"Гриби - живі організми"

Про матеріал
сформувати в учнів уявлення про гриби, навчати розрізняти їстівні і неїстівні гриби; розвивати пізнавальну активність, уміння спостерігати; виховувати повагу і любов до природи, культуру поведінки.
Перегляд файлу

Тема:  «Гриби – організми. Значення грибів для природи»

Мета: формувати уявлення про гриби як живі організми, їх різноманітність та значення в природі та житті людини; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати міркування та обґрунтовувати їх, узагальнювати, робити висновки; виховувати спостережливість, естетичне сприймання навколишнього світу, бережне ставлення до природи.

                                              Хід уроку

І. Організація класу до уроку

Вправа «До успіху»

Посміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

             Не просто слухати, а чути.

             Не просто дивитися, а бачити.

             Не просто відповідати, а міркувати.

             Дружно і плідно працювати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Відгадайте загадку.

         В теплий дощик народився,

         Парасолькою накрився.

         Може б, з лісу пострибав,

         Якби другу ногу мав.      (Гриб)

  • Що б ви хотіли дізнатися про гриби?

(Запитання учнів вчитель записує на дошці)

Висновок. Отже, сьогодні ми повинні дізнатися про розмноження, будову грибів, значення для природи.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Я думаю, ви самі готові назвати тему сьогоднішнього уроку.

(Учні називають «Гриби».  Учитель записує на дошці і додає «Значення грибів для природи» )

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Мікрофон»

  • Які ознаки живих організмів вам відомі? Назвіть по одному слову, не повторюючись, передаючи «мікрофон» один одному.
  • Які ознаки притаманні грибам? (Вони ростуть, розмножуються, живляться, дихають, народжуються і відмирають.)

V. Вивчення нового матеріалу

1. Технологія «Обери позицію»

(На дошці розміщено написи:

«Гриби – рослини»,         «Гриби - тварини»,           «Гриби - ?»  )

  •       Ми вже вивчили два царства живої природи -  рослини і тварини. За ознаками живих організмів, гриби теж відносяться до живої природи.
  •       Прочитайте написи на дошці, поміркуйте, оберіть позицію: до якого царства відносяться гриби. Обговоріть свій вибір у групах і обґрунтуйте свою відповідь. У процесі обговорення можна змінити позицію, тобто перейти до іншої групи.

(В результаті обговорення весь клас може дійти єдиної думки або залишитися на різних позиціях.)

  •       Прошу обрати доповідача від групи, який би міг обґрунтувати ваш вибір.
  •       Щоб перевірити, чи правильної думки ви дійшли, попрацюємо з підручником.

2. Робота з підручником

- Прочитайте  текст «Для допитливих» на с. 123

- Чи належать гриби до рослин чи тварин? Чому?

3. Технологія критичного мислення

А) Вправа «Читання з позначками»

- Прочитайте текст в підручнику с. 121 – 122, використовуючи позначки на полях «знаю +», «не знаю - », «зацікавило, хочу дізнатися ?».

Б) Бесіда

- Що було для вас відомим?

- Що нового дізналися?

- Про що хочете дізнатися?

- Читаючи, ви здивувалися. Чи не тому, що дізналися про різні види грибів? Які є гриби?  (На дошці схема)

 

 

4. Розповідь вчителя

- В природі набагато більше грибів, які не утворюють шапинку і ніжку. Ви бачили їх, але навіть не здогадувалися, що це гриби.

- Розгляньте  шматок хліба, який пролежав у пакеті кілька днів. Що ви помітили?

На хлібі утворилася біла цвіль, яка складається з тоненьких білих ниток – грибниці. Це цільовий гриб, який селиться на різних продуктах харчування, і нитками грибниці вбирає з них поживні речовини. Виріс гриб зі спор, які є в повітрі.

 Добре відомі вам дріжджі – це теж гриби, які живляться цукром.

 Поміж грибів є такі, які живляться поживними речовинами живих рослин, тварин і людей. Оселяючись на тілі живих організмів,  ці гриби викликають у них тяжкі захворювання.  Наприклад, сажкові гриби викликають хвороби у культурних рослин.

5. Технологія «Два – чотири – всі разом»

- Яке значення  грибів у природі?

- Сформулюйте і запишіть короткі відповіді до таблиці.

                                                   ГРИБИ

          Живлення

           Розмноження

             Значення

Відмерлими рослинами і тваринами, перетворюючи їх на перегній

Спорами, частинами грибниці

Їжа, ліки,

санітари довкілля,  родючість ґрунту, збудники захворювань

- Порівняйте результати з сусідньою партою.

- Попрацюємо разом, результати запишемо у велику таблицю на дошці.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в зошитах з друкованою основою

- Намалюйте шапинковий гриб і запишіть частини його тіла.

2. Гра «Так чи ні»

- тіло гриба складається з кореня, стебла, листків, квітки;

- розмножуються спорами, насінням;

- живляться рештками відмерлих рослин і тварин;

- підвищують родючість ґрунту;

- є кормом для тварин і їжею для людей;

- з них виробляють квас, пиво;

- є збудниками хвороб.

3. Гра «Дешифрувальники» і «Шифрувальники»

  •                    Чи запам’ятали ви будову шапинкового гриба? Зараз перевіримо.

«Дешифрувальник»

Розкодуйте слово. Літери на нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, потрібно вибрати тільки одну літеру. Отже, будьте уважними, номер: 27316390

           1                   2              3                    4                    5

       АБВ            ГҐДЕ        ЄЖЗИ             І Ї Й             КЛМ

          6                   7               8                     9                    0

       НОП             РСТ           УФХ          ЦЧШЩ         ЬЮЯ

Відповідь: Грибниця

  •       З яких ще частин складається тіло гриба?

«Шифрувальник»

Закодуйте слово «шапинка».

Відповідь: 9163651

VІІ. Підсумок уроку

  •                   Про яке царство живої природи ви дізналися?
  •                   Чим гриби подібні до тварин, а чим – до рослин?
  •                   Які є види грибів?
  •                   Яке значення у природі і житті людини мають гриби?
  •                   Чи на всі ваші питання ми дали відповіді?

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати в підручнику §38, відповідати на запитання.

 

docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
5712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку