Гра «Казковий калейдоскоп» для учнів 5 класу за темою «Усна народна творчість. Народні і літературні казки»

Про матеріал
Урок-гра для учнів 5 класу за темою «Усна народна творчість. Народні і літературні казки»Гра «Казковий калейдоскоп» для учнів 5 класу за темою «Усна народна творчість. Народні і літературні казки» Учитель. Любі друзі! Сьогодні ми зустрічаємося з казкою.  Дела давно минувших дней, Преданья старины глубокой… А.С. Пушкин Откуда сказка начиналась? И где найти её исток? Нам сквозь века благоухает Мечтою созданный цветок. Устами сказочников мудрых Гласила детская мечта. В речах сказительницы чу´дной Открылась правды красота. «Преданья старины глубокой. Дела давно минувших дней…» Полёт, размах мечты высокой В твореньях Родины моей. Спешила сказка издалёка, Играла гусельками в лад, Всё примечала зорким оком, Учила взрослых и ребят. Делилась мудростью и словом, Давала мо´лодцам урок, Карала подлецов сурово, Твердила правду назубок. Вела с клубочком к испытаньям Царевну или молодца´ И, исполняя все желанья, Хранила верность до конца. С любовной лаской и заботой Снимала все преграды вдруг И исполняла всю работу, Смирив разгневанных старух. Позволь же, сказка, прикоснуться К чудес прекрасному цветку, Пройти свой путь и вновь вернуться К истоку правды - роднику! У грі беруть участь три команди учнів 5 класу. Просимо їх зайняти свої місця і вибрати назви команд, капітанів і спікерів. (Можливі назви команд: «Богатирі», «Василини Премудрі», «Казкарі»). Отже, в путь! Казковими стежками, невідомими доріжками, від казки до казки, від загадки до розгадки, від вимислу до правди. Враховувати правильні відповіді будуть члени нашого журі. Наш мудрий народ для всього на світі знаходив найточніші слова, для кожного періоду людського життя існували вірші і пісні, прислів'я і приказки. Коли ми з'явилися на світ, нам співали колискові, а, щоб нам було радісно і цікаво рости, говорили потішки, забавлянки та скоромовки. 1. Увага: завдання! Прочитайте потішку і скоромовку. (Можливі відповіді «Сорока - ворона», «Ведмедик клишоногий») Коли ми підростали, в наше життя впевнено входила казка. Особливо багато співалося і говорилося казок під час зимових Святок. Читання вірша С. Єсеніна «Бабусині казки» (3 учнів). В зимний вечер по задворкам разухабистой гурьбой По сугробам, по пригоркам Мы идём, бредём домой. Опостылеют салазки, И садимся в 2 рядка Слушать бабушкины сказки Про Ивана – дурака. И сидим мы, еле дышим. Время к полночи идёт. Притворимся, что не слышим, Если мама спать зовёт Сказки все. Пора в постели… Но а как теперь уж спать? И опять мы загалдели, Начинаем приставать. Скажет бабушка несмело: «Что ж ,сидеть-то до зари?» Ну, а нам какое дело, - Говори да говори. Зима була праця важким випробуванням для людей. Напевно, тому народом складено так багато «зимових» казок. 2. Увага: завдання! Назвіть «зимові» казки і казки, в яких згадується каша («Горщик каші» братів Грімм, «Каша з сокири»). 3. Гра «Поле чудес» I тур. За традицією, під час різдвяної вечірньої трапези наші предки мали покуштувати куті, зернової каші з медом, фруктами, ягодами, горіхами. У народі існувало й інше слово з назвою цієї страви. Вгадайте його. Коливо. 6 букв. Ведучий. Вірно, коливо від коло - коло, річне коло життя нашого народу. У Новий рік люди ходять по колу, водять хоровод навколо ялинки. А ми з вами теж походимо вокруг да около слів і спробуємо розгадати їх таємницю. II тур. Кутю, коливо називали ще сочивом, тому що кашу щедро поливають соковитою, медовою водою. Сік - сочиво, значить соковита каша. Увага: питання! Як в народі називалося свято, в яке подавалося сочиво? Ведучий. Кіт вчений. Підказка гравцям. Це російське слово чоловічого роду згадується на початку «Казки про мертву царівну і сім богатирів» О.С. Пушкіна. Сочельник. Святвечір. 9 букв. Читаємо казку: «Ось в святвечір в самий, в ніч, Бог дає цариці дочку». Вот в сочельник в самый, в ночь, Бог даёт царице дочь. Виходить, що царівна була не тільки царської дочкою, що саме по собі говорить про її особливе походження, а й народилася вона в святвечір, напередодні великого свята. А ми знову ведемо наш словесний хоровод, йдемо по колу від слова до слова. І як ялинковий серпантин, ми з вами, дорогі гравці, складаємо словесні ланцюжки. Гра з глядачами. Наші пращури називали «зимового» сонячного бога Колядою. А як називаються народні пісні, які виконуються в різдвяні дні? Колядки. 7 букв. Вірно, слово утворено за допомогою суфікса-к від слова Коляда. У казках є багато чарівних предметів. А в житті вони теж зустрічаються. У наступному турі мова піде про один з таких предметів. III тур. Що, за старою доброю традицією, гості приносили в будинок господарів в святковий зимовий вечір? Кіт вчений. Підказка гравцям. Цей святковий чарівний предмет круглий. (Ходить по колу і муркоче). Коло - коло, коло - коло ... Колода. 6 букв. (2-й варіант відповіді: поліно). Кіт вчений. Стовбур дерева круглий, і поліно, колода, по-нашому, теж кругла. (Ходить по колу і муркоче). Коло - колода, коло - колода ... Колода з медом вважалася символом достатку, запорукою ситості і здоров'я. Запашний солодкий мед допомагав людям зігрітися, лікував від застуди та інших хвороб, прикрашав суворі зимові будні своєю солодкістю і світлою, сонячної красою, годував старих і малих, давав силу й міць молодим, дарував здоров'я і радість. Вірно, колода. Щоб зігріти подорожніх, які з доброю звісткою дісталися до них в зимову холоднечу, привітні господарі запрошували гостей до свого домашнього вогнища. А гості, щоб не обтяжувати господарів, приносили з собою колоду або, інакше кажучи, поліно. Вогнище яскраво горіло від принесених полін, в будинку ставало тепло і затишно, люди вітали один одного зі святом, співали, ділили загальну трапезу і звичайно ж, розповідали казки. 4. Зберемося і ми у нашого вогнища і назвемо казки, в яких згадується вогонь. Багаття - «12 місяців», «Снігуронька». Піч - «Гуси-лебеді» Вогонь - «Мауглі», «Василиса Прекрасна» Пожежа - «Котячий будинок» В наш час, крім народних, існують і літературні казки. С. Маршак говорив, що літературна казка - пряма спадкоємиця народної. Він переклав російською мовою словацьку казку «12 місяців» і написав за нею п'єсу. Як і в багатьох інших казках, в «12 місяцях» є пасербиця, якій живеться зовсім не просто. Напередодні Нового року мачуха відправляє її за квітами в зимовий ліс. 5. Увага: завдання! Назвіть «квіткові» казки. Що шукали і знайшли герої цих казок? «Мауглі» - Червона квітка. "Квітка - семибарвиця" «Дюймовочка». «Аленький цветочек». "Сніжна королева" 6. Складіть чітке висловлювання з 3-5 речень про квіти в казках «Мауглі», «Аленький цветочек», «Снігова королева». 7. Багато казок побудовано на протиставленні добра і зла, правди і кривди. У казках так само, як і в прислів'ях є пари антонімів. Наприклад, в казці «12 місяців» С. Маршака маленька Королева, не бажаючи «накреслити» довге слово, пише коротке. Які слова -антоніми згадуються в цій казці? (Замість «помилувати» Королева пише «стратити». Так коротше!) «Нема чого сказати - коротше!» - вигукує в розпачі Професор. Адже в цей момент вирішується доля людського життя! 8. Назвіть казки, в яких присутні питання життя і смерті, і назвіть предмети, пов'язані з цими питаннями. У сучасній літературній казці Лії Гераскиной «В країні невивчених уроків» двієчник Віктор Перестукін повинен виконати пунктуаційне завдання, від якого залежить життя його самого і кота. Допоможіть Перестукіну вирішити цю задачу, поставивши в потрібному місці кому. СТРАТИТИ НЕ МОЖНА ПОМИЛУВАТИ 9. Назвіть чарівні предмети з казок, які стали реальністю в наші дні. Килим - літак, клубочок, гуслі, чоботи-скороходи, яблучко на тарілочці. 10. Антоніми «Сила - слабкість» в «Сніговій королеві». 11. Чому став негарним Хлопчик-зірка? (Він образив матір) 12. Каю треба було скласти слово «вічність». Коли воно склалося? (Коли прийшла Герда і розтопила лід) 13. Яке слово можна отримати, змінивши 1 букву в слові «вічність»? (Вірність) Наведіть приклади з казок з проявом якості, вираженої цим словом. • "Сніжна королева" • «Аленький цветочек» • «Казка про мертву царівну і сімох багатирів» 14. По чому дізналися богатирі, що «царівну приймали»? («По речи» - за мовою) 15. Царівна була багатою нареченою. Що вона отримала в придане? (Сім торгових міст та 140 теремів). 16. Що отримала в придане її мачуха - Цариця? (Люстерко). 17. Що говорило дзеркальце мачухи? (Правду) 18. Властивості дзеркала в «Снігової королеви». 19. Чому саме Кай постраждав від осколків дзеркала? (Він був хвастовитим і трохи егоїстичним) 20. Що приходило на розум Каю в обіймах Снігової королеви? (Таблиця множення) 21. Які слова допомогли Герді подолати наступ снігового війська? (Молитва) 22. Порівняйте риси характеру і поведінку юної царівни і її мачухи, використовуючи пари синонімів. 23. Чого не могли витримати звірі в казці «Мауглі»? (Погляду людини) 24. Коли Хлопчи -зірка зміг стати королем? (Після того як спокутував вину перед матір’ю) 25. Від чого померла мачуха юної царівни? (Від заздрощів і злості) 26. Як проявив свою наполегливість королевич Єлисей? (Шукав свою наречену попри всі перешкоди, а наостанок – «И о гроб невесты милой Он ударился всей силой…») 27. Чому юна царівна відповіла відмовою богатирям? (Бо вона була нареченою) 28. Назвіть авторів казок. Рефлексія. Чого навчають казки? У чому криється їх сила і краса? Чи любите ви казки? Чи будете ви передавати казки своїм дітям і онукам? Підіб'ємо підсумки нашої гри. Привітання переможців.
Перегляд файлу

Гра «Казковий калейдоскоп» для учнів 5 класу за темою

«Усна народна творчість. Народні і літературні казки»

Учитель. Любі друзі! Сьогодні ми зустрічаємося з казкою.

  • Дела давно минувших дней,

Преданья старины глубокой…

                                            А.С. Пушкин


Откуда сказка начиналась?

И где найти её исток?

Нам сквозь века благоухает

Мечтою созданный цветок.

 

Устами сказочников мудрых

Гласила детская мечта.

В речах сказительницы чу´дной

Открылась правды красота.

 

«Преданья старины глубокой.

Дела давно минувших дней…»

Полёт, размах мечты высокой

В твореньях Родины моей.

 

Спешила сказка издалёка,

Играла гусельками в лад,

Всё примечала зорким оком,

Учила взрослых и ребят.

 

Делилась мудростью и словом,

Давала мо´лодцам урок,

Карала подлецов сурово,

Твердила правду назубок.

 

Вела с клубочком к испытаньям

Царевну или молодца´

И, исполняя все желанья,

Хранила верность до конца.

 

С любовной лаской и заботой

Снимала все преграды вдруг

И исполняла всю работу,

Смирив разгневанных старух.

 

Позволь же, сказка, прикоснуться

К  чудес прекрасному цветку,

Пройти свой путь и вновь вернуться

К истоку правды - роднику![1]


У грі беруть участь три команди учнів 5 класу. Просимо їх зайняти свої місця і вибрати назви команд, капітанів і спікерів.

(Можливі назви команд: «Богатирі», «Василини Премудрі», «Казкарі»).

 Отже, в путь! Казковими стежками, невідомими доріжками, від казки до казки, від загадки до розгадки, від вимислу до правди. Враховувати правильні відповіді будуть члени нашого журі.

 Наш мудрий народ для всього на світі знаходив найточніші слова, для кожного періоду людського життя існували вірші і пісні, прислів'я і приказки.

Коли ми з'явилися на світ, нам співали колискові, а, щоб нам було радісно і цікаво рости, говорили потішки, забавлянки та скоромовки.

1. Увага: завдання! Прочитайте потішку і скоромовку.

(Можливі відповіді «Сорока - ворона», «Ведмедик клишоногий»)

Коли ми підростали, в наше життя впевнено входила казка. Особливо багато співалося і говорилося казок під час зимових Святок.

Читання вірша С. Єсеніна «Бабусині казки» (3 учнів).

В зимний вечер по задворкам

 разухабистой гурьбой

По сугробам, по пригоркам

Мы идём, бредём домой.

 

Опостылеют салазки,

И садимся в 2 рядка

Слушать бабушкины сказки

Про Ивана – дурака.

 

И сидим мы, еле дышим.

Время к полночи идёт.

Притворимся, что не слышим,

Если мама спать зовёт

 

Сказки все. Пора в постели…

Но а как теперь уж спать?

И опять мы загалдели,

 Начинаем приставать.

 

Скажет бабушка несмело:

«Что ж ,сидеть-то до зари?»

Ну, а нам какое дело, -

Говори да говори.

 

Зима була праця важким випробуванням для людей. Напевно, тому народом  складено так багато «зимових» казок.

2. Увага: завдання! Назвіть «зимові» казки і казки, в яких згадується каша («Горщик каші» братів Грімм, «Каша з сокири»).

3. Гра «Поле чудес»

I тур. За традицією, під час різдвяної вечірньої трапези наші предки мали покуштувати куті, зернової каші з медом, фруктами, ягодами, горіхами. У народі існувало й інше слово з назвою цієї страви. Вгадайте його.

Коливо. 6 букв.

Ведучий. Вірно, коливо від коло - коло, річне коло життя нашого народу.

У Новий рік люди ходять по колу, водять хоровод навколо ялинки. А ми з вами теж походимо вокруг да около слів і спробуємо розгадати їх таємницю.

II тур. Кутю, коливо називали ще сочивом, тому що кашу щедро поливають соковитою, медовою водою. Сік - сочиво, значить соковита каша. Увага: питання! Як в народі називалося свято, в яке подавалося сочиво?

Ведучий. Кіт вчений. Підказка гравцям. Це російське слово чоловічого роду згадується на початку «Казки про мертву царівну і сім богатирів» О.С. Пушкіна.

Сочельник. Святвечір. 9 букв.

Читаємо казку: «Ось в святвечір в самий, в ніч, Бог дає цариці дочку».

Вот в сочельник в самый, в ночь, Бог даёт царице дочь.

Виходить, що царівна була не тільки царської дочкою, що саме по собі говорить про її особливе походження, а й народилася вона в святвечір, напередодні великого свята.

А ми знову ведемо наш словесний хоровод, йдемо по колу від слова до слова.

І як ялинковий серпантин, ми з вами, дорогі гравці, складаємо словесні ланцюжки.

Гра з глядачами.

Наші пращури називали «зимового» сонячного бога Колядою. А як називаються народні пісні, які виконуються в різдвяні дні?

Колядки. 7 букв.

Вірно, слово утворено за допомогою суфікса-к від слова Коляда.

У казках є багато чарівних предметів.  А в житті вони теж зустрічаються. У наступному турі мова піде про один з таких предметів.

III тур. Що, за старою доброю традицією, гості приносили в будинок господарів в святковий зимовий вечір?

Кіт вчений. Підказка гравцям. Цей святковий чарівний предмет круглий. (Ходить по колу і муркоче). Коло - коло, коло - коло ...

Колода. 6 букв. (2-й варіант відповіді: поліно).

Кіт вчений. Стовбур дерева круглий, і поліно, колода, по-нашому, теж кругла. (Ходить по колу і муркоче). Коло - колода, коло - колода ...

Колода з медом вважалася символом достатку, запорукою ситості і здоров'я. Запашний солодкий мед допомагав людям зігрітися, лікував від застуди та інших хвороб, прикрашав суворі зимові будні своєю солодкістю і світлою, сонячної красою, годував старих і малих, давав силу й міць молодим, дарував здоров'я і радість.

Вірно, колода. Щоб зігріти подорожніх, які з доброю звісткою дісталися до них в зимову холоднечу, привітні господарі запрошували гостей до свого домашнього вогнища.

А гості, щоб не обтяжувати господарів, приносили з собою колоду або, інакше кажучи, поліно. Вогнище яскраво горіло від принесених полін, в будинку ставало тепло і затишно, люди вітали один одного зі святом, співали, ділили загальну трапезу і звичайно ж, розповідали казки.

4. Зберемося і ми у нашого вогнища і назвемо казки, в яких згадується вогонь.

Багаття - «12 місяців», «Снігуронька».

Піч - «Гуси-лебеді»

Вогонь - «Мауглі», «Василиса Прекрасна»

Пожежа - «Котячий будинок»

В наш час, крім народних, існують і літературні казки. С. Маршак говорив, що літературна казка - пряма спадкоємиця народної. Він переклав російською мовою словацьку казку «12 місяців» і написав за нею п'єсу. Як і в багатьох інших казках, в «12 місяцях» є пасербиця, якій живеться зовсім не просто. Напередодні Нового року мачуха відправляє її за квітами в зимовий ліс.

5. Увага: завдання! Назвіть «квіткові» казки. Що шукали і знайшли герої цих казок? 

«Мауглі» - Червона квітка.

"Квітка - семибарвиця"

«Дюймовочка».

«Аленький цветочек».

"Сніжна королева"

6. Складіть чітке висловлювання з 3-5 речень про квіти в казках «Мауглі», «Аленький цветочек», «Снігова королева».

7. Багато казок побудовано на протиставленні добра і зла, правди і кривди. У казках так само, як і в прислів'ях є пари антонімів.

Наприклад, в казці «12 місяців» С. Маршака маленька Королева, не бажаючи «накреслити» довге слово, пише коротке.

Які слова -антоніми згадуються в цій казці?

(Замість «помилувати» Королева пише «стратити». Так коротше!)

«Нема чого сказати - коротше!» - вигукує в розпачі Професор. Адже в цей момент вирішується доля людського життя!

8. Назвіть казки, в яких присутні питання життя і смерті, і назвіть предмети, пов'язані з цими питаннями.

У сучасній літературній казці Лії Гераскиной «В країні невивчених уроків» двієчник Віктор Перестукін повинен виконати пунктуаційне завдання, від якого залежить життя його самого і кота.

Допоможіть Перестукіну вирішити цю задачу, поставивши в потрібному місці кому.

СТРАТИТИ НЕ МОЖНА ПОМИЛУВАТИ

9. Назвіть чарівні предмети з казок, які стали реальністю в наші дні.

Килим - літак, клубочок, гуслі, чоботи-скороходи, яблучко на тарілочці.

10. Антоніми «Сила - слабкість» в «Сніговій королеві».

11. Чому став негарним Хлопчик-зірка? (Він образив матір)

12. Каю треба було скласти слово «вічність». Коли воно склалося? (Коли прийшла Герда і розтопила лід)

13. Яке слово можна отримати, змінивши 1 букву в слові «вічність»? (Вірність)

Наведіть приклади з казок з проявом якості, вираженої цим словом.

 "Сніжна королева"

• «Аленький цветочек»

• «Казка про мертву царівну і сімох багатирів»

14. По чому дізналися богатирі, що «царівну приймали»? («По речи» - за мовою)

15. Царівна була багатою нареченою. Що вона отримала в придане?

(Сім торгових міст та 140 теремів).

16. Що отримала в придане її мачуха - Цариця? (Люстерко).

17. Що говорило дзеркальце мачухи? (Правду)

18. Властивості дзеркала в «Снігової королеви».

19. Чому саме Кай постраждав від осколків дзеркала? (Він був хвастовитим і трохи егоїстичним)

20. Що приходило на розум Каю в обіймах Снігової королеви? (Таблиця множення)

21. Які слова допомогли Герді подолати наступ снігового війська? (Молитва)

22. Порівняйте риси характеру і поведінку юної царівни і її мачухи, використовуючи пари синонімів.

23. Чого не могли витримати звірі в казці «Мауглі»? (Погляду людини)

24. Коли Хлопчи -зірка зміг стати королем? (Після того як спокутував вину перед матір’ю)

25. Від чого померла мачуха юної царівни? (Від заздрощів і злості)

26. Як проявив свою наполегливість королевич Єлисей? (Шукав свою наречену попри всі перешкоди, а наостанок – «И о гроб невесты милой Он ударился всей силой…»)

27. Чому юна царівна відповіла відмовою богатирям? (Бо вона була нареченою)

28. Назвіть авторів казок.

Рефлексія.

Чого навчають казки?

 У чому криється їх сила і краса?

Чи любите ви казки?

Чи будете ви передавати казки своїм дітям і онукам?

Підіб'ємо підсумки нашої гри.

Привітання переможців.

1

 


[1] Вірш Наталії Безкровної.

docx
Додано
11 березня 2020
Переглядів
848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку