«Гриби - живі організмиУрок " Їстівні та отруйні гриби. Будова грибів. Значення грибів для природи .»

Про матеріал
Розробка допоможе вчителю початкових класів провести урок на високому рівні, використовуючи інтерактивні методи навчання.
Перегляд файлу

                                            Урок  природознавства    2 клас

                                                                                                                                                                                                                                                                                       

                                                                                      Підготувала:

                                                                                      вчитель  початкових  класів

                                                                                      Ялтушківської  ЗОШ І – ІІІ ступенів   

                                                                                      Паращук Тетяна  Василівна

 

 

Тема. «Гриби -  живі  організми. Їстівні  та  отруйні   гриби. Будова  грибів. Значення  грибів  для  природи .»

Очікувані  результати: формує  в учнів уявлення про гриби, як  особливе  царство  живої  природи, про різноманітність  грибів  у  природі, про  значення  грибів  у  природі; узагальнює, висловлює  судження; розвиває  пізнавальну активніст, уміння спостерігати; збагачувати  словниковий  запас школярів; виховує допитливість, повагу і любов до природи, культуру поведінки.

Обладнання: таблиця по темі, картки  зі  словами, малюнки  грибів, лісу, сигнальні картки, пазли, солодощі, загадка, вірш.

Тип   уроку : урок засвоєння  нових  знань .

                                        ХІД УРОКУ

I. Організація  класу  до  уроку .

     1. Вірш – привітання.

         Встали, діти, всі   рівненько,

         Посміхнулися   гарненько,

         Настрій   на   урок  взяли

         Й  працювати  почали.

 

        Працюватимем    старанно,

        Щоб  почути   у  кінці,

        Що  у  нашім  2   класі

        Діти  просто  - молодці!

 

      2. Побажання .

        -Давайте  побажаємо  одне  одному   чогось  приємного. Сашко  починай  

 

     3.Автотренінг .

        - Скажемо наш автотренінг.  

          Я   учень.

          Я    ходжу   до   школи,

          Я   хочу    все    знати !

    4. Девіз  уроку : «Вивчай. Люби. Бережи .»

 

   5. Вправа «Погода»
      — Яка зараз пора року?
      — Який місяць?
      — Яке число?
      — Тепло чи холодно надворі?
      — Який стан неба?
      — Яка температура повітря?
      — Чи були сьогодні протягом дня опади?

 

 ІІ . Актуалізація   опорних  знань  учнів  та  їх  коригування .

        1. Перевірка    домашнього  завдання .

            - складання  пазла;

            - гра «Впізнай  за  описом.»

ІІІ. Повідомлення  теми  і  мети  уроку .

       1. Відгадування      загадки.

         -- Відгадайте   загадку :

                   І   великі,  і  малі,

                  Повдягалися   в    брилі,

                  І    дощу   ці    одноніжки

                  Не   бояться   ані    трішки

                 Ліс – улюблений  їх    край .

                  А   як    звуться , відгадай !                ( Г р и б и )

   --  Які    слова   допомогли   назвати   відгадку ?

 

Звісно. Багато   хто  з  вас  знають   не   лише   назви   грибів,  але   й

можуть   відрізнити   різні  гриби  один   від   одного .

    ОТЖЕ,  сьогодні   на   уроці   ви   дізнаєтеся    більше   про   будову

  та   різноманітність   грибів,  дізнаєтесь   чимало   нового   про   них.

 

О Т Ж Е, 

            -- Ліс – це  диво,  ліс – це  казка.

   Тож   ходімо  в  ліс,  будь   ласка.

   В   лісі   є  кущі   і   трави,

   В   нім   сплели   дерева   віти.

   Трави, ягоди   й   грибочки

   В    нім   чарівні    є    куточки.

--Ліс   гарний    будь – якої   пори   року.    

     --Давайте  подумки   помандруємо    лісом.

       

III. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда

— Хто з вас разом з батьками із задоволенням збирав гриби в лісі?
— Як ви вважаєте, гриби це жива чи нежива природа? (Жива)
— Чому? (Гриби з’являються (народжуються), ростуть, помирають)
— Чи можна гриби віднести до рослин, вони ж ростуть на землі?
— Які частини рослин вам відомі? (Корінь, стебло, гілки, листя, плід)
— Що можна сказати про гриби? (У грибів немає листя, стебла, гілок.)

— У такому разі чи можна з упевненістю віднести гриби до світу рослин? (Ні)
— А до світу тварин? (Також ні)
— Так що ж це таке — гриби? (Напевно, це особливий світ природи: ані рослини, ані тварини.)

Гриби дуже потрібні лісу. Грибами живляться і лікуються деякі тварини. Близько ста тисяч грибів росте на нашій планеті. Розміри грибів різні . Є гриби-велетні діаметром 1,5 метри . А у грибів маляток усього 1 міліметр.
Усім нам відомі гриби мають ніжку і капелюшок. Вони часто нагадують парасольки. Але є гриби, схожі на квіти.
Багато грибів дружать з певними деревами і кущами і зазвичай селяться під ними: наприклад, маслюки під хвойними, білі під дубами.
(На дошці — зображення грибів: сироїжка, підберезник, білий, лисички, опеньки, мухомор.)

— Які гриби ви знаєте? Чому їх так назвали?

 

2. Слово   науковця .

У нашому краї гриби здебільшого ростуть улітку і восени. Їх можна зустріти в лісі і в полі. Але як дізнатися, їстівні вони чи отруйні?
Послухайте про найвідоміші їстівні гриби.

• Опеньки.
У наших лісах багато опеньок. Вони ростуть на пеньках, тому так і називаються. Ці гриби лісові санітари. Вони переробляють мертву деревину та очищують ліс.

• Білий гриб.
Білий гриб — найбажаніша знахідка грибника. Красивий, смачний, дивовижно ароматний. Білий гриб росте біля дубів і ялин.

• Підосичники.
Підосичники найчастіше мешкають поряд з осикою і тополею, рідше вербою.

• Маслюки.
Маслюки зазвичай ростуть у хвойних лісах і посадках, часто на узліссях, на добре освітлених сонячних галявинах, розташовуються сім’ями, рідко — поодинці. Маслюк дістав назву із-за слизової оболонки, немов мащеної маслом, клейкого капелюшка

• Рижики.
Рижики ростуть з липня по жовтень у ялинових лісах. Рижик дістав назву за свій колір. Якщо відламаємо шматочок гриба, побачимо оранжево-жовтий молочний сік

Але не всі гриби можна споживати У лісах можна зустріти такі гриби, як мухомор, бліду поганку, несправжні опеньки. Це отруйні гриби.

• Мухомор.
Він зустрічається в листяних і хвойних лісах з липня по жовтень. Цікаво, що цей гриб добре відомий не лише у нас, але і в інших країнах. Він росте, наприклад, у Південній Америці. У багатьох європейських мовах назва цього гриба походить від старовинного способу його застосування як засіб проти мух.

• Бліда поганка.
Бліда поганка смертельно отруйна. Особлива небезпека гриба полягає в тому, що ознаки отруєння не проявляються впродовж тривалого часу. Симптоми можуть не проявлятися впродовж перших 6-24 і більше годин, протягом яких, проте, вже відбувається отруєння організму. Після прояву симптомів смертність дуже висока і будь-яке лікування часто виявляється даремним.

• Несправжні опеньки .
Несправжні опеньки — отруйні гриби. Іноді помилково їх збирають разом з літніми опеньками.

 

Гриб — одне з найцікавіших і найпотаємніших явищ природи. На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько ста видів. В осінньому лісі можна побачити рижики, опеньки тощо. Але

 кожному, хто вирушає з кошиком до лісу, необхідно навчитися розпізнавати отруйні гриби — спершу за малюнками, а потім і в лісі. Отруйні гриби ростуть так само — від ранньої весни до пізньої осені. Вони часто схожі на їстівні, і тому їх дуже легко сплутати.

— Які ж гриби можна сміливо брати до кошика?

Це опеньки, шампіньйони, рижики, підберезники, білі гриби, маслюки, підосичники
Будьте уважними при збиранні грибів! Кладіть до кошика тільки ті, які ви добре знаєте.

 

 

  3. Фізкультхвилинка( під   музику).

 

 -- А   тепер    кілька   хвилин    відпочинемо,  а   заодно

    перевіримо, як   ви   любите   свою    землю,  її    природу.

 

   ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА   (   ТИХА     МУЗИКА )

         ---ЗАПЛЮЩІТЬ  ОЧІ.

        Уявіть,  що  ви   в      лісі.

        Навкруги   зелень.

        Ви  вдихаєте   ковток   свіжого  повітря  і   вам

        хочеться  жити.  

        Вам  хочеться   творити.

        Вам  хочеться   працювати --- розплющили    очі.   

 

  4. Робота за  підручником . ( с.121 – 122 ) .

     --- Відкрийте, будь  ласка,  підручник   на   с. 121 .

       Вверху,  самостійно, мовчки  прочитайте   1   і  2  абзаци.

      Закінчуємо.

   -- Доведіть, що  гриби  мають  усі  ознаки   живих  організмів.

 Будемо   читати  далі .   Читає  той , хто  закінчить    речення

       Г Р И Б И …………….

        Який    висновок ?

 

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.

1. Слухання п’єси О. Підсухи «Хвалилися гриби» з демонстрацією малюнків   ХВАЛИЛИСЯ ГРИБИ
Боровик
Я, гриб боровик,
Маскуватися звик.
Мусиш ліс обійти,
Щоб мене віднайти.
А кому знайти удасться,.

Печериця
По-нашому я — печериця,
А по-французьки —
шампіньйон
Хоч куцонога, білолиця,
Але витримую фасон.
Сироїжка
Я — сироїжка, біла ніжка.
У різний колір чепурюсь.
Така тендітна, така ніжна,
І кажуть — дуже апетитна.
Хто коштував хоч раз мене,
Побачить в лісі не мине.

Лисички
Ми лисички, жовті личка,
Ростом зовсім невеличкі.
Не червиві, дуже чисті,
Не ховаємося в листі.
Хто на слід наш натрапляє —
Повен кошик назбирає.
Ростемо ж не по одинці,
Нас шукайте у низинці.

Опеньки
Ми опеньки, ніжки тоненькі,
Шиї, мов цівки, круглі голівки.
А як більші виростаєм — Парасольки розкриваєм.
Маслюки
Ми маслюки, жовто-бурі шапки,
Ростемо там, де глиця,
Під соснові залазим шишки,
Любим запах живиці.
Нас збирають старі і малі,
Маринують і смажать.
Тільки з’явимось десь на столі,
Нас одразу побачать..

Підосичник
Я гриб грибів. Я — підосичник,
Найбільший в лісі симпатичник.
До мене не ідуть — біжать,
Покласти в кошики спішать.
А шапка в мене, глянь яка!.

Мухомор
Я мухомор, я мухомор,
Червоний, наче помідор,
Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам стрункий і довгоногий
Серед урочища грибного
Не знайдеш красеня такого.
Та я отруйний, пам’ятай,
Мене побачиш обминай.


2. Гра «У ліс по гриби»
На дошці зображення кошика.

Відгадайте загадки (під час відгадування до кошика прикріпляються зображення відповідних грибів). Дізнайтеся, що це за гриб?

 

 3. «Хвилинка – цікавинка .»

  Гриби - це унікальні створіння природи, яких вчені досі не можуть віднести ні до рослин, ні до тварин. Крім того, що вони дуже смачні, вони також корисні в різних сферах життя людини. Наприклад, це медицина або переробка промислових відходів. Водночас вживання деяких видів грибів може бути небезпечним для організму людини.

green point with spaceІснує їстівний гриб, що росте в дикій природі, який за смаком нагадує м'ясо смаженої курки. Називається цей гриб «трутовик сірчано-жовтий.»

green point with spaceГриб «мухомор» містить психотропні хімічні речовини, які викликають у людини макропсію. При цьому людині буде здаватися, що деякі об'єкти навколо неї виглядають меншими або більшими, ніж це є насправді.

green point with spaceЯпонські вчені провели дослідження і з'ясували, що удар блискавки в землю призводить до збільшення кількості грибів на даній території.

green point with spaceОлені - практично єдиний вид тварин, який свій харчовий раціон «розбавляє» галюциногенними грибами.

green point with spaceГриби використовують не тільки в якості продуктів харчування, а й при приготуванні медикаментів. Сучасні дослідження показують, що гриби можуть бути корисні при виготовленні антибактеріальних, протизапальних лікарських засобів і антиоксидантів. 

 

 4. Правила збирання грибів – слово Лісовичка .
    Слово  Лісовичка.

    Не можна допустити, щоб зубожіли наші грибні багатства, тому під час збирання грибів треба дотримувати таких правил.
1) Збирай тільки ті гриби, які добре знаєш.
2) Не потрібно збирати старі гриби. У них може накопичуватися отрута.
3) Гриби треба обережно зрізати ножем, або викручувати із землі.
4) Не збивай неїстівні гриби. Пам’ятай, що вони потрібні лісу! Ними лікуються тварини

5. Народні прикмети, пов’язані зі збором грибів.
• Багато мошок — готуй козубок.
• Перший туман літа — грибна прикмета.
• Затягнулися дощі — груздів не чекай.
• Потрібно раніше встати, щоб грибів набрати.

 

6. Гра  «ТАК  чи  НІ » ( за  сигнальними  картками.)

    Гриби  поділяються  на  їстівні  та  отруйні.

    В  лісі  можна  збирати  усі  гриби.

    Гриб  складається  з  грибниці, ніжки  та  шапочки.

 

7. Поради  медсестри  ( як  збирати  гриби  і  як  правильно  приготувати).

 

8. Дидактична  гра «Гриби - добре чи погано .»

    - Діти! А  зараз  висловіть  свою  думку :  гриби – добре (корисно) чи  гриби – погано (шкідливо).

 

V. Підбиття підсумків. Рефлексія.

    1. Підсумкова  бесіда.

      - Складіть  речення  і  продовжіть : я  знаю, я  вмію, я  ціную.

     ЗНАЮ            ВМІЮ           ЦІНУЮ

    2. Домашнє  завдання:

 - с .121 – 122, опрацювати, підготувати  розповідь  і  малюнок  про  улюбленого  гриба, скласти  правила  збирання  грибів .

     2. Оцінювання  учнів .

     - Молодці!  Ви  гарно  сьогодні  працювали, я  вам  дякую  за  плідну  роботу,   усі  отримуєте  солоденькі  грибочки. Їжте  на  здоровя!

    
 

 

docx
Додав(-ла)
Паращук Танюша
Додано
16 липня
Переглядів
112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку