1
Гра щодо підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання
«ЗНО – впевненість в успіху»
Для випускників
Розробку підготувала Константинова Л.М., практичний психолог НВК 56
Мета гри:
Матеріали:
візитні картки чотирьох кольорів (за кількістю учасників), папір для малювання, олівці, фломастери, фліп-чарт, текст «екзаменаційного тесту», варіанти відповідей, бланки відповідей, 4 варіанти пам'яток (за кількістю учасників) «Як готуватися до тестування», 4 газети.
Час проведення: від 60 до 75 хвилин.
Підготовчий етап. За декілька днів до початку гри біля кабінету психолога вивішується жартівливе оголошення: «У п'ятницю після 6-го уроку учнів старших класів чекає щось неймовірне... Дуже неймовірне!». Підпис: «Психологічна служба школи». Через два дні на загальношкільній дошці з'являється нове оголошення з іншим змістом, але також з елементами інтриги.
Хід гри
При вході до класу, де відбуватиметься гра, учасників зустрічають ведучі, приколюючи кожному «візитку». У подальшому учні ділитимуться на підгрупи саме за кольором «візиток». Необхідно завчасно продумати склад підгруп, щоб їхні сили були рівні.
Ритуал привітання. Вправа «Летючі вогники»
Учасники сидять колом. Ведучий передає своєму сусіду привітання, супроводжуючи його будь-яким рухом, наприклад, устаючи, присідаючи, вклоняючись. Наступний учасник повторює і слова привітання, й рухи.
Для ускладнення гри за кожним наступним колом додаються інші слова та рухи привітання (наприклад, плескання в долоні та уклін, привітання з декількох слів).
Вправа повторюється 2—3 рази, із прискореним темпом.
Вправа «Диригент оркестру»
Мета: психологічне налаштування (розминка).
Ведучий (диригент) піднімає та опускає руки. Що вище (нижче) руки, то голосніше (тихіше) учасники плескають у долоні. Диригентами можуть бути й учасники. (Для розігріву можна використати й інші ігри.)
Вправа «Асоціації»
Ведучий говорить про незалежне тестування і пропонує написати асоціації до слова «тестування»: «Тестування — це...».
Підбиваючи підсумок, ведучий говорить, що тестування — серйозне випробовування, яке змушує людину мобілізувати всі свої зусилля. У кожної людини є свої якості і властивості, які будуть потрібні під час випробовування. І зараз ітиметься саме про них.
Вправа «Мої сильні сторони»
Усі учасники сидять у колі. Ведучий тримає в руках Братину (предмет, що передається з рук у руки від одного учасника до іншого). Бажано, щоб цей предмет був у формі чаші, невеличкої широкої вази, горщика, піали. Використання Братини дає більше можливостей висловитися, оскільки кожен учасник чекає, коли отримає право голосу. Так йому легше сфокусуватися на темі обговорення та детальніше обдумати свою відповідь.
Ведучий. Зараз кожен із вас подумає про свої сильні сторони. Пригадайте життєві ситуації, коли ви були задоволені собою і розуміли, що успіху досягай завдяки певним своїм особливостям, які цінуєте, приймаєте в собі; які дають вам відчуття внутрішньої впевненості. Не обов'язково говорити лише про позитивні риси характеру, варто зазначити, що може бути точкою опори в різні моменти життя. Важливо, аби той, хто говорить, говорив прямо, без «але». Виконуючи вправу, необхідно уникати висловлювань про свої недоліки, слабкості.
(Ведучий не повинен допускати самокритики, самоосуду.)
Вправа «Фоторобот»
Учасники діляться на групи за кольором «візиток» і сідають за ігрові столи. Бажано, щоб учасники не мінялися картками, оскільки тоді команда може складатися лише з аутсайдерів.
Після того, як команди займуть свої місця, розпочинається основна частина. Ведучий нагадує учасникам про знайому для них ситуацію: «Як часто перед екзаменом чи контрольною роботою нам хочеться, щоб хтось зробив це за нас. Сьогодні така можливість є».
Інструкція: кожна команда має скласти своєрідний «фоторобот» людини, яка зможе здати за учасників складний екзамен. Зовнішній вигляд, властивості і риси характеру цього «фоторобота» необхідно запозичити у членів команди. При цьому є обов'язкова умова: у кожного члена команди необхідно запозичити хоча б одну рису.
Потім портрет малюється, дається його короткий опис, і презентується всім учасникам гри.
Приклад виступу-презентащї: «Ми вирішили поєднати кмітливість Гліба і посидючість Каті, додати наполегливість Антона, чарівну посмішку Олени. У нас вийшла людина, яка впорається з будь-яким екзаменом».
Вправа «Пробне тестування»
По закінченню роботи і презентацій ведучий повідомляє, що зараз буде проведено пробне тестування. Нагадує правила виконання тестів: на аркуші записується номер запитання і варіант відповіді.
Кожна команда виконує тест разом, від імені свого «фоторобота».
За результатами тестування всі отримають рекомендації з підготовки і здачі ЗНО.
Далі зачитуються запитання і варіанти відповідей (додаток 1 на с. 28). Кожна команда записує свій варіант, після чого тести здаються на «перевірку».
Варто зауважити, що запитання не повинні нести серйозного змістовного навантаження. Головне, щоб учні працювали згуртовано, у швидкому темпі й адекватно реагували на жарти. «Перевірка» насправді не проводиться. Хоча в учасників має створитися ілюзія, що така перевірка проведена, оскільки за її «результатами» кожна команда отримує свої «особливі» рекомендації з підготовки і здачі тестування.
Обговорення вправи. Учасники повертаються в коло й обговорюють, які почуття переживає людина після серйозного випробування, відповідальної справи (радість, що все позаду; задоволення від добре зробленої справи; можливо, досаду за допущені помилки тощо). Відповіді записуються на фліп-чарті.
Ведучий, дотримуючись загальної фабули гри, пропонує після екзамену поїхати всім разом на екскурсію, відпочинок.
Гра «Подорож на газеті»
Кожна команда має вміститися на газетному аркуші (транспортний засіб, на якому поїдуть відпочивати). Потім завдання повторюється, але вже на газеті, складеній навпіл і т. д. Перемагає та команда, яка швидше та якісніше виконає завдання, розмістившись на найменшій площі газети.
Вправа «Бажаю собі на екзамені...»
Усі повертаються в коло. Оголошуються результати «перевірки» тестів, вручаються призи в чотирьох номінаціях (найпрактичніша команда, з найкращим почуттям гумору, найдружніша, найоригінальніша).
Групам видають рекомендації (додаток 2 на с. 28) з підготовки до тестування (екземпляр отримує кожен учасник). Рекомендації відрізняються одна від одної, але загалом усі корисні.
Наприкінці пропонується закінчити речення: «Бажаю собі на екзамені...».
Ритуал прощання
Література
Игры: обучение, тренинг, досуг. — М.: Новая школа, 1994.
Додаток 1 «ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ» ТЕСТ
1.Ви потрапили до літературного салону минулого століття:
а)із задоволенням читаєте свої нові вірші;
б)сидите в куточку і думаєте, як непомітно втекти;
в)«заграєте» до оточуючих.
2.Білосніжна яхта несе учасників гри хвилями океану. Ви:
а)радісно смієтеся, підставляючи обличчя вітру;
б)граєте в теніс і засмагаєте на верхній палубі;
в)навіть не можна уявити, що робите.
3.Учасники гри дивляться по телевізору 539 серію нового мексиканського серіалу.
Ви:
а)гірко плачете разом із героїнею;
б)намагаєтеся коротко розповісти зміст попередніх серій;
в)не розумієте по - мексиканськи.
4.Учасники гри їдуть відпочивати. Вам:
а)прийшла в голову чудова ідея, і ви повертаєтеся додому, щоб записати її;
б)у голову прийшла чудова ідея, але ви навіть не спробували запам'ятати її;
в)нічого не прийшло в голову.
5.Одного разу учасники гри потрапили на Марс. Ви:
а)вели корабель чітко по курсу;
б)запропонували «плюнути» на заплановане і вирішили полетіти на Венеру;
в)забули закрити ілюмінатор.
6.Учасники гри опинилися на безлюдному острові. Ви:
а)почали будувати корабель;
б)досить швидко обросли шерстю;
в)полетіли самі на викинутому хвилею гелікоптері.
7.Закінчивши школу, учасники гри домовилися зустрічатися щорічно. Ви:
а)прийшли лише тому, що обіцяли;
б)цілий рік чекали цього дня і линули на зустріч, як на крилах;
в)узагалі-то збиралися піти, але завадив несподіваний дощ.
8.Учасники гри оберігають повітряний простір навколо школи. Ви:
а)про всяк випадок збиваєте все, що пролітає в межах досяжності;
б)при появі об'єкта відвертаєтеся в бік, ніби нічого не помічаєте;
в)ретельно охороняєте повітряний простір навколо школи.
9.Учасники гри проводять складний експеримент. Ви:
а) три доби не змикаєте очей
б)готуєте всім каву;
в)усе зіпсували.
10.Учасники грають у гру «Що? Де? Коли?». Ви:
а)організовуєте роботу команди;
б)постійно втручаєтеся зі своїми ідеями;
в)не зрозуміли запитання.
11.Після гри всі учасники вирішили взятися за розум. Ви:
а)були обурені самою ідеєю;
б)вирішили, що за розум візьметеся з наступного понеділка;
в)узяли звільнення за станом здоров'я.
Додаток 2 ЯК ГОТУВАТИСЯ ДО ТЕСТУВАННЯ
Перший варіант
Що робити, коли втомилися очі?
Під час підготовки до екзаменів збільшується навантаження на очі. Якщо втомилися очі, значить, утомився й організм, йому може не вистачити сили для виконання екзаменаційного завдання. Необхідно дати змогу очам відпочити. Отже, виконайте такі вправи:
Як психологічно підготуватися до екзаменів?
Щоб у критичній ситуації не «втратити голови», необхідно не ставити перед собою надзвичайних завдань. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною. Готуватися до неї треба заздалегідь у стані відносного спокою. Розпочинайте готуватися до екзаменів завчасно, частинами/Якщо важко зосередитися, зібратися з думками — починайте з простого.
Як накопичити необхідну енергію?
Ефективність вашої роботи залежить від внутрішньої енергії, яка проявляється у вашій діяльності. Як накопичити таку енергію?
Найпростіший метод — накопичувати енергію шляхом глибокого ритмічного дихання. Спрямовуємо долоні вгору, протягом 8 секунд удихаємо, стільки ж часу затримуємо дихання, намагаємося відчути, як енергія розходиться по всьому тілу.
Вісім секунд — повільно видихаємо, таку саму паузу робимо на видиху, готуючи себе до нового вдиху енергії. Цю вправу можна робити декілька разів на день по
10—15 хвилин, щодня збільшуючи тривалість кожної операції з 8 до 12 секунд.
І запам'ятайте: не варто перед екзаменом переїдати!
Який вигляд має бути на екзамені?
Намагайтеся в одязі уникати занадто яскравих кольорів, щоб не дратувати тих, із ким доведеться спілкуватися під час екзамену. Не забувайте про необхідність дотримуватися відчуття міри. Нічого зайвого!
Як поводитися під час екзамену?
Якщо екзаменатор — людина енергійна, ваш млявий вигляд, тиха відповідь із великою кількістю пауз може його розчарувати. Якщо ж екзаменатор — людина спокійна, урівноважена, ви ризикуєте викликати у нього неусвідомлене невдоволення надмірною мімікою, жестикуляцією, гучним голосом.
А якщо провал?
Запам'ятайте: сильні особистості, помиляючись, мають мужність визнати свої помилки. Визнання помилок — не ствердження безпорадності. Просто спроба була невдалою. А кожна невдала помилка — ще один крок до успіху. Навіть невпевнений рух краще, ніж бездіяльність.
Немає нічого страшного в тому, що вам треба ще попрацювати. Це буде завтра, а сьогодні — відпочиньте. Потім, проаналізувавши причини невдач, намітьте шляхи їх подолання.
Пам'ятайте: не помиляється той, хто нічого не робить.
Другий варіант
Що робити, коли втомилися очі?
Під час підготовки до екзаменів збільшується навантаження на очі. Якщо втомилися очі, значить, утомився й організм: йому може не вистачити сили для виконання екзаменаційного завдання. Необхідно дати змогу очам відпочити. Отже, виконайте такі вправи:
Як психологічно підготуватися до екзаменів?
Щоб у критичній ситуації не «втратити голови», необхідно не ставити перед собою надзвичайних завдань. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною. Готуватися до неї слід заздалегідь у стані відносного спокою. Розпочинайте готуватися до екзаменів завчасно, частинами. Якщо важко зосередитися, зібратися з думками — починайте з простого. І запам'ятайте: не варто перед екзаменом переїдати.
Навчіться виконувати декілька простих вправ, які допоможуть зняти внутрішнє напруження, розслабитися, поліпшити настрій.
Узявши завдання або перед початком письмової роботи сядьте зручно, випряміть спину. Зосередьтеся на словах: «Я спокійний». Повторіть ці слова повільно декілька разів. Думки «відганяти» не потрібно, оскільки це викличе додаткове напруження.
Подумки повторіть 5—6 разів: «Права рука важка». Потім повторіть вихідну формулу: «Я спокійний». Потім знову 5—6 разів слова: «Ліва рука важка». Потім повторіть: «Я спокійний».
Наприкінці стисніть кулаки. Зробіть глибокий вдих і видих. Потім усе спочатку, але важкими мають бути лише ноги.
І ще: не забудьте перед екзаменом обов'язково гарно виспатися!
Як поводитися під час екзамену?
Якщо екзаменатор — людина енергійна, ваш млявий вигляд, тиха відповідь із великою кількістю пауз може його розчарувати. Якщо ж екзаменатор — людина спокійна, урівноважена, ви ризикуєте викликати у нього неусвідомлене невдоволення надмірною мімікою, жестикуляцією, гучним голосом.
Третій варіант
Що робити, коли втомилися очі?
Під час підготовки до екзаменів збільшується навантаження на очі. Якщо втомилися очі, значить, утомився й організм: йому може не вистачити сили для виконання екзаменаційного завдання. Необхідно дати змогу очам відпочити. Отже, виконайте такі вправи:
Як психологічно підготуватися до екзаменів?
Щоб у критичній ситуації не «втратити голови», необхідно не ставити перед собою надзвичайних завдань. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною. Готуватися до неї треба заздалегідь у стані відносного спокою. Розпочинайте готуватися до екзаменів завчасно, частинами. Якщо важко зосередитися, зібратися з думками — починайте з простого.
Дихальні вправи також допомагають зняти напруження, спробуйте опанувати декілька способів.Сядьте зручно:
Як поводитися під час екзамену?
Я готовий! Я зібраний!
Упевнений в успіху!
Пам'ятайте, віра в успіх — це половина успіху.
Не поспішайте відповідати чи здавати свою роботу. Відкладіть її вбік. Заплющіть очі й зосередьтеся. Ви нічого не хочете додати до своєї відповіді? Пам'ятайте: важливі думки з'являються після того, як аркуш заклеєно. Якщо ви більше нічого не згадали, можете йти відповідати.
Четвертий варіант
Що робити, коли втомилися очі?
Під час підготовки до екзаменів збільшується навантаження на очі. Якщо втомилися очі, значить, утомився й організм: йому може не вистачити сили для виконання екзаменаційного завдання. Необхідно дати змогу очам відпочити. Отже, виконайте такі вправи:
Як психологічно підготуватися до екзаменів?
Щоб у критичній ситуації не втратити голови, необхідно, готуючись до неї, не ставити перед собою надзвичайних завдань. Не варто чекати, доки ситуація стане ката- строфічною. Готуватися до неї треба заздалегідь у стані відносного спокою. Розпочинайте готуватися до екзаменів завчасно, частинами. Якщо важко зосередитися, зібратися з думками — починайте з простого.
Дихальні вправи також допомагають зняти напруження, спробуйте опанувати декілька способів.
Сядьте зручно:
Не забудьте: перед екзаменом необхідно гарно виспатися!
Який вигляд має бути на екзамені?
Намагайтеся в одязі уникати занадто яскравих кольорів, щоб не дратувати тих, із ким доведеться спілкуватися під час екзамену. Не забувайте про необхідність дотримуватися відчуття міри. Нічого зайвого!
Як поводитися під час екзамену?
Я готовий! Я зібраний!
Упевнений в успіху!
Пам'ятайте: віра в успіх — це половина успіху!
Не поспішайте відповідати чи здавати свою роботу. Відкладіть її вбік. Заплющіть очі й зосередьтеся. Ви нічого не хочете додати до своєї відповіді? Пам'ятайте: важливі думки з'являються після того, як аркуш заклеєно. Якщо більше нічого не згадали, можете йти відповідати.
А якщо провал?
Запам'ятайте: сильні особистості, помиляючись, мають мужність визнати свої помилки. Визнання помилок— не ствердження безпорадності. Просто спроба була невдалою. А кожна невдала помилка — ще один крок до успіху. Навіть невпевнений рух краще, ніж бездіяльність.
Немає нічого страшного в тому, що вам треба ще попрацювати. Це буде завтра, а сьогодні — відпочиньте. Потім, проаналізувавши причини невдач, намітьте шляхи їх подолання.
Пам'ятайте: не помиляється той, хто нічого не робить!