Тема: гра-подорож «Подорож до країни космонафтікі» .
Мета.: -розвивати інтерес до наукових відкриттів, формувати уявлення про внесок українських учених в освоєння й дослідження космічного простору. Виховувати гордість за досягнення українців. Розширити уявлення дітей про про професію космонавт; розвивати логічне мислення, довільну увагу, спостережливість.
Обладнання:мапа подорожі, фото, музичний супровід.
Література: журнал «Позакласний»; Вікіпедія [електронний ресурс]. – режим доступу: URL: http://uk.wikipedia.org.; Школьник Т.В. Старт у космос. 7-9 класи / Т.Школьник // Фізика в школах України. – 2013. – №5. – С. 37.; Далекий близький космос. «Джміль» журнал для дітей, та їхніх батьків і педагогів. № 4 2019 ttps://jmil.com.ua/2014-4/space .
План
! Вступна частина
!! Основна частина
1 Станція №
2 Станція №
3 Станція №
!!! Заключна частина
Хід заходу
! Вступна частина
-Діти, чи полюбляєте ви подорожувати? –Так! Сьогодні я пропоную вам пофантазувати і здійснити уявну подорож до країни дуже складної та незвичайной професії. З 40 000 професій, які існують на Землі ця - найбільш складна, небезпечна й відповідальна. Це справжній подвиг. Подвиг науковий, технічний, організаційний, але перш за все людський.
– Для того щоб дізнатися про яку професію йде мова, треба відгадати загадку.
На ракеті він літає І скафандр чудовий має. – Хто це? (Космонавт)
-Молодці! – Вірно! Ми сьогодні поговоримо про першіх підкорювачах космосу , та довідаємося про їх працю .
!! Основна частина
Станція 1 «Перші підкорювачі»
-Ми з вами здійснемо уявну подорож до першовідкривачів-космонавтів!
- Всі готові? Тоді - в дорогу! А бортовий комп'ютер допоможе нам у нашій подорожі. Давайте зробимо зворотний відлік: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, пуск! Полетіли! (Звучить космічна музика або музика ракети)
-12 квітня весь світ відзначає Міжнародний день космонавтики . А в Україні його називають Днем працівників ракетнокосмічної галузі. - Люди завжди мріяли піднятися високо в космос. Саме 12 квітня 1961 року вперше у світі спорядили людину в космос. Хто це був? -Це був Юрій Олексійович Гагарін.
-Політ першого космічного корабля з людиною на борту вразив увесь світ. Але перш ніж запустити космонавта 19 серпня 1960 рік в космос полетіли собаки Білка і Стрілка(фото). Опісля 25 годин польоту вдало приземлився космічний корабель “Супутник – 5” із двома собаками Білкою і Стрілкою, це дало підставу стверджувати, що живі організми можуть жити в космосі.
-А вже 12 квітня 1961 рік Людина в космосі! з космодрому Байконур у Казахстані стартував космічний корабель «Восток-1», пілотований 27-літнім старшим лейтенантом Юрієм Гагаріним (фото). За 108 хвилин він подолав 41 тисячу кілометрів і, здійснивши один виток навколо Землі, успішно приземлився.
- 12 серпня 1962 року, вперше в історії, українець Павло Романович Попович (фото) стартував у космос на кораблі «Восток-4». Він 48 разів облетів навколо Землі! Тоді вперше було проведено телевізійний репортаж безпосередньо з космосу, також виконана програма науково-технічних і біологічних експериментів. Вперше в космосі прозвучала українська пісня «Дивлюсь я на небо» у виконанні космонавта Поповича, яку він присвятив нашому земляку, конструктору ракетобудування С.П. Корольову.
-16 червня 1963 рік здійснила політ в космос жінка - Валентина Терешкова (фото) на кораблі "Восток-6". Тривалість польоту - 2 доби 22 години 50 хвилин. Вона витримала 48 обертів навколо Землі. Під силу це було не кожному фахівцю. Протягом цього часу вона вела бортовий й журнал і робила фотографії горизонту, які пізніше використовували для виявлення аерозольних шарів в атмосфері.
-19 листопада 1997 р. здійснив політ в космос перший громадянин незалежної України Леонід Каденюк (фото) у складі міжнародного екіпажу на кораблі «Колумбія». Він протягом 16 діб перебував на орбіті, проводячи біологічні експерименти. Під час польоту Леонід Каденюк взяв з собою прапор України та включав гімн Незалежної України.
2 Станція «Підготовка космонавтів»
-Давайте поміркуємо ,чи складно бути космонавтом і що потрібно робити аби стати космонавтом?
-Вимоги до космонавтів висували високі: ідеальне здоров’я з подвійним запасом міцності; вища освіта, щире бажання зайнятися новою й небезпечною справою; відповідність вимогам за окремими параметрами: вік – 25-30 років, зріст – 165-170 см, маса – 70-72 кг.
-Яку підготовку мав пройти космонавт до польоту? - Щодня займалися фізичною підготовкою й загартовуванням, здійснювали навчально-тренувальні польоти на літаках, стежили за станом організму, випробовувалися в барокамерах, термокамерах і сурдокамері, оберталися на центрифузі, проводили короткочасні польоти в невагомості. Окрім того велику увагу приділяли теоретичним заняттям з астрономії, небесної механіки, ракетної техніки, конструкції та влаштування космічного корабля і різних його систем. Також вели парашутну підготовку.
-Давайте подивимося! (перегляд відеофільму )
Станція 3 «Тренування майбутніх космонавтів»
- Будь-який космонавт довго тренується перед тим, як відправитись у космос. Тому і ми перед своїм польотом маємо перевірити наскільки ви готові до невагомості. Хто з вас знає що це таке?
- У невагомості люди літають як пір'я на вітру. Їх крутить у різні боки і дуже важко владнати зі своїм тілом, адже в космосі ви стаєте буквально невагомими, тобто нічого не важите!!!
Гра «Невагомість» (змагаються по два школяра)
-Ви повинні вільно розсташуватися, встати і зробити «ластівку». Треба як можна довше стояти у такому положенні. Діти які стали на другу ногу сідають на місця. Виграє та дитина, яка на одній нозі простояла довше всіх.
-Молодці, сідайте на місця!
Гра «На уважність» - Поставити ніжки одна перед одною так, щоб п'ятачка торкалася носочка другою ніжки, заплющити очі і розставити прямі ручки в сторони. Потім за командою вчителя, учні мають кожною рукою по черзі торкатися кінчика носа та вух.
Коли вчитель скаже : "Сонце"- то доторкнуться до правого вуха, коли "Місяць" – до лівого вуха, а коли Зірка – обома руками до ніса. Варто слідкувати за увагою дітей,
виграв той, хто ні разу не помилився .
Станція 4 «Харчування космонавтів»
-А як космонавти харчуються у космосі? Їжа для них проходить обробку для видалення шкідливих речовин і мікробів, вона здорова, багата мікроелементами і вітамінами.
-Зараз давайте переглянемо цікаве відео (відео).
Станція 5 «Небесні світила»
-А як Земля? Як вона виглядає з тієї висоти? - Коли пролітаєш над океаном, знизу розрізняєш острови. Гарна наша планета. Уся в ніжно-блакитному ореолі. (перегляд відеоролика «Вигляд Землі із космосу»).
-Це одне з найважливіших і найскладніших завдань прибування в космосі – це додаткові знання по космонавігація, визначення свого точного положення в безмежному космічному просторі. Єдині орієнтири в космосі – небесні тіла, зокрема Земля, Місяць, Сонце й планети, але, на жаль, ці орієнтири безперервно переміщуються з дуже великою швидкістю. Астрономам велика точність була ні до чого, а от космонавтам – інша річ. На допомогу приходять зорі: вони практично нерухомі на небі і їх розташування незмінне.
-Зірки являють собою дуже великі газові кулі, які на відміну від планет і супутників випромінюють свій власний світ, а не відбивають сонячне світло. Чому зірки сяють на небі тільки вночі?
- А світяться вони не тільки вночі, але і вдень. Просто в денний час ми їх не бачимо, тому що Сонце своїми яскравими променями висвітлює всю нашу планету. Увечері після заходу сонця ми можемо милуватися зоряним сяйвом з космосу аж до самого ранку, поки знову не сходить сонечко.
!!! Заключна частина
- Нам зірки світять лише вночі, а кожен з вас це нова яскрава зірочка на планеті Земля, яка зігріває нас своїм яскравим світлом. Є багато різних професій, хтось з вас стане інженером, продавцем, вчителем, а хтось мабуть мріє стати космонавтом. Вчитесь старанно, займайтесь спортом кожен день та йдить до своєї мрії!
-Запалюйте свою яскраву зірочку! Напішить своє ім`я на зіркі і наклейте її на наше панно зоряного неба. А потім ми зможимо побачити нове сузір`я для нашого класу! Це сузір`я «Мрія»!