Гра-змагання "Знавці історії"

Про матеріал
Методична розробка позакласного заходу з математики Назва: «Знавці історії»
Перегляд файлу

Методична розробка позакласного заходу з математики

Назва: «Знавці історії»

І. Загальна характеристика заходу

Форма проведення: гра – змагання.

Місце і час проведення заходу: кабінет №24; 5 урок.

Кількість учасників: 28 дітей (10-А клас)

Обґрунтування необхідності проведення цього заходу: найефективніше керувати діяльністю учнів можна за допомогою гри. Така форма роботи подобається учням. Вона надає широкий простір для самовираження, є добрим засобом активного комплексного повторення вивченого матеріалу, удосконалює  вміння учнів виступати перед аудиторією, вміти слухати. Важливою є психологічна підготовка учнів до гри. Завчасне повідомлення про проведення заходу стимулює  учнів до участі в ній, викликає інтерес. В результаті поглиблюються конкретні знання учнів, інтегруються зі знаннями з інших дисциплін.

Мета: повторити, удосконалити і поглибити знання учнів із історії математики; розвивати спостережливість, кмітливість, уміння швидко переключати увагу, виховувати етику спілкування, навчились працювати в групах, формувати власне судження, розвивати логічне мислення та уяву, аналізувати та робити висновки під час дослідів.

 Методи проведення: змагання команд у знанні історії математики, розв’язуванні історичних задач, підібраних студенткою-практиканткою, в умінні висловлювати суперникам, журі і вболівальникам свої думки, в умінні перевіряти чужі розв’язки.

Обладнання: стільці і парти для учасників, мультимедійний проектор та екран, презентація.

Реквізити та аксесуари: Протокол з критеріями оцінювання для журі та бланк з відповідями до кожного завдання. Грамоти та сертифікати для команд, нагороди для вболівальників.

Вищим органом інтелектуальної гри є журі, яке можна назвати колегією справедливості. До складу журі входять вчитель математики Герцум А.Г. та студентка-практикантка Василенко А.С. Переможець буде визначений в кінці гри, переможе та команда, яка набере більше балів.

 ІІ. План підготовки виховного заходу

Підготовка гри передбачала попереднє проведення бесіди із учителем математики та класним керівником 10-А класу, які перевірили відповідність сценарію заходу віковим особливостям та інтересам учнів, а також узгодження дати і часу проведення програми.

Заздалегідь, для змагання були обрані 4 учня – капітани команд-суперників (Безпала Анастасія, Котій Валерія, Найдьонов Владислав, Чавир Олег), яким було дано завдання набрати команду з 5 учнів, і разом з ними вигадати назву і девіз для своєї команди, а також підготуватися до вступного конкурсу – представлення своєї команди. Учні, які не ввійшли до команд, автоматично стали вболівальниками, серед них було обрано помічників (Васильєв Михайло, Калініченко Анастасія, Кондрацький Данііл), які слідкували за часом та допомагали журі підраховувати бали.

Для учнів була підібрана література, з якою вони ознайомилися, готоючись до заходу.

ІІІ. План проведення виховного заходу

Вступний конкурс: «Привітання команд»

Раунд 1.

Раунд 2.

Раунд 3.

Раунд 4.

Раунд 5.

Підбиття підсумків гри

ІV. Сценарій проведення заходу

Вступний конкурс: «Привітання команд»

«Математика — це велична споруда,

створена уявою людини, для пізнання Всесвіту».

(Ле Корбюз’є)

Учитель : Добрий день, дорогі друзі! Як часто при розв’язуванні завдань з математики ви задаєтеся питаннями, а для чого нам потрібно вміти це робити та звідки це взялося ? Я впевнена, що такі питання виникають в вас доволі часто. Знання з історії математики допоможуть вам зрозуміти значення того чи іншого для математики. Розвиток математики як науки тісно пов’язаний з історичним розвитком людства. Певні математичні відкриття відбувалися за їх необхідності у повсякденному житті, релігійних обрядах, потреб землеробства, будівництва, воєнної справи і т.д. Наприклад, в ХVІ-ХVІІ ст. розвивалися промисловість та торгівля, що потребувало задоволення практичних потреб. З’явилися перші інструменти та апарати для наукових досліджень (термометр, телескоп, барометр, мікроскоп та ін.). Це викликало інтерес до практичної геометрії, яка була потрібна для воєнних цілей, мореплавства, будівництва та землеробства. У цей період з’явилося багато відкриттів з геометрії.

І так, сьогодні ми з вами спостерігатимемо за змаганням чотирьох команд. Вони наважилися назвати себе знавцями історії математики, що ж сьогодні ми перевіримо хто ж з них справжні знавці.

Гра складатиметься з 5 раундів. У кожному раунді у команд буде можливість обрати 1 з 4 блоків: блок 1. «З історії алгебри»; блок 2. «З історії геометрії»; блок 3. «Історичні задачі з алгебри»; блок 4. «Історичні задачі з геометрії». Команди будуть обирати блоки та відповідати на запитання у послідовності рейтингу попереднього туру. Цю послідовність нам озвучуватиме наше журі на початку кожного конкурсу. Якщо команда не зможе дати відповідь на поставлене їй запитання, воно перейде до уболівальників. Якщо хтось із вболівальників відповість, він матиме право дати улюбленій команді половину балів за питання, або залишити їх собі і в кінці гри також отримати оцінку.

Тому члени команд повинні бути уважними, швидкими та показати свій розум. Члени команди-переможниці будуть визнані справжніми знавцями історії математики та отримають по 12 балів з математики. Інші команди також отримають грамоти та бали, але менші. До речі про команди. Вони вже давно рвуться в бій.

Отож, команди підійміться!

Сьогодні зустрічаються дві команди знавців математики. Вітаємо їх. (вболівальники аплодують командам)

Тепер на нас чекає гра.

Хай буде весела й без зла.

А щоб змагання було чесним,

Слід вибрати журі почесне

Нам разом з вами, друзі.

Хто ж буде в цім почеснім крузі?

(Представлення членів журі)

Учитель :                           Отож, журі, місця займайте

І нас по правді розсудіть.

А ви, команди, поспішайте.

Усе про себе розкажіть.

(Вітання, представлення команд.)

1-ша Команда: (вітаються, називають назву та девіз своєї команди, представляють свою команду)

2-га  Команда: (вітаються, називають назву та девіз своєї команди, представляють свою команду)

(на представлення кожна команда має 1 хвилину)

Учитель: Отже, розпочнемо нашу гру. Бажаю командам успіхів.

Раунд 1.

Учитель. Правильне виконання завдання цього туру принесе команді 10 балів. На роздуми команді даватиметься 1 хвилина.

(журі називає послідовність, за якою команди будуть відповідати, відповідно до результатів минулого туру).

Питання

Блок 1. «З історії алгебри». Вчений, який знайшов, чому дорівнює квадрат гіпотенузи. Він брав участь у кулачному бою і виграв його, ставши олімпійським чемпіоном 58 Олімпіади, яка проходила в 548 році до н.е. (Відповідь: Піфагор)

Блок 2. «З історії геометрії». Хто першим використав координати точок? На його честь названа сучасна система координат. (Відповідь: Рене Декарт)

Блок 3. «Історичні задачі з алгебри». Задача з «Арифметики» ал-Хорезмі. Знайти число, знаючи, що якщо відняти від нього та , отримаємо 8. (Відповідь:

Блок 4. «Історичні задачі з геометрії». Задача ал-Караджи: «Знайти площу прямокутника, основа якого вдвічі більша за висоту, а площа чисельно дорівнює периметру». (Відповідь: 18. Рішення складанням рівняння ).

Раунд 2.

Учитель. Правильне виконання завдання цього туру принесе команді 20 балів. На роздуми команді даватиметься 1 хвилина.

(журі називає послідовність, за якою команди будуть відповідати, відповідно до результатів минулого туру).

Питання

Блок 1. «З історії алгебри». Найстародавніший обчислювальний прилад (Відповідь: пальці)

Блок 2. «З історії геометрії». Назва цього чотирикутника в перекладі з грецької звучить як обідній стіл. Форму цієї фігури мають вітрила на невеликому судні під назвою трабоколо. (Відповідь: трапеція)

Блок 3. «Історичні задачі з алгебри». Задача Алькуіна: «Собака гониться за кроликом, який знаходиться в 150 футах від неї. Вона робить стрибок в 9 футів, щоразу, коли кролик стрибає на 7 футів. Скільки стрибків повинна зробити собака, щоб наздогнати кролика ?» (Відповідь: 75).

Блок 4. «Історичні задачі з геометрії». Задача Брахмагупти: «Знаючи висоту свічки та висоту вертикального стовпа, а також відстань між ними, знайдіть довжину тіні стовпа». (Відповідь: позначимо через H, h, d відповідно висоту свічки, висоту стовпа та відстань між ними, з подібності трикутників: ).

Раунд 3.

Учитель. Правильне виконання завдання цього туру принесе команді 30 балів. На роздуми команді даватиметься 1 хвилина.

(журі називає послідовність, за якою команди будуть відповідати, відповідно до результатів минулого туру).

Питання

Блок 1. «З історії алгебри». Поняття числа зародилося в далекій давнині. Протягом століть це поняття було піддано розширенню і узагальненню. Назвіть числа, які в давнину називалися «фальшивими» числами. (Відповідь: від’ємні числа)

Блок 2. «З історії геометрії». Давньогрецький фізик, математик, механік. Під час Другої пунічної війни він працював над обороною Сіракуз, створив катапульти. Одно з його великих досягнень – побудова планетарію. (Відповідь: Архімед)

Блок 3. «Історичні задачі з алгебри». Давньоіндійська задача: «Знайдіть число, яке помножене на 3, потім поділене на 5, збільшене на 6, після чого, з нього вилучено квадратний корінь, віднято одиницю й підносено до квадрату, й отримано 4». (Відповідь: 5)

Учитель: Індійці вирішували задачу «методом інверсії»: починаючи з останнього даного, виконуючи дії в зворотному напрямку.

 

Блок 4. Із задач Архімеда: «Площа круга, описаного навколо квадрату, вдвічі більше площі вписаного в квадрат круга. Доведіть». (Відповідь: )

Раунд 4.

Учитель. Правильне виконання завдання цього туру принесе команді 40 балів. На роздуми команді даватиметься 1 хвилина 30 секунд.

(журі називає послідовність, за якою команди будуть відповідати, відповідно до результатів минулого туру).

Питання

Блок 1. «З історії алгебри». Цей вчений отримав юридичну освіту і як адвокат користувався авторитетом і повагою. Він знав астрономію і математику, і весь вільний час віддавав цим наукам. Він вивчав праці Кардано, Діофанта, ввів буквене числення при рішенні рівнянь. Не випадково його за це називають "батьком алгебри". За свій розум і талант він був обраний радником короля. Хто цей учений? (Відповідь: Франсуа Вієт)

Блок 2. «З історії геометрії». У VII-V століттях до н. е. грецькі філософи та громадські діячі активно відвідували Єгипет. Так, наприклад, Піфагор в 535 до н. е. за наполяганням Фалеса для вивчення астрономії і математики відправився в Єгипет - і, судячи з усього, саме спроба узагальнення відносини квадратів, характерного для єгипетського трикутника, на будь-які прямокутні трикутники і привела Піфагора до формулювання і доказу його знаменитої теореми. Що таке єгипетський трикутник? (Відповідь: прямокутний трикутник із співвідношенням сторін 3:4:5)

Блок 3. «Історичні задачі з алгебри». Із «Загальної арифметики» Ньютона: «Дехто бажає розподілити між бідними гроші. Якщо б у нього було на 8 доларів більше, то він міг би дати кожному по три, але він роздає лише по 2 й у нього залишається три. Скільки було бідних?» (Відповідь: 11)

Блок 4. «Історичні задачі з геометрії». З «Книги абака» Л. Пізанського (Фібоначі): «Дві вежі, одна висотою 40 футів, а інша - 30 футів, розташовані на відстані 50 футів одна від одної. До розташованої між ними криниці злітають одночасно з обох веж дві пташки і, летячи з однаковою швидкістю, одночасно прибувають до колодязя. Знайти відстань від колодязя до веж». (Рівшення: 402 +x2=302+(50-x)2 , x=18. Відповідь: 18 та 32 фути).

Раунд 5.

Учитель. Правильне виконання завдання цього туру принесе команді 50 балів. На роздуми команді даватиметься 1 хвилина 30 секунд.

(журі називає послідовність, за якою команди будуть відповідати, відповідно до результатів минулого туру).

Питання

Блок 1. «З історії алгебри». Греки представляли числа як відрізки, і тому для них саме існування від’ємних чисел і нуля було під великим питанням. Нуль вперше почали використовувати стародавні індійські математики. А в якій країні вперше з'явилися від’ємні числа? (Відповідь: Давній Китай)

Блок 2. «З історії геометрії». Коли правитель Єгипту запитав цього давньогрецького вченого, не можна зробити геометрію простіше, той відповів, що в «науці немає царського шляху». Чиє це висловлювання? (Відповідь: Евклід)

Блок 3. «Історичні задачі з алгебри». Із книги Регіомонтана (ХV ст.) :

     (Відповідь:

Блок 4. «Історичні задачі з геометрії». Три кола радіусами 2, 3 і 10 дм попарно дотикаються зовні. Знайти радіус кола, яке вписано в трикутник, утворений центрами цих кіл. (Відповідь: 2 дм)

Підбиття підсумків гри

Учитель: Що ж усі команди показали себе гідно. Та вирішальне слово ми надаємо нашому почесному журі.

(журі називає підсумкові бали команд, називає команду переможця та нагороджує команди грамотами та сертифікатами).

Учитель: Дякую всім за гру. Бажаю успіхів! До побачення.

V. Висновки.

Учням сподобався захід. Капітани команд відповідально поставилися до завдання, сформували команди, обрали назви та гарно представилися. Обрані помічники виконали всі свої доручення. Вболівальники буди активними, заробляли бали для команд. Були труднощі в розробці питань та завдань, оскільки учням не повідомляються історичні відомості на уроках математики. Була підібрана література, з якою команди ознайомилися та змогли впоратися з завданнями.

Протокол оцінювання команд

Вступний конкурс: «Привітання команд». Максимальна кількість балів – 5.

Раунд 1. Максимальна кількість балів за завдання – 10.

Раунд 2. Максимальна кількість балів за завдання – 20.

Раунд 3. Максимальна кількість балів за завдання – 30.

Раунд 4. Максимальна кількість балів за завдання – 40.

  Раунд 5. Максимальна кількість балів за завдання – 50.

 

Вступний конкурс

Раунд 1.

Раунд 2.

Раунд 3.

Раунд 4.

Раунд 5.

Команда 1.

 

 

 

 

 

 

 

Команда 2.

 

 

 

 

 

 

 

Команда 3.

 

 

 

 

 

 

 

Команда 4.

 

 

 

 

 

 

 

Загальна кількість балів

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата проведення: 26 вересня 2019 року.

 

 

 

Методист з математики       ___________ Нелін Є.П.

Вчитель математики            ___________ Герцум А.Г.

Студентка–практикантка    ___________ Бєловол Т.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 березня
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку