Гра - як засіб пізнавального розвитку молодших школярів

Про матеріал

даний матеріал призначений для використання вчителями в початкових класах. Початкова школа є одним із найважливіших етапів у розвитку пізнавальої сфери учнів.

Перегляд файлу

 

 

             Гра - як засіб пізнавального розвитку молодших школярів

на уроках математики

( з досвіду роботи вчителя початкових класів

Лохвицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3

Пономаренко Таміли Іванівни)

 

 

                                                                             Як поле засівається зерном,

                                                     Так наша нива-розумом, красою і добром

                                                     А ми покликанні ці зерна проростити.

                                                    В дитячих щирих душах відродити.

 

 

 Скільки б років не працював у школі, труднощі в нашій роботі ніколи не зникають, змінюється лише їх характер. Великі обов’язки покладають на нас, учителів.

 Я переконана в тому, що які б завдання не ставила перед нами сучасність, незмінним лишається одне - велика любов і повага до дітей, творчій підхід до навчання і виховання.

 На мою думку, сучасний етап підготовки дітей до життя полягає в переорієнтації її змісту від суто навчального до розвивально-соціального, що забезпечує формування творчої особистості. У своїй роботі я використовую навчально-виховний комплекс, який забезпечує творчий розвиток і створює єдиний соціально-педагогічний простір (дитина-сім’я-школа) для успішного розвитку дитини.

 Початкова школа є одним із найважливіших етапів у розвитку пізнавальої сфери учнів. Потрапляючи у шкільне середовище, особистість має зберегти свою індивідуальність. Розвинути здатність творчо мислити, обирати нестандартні, оригінальні рішення, вчитися заради знань, які знадобляться у реальному житті. Я вважаю, що допомогти дітям у цьому може тільки той учитель, в якому живе дух творчого пошуку.

 Досвід показує, що навчання має бути свідомим, активним, а головне – цікавим. Дитина має отримувати знання як інструмент для розв’язання життєвих проблем. Усі свої уроки,  я спрямовую на розвиток особистості учня, його пізнавального інтересу. Тому всю систему завдань планую так, щоб розвиваючи навички обчислювання учні ефективно просувалися у формуванні розумових операцій, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, розмірковувати.

 

Загалом, у дітей початкового шкільного віку творча потреба реалізується у двох напрямках: у розвитку інтересу до пізнання та ігрової діяльності.

Використання ігрових технологій під час вивчення програмового матеріалу значно підвищує інтерес учнів до уроку та забезпечує зростання ефективності засвоєння навчального матеріалу.

Виконуючи практичні завдання, діти переконуються у своїх знаннях. Пошукова спрямованість завдань, необхідність знайти відповіді самостійно, цікаві завдання і водночас максимально розумове навантаження – це характерні риси навчально-ігрових завдань, якими я хочу поділитися з колегами.

Не слід забувати , що для учнів початкових класів надзвичайно велике значення має ігрова форма навчання та зорове сприйняття змісту завдання.

Пам’ятайте, що: «У дитини є жага гри, і потрібно її задовольнити. Необхідно не тільки дати їй погратися, а й заповнити цією грою все життя дитини. Все її життя – це гра» (А. С. Макаренко).

Знання засвоюються там де вони стають для дитини чимось своїм, що зачіпає власні думки, почуття, спонукають до пошуків, що породженні власними потребами.

Дуже позитивно впливають на розвиток пізнавальної сфери учнів математичні ігри. Захопившись грою, дитина не помічає, що вчиться, запам’ятовує нове, орієнтується у надзвичайних ситуаціях. Поповнюється запас її понять, уявлень, розвивається фантазія. Ігрові моменти додають мені змогу зацікавити учнів і протягом досить тривалого часу підтримувати їхній інтерес.

 

 

 

                  «  Гра – це іскорка, що запалює вогник

                      допитливості й любові до знань.»

                               В. Сухомлинський.

Гра займає особливе місце в процесі навчання молодших школярів. Через гру діти пізнають світ, знайомляться з важливими поняттями, які їм знадобляться в майбутньому.

А. Макаренко говорив: « Гра має велике значення в житті дитини. Має те саме значення, яке у дорослого має діяльність, робота, служба. Яка дитина у грі, така у багатьох випадках вона буде в роботі, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все у грі».

 Розвивальні ігри мають зв’язок із життям, вони сприяють формуванню особистості. Гра – це самостійна діяльність, у якій діти вперше вступають у спілкування з ровесниками, їх об’єднує єдина мета і досягнення, спільні інтереси та переживання.

 Гру називають восьмим чудом світу, джерелом радості, королевою дитинства.

 Гра в початкових класах, а також сучасні ігрові технології є одним з найефективніших шляхів удосконалення уроку. Дидактичні ігри спрямовані на поглиблення та удосконалення знань, умінь і навичок учнів. Це дає можливість використовувати їх під час пояснення нового матеріалу, для його закріплення й повторення, перевірки засвоєного.

 У    процесі    ігор,    особливо    дидактичних,    у    дітей

 розвиваються :

  • самостійність у мисленні;
  • творчі задатки;
  • кмітливість і винахідливість;
  • життєва активність;
  • відповідальність;
  • колективна дисципліна;
  • наполегливість і цілеспрямованість.

                 Отже, гра для дитини – супутник життя.

                   «Дитина, граючи, живе, і живучи, грає»

 

 

 Ефективними засобами пробудження живого інтересу до вивчення  предмету математики в початкових класах поряд з іншими методами є розвивальні ігри. Гра переключає довільну увагу дітей на навчальний процес, на розв’язання навчального завдання. Вона спонукає учнів до виконання більшої кількості різних завдань, сприяє більш свідомому, ґрунтовному засвоєнню знань, умінь і навичок. Застосування ігор на уроці математики допомагає вчителю урізноманітнити роботу учнів, зняти напруження від звичайної навчальної діяльності, переключити увагу школярів.

 Використовуючи ігровий метод навчання, необхідно дотримуватись таких основних вимог:

  • ігрове завдання має збігатися з навчальним;
  • зміст має бути посильним для кожної дитини;
  • підсумок гри має бути чітким і справедливим.

Зі своєї практики я роблю висновки, що гра дуже подобається  дітям.

По- перше, вона дарує дітям  радість і захоплення, пробуджує в душі кожного з них добрі почуття та вогник творчості. По-друге, вона дає змогу привернути увагу й тривалий час підтримувати інтерес до тих важливих і складних завдань, на яких у звичайних умовах зосередити увагу не завжди вдається.

 Подача нового матеріалу в ігровій формі, з наступним проведенням практичної роботи, дає кращі результати, ніж традиційна форма викладу. В ситуації дидактичної гри дитина засвоює   програмовий    матеріал    успішніше    і    засвоєння

 відбувається без особливого напруження, ніби само собою.

 Перед використанням гри на уроці математики я добре обмірковую участь і  ролі лідерів і малоактивних дітей. Адже гра є гарним засобом виховання волі. Саме в грі проявляється бажання добровільно, з власної ініціативи підкорятися різноманітним вимогам. Цінність ігрової діяльності я бачу і в тому, що вона володіє найбільшими можливостями для формування дитячого колективу, дозволяє дітям самостійно  вступити в ті чи інші форми спілкування. Ігри готують дітей до подолання навчальних труднощів, забезпечують успіх в іграх більшої складності.

Перед початком математичної гри обов’язково потрібно поставити мету, а в кінці зробити висновок. Ігри можна урізноманітнювати загадками, кросвордами, ребусами і т.д.

 

Наведу приклади розвивальних ігор, які я використовую у своїй практиці.

 

Гра «Де дзвенить дзвіночок?»

Одній дитині зав’язують очі хустинкою. Друга дитина ходить з дзвіночком по класній кімнаті і подзвонює ним у різних місцях. Перша відгадує, де подзвонили, називаючи місце звуку   відносно   себе:    «Подзвонили праворуч    від    мене»,

«Подзвонили зліва від мене» і т.д. Той , хто після умовної кількості дзвінків жодного разу не помилився, отримує дзвіночок і займає місце свого попередника.

Гра «Навпаки»

Учитель називає якесь слово, що характеризує напрямок руху або просторові відношення між предметами, а викликаний учень повинен сказати слово, протилежне за значенням. Гра повинна проходити у швидкому темпі. «Верхній – нижній, ліворуч – праворуч, спереду – ззаду, перший – останній».

Гра «Не скажу»

Учні рахують від 30 до 60 по одному, але замість чисел, що діляться на 5 , вони говорять «не скажу». Ці числа вчитель записує на дошці. 30, 35, 40. 45 і т.д.

Гра «День – ніч»Учитель тихо промовляє «Ніч», - діти закривають очі й кладуть голови на парти. Учитель пропонує завдання. Діти думають. Учитель говорить «День» - діти прокидаються і відповідають, піднявши руки.

Гра «Знайди помилку»

На дошці можна зробити записи і запропонувати учням знайти в них помилки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра “Естафета»

Клас ділиться на дві команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки учнів присутніх на уроці. Приклади містять табличне множення і ділення, додавання та віднімання в межах 100. За сигналом перші учні виходять до дошки, записують відповідь і передають крейду іншому. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди він може виправити неправильну відповідь, коли прийде його черга. Після розв’язування всіх прикладів перевіряється правильність виконання завдань і визначаються переможці.

Гра «Віднови числа»

Вчитель каже: «На снігу сорока розклала приклади, але повіяв вітерець і частину прикладів засипало сніжком. Допоможіть сороці відновити приклади».

..+2=4              ..+3=6          ..+4=6

..+2=5              ..+1=4          ..+1=5

Гра- естафета  «Заселіть числові будиночки».

Учні кожного ряду виходять і записують відповідні числа у числові будиночки. Перемагає той ряд, в якому учні швидко і правильно записали потрібні числа.

 

 

                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Потяг»

Зміст гри. Учитель по черзі викликає до дошки учнів. Кожен з них, виконуючи роль вагона, називає свій номер. Перший викликаний  учень говорить: «Я – перший вагон». Другий учень виконує роль другого вагона, він називає свій порядковий номер і т.д. Потім діти повертаються в другу сторону – останній вагон стає першим. Діти називають свої порядкові номери справа наліво.

 

Гра «Будь уважний»

Скільки лапок у вовків? (4)

Скільки в мишки є хвостів?(1)

Скільки вушок у зайців?(2)

Скільки пальців на руці?(5)

Скільки крил є у лисиці?(Ніскільки)

Скільки в теремі криниць? (Ніскільки)

Скільки жаб літає в небі? (Ніскільки)

Скільки хвостиків у тебе? (Жарт)

 

Гра «Знайди сусідів»

  •                   На дошці – таблиці з геометричними фігурами:

 

 

 

Учні викладають картки з потрібними цифрами.

Гра «Що змінилося?»

Учитель ставить на столі 5 іграшок: заєць, ведмідь, вовк, лисиця,їжак. Учні називають : перший – заєць, другий – ведмідь і

т. д. Потім учні заплющують очі, а вчитель переставляє іграшки місцями. Учні розплющують очі і розповідають, що змінилося.

Гра «Що зайве»

 

 

- Яка фігура зайва?(трикутник)

-Який порядковий номер вона має? (Пятий)

Гра «Цікаві квадрати»

Потрібно знайти суму чисел по діагоналі. Потім вставити  у порожні клітинки такі числа, щоб  сума їх чисел  дорівнювала числу по діагоналі.

4

 

 

 

5

 

 

1

6

 

4

 

 

9

5

 

 

 

6

Гра «Листоноша»

Учитель роздає 5 учням однакову кількість «листів» (картки із записаними прикладами). У дітей, які сидять за партами, в руках картки з номерами будинків (від 1 до 10). Кожен листоноша повинен розв’язати приклади. Відповіді збігаються з номерами будинків. Завдання: швидко та без помилок рознести листи за призначенням. Переможцю можна вручити медаль або емблему «Кращий листоноша».

Гра «Кожній іграшці – своє місце»

Дошка поділена на три частини, на кожній записані цифри. Учням  роздають  зображення  іграшок,  на  яких  закріплено

картинки з прикладами. Необхідно розв’язати приклади. Кожна відповідь – записана на дошці цифра, на місце якої прикріплюють ту чи іншу іграшку.

Гра « Склади приклад»

Учитель роздає дітям картки з числами. Він називає добуток множення, а діти, в яких є відповідні картки, повинні стати разом, щоб склався приклад на множення.

Гра «Мікрофон»

Один учень називає приклад, а інший відповідь до нього.

Гра «Відгадай приклад»

Учні працюють із сигнальними картками. Вчитель називає відповідь якогось прикладу на множення числа 2, діти повинні підняти дві сигнальні картки із числами, які є множниками.

Гра «Телеграф»

Учитель видає дітям, що сидять за першими партами, картки, на яких записані числа 2, 3, 4 і показує таку схему:

 

 

 

 

 

 

Учні кожного ряду по черзі виконують дії за схемою і передають аркуш паперу, які сидять за ними. Ці учні мають перевірити записаний приклад, записати й обчислити свій приклад. Переможе той ряд, який першим запише правильні відповіді в таблицю.

Гра «Ряд – переможець»

Мета: формувати навички табличного множення

 Школярі обирають із кожного ряду по двоє учнів. Ці діти стоять навпроти свого ряду, а інші учні по черзі швидко пропонують їм розв’язати приклади на множення і ділення. Підраховують, хто більше правильно  розв’язав прикладів. Під час підбиття підсумків ряд – переможець підводиться і плескає в долоні.

Гра «Математична зарядка»

Мета: перевірити рівень знань табличного множення і ділення.

 Гравці обох команд шикуються в дві шеренги. Ведучий називає різні числа. Якщо число ділиться на 4, гравці підводять праву руку, а якщо ділиться на 5 – присідають. Гравець, який припустився помилки, залишає гру. Конкурс завершується, коли названі всі числа: 8, 10, 12, 15, 16, 24, 25, 28, 30, 32, 36, 45, 50.

 Виграє та команда, яка має більшу кількість балів, адже кожен гравець приносить по одному балу.

Гра «Знайди пару»

 Мета: перевірити рівень засвоєних учнями навичок табличного множення і ділення.

 Для проведення гри команди шикуються у дві шеренги. Гравці прикріплюють на грудях таблички з числами

2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9. Перед кожною командою ставлять два стільці. Вчитель називає будь – яке число, що є добутком двох одноцифрових чисел.

 Учні із кожної команди. Які мають номери 5 і 3. Вибігають і сідають на стільці. За кожне правильно виконане завдання пара, яка швидше і правильно виконала завдання, отримає 1 бал.

Гра « Забий гол»

Мета: формувати навички табличного множення.

 На дошці - запис:

5               72:8                       18:6              6

4               18:9                       45:9              9

2               36:6                       49:7              3

8               28:7                       24:3              7

 Двоє учнів із крейдою в руках водночас починають розв’язувати по стовпчику прикладів. Відповіді записані в обох «воротах» не за порядком. Учень повинен знайти в певних «воротах» відповіді до своїх прикладів і провести крейдою стрілку від кожного прикладу до його відповіді. Хто швидше «заб’є» всі  чотири «голи», той і виграв.

 

 

 

 

 

 

Приклади дидактичних ігор, які я використовую на уроках математики.

 

 

Гра «Знайди своє місце»

Мета: розвиток уваги, кмітливості; закріплення знань нумерації чисел, «сусідів числа».

Обладнання: картки з числами, хустки для зав’язування очей.

Правила: в грі приймають участь команди по 10 учнів, кожен учень отримує нумераційну картку. Ведучий виконує завдання, інші виконують його вказівки. Підказки забороняються!

Хід гри Вчитель зав’язує очі одному з гравців, обертає його, промовляючи:

Крутись, вертись –

На своєму місці з’явись.

В цей час гравці міняються місцями. Ведучий повинен швидко поставити дітей по порядку номерів та знайти своє місце в цьому ряду.

 

Гра «Піратський скарб»

Мета: розвиток уваги, вміння працювати зі схемою, подавати команди; закріплення понять «ліворуч», «праворуч», «вперед», «назад»; виховання почуття колективізму.

Обладнання: хустки для зав’язування очей, «Скарб», карта – схема

Правила: гра може проходити в двох командах одноразово, в кожній команді обирають «пірата», який буде виконувати команди, решта учнів подає команди. Виграє команда, яка швидше знайде «скарб» і буде організованішою.

Хід гри. Вчитель заздалегідь приховує в класі «Скарб», об’єднує учнів у дві команди, діти самі розподіляють ролі, кожна команда отримує карту скарбів із вказівками руху «Пірата». «Пірати» із зав’язаними очима виконують вказівки товаришів «ліворуч», «праворуч», «вперед», «назад».

 

Гра «Математичний футбол»

Мета: розвиток конкретного мислення; закріплення знань таблиці ділення.

Обладнання: картки «ворота» - відповіді; картки із завданнями.

Правила: кожен учень отримує по 3-4 картки із завданнями (табличні випадки ділення); на зворотному боці картки учні швидко пишуть своє ім’я.

Хід гри. Вчитель обирає 2 учні-«воротарі», прикріплює на грудях картку –відповідь. За командою вчителя учні підписують свої картки – «м’ячі», перевертають їх, розв’язують приклад і швидко відносять до тих «воріт», що є відповіддю. «Воротар» приймає правильні відповіді, невірно принесені картки «воротар» може «відбивати». В кінці гри перевіряються всі «забиті голи». Визначають переможців як серед гравців, так і серед «воротарів».

 

Гра «Доповни до 7»

Мета: розвиток уваги; закріплення знань складу числа.

Обладнання: сигнальні картки.

Хід гри. Вчитель називає числа 2, 4, 1, 5, 3, 6 . Діти повинні за допомогою сигнальних карток доповнити назване число до 7. За допомогою гри можна повторити склад будь якого числа.

 

Гра «Математичне доміно»

Мета: розвиток обчислювальних навичок.

Обладнання: 28 карток розміром 3x4 см. У верхній частині карток написані приклади на множен­ня і ділення (додавання, віднімання), а в нижній частині відповіді до прикладів.

Правила: задача дітей - підставити до прикладу картку з пра­вильною відповіддю. 

    Гра знімає напругу і втому, зацікавлює, а найголовніше, допомагає краще і швидше запа­м'ятати таблицю додавання і віднімання, множення і ділення. Грати можна і під час уроку, і на перерві.

 

 

Гра «Математична естафета»

Мета: розвиток уваги, математичних умінь і навичок.

Хід гри: вчитель заздалегідь записує на дошці три стовпчики прикладів; учні кожного ряду по черзі вибігають до дошки і записують відповіді. Перемагає та команда, яка швидше впорається із завданням та допустить менше помилок.

 

Гра «Шифрувальники»

Мета: розвиток уваги, логічного мислення, обчислювальних навичок.

Обладнання: таблиця – завдання.

Правила: учень, який знає правильну відповідь виходе до дошки, записує розшифровану букву і отримує 1 бал. В кінці гри діти читають розшифрований вислів і визначають переможців.

Хід гри.

12 – 6

5 + 7

13 – 8

9 + 9

14 – 8

8 + 4

11- 6

14 - 7

9 + 7

6+6

5 + 9

9 + 3

8 + 7

13 - 6

8 + 6

11 - 7

18 + 2

17 - 5

8 + 9

8 + 8

 

А – 12; Т – 5; Е – 18; М – 6; Ц -14; К – 16; Я – 4; Р – 15; И – 7; Н – 20; У – 17.

Математика – цариця наук.

 

Гра «Задумане число»

Мета: розвиток уваги, логічного мислення, обчислювальних навичок.

Обладнання: сигнальні картки.

Правила: вчитель задає питання,  діти обчислюють і показують відповідь за допомогою сигнальних карток.

Хід гри. «Я задумала число, додала до нього 4 і отримала 13. Яке число я задумала?»

«Я задумала число, додала до нього 4 і отримала 13. Яке число я задумала?»

«Я задумала число, відняла від нього 6 і отримала 7. Яке число я задумала?»

«Я задумала число, збільшила його на 3 і отримала 11. Яке число я задумала?»

«Я задумала число, зменшила його на 5 і отримала 12. Яке число я задумала?»

Гра «Відгадай слово»

Мета: розвиток уваги, логічного мислення, обчислювальних навичок.

Обладнання: таблиця – завдання.

Правила: учень виходе до дошки, записує відповідь В кінці гри діти читають розшифроване слово.

Хід гри.                                              

5 х 6 + 7

=

 

48 – 4 х 3  

=

 

28 : 4 + 34

=

 

81 – 36 : 6

=

 

7 х 5 + 16

=

 

6 х 9 - 16

=

 

3 х 8 : 4

=

 

 

 

36

41

37

75

38

51

6

в

а

к

д

а

р

т

 

 

Гра «Туристи»

Мета: розвиток уваги, обчислювальних навичок; закріплення таблиці множення та ділення.

Обладнання: схема маршруту із завданнями.

Правила: учень виходе до дошки, розв’язує приклад і прокладає правильний маршрут для туристів.

Хід гри.                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Конструктор»

Мета: розвиток уяви; закріплення знань про кути, геометричні фігури.

Правила: учні виходять до дошки і виконують креслення.

Хід гри. На дошці зображені незакінчені фігури (кути).

  • Спробуйте домалювати першу фігуро до трикутника, другу – до прямокутника, третю – до квадрата, четверту – до п’ятикутника.

 

 

 

 

 

 

Гра «Хто перший?»

Мета: розвивати обчислювальні навички, закріпити знання таблиць на додавання, віднімання, множення чи ділення.

Обладнання: малюнок сходів на дошці, малюнки казкових героїв.

Правила: учні по черзі виходять до дошки, обчислюють приклад, записують відповідь. Перемагає та команда, яка перша дібралася догори.

Хід гри.

– Діти, допоможіть казковим героям виграти перегони.

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Виправ помилку»

Мета: розвивати обчислювальні навички, закріпити знання таблиць на додавання, віднімання, множення чи ділення.

Правила: учні кожного ряду виходять до дошки і виправляють помилки в обчисленнях. Перемагають діти того ряду, де будуть швидше виправлені всі помилки.

Хід гри. На дошці записано 3 стовпчики прикладів:

72 – 6 ∙ 4 = 52                   4 ∙ 5 + 32 = 53                        81 – 6 ∙ 7 = 71

21 + (63 – 40) =45            (16 – 8) ∙ 5 = 45                      (46 – 22) : 4 = 4

 

 

Гра, як відомо, є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для

молодших школярів. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина «добудовує» в уяві все, що недоступне їй у навколишній дійсності, в захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює набутий раніше досвід порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.

 

             Таким чином, використання ігор на уроках математики стає важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмету і дає можливість більш об’єктивно оцінити знання і вміння учнів з даної теми.

 Щоб та сама гра не набридала, через певний час треба вносити у неї деякі зміни, ускладнювати завдання, враховуючи засвоєний матеріал, індивідуальні особливості молодших школярів.

 

Мій власний досвід свідчить про те, що які б новітні педагогічні технології ми не впроваджували в практику, не можна забувати про такий традиційний і визнаний метод навчання і виховання молодших школярів як дидактична гра. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховні функції діють у тісному взаємозв’язку. Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.

 

       У системі традиційних занять урок математики, побудований з використанням елементів технології розвитку пізнавальної сфери  учнів, є сучасним та найкориснішим, оскільки він передбачає застосування особистісно орієнтованого підходу до кожного учасника, а також стимулює вчителя до творчої діяльності.

 

1

 

doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
2179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку