Гра-мандрівка у природу «Цілющі скарби мого міста» (Урок-екскурсія з природозавства для 3-го класу)

Про матеріал

Урок-екскурсія в природу по темі: "Лікарські рослини" для учнів 3-го класу. Мета якого ознайомити дітей з природою рідного краю, із рослинним світом, квітами. Вчити їх бачити прекрасне, знати і вміти використовувати лікарські рослини для зміцнення свого здоров'я., вчити учнів берегти та примножувати природу рідного краю,відчувати природу всіма органами чуттів-на дотик, на запах. Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, уяву, логічне мислення, естетичні смаки та фольклорні навики. Виховувати любов до рідного краю, до природи, до рідної неньки України та бережне відношення до її цілющих скарбів природи.

Перегляд файлу

Гра-мандрівка у природу   «Цілющі скарби мого міста»

 

Мета: Знайомити дітей з природою рідного краю, із рослинним світом, квітами. Вчити їх бачити прекрасне, знати і вміти використовувати лікарські рослини для зміцнення свого здоров’я.,  вчити учнів берегти та примножувати природу рідного краю,відчувати природу всіма органами чуттів-на дотик, на запах. Розвивати зв’язне мовлення, пам'ять, увагу, уяву, логічне мислення, естетичні смаки та фольклорні навики. Виховувати любов до рідного краю, до природи, до рідної неньки України та бережне відношення до її цілющих скарбів природи.

 

Учасники гри: колектив молодших школярів

Організатор: вчитель

Напрямки гри - подорожі:

  1. Станція: «Довкілля» (поведінка на природі)
  2. Зупинка: «Легенди рослинного світу»
  3. Станція: «Квіткова галявина»
  4. Зупинка: «Срібні дзвіночки» (пісні про квіти, природу)
  5. Зупинка: «У лікаря Айболита». Країна цілющих скарбів
  6. Памятка: «Другу природи»

 

Хід заняття

 

Доброго здоров’я, діти, доброго вам дня

Хай вам ясне сонце світить у вікно щодня

Хай сміється мирне небо і дивує світ

А земля нехай дарує, вам барвистий цвіт

Бо здоров’я любі діти, в світі головне

А здорових і веселих щастя не мине.

 

Вчитель: Доброго дня, наша шкільна родина! Сьогодні тепло своїх сердець і душі будемо дарувати квітам, рослинам нашої місцевості, надзвичайно прекрасним Божим створінням, які оточують нас і є нашими скарбами. Адже ми сьогодні здійснимо гру-мандрівку у природу: «Цілющі скарби мого міста».

 

Вчитель: Вітчизна люба! Рідний край!

                Ліси, поля, долини, води…

                Ти лиш задумайся, пізнай

                Ті дивнії дари природи.

                В них – сила і любов

                Земля – тоненька наша люба,

                В її таїни знов і знов

                Заглибишся – побачиш чудо.

 

Вчитель: Зелений світ – це той світ, серед якого і завдяки якому живе людина на Землі.

Уявіть собі одну годину без рослинного зеленого світу. Це година смерті живого на планеті. Природа оберігає людину від голоду, холоду і хвороб, дає сили і наснагу. Хочеться, щоб усі бережно ставилися до природи, адже це цілющі скарби нашого світу.

 

Станція «Довкілля»

  1. Не топчи і не зривай рослин даремно.
  2. Не рви квітів!
  3. Не знищую не їстівних грибів
  4. Не галасуй, не вмикай голосну музику
  5. Не зачіпай птахів у гнізді
  6. Не лови метеликів
  7. Не каламуть джерельної води
  8. Не ламай дерев, кущів
  9. Не розпалюй багаття на природі
  10. Не сміти
  11. Бережи рідну природу!

 

Учень 1: Є на світі рослин так багато,

Їх земля віддає не дарма,

Бо лікують людей дуже радо,

Й кращих ліків на світі нема

 

Учень 2: Пропонують здоров’я нам, чудо,

Манять нас походи по росі,

Їх відшукують люди усюди,

Ці цілющі скарби на землі

 

Учень 3: Первоцвіт і барвінок, калина,

Звіробій і любисток, і хміль,

Кропива і кульбаба, й ліщина

Поглядають на нас звідусіль

 

Учень 4: Жовтим оком моргає ромашка,

І волошка синіє в росі

І конвалії крихітні чашки –

Пропонують нам ліки усі.

 

 

 

 

Зупинка «Легенди рослинного світу»

Завдання:

  1. Ознайомитись із легендами про рослинний світ
  2. Відшукати лікарські трави та розповісти про їх особливості

 

Вчитель: Про виникнення рослинного світу існує багато легенд. Ось послухайте одну із них. Перші люди на Землі Адам і Єва жили в раю і не знали ні холоду, ні голоду, ні хвороб, але після гріхопадіння Бог вигнав їх з раю і зазнали вони великої нужди і хвороб. Пізніше Бог змилувався над ними і своєю доброю і щедрою рукою послав їм рослини, щоб оберігали вони людей від хвороб, годували, одягали їх.

Поля, ліси, долини, гори – це своєрідна зелена аптека. Скрізь де б ми не побували – всюди бачимо лікарські трави.

 

Учень 1: Лікарських рослин багато,

Всі хвороби ними можна лікували

Трави ми поможемо назбирати

Й навчимо вас їх упізнавати ( діти разом з учителем шукають лікарські трави та розповідають про їх лікувальні властивості)

 

Учень 2: Вічнозелений, як вінок

Біля школи росте барвінок

А ще дивосил проростає,

Дати вам сили бажає

 

Учень 3: Лопухи знайдете ви усюди,

Будьте в цьому дуже певні люди

За спориш не стану говорити:

Всюди він де будете ходити

 

Учень 4: Кропива жалюча родить

І здоров’ю вашому не шкодить

Бузина також вас привітає

І здоров’я всім вам побажає.

 

Станція: «Квіткова галявина»

Завдання:

  1. Відшукати різних квітів (по одній)
  2. Розповісти про користь та лікувальні особливості кожної
  3. Підготувати команду знавців рідної природи для участі в конкурсі: «Цілющі квіти» (якщо на даний час цих квітів немає, то можна показати їх ілюстрацію)

 

 

Конвалія

Учень: Я – конвалія. Мене дуже люблять люди і збирають навесні. Вони вдихають мої запашні пахощі. В народі я – символ чистоти, ніжності, вірності. За народними переказами мої квіти утворилися із застиглого щасливого сміху мавки, яка вперше відчула радість взаємного кохання. А в народній медицині мене вважають квіткою хворого серця. І з лікувальною метою використовують не лише квіти а й листя, кореневище. З квіток виготовляють напої для лікування серця і нервової системи.

 

Мак

Пелюстки мої червоні,

Я розкрив, немов долоні,

Буду в золотому житі

Я все літо пломеніти

Я – мак. Дивна і чарівна квітка. Мої квіти гарні, корисні, лікарські, цілющі. Свіжий сік застосовують від укусів комах та як заспокійливий засіб при безсонні.

 

Ромашка

До нас ця квітка потрапила разом із зерном, яке перевозили у трюмах пароплавів, а потім – залізницею. У мішках від гачків вантажників з’явилися дірки, крізь які насіння висипалось у вагони, а тоді вітерець розвіяв насінинки по землі. Незабаром залізничні насипи вкрилися ромашкою.

Легенда розповідає, що коли Пречиста Діва Марія  ще дитиною дивилася на небо, всіяне блискучими зорями, то висловила бажання: добре було б, аби ці чудесні зірки сталі земними квітами. Тоді зорі відбилися, почувши Марію, одразу відбилися у блискучих краплинах роси. Вранці сонце осяяло землю, всіяну, мов зірочками, білими квітами – перлинами.

Я ромашка, не тільки гарна квітка, а ще й лікарська рослина від багатьох хвороб.

Відвар моїх квіточок використовують при простудних захворюваннях, кашлі, при зубному болю, при шлункових хворобах, полощуть горло, миють волосся.

 

Калина

Я – калина. Одна з легенд розповідає, що я виросла з краплини крові сміливих дівчат, які загинули від рук татар. Якщо розглянути мою зернину, вийняту з ягід, видно, що вона нагадує людське серце. Від дівчат я дістала красу і цілющі властивості. Використовують кору, квіти, ягоди у лікуванні. Теплий відвар п’ють при простудах, кашлі. З ягід калини варять варення, печуть пироги. Я – найулюбленіша рослина українців і стала символом не тільки дівчачої краси, а й самої України.

      Використовують мої ягоди для зниження тиску, зміцнення здоров’я.

 

Барвінок

Росте у лісі і в садочку,

по одному має очку,

а ті очка – сині-сині…

І сонечко всередині.

Як дівчата йдуть в таночки,

з листячка плетуть віночки,

прикрашають ще й хлібину,

виряджаючись в гостину.

П’ять блакитних пелюстинок…

Звісно зветься він барвінок.

Я – барвінок.

Легенда розповідає: жили у мирі і злагоді чоловік з дружиною. Найбільшою втіхою був для них син Бар. Виріс парубок і покохав дівчину на ім’я Вінка. Вирішили закохані одружитися. Та надумала відьма видати заміж за Бара свою доньку, хотіла причарувати хлопця, однак нічого не змогла вдіяти. В день весілля молодята чекали благословення батьків. Аж тут з’явилася відьма. Стала перед молодими, проголосила своє прокляття, окропила їх чорним настоєм і за хвилю там, де стояли Бар і Вінка, нікого не стало. На цьому місті виросли красива маленька квіточка з блакитними очима.

Не знайдете в Україні жодного села чи міста, де б не ріс барвінок. Барвінковий край – так називають нашу батьківщину. Не всі знають, що я лікарська рослина. Моїм настоєм лікують головний біль, гіпертонію, діабет, зупиняють кровотечі, загоюють рани.

 

Зупинка: «Срібні дзвіночки»

Завдання:

  1. Провести конкурс на найкраще виконану пісню (про рослину або квітку)
  2. Навчитися співати хором
  3. Визначити переможця конкурсу

 

Тим дітям, хто потрапив на зупинку: «Срібні дзвіночки» є нагода прийняти участь у конкурсі пісні. Адже дитячі голоси схожі на невеличкі срібні дзвіночки, гомін яких розливається довкола.

(Участь дітей у конкурсі пісень про квіти, про природу)

 

Зупинка: « У лікаря Айболита»

Завдання:

  1. Прослухати та запам’ятати поради лікаря Айболита.
  2. Визначити на дотик та на запах лікарські рослини у «зеленій аптеці»

 

 

 

Лікар: Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя і здоровя буде!

Не на день, і не на рік,

А на довгий-довгий вік!

Голова в тебе болить!

Ти з барвінком подружись,

Чаю з нього ти напийсь

А в подружки візьми м’яту,

Принеси її у хату,

Приклади листок до лоба –

І за мить будеш здорова

Кров зупинимо ми  в раз –

Виручає подорожник нас

Ти листочок той потри

І до рани приклади

Пошукай ще деревію –

Капни сік на твою рану,

І забудеш де боліло

Кажеш, в животі бурчить!

Тоді треба більше пить

Чай з ромашки, звіробою,

Ти запар траву з водою

Корінь шипшини копай,

Та у мішок складай.

Взимку відвар попивай,

Пісок виганяй

(Вчитель дякує лікарю)

 

Лікар: Запрошую усіх вас у свою «зелену аптеку», де ми з вами навчимося розпізнавати лікарські трави.

 

Маршрутний лист до «Країни  цілющих скарбів»

 

Завдання:

  1. Розгадати загадки
  2. Визначити ключове слово у кросворді
  3. Підвести підсумок мандрівки у природу

 

Вчитель: Наша екскурсія підходить до кінця. Ми багато нового дізнались про лікарські рослини, навчилися їх розпізнавати, запам’ятали поради лікаря Айболита,  і на кінець екскурсії відгадаємо ключове слово, яке дасть нам змогу потрапити у країну цілющих скарбів.

( По зразках квітів відгадуємо слова у кросворді)

 

Кросворд

 

 

К

 

А

Б

 

Л

А

К

 

М

П

Р

И

Р

О

Д

А

І

О

Н

В

Н

Е

К

В

М

А

І

В

Р

 

О

А

 

Н

А

Е

Н

Ш

О

Л

В

І

К

К

І

І

Я

А

 

Я

Й

  1. Півонія
  2. Ромашка
  3. Калина
  4. Барвінок
  5. Конвалія
  6. Деревій
  7. Мак

 

 

 

 

 

Вчитель: Сьогодні наша подорож у природу наблизила нас до дивовижного світу природи. Одним із найпрекрасніших її творінь є квіти – ніжні, чарівні і хвилюючі супутники нашого життя. Милують око біля вікон осель мальви, троянди, дзвіночки, айстри… Вони надихають композиторів і поетів на вірші і романси, художників – на шедеври образотворчого мистецтва.

Але краса ця гине!

Пам’ятка другу природи

 

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний і чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає

Невже в майбутньому на світі

Не будуть квітнуть дивні квіти:

Конвалії й фіалки ніжні,

І вісник березня – підсніжник ?

Невже ми більше не побачим,

Як сон-трава росою плаче,

Троянда степу, квітка мрії,

Жар-цвітом землю не зігріє?

Ми всі – господарі природи,

То ж  збережемо її вроду!

 

Квіти – очі Землі. Вони бачать нас, люблять, навіть лікують. Пам’ятай про це завжди. Будь вдячною, турботливою дитиною.

 

 

 

 

doc
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
1567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку