперше зʼявився у 1574 році за сприяння Івана Федорова .
Підказка 5: Грецькою це слово звучить як «бібліа» .
Правильна відповідь: КНИГА.
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання): Вас чекають у приміщенні, яке може називатися вівліофіка, давні єгиптяни називали його «аптека для душі» , а в перекладі з інших мов воно означає «скриня для книжок».
Правильна відповідь: бібліотека
Відеоролик «Незвичайні бібліотеки світу»
СТАНЦІЯ № 2
Завдання 2. Алфавітний калейдоскоп.
Розставте слова в алфавітному порядку:
абетка, аби, абзац, амбіції, ангел, амінь, ахати, береги, верес, дорога,ворог,ера, жар, міф, кафе, піїт.
Підказка (на листочках): Підкресліть передостанню букву в кожному слові. Якщо правильно виконали завдання, прочитаєте місце наступної зупинки.
Правильна відповідь: кабінет географії
Абетка Береги
Абзац Верес
Аби Ворог
Амбіції Дорога
Амінь Ера
Ангел Жар
Ахати Кафе
Міф
Піїт
СТАНЦІЯ № 3
Завдання 3. Мовно-географічні цікавинки.
1.Назва якої птиці складається з 40 "а" (Сорока)
2.Якою косою не можна кости ? (Дівочою, піщаною)
3.Що стоїть посеред Києва? (Є)
4.У небі одна, а в баби дві? (Б)
5.Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою Р)
6.Назва якої країни вміщує два займенники по краях, в середині назва маленького коня? (Японія)
7. Якщо дане слово записати з маленької літери, то буде назва головного убору, а якщо з великої – назва країни (Панама)
8. Яке місто літає? (Орел)
9.Який континент тягнеться від літери А до літери Я? (Австралія)
10.Що є в річці, озері, морі, але немає в океані? (літера Р)
Підказка (на листочках): Щоб потрапити до наступного кабінету, вам потрібно розшифрувати запис, і все стане зрозуміло.
18,1; 3,1,22; 28,7,15, 1,32,23,31; 3; 15,1,2,12,18,7,23,12; 1,18,4,16,12,14,22,31,15,19,13; 17,19,3,11(Цифра дорівнює номеру букви в алфавіті)
Правильна відповідь: на вас чекають в кабінеті англійської мови
Відеоролик «Мови світу»
СТАНЦІЯ № 4
«Перекладач»
Завдання. Потрібно перекласти подані слова українською мовою, і ви дізнається, у якому кабінеті ваша наступна зупинка.
Ragout – рагу
Lock –замок
Traktor – трактор
Ukraine – Україна
Hawaii – Гаваї
Sleep – сон
Rice – рис
Horse – кінь
Lesson – урок
Book – книга
Film – фільм
Window –вікно
Blood –кров
Mother -мама
Правильна відповідь: кабінет української мови та літератури
СТАНЦІЯ № 5
«Мовне асорті»
Назви одним словом.
У кожному слові-відгадці підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри : Мова-душа народу.
Відеоролик «10 фактів про українську мову»
СТАНЦІЯ № 6
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання).
Вирушайте в кабінет, назва якого походить від дав.-гр. — оповідь, переказ про відоме, досліджене минуле[1]) або діє́пис[2] (діє́пись)[3] — наука, яка вивчає минуле людства.
Правильна відповідь: кабінет історії.
«Історичні постаті»
Учасникам потрібно відгадати історичних постатей, пов’язаних із Днем писемності.
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання).
Вирушайте в кабінет, де можна знайти багато цікавої інформації про цих людей. Правильна відповідь: бібліотека.
Відеоролик про Кирила і Мефодія
СТАНЦІЯ № 7
« Творча»
Скласти акровірш до слова «Мова»
Материнська ласкава і дивна
Од пракореня нашого роду.
В ній пізнаєш себе як людину.
А без неї немає народу!
Мова наша рідна, красна
О, яка вона прекрасна!
Вона неначе пишна квітка
А цвіт її, як солов'їна пісня.
Підказка: знайдіть найбільшу за розміром книгу. На сторінці 148 прочитайте підкреслені букви.
Ключ. Рідна мова-мати єдності, батько громадянства і сторож держави.
Поясніть значення вислову.
Вітаю Вас. Завдання виконані. Подорож успішно завершено.
Підбиваються підсумки подорожі, переможці нагороджуються подарунками.
Маршрутний лист
учасників гри-подорожі
(команда «ВЕРБА»)
№ пункту |
Бали |
Підпис вчителя |
№1 «Чорна скриня» |
|
|
№ 2 «Алфавітний калейдоскоп» |
|
|
№3 Мовно-географічні цікавинки. |
|
|
№4 Перекладач |
|
|
№5 « Історичні постаті» |
|
|
№6 «Творча»
|
|
|
Маршрутний лист
учасників гри-подорожі
(команда «КАЛИНА»)
№ пункту |
Бали |
Підпис вчителя |
№1 «Чорна скриня» |
|
|
№ 2 «Алфавітний калейдоскоп» |
|
|
№3 Мовно-географічні цікавинки. |
|
|
№4 Перекладач |
|
|
№5 « Історичні постаті» |
|
|
№6 «Творча»
|
|
|