стаття "Що таке ранній дитячий аутизм та як його розпізнати?" (батьки, педагоги, асистенти вчителя та вихователя, дефектологи, логопеди, корекційні педагоги, психологи)

Про матеріал
Стаття містить короткий опис основних ознак аутизму. Тезисно згадано причини таких розладів. Матеріал теоретичний, інфомаційного характеру.
Перегляд файлу

Що таке ранній дитячий аутизм і як його розпізнати?

На сьогоднішній день досить гостро постає питання дитячої психіатрії, а саме встановлення маленьким пацієнтам правильних  діагнозів, адже більшість із симптомів психічних розладів є ознаками різних захворювань. На жаль, діагностика психічних розладів дітей в Україні ще не досить ефективна, тому більшість діагнозів є неточними або взагалі невстановленими. Так,  наприклад, існує низка діагнозів зі схожими діагностичними критеріями:  загальна затримка розвитку і ЗПР, затримка мовного розвитку, труднощі в навчанні, реактивні розлади прив’язаності, тривожні розлади, емоційні розлади, регулярні розлади, неуважність та гіперактивність. Проте серед  вказаних розладів варто і зазначити, що на сьогодні зустрічаються діти із аутичним спектром розладу. Цю особливість діагностувати досить складно, адже в Україні ще досить мала база методик, щодо виявлення цього розладу на ранніх етапах розвитку дітей. Гарний досвід діагностики та реабілітації дітей з аутичним спектром розладу на сьогодні пропонують спеціалісти Ізраїлю, Люксембургу.

Для нашого району це питання теж є досить актуальним, адже будучи консультантом районної психолого-медико-педагогічної консультації, зустрічаюся  зі щорічним збільшенням числа дітей з аутичним спектром розладу, які уже є вихованцями ДНЗ та школярами. Раннє виявлення дітей з аутичним спектром розладу досить важливе, так як вчасно розпочата корекція комунікативних порушень дає можливість отримати значну позитивну динаміку в психічному розвитку дитини.

Аутизм (від гр. «сам») — крайня форма психологічного відчуження, що виражається у відході дитини від контактів із дійсністю й заглибленні у світ власних переживань.Цей термін уперше ввів швейцарський психіатр і психолог Є. Блейер, який позна­чив ним комплекс психічних і поведінкових розладів. Ранній дитячий аутизм (РДА) у 1943 році визначили як окремий клінічний синдром (Л. Каннер). Сучасна наука роз­глядає аутизм як викривлення психічного розвитку, обумовлене біологічною дефіцитарністю центральноъ нервовоъ системи дитини. Аутизм вияв­ляється особливо яскраво в трьох основних сферах: мова і комунікація; соціальна взаємодія; уява, емоційна сфера. Основними симптомами аутизму є: труднощі у спілкуванні та соціалізації; нездатність до встановлення емоцій­них зв'язків; порушення мовного розвитку; побічні реакції на сенсорні подраз­ники; стереотипність поведінки.

Для точнішої діагностики слід чітко знати ознаки. Мутизм — відсутність мовлення. Голосові реакції цих дітей рідкісні й мають в основно­му аутостимуляторний характер (мимрення, цмокання язиком тощо). Зрідка вони здатні за матір'ю на її прохання повторити окремі склади, які інколи позначають ціле слово, але виражають свої бажання переважно жес­том або криком.Поведінкові стереотипи — поведінка ви­черпується аутостимуляціями (возити ма­шинку і дивитися, як крутяться колеса; відчиняти і зачиняти двері; вертіти щось у руках, трясти ними і спостерігати за їхнім відображенням на гладенькій полірованій поверхні тощо).Значне посилення тривоги при зміні оточен­ня, тривалому переїзді, вторгненні у звичні заняття дитини сторонніх. Симбіотичний зв'язок із матір'ю — дити­на може гостро реагувати на досить трива­лу (кілька днів) відсутність матері повним аутизмом, посиленням рухових стереотипів, енурезом. Сам малюк не прагне тактильно­го контакту з матір'ю, не переносить (або терпить недовго) її ласки, не шукає захисту в матері у тривожній, небезпечній ситуації, а схильний у цьому випадку заглиблюватися в аутостимуляцію. Переважання зниженого настрою, періо­дичні агресивні спалахи, коли дитина від­штовхує матір або інших дорослих, б'ючи їх по обличчю або ногами по ногах. Погляд «крізь об'єкт», уникання візуаль­ного контакту з очима іншої людини. Запізніле формування навичок самообслуго­вування — користування ложкою, тримання чашки, одягання тощо.

Поряд з основними поведінковими симптомами існують і супутні захворювання, переважно це розлади шлунково-кишкового тракту: езофагіт, коліт, гастрит, дефіцит лактози, дуоденіт, діарея, запори, сообмеження в їжі, перебірливість в харчуванні. Також досить часто спостерігаються порушення  сну, судороги та порушенна реакція на біль.

Батькам на ранніх етапах розвитку малюка у  ході спостереження за дитиною  слід звертати увагу на: а) зовнішній вигляд – невиразне, амімічне обличчя; наявність асиметрії або диспластичності; відсутність фіксації погляду; слинотеча, висунутий язик; розмір голови; б) моторику – патологічні рухи, сидіння, стояння, хода; в) емоційно-вольову сферу – пасивність, інертність, в’ялість,  збудливість, рухова розгальмованість,  агресивність; г) гру – наявність/відсутність, стійкість інтересу до іграшок; наявність/відсутність маніпуляцій з іграшками; адекватне/неадекватне використання  іграшок.

Основними причинами  аутизму можуть бути: спадкова схильність до шизофренії, її початкова стадія; органічна патологія мозку (вродже­ний токсоплазмоз, сифіліс, інтоксикація свинцем тощо), вроджені дефекти обміну речовин, порушення діяльності ендокринної системи; емоційна депривація — нестача теплих стосунків із людьми, нехтування близькими людьми; наявність хронічної психотравматичної ситуації, викликаної порушенням ефективного зв'язку дитини з матір'ю, її холодністю, деспотичним утисканням, яке паралізує емоційну сферу та активність ди­тини; порушення внутрішньоутробного роз­витку й виснажливі хвороби раннього дитин­ства; мозкові дисфункції та порушення біо­хімічного обміну.

Аутизм – це не вирок! Але раннє його виявлення дасть можливість краще соціалізуватися таким дітям, покращити процес адаптації та навчання в школі,  зробити дитину  щасливою. Аутичні діти потребують особливого став­лення, особливих підходів, прийомів корекційно-відновлювальної роботи.  У співпраці з дітьми головне навчитися сприймати не дефект, а особистість дитини!

 

 Практичний психолог Диканського НВК  імені М.В Гоголя

 Рокотянська І.О

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
13 травня 2020
Переглядів
263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку