Тема. Григір Тютюнник «Дивак». Неповторність і багатство людської душі та необхідність бережного ставлення до неї.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, зацікавити творчістю, розкрити особливості твору, допомогти учням усвідомити ідею неповторності і багатства людської душі, багатства внутрішнього світу людини , яка утверджується в оповіданні;
толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет Г.Тютюнника, книжкова виставка творів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
Ідеалом для мене завжди були доброта,
самовідданість і милосердя людської душі
в найрізноманітніших виявах. Г.Тютюнник
Робота з епіграфом.
Прокоментуйте слова взяті за епіграф до уроку.
1) Бесіда за запитаннями:
- Чи могли зустрітися у реальному житті Г. Тютюнник та М.Вінграновський? Про що вони могли б поговорити?
?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Асоціювання. Запишіть асоціативний ряд до слова дивак.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Опрацювання навчального матеріалу.
Розповідь про письменника (презентація портрета)
-Записати асоціації стосовно особистості Г.Тютюнник, використовуючи кожну літеру його імені.
Т
Ю
Т
Ю
Н
Н
И
К
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нових знань.
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми розпочнемо знайомство з твором Григора Тютюнника «Дивак». Самого письменника, якому доля не відміряла довгих років життя, часто називали диваком, бо бачив життя не таким, яким воно видавалось іншим. Він помічав навіть те, на що більшість просто не звертали уваги. Умів слухати і чув те, чого інші теж не чули.
Історія оповідання «Дивак».
Презентація оповідання «Дивак».
Коротка характеристика героїв оповідання «Дивак».
4. Словникова робота (запис у зошит невідомих слів).
Зазимки – заморозки
Клямка – пластинка з важелем,якою замикають і відчиняють двері.
Протопти – сліди на снігу
Бовдур – димар
Пороша – перший сніг
Вздріватися – здаватися
Цівка – тонкий безперервний струмінь води або якоїсь рідини
Гирунчик – горщечок
Ринка – невисока глиняна миска
Кімях – клубок, купка
Верчик – щось скручене, згорнуте
Фармазони - вільнодумці
Навильник – солома, сіно, підібрані на вила
Черінь - площина на печі, що добре прогрівається.
1.Бесіда за змістом.
2. Інтерактивна вправа «Дерево рішень»
Ви співчуваєте героєві оповідання ?
Зараз ви попрацюєте в групах. Як ви ставитесь до людей, поведінка яких не зовсім зрозуміла вам і відмінна від поведінки більшості ваших знайомих?
3. Порадьте їм, що треба зробити, щоб їхні мрії здійснились. (Діти зачитують рішення: добре вчитися, виховувати характер, бути хоробрими, цілеспрямованими, слухати старших, не втрачати оптимізм)
3. Хвилинка культури мовлення. Інтерв’ю
Як ви думаєте, про що мені слід зараз запитати? Так, чи є у вас мрії. Хто мені допоможе взяти у пятикласників ?
ІV.Підбиття підсумків уроку.
1.Монолог від імені героя «Сторінками мого життя»
(Інтерактивна вправа «Мікрофон»: учням пропонується від першої оособи пригадати події з життя Федька та Олеся ).
2.Робота з тестом.
1).Прокоментуйте з опорою на текст наступні картинки:
2).Захисти обкладинку!
(Учням пропонується розглянути декілька обкладинок до різних видань книги та обрати одну з них для захисту як таку, що найвдаліше ілюструє провідну ідею твору).
ІV. Рефлексія
ІV. Рефлексія
Інтерактивний метод «Незакінчені речення» .
Г.Тютюнник відкрився для мене відкрився для мене…
На уроці мені сподобалося ( не сподобалося )…
Сьогодні на уроці мені найкраще вдалося…
Найважче було виконати завдання…
V.Домашнє завдання.
Написати СМС- повідомлення до Федька та Олеся.
Перегляньте презентацію до оповідання «Дивак».