У даній грі учні мають змогу проявити себе знавцями мови, історії, літератури.
Квест відбувається у приміщенні школи. Кожна команда отримує маршрутний лист, який в процесі гри заповнюють відповідальні вчителі. Перемагає команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Гра – квест
до Дня рідної мови
«Мовна мандрівка»
Вік учасників: 6-8 клас
Мета квесту: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; стимулювати розвиток критичного мислення учнів та спонукати їх застосовувати мисленнєві операції для ефективності у вирішенні завдань, забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника квесту; виховувати вміння працювати в команді.
Квест відбувається у приміщенні школи. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Кожна команда отримує маршрутний лист, який в процесі гри заповнюють відповідальні вчителі. Перемагає команда, яка набере найбільшу кількість балів.
ПЕРЕБІГ КВЕСТУ:
ПУНКТ № 1
Кабінет української мови та літератури
Завдання 1. «Чорна скриня»
За 5 підказок учні повинні відгадати, що знаходиться в чорній скрині (чим менше підказок використали, тим вищий бал).
Підказка 1. Найдорожчий такий предмет, занесений у книгу рекордів Гіннеса, коштує 1 млн. євро. (5 балів)
Підказка 2. Спочатку цей предмет призначався для Королівських військово-повітряних сил Великобританії. Його не використовують у відкритому космосі і в стані невагомості. (4 бали)
Підказка 3. Щосекунди у світі продається 125 таких предметів. (3 бали)
Підказка 4. Перша партія цього предмета надійшла в продаж у Нью-Йорку в 1945 р. Черга зібралася така, що владі довелося виставити кордон з декількох сотень поліцейських. За день його було продано 10 тисяч, хоча коштувала новинка 12 доларів. (2 бали)
Підказка 5. Практично у всіх європейських мовах цей предмет названо з використанням слова «кулька»: «ballpoint» pen в англійській, «boligrafo» в іспанському, «penna a sfera» в італійському і «Kugelschreiber» в німецькому. (1 бал)
Правильна відповідь: РУЧКА
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання): Вас чекають у приміщенні, яке містить відомості про видатну людину нашої школи.
Правильна відповідь: кабінет-музей Б. Лепкого.
ПУНКТ № 2
Завдання 2. Анаграма.
6 клас
Аврал, автор, арфа, Антон, артек .
Відповідь: аврал – (лавра), автор -( товар), арфа – (фара), Антон –(тонна), артек – (катер).
7 клас
Банка, баня, Баку, кіно, літо, марш, мета.
Відповідь: банка –(кабан), баня - (баян), Баку – (Куба), кіно – (коні), літо – (тіло), марш – (шрам), мета – (тема).
8 клас
Маяк, варта, вобла, слово, газон, фарш, масло, повар, силач.
Відповідь: маяк –( ямка), варта –(трава), вобла –(обвал), слово - ( волос), газон – (загон), фарш – (шарф), масло – (смола), повар – (право), силач –(число).
Підказка (на листочках): розставте слова в алфавітному порядку. Підкресліть передостанню букву в кожному слові. Якщо правильно виконали завдання, прочитаєте місце наступної зупинки.
Герой, ангел, абетка, кара, ахати, альбо, блиск, клопіт, амінь, бій, аблегат, нагляд, гамувати, амбіція
Відповідь: абетка, аблегат, альбо, амбіція, амінь, ангел, ахати, бій, блиск, гамувати, герой, кара, клопіт, нагляд.
Правильна відповідь: КАБІНЕТ ІСТОРІЯ (можна будь-який кабінет)
ПУНКТ № 3
Завдання 3. Історико-мовні цікавинки (за кожну правильну відповідь – 1 бал)
1. Назвати античні міста-держави на території України. (Тіра - Білгород - Дністровський, Ольвія – с. Порутине, Миколаївської області, Пантикапей – Керч)
2. Назвати культуру, рештки якої виявив археолог В. Хвойка і яка існувала на території сучасної України з 4 тис. до сер. 3 тис. ( Трипільська культура)
3. Перша письмова згадка назви «Україна». ( 1187)
4. Назвати тип людей, які проживали на території України: пітекантроп, кроманьйонець….( неандерталець)
5. Перші стоянки первісних людей на території України. (с. Мізин, с. Межиріччя, Кирилівська стоянка)
6. Назва обласного центру, яка складається зі слова – назви однієї з основних зернових культур в Україні та слова, яке означає стан спокою та гармонії, період між війнами.
(Жито+мир).
7 клас:
1. Яку назву мала козацька держава, створена за Дніпровськими порогами?
(Запорізька Січ)
2. Як називався начальник козацького війська? (Гетьман)
3. Під керівництвом якого гетьмана Україна вела Національно-визвольну війну проти поляків? (Під проводом Богдана Хмельницького)
4. Які умови треба було виконати, щоб стати козаком? (Бути вільним, православним, знати українську мову, не мати дружини, пройти випробування)
5. За чиїм наказом була зруйнована Січ? (За наказом Катерини ІІ)
8 клас:
1. 1663 рік – це рік, коли гетьманом обрали… (Івана Брюховецького)
2. Чому рада, на якій було обрано гетьманом Івана Брюховецького названа «Чорною»? ( у ній брала участь запорожці – чернь)
3. 1669 рік – гетьманом лівобережної України обрано…
4. Назвати рік укладення гетьманом Іваном Виговським Гадяцької угоди. ( 1658 р )
5. Назва битви, що відбулася у 1658 році, коли війська Івана Виговського у союзі з кримським ханом перемогли 100-тисячне елітне дворянське військо. (Конотопська битва)
6. Назва обласного центру України, яка складається із слова, що означає вид єдиноборства, поширеного в Японії, в якому два борці виявляють сильнішого на круглому полі. Останню літеру цього слова замінюємо на українську літеру «и».
(Сумо-Суми).
Підказка (на листочках): Розшифруйте запис і все стане зрозуміло.
18,1; 3,1,22; 28,7,15, 1,32,23,31; 24; 15,1,2,12,18,7,23,12; 1,18,4,16,12,14,22,31,15,19,13; 17,19,3,11
Правильна відповідь: НА ВАС ЧЕКАЮТЬ У КАБІНЕТІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ (Цифра дорівнює номеру букви в алфавіті)
ПУНКТ № 4
Завдання 4. Чуже і своє (за кожну правильну відповідь – 1 бал)
6 клас:
1. Розставте слова у потрібному порядку.
folk’s, mind, Language, and, improves, heart.
Відповідь : Language improves folk’s heart and mind.
2. Відновіть фразеологізми, вставляючи на вільне місце слово-латку.
«Латки»: 1, 2, 4, 10, 11
На всі … вітри.
Грати … скрипку.
… номером.
Від горшка … вершка.
… дорогою обминати.
Правильні відповіді: на всі чотири вітри, грати першу скрипку, одинадцятим номером, від горшка два вершка, десятою дорогою обминати
7 клас:
1. Розставте слова у потрібному порядку.
knowing, a native, one, Without, can, language, no, live.
Відповідь: Without knowing a native language no one can live.
2. Відновіть фразеологізми, вставляючи на вільне місце слово-латку.
«Латки»: ягода, гарбуз, береза, груша, горіх
… на вербі.
Одного поля …
Дісталося на …
Подати …
Всипати … каші.
Правильні відповіді: груші на вербі, одного поля ягоди, дісталося на горіхи, подати гарбуза, всипати березової каші.
8 клас:
1. Розставте слова у потрібному порядку.
a language, the folk, While, exists, exists, will also.
Відповідь: While a language exists the folk will also exists.
2. Відновіть фразеологізми, вставляючи на вільне місце слово-латку.
«Латки»: курка, телята, кіт, заєць, бик
Шкребуть на серці …
Брати … за роги.
Де Макар … пасе.
Убити двох …
Носиться, як … з яйцем.
Правильні відповіді: шкребуть на серці коти, брати бика за роги, де Макар телят пасе, убити двох зайців, носиться, як курка з яйцем.
Підказка (на листочках):Run in the office of Ukrainian language and literature
(біжіть в кабінет української мови та літератури)
ПУНКТ № 5
Завдання 5. Поетична хвилинка (за кожну правильну відповідь – 2 бали)
Відновіть поезію, вибираючи у дужках потрібні слова.
Текст 1
Я воду п'ю із (джерельної, батьківської, чистої) криниці,
З-поміж людей (вишукую, шукаю, добираю) слова.
І (дзвінка, наша, українська) рідна мова-чарівниця
У віршах (повнозвучних, сучасних, довгих) ожива.
Текст 2
Цвіте, як квітка (ромашки, волошки, маку) серед поля.
(Лунає, дзвенить, деренчить) як пісня пташки чарівна.
І хоч (скрутна, сутужна, нелегка) в Україні доля,
Та вірю все ж ( оживе, поновиться, відродиться) вона.
Правильні відповіді: чистої, вишукую, наша, повнозвучних; маку, дзвенить, нелегка, відродиться
Підказка (на листочках): знайдіть у кабінеті книгу, яка допоможе в подоланні труднощів у правописі слів.. На сторінці 148 прочитайте підкреслені букви.
Відповідь: Вітаю Вас. Завдання виконані. Квест успішно завершено.
Підводяться підсумки квесту, переможці нагороджуються подарунками.
Додаток
Маршрутний лист
учасників гри - квесту
учнів ________ класу
№ пункту |
Кількість набраних балів |
Підпис вчителя |
№1 |
|
|
№ 2 |
|
|
№ 3 |
|
|
№4 |
|
|
№5 |
|
|
Список використаних джерел
1. Словники України on-line [Електронний ресурс]/ Український лінгвістичний портал. – Режим доступу: http://lcorp.ulif.org.ua/dictua/