Майстер – клас
« Я роблю це так…»
Тема: «Графіка.Гравюра на ващоному папері-гратографія»
Підготувала:
Броваренко Олена Володимирівна
вчитель образотворчого мистецтва
Добропільського навчально-виховного комплексу
«Гімназія – загальноосвітня школа I-III ст. №1»
м. Добропілля Донецької області
2019 р.
План
Docendo discimus – навчаючи, самі вчимося.
Латинське прислів’я
Розвиток творчості - одна з головних завдань виховання. Малювання, так само як і діяльність художника, включає певну техніку. Кожна з цих технік - це маленька гра. Їх використання дозволяє: відчувати себе розкутіше, сміливіше, розвиває уяву, дає повну свободу для самовираження. Розвиває дрібну моторику руки, творчі здібності. Виховує інтерес до нетрадиційного малювання.
Серед усіх видів мистецтв особливе місце займають різновиди нетрадиційних технік ОТМ та можливості їх виконання. Про них почали говорити не так давно, тому літератури, де можна знайти інформацію про методику роботи у цих техніках, дуже мало.
Програма образотворчого мистецтва передбачає знайомство учнів з деякими нетрадиційними техніками зображення, бо саме ці техніки дозволяють створювати цікаві роботи навіть дітям, що не вміють малювати.
Моєю улюбленою нетрадиційною технікою малювання є гратаж і за час викладання у школі в мене зібрався багатий матеріал корисних і цікавих прийомів.
Запропонований майстер-клас буде корисним для всіх, хто цікавиться нетрадиційними техніками малювання і сучасними тенденціями в образотворчому мистецтві.
Мета майстер-класу – познайомити вчителів з використанням техніки «гратаж» як засобу нетрадиційного малювання.
Завдання:
- ознайомити педагогів з актуальністю, сутністю та перевагами техніки «гратаж»;
- навчити слухачів майстер-класу створювати малюнки, використовуючи техніку «гратаж»;
- продемонструвати готові творчі роботи учнів різного віку, виконані за допомогою цієї техніки.
- актуалізація знань про нетрадиційну техніку малювання «гратаж»;
- підвищення професійного рівня та педагогічної компетентності педагогів щодо формування художньо-творчих здібностей дітей за допомогою використання нетрадиційної техніки малювання.
Так як в процесі малювання у дитини вдосконалюються спостережливість і естетичне сприйняття, художній смак і творчі здібності. Образотворче ж мистецтво має різноманіттям матеріалів і технік. Найчастіше дитині недостатньо звичних, традиційних способів і засобів, щоб висловити свої фантазії.
Нетрадиційні техніки малювання демонструють незвичайні поєднання матеріалів та інструментів. Безсумнівно, гідністю таких технік є універсальність їх використання. Технологія їх виконання цікава і доступна як дорослому, так і дитині.
Актуальність техніки «гратаж» полягає в наступному: образотворча продуктивна діяльність з використанням даної нетрадиційної техніки малювання є найбільш сприятливою для творчого розвитку здібностей дітей.
Гратаж (від фр. Gratter - шкребти, дряпати) - спосіб виконання малюнка шляхом процарапування пером або гострим інструментом паперу або картону, залитих тушшю. Інша назва техніки - воскографія. Твори, виконані в техніці гратажа, відрізняються контрастом білих ліній малюнка і чорного фону і схожі на ксилографію або ліногравюру.
Цікавий факт: прабатьком техніки гратажа як такого, можна вважати наскальні малюнки, видряпані в породі осколком каменю. Також археологи знайшли зображення, намальовані пальцем на глині, нанесеної на стіну печери. Ближчим предком монументального сграффіто є техніка декорування глиняного посуду, якою досконало володіли грецькі майстри. Схожу методику використовували на іншому кінці землі народи інків і майя.
Перший етап :
Лист щільного паперу або картону повністю зафарбовуємо восковою крейдою, воскової пастеллю, гуашшю або аквареллю. Кольорове рішення залежить від задуманого малюнка.
Так само можливе використання простого білого або кольорового паперу.
Другий етап:
Ми повністю покриваємо наш лист воском. (Це при бажанні буває пастель, дуже жирна) Для цього використовуємо звичайну воскову свічку.
Третій етап:
Потім беремо чорну туш або чорну гуаш (колір основного фону ми можемо вибирати в залежності від теми малювання) додаємо трохи рідкого мила або шампунь, щоб гуаш не скачуються на у воску і лист не прилипав до рук. Покриваємо зафарбований лист широким пензлем або губкою. Чекаємо, поки лист висохне - вийшла заготівля.
Завершальний етап:
Далі беремо будь-який гострий предмет: зубочистку або перо, в'язальний гачок або спицю, ручку з використаним стрижнем і процарапуємо малюнок по фону.
Щоб при нанесенні фінішного шару фарба не скочувалася на воску або парафіні, покрийте поверхню крейдою. Також для цієї мети гуаш або чорну туш змішують з невеликою кількістю рідкого мила або засоби для миття посуду (шампунь). Для нанесення фарби використовуйте плоску кисть з м'яким ворсом, щоб шар вийшов рівномірним. Жорсткий ворс може «травмувати» воскову прошарок. Намагайтеся проводити пензлем тільки один раз, інакше поверхня перезволожені і набубнявіє.
Гратаж можна зробити позитивним або негативним. У першому випадку видряпують світлий малюнок на темному тлі (найпоширеніша техніка), у другому - підкладку роблять темної, а фон світлим.