Тема: «Гриби – організми. Значення грибів для природи»
Мета: формувати уявлення про гриби як живі організми, їх різноманітність та значення в природі та житті людини; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати міркування та обґрунтовувати їх, узагальнювати, робити висновки; виховувати спостережливість, естетичне сприймання навколишнього світу, бережне ставлення до природи.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Вправа «До успіху»
Посміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.
Може б, з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав. (Гриб)
(Запитання учнів вчитель записує на дошці)
Висновок. Отже, сьогодні ми повинні дізнатися про розмноження, будову грибів, значення для природи.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
(Учні називають «Гриби». Учитель записує на дошці і додає «Значення грибів для природи» )
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа «Мікрофон»
V. Вивчення нового матеріалу
1. Технологія «Обери позицію»
(На дошці розміщено написи:
«Гриби – рослини», «Гриби - тварини», «Гриби - ?» )
(В результаті обговорення весь клас може дійти єдиної думки або залишитися на різних позиціях.)
2. Робота з підручником
- Прочитайте текст «Для допитливих» на с. 123
- Чи належать гриби до рослин чи тварин? Чому?
3. Технологія критичного мислення
А) Вправа «Читання з позначками»
- Прочитайте текст в підручнику с. 121 – 122, використовуючи позначки на полях «знаю +», «не знаю - », «зацікавило, хочу дізнатися ?».
Б) Бесіда
- Що було для вас відомим?
- Що нового дізналися?
- Про що хочете дізнатися?
- Читаючи, ви здивувалися. Чи не тому, що дізналися про різні види грибів? Які є гриби? (На дошці схема)
4. Розповідь вчителя
- В природі набагато більше грибів, які не утворюють шапинку і ніжку. Ви бачили їх, але навіть не здогадувалися, що це гриби.
- Розгляньте шматок хліба, який пролежав у пакеті кілька днів. Що ви помітили?
На хлібі утворилася біла цвіль, яка складається з тоненьких білих ниток – грибниці. Це цільовий гриб, який селиться на різних продуктах харчування, і нитками грибниці вбирає з них поживні речовини. Виріс гриб зі спор, які є в повітрі.
Добре відомі вам дріжджі – це теж гриби, які живляться цукром.
Поміж грибів є такі, які живляться поживними речовинами живих рослин, тварин і людей. Оселяючись на тілі живих організмів, ці гриби викликають у них тяжкі захворювання. Наприклад, сажкові гриби викликають хвороби у культурних рослин.
5. Технологія «Два – чотири – всі разом»
- Яке значення грибів у природі?
- Сформулюйте і запишіть короткі відповіді до таблиці.
ГРИБИ
Живлення |
Розмноження |
Значення |
Відмерлими рослинами і тваринами, перетворюючи їх на перегній |
Спорами, частинами грибниці |
Їжа, ліки, санітари довкілля, родючість ґрунту, збудники захворювань |
- Порівняйте результати з сусідньою партою.
- Попрацюємо разом, результати запишемо у велику таблицю на дошці.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошитах з друкованою основою
- Намалюйте шапинковий гриб і запишіть частини його тіла.
2. Гра «Так чи ні»
- тіло гриба складається з кореня, стебла, листків, квітки;
- розмножуються спорами, насінням;
- живляться рештками відмерлих рослин і тварин;
- підвищують родючість ґрунту;
- є кормом для тварин і їжею для людей;
- з них виробляють квас, пиво;
- є збудниками хвороб.
3. Гра «Дешифрувальники» і «Шифрувальники»
«Дешифрувальник»
Розкодуйте слово. Літери на нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, потрібно вибрати тільки одну літеру. Отже, будьте уважними, номер: 27316390
1 2 3 4 5
АБВ ГҐДЕ ЄЖЗИ І Ї Й КЛМ
6 7 8 9 0
НОП РСТ УФХ ЦЧШЩ ЬЮЯ
Відповідь: Грибниця
«Шифрувальник»
Закодуйте слово «шапинка».
Відповідь: 9163651
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати в підручнику §38, відповідати на запитання.