Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
Діти, погляньте навколо себе — усе, що нас оточує, було створено або людьми, або вищими силами. І якщо можна зрозуміти, хто зробив парту, стіл, книгу, класну дошку та вікно, то звідки насправді взялися озера, річки, гори, дерева? Чи замислювались ви над тим, хто або що сприяло їхній появі? Природознавчі науки дадуть вам чіткі відповіді на це питання, але художня література має свої, більш цікаві версії та історії, з якими ми ознайомимось сьогодні на уроці.
«Неопалима купина».
Цікава інформація за змістом тексту.
Ікона Божої Матері «Неопалима Купина» відкриває старозавітне пророцтво, що вказувало на Богоматір. Неопалима Купина—це кущ, якого бачив пророк Мойсей,– що він горів у вогні, але не згорав. Це знаменувало зачаття Божою Матір’ю Ісуса Христа від Духа Святого. Будучи Матір’ю вона залишалася Дівою. За іншим переданням, Богоматір, народившись на грішній землі, перебувала чистою, непричетною до гріха. За народним повір’ям, ікона ця береже від пожежі.
«Неопалима Купина» зображується, іноді в охопленого полум’ям куща, над яким здіймається видима до пояса Богородиця з Дитям на руках. Це зображення зустрічається рідко! Найчастіше зображується восьмикутна зірка, що оточує Богоматір. Зірка складена з двох чотирикутників: червоний—образ вогню, зелений нагадує кущ. По кутках ікони чотири символи, що згадуються в Апокаліпсисі: чоловік, лев, бик, і орел а також Архангели Михаїл, Рафаїл, Уриїл, Салафаїл, Варахіїл і Гавриїл. В правій руці Пречистої Діви іноді малюється драбина, прихилина верхнім кінцем до плеча Богоматері—знамення того, що вона піднесла людство на небо. Іноді пишуть ще Врата і Жезл—символ Спасителя! Найдавніша ікона, за переказом, написана на камені тієї скелі, де Мойсей бачив таємничий кущ. 1390р. палестинськими монахами вона принесена в Москву і знаходиться нині в Благовіщенському Соборі
Отже, Неопалима купина — у Біблії це терновий кущ, що горить, але не згорає, у якому Бог з’явився Мойсею, що пас овець у пустелі поблизу гори Синай. Коли Мойсей підійшов до куща, щоб поглянути, «чому кущ горить вогнем, але не згорає», Бог звернувся до нього з куща, що горів, призвавши вивести народ Ізраїлю з Єгипту в землю Обітовану.
Неопалимою купиною в народі називають ясенець. Ясенці — дуже гарні рослини. Мають привабливі білі або рожеві п’ятипелюсткові квіти, зібрані в китицеподібні суцвіття. Причому чотири пелюстки спрямовані вгору, а п’ята — донизу. Чіткі темніші жилки на пелюстках збігаються в центральній частині квітки, де на її дні міститься нектар. Ясенець має цупке темно-зелене непарно-перисте листя, схоже формою на листочки ясена. Мабуть, тому і назвали її лагідним словом «ясенець». Ця рослина густо вкрита великою кількістю буро-чорних волосинок. Це своєрідні мініатюрні резервуари, наповнені ефірною олією. Завдяки їй ясенець має запах, схожий на суміш ароматів кориці та камфори. Спекотної літньої пори ефірна олія починає випаровуватися. Може трапитися самозаймання. Квітка сама спалахує тремтливим зеленувато-блакитним або рожевим полум’ям. Кілька секунд ясенець стоїть, оповитий вогнем. Та ще мить, і полум’я гасне, а рослина продовжує стояти неушкодженою. Бо ж горіла не вона сама, а легкі речовини в повітрі навколо неї.
Зустрівши ясенець у природі, будьте обережними. Речовини, які він виділяє, можуть викликати враження шкіри, отруєння організму. Крім того, це — рідкісна рослина, що має лікувальні властивості. Ще за старослов’янських часів ясенець використовували для лікування різноманітних захворювань. У XII столітті в країнах Сходу його застосовували як добрий засіб від укусів змій. Нині настій трави ясенця дає значний ефект у разі лікування захворювань шкіри.
Робота в робочих зошитах.
Тема: зображення боротьби мешканців Дорогобужа з польськими та угорськими завойовниками, осади Дорогобужа загарбниками, демонстрування сили і духовної міцності мешканців міста.
Ідея: ствердження незнищенності української землі та її народу уславлення незламного духу українців перед обличчям небезпеки.
Основна думка: “Неопалима Купина” – це поетичне зображення долі України та українського народу. Яких тільки бід не випадало на наш край. Його палили, плюндрували, грабували, нищили століттями різні заброди, висмоктували животворні сили, забороняли українську мову і культуру, викорчовували саму назву Україна. Купина - незнищенність нашої Вітчизни, незнищенність нашого народу – ось, що символізує рожево-квітна Неопалима купина.
Виразне читання легенди.
Аналіз твору «Неопалима купина» у формі бесіди за питаннями:
3. Цікава інформація за змістом тексту.
Карпати — гірська система на сході України, найбільша висота в Україні — гора Говерла (2061 м). У Карпатах знаходиться значна частина всіх лісів України. Карпатські гори відносно молоді — їм понад 25 мільйонів років.
Назва «Карпати» має давньовічну історію і такі значення у перекладі, як «камінь», «купа каміння», «значні нерівності», «підводні каміння», «значні стовбури», або «коріння».
Тема: історія утворення Карпатських гір за народним повір’ям.
Ідея: перемога справедливості та правди над кривдою та ґнітом.
Виразне читання легенди.
Аналіз твору «Як виникли Карпати» у формі бесіди за питаннями:
4 «Чому в морі є перли і мушлі».
Цікава інформація за змістом тексту.
Мушля, черепашка — це захисний скелетний утвір, що вкриває тіло багатьох найпростіших, більшості молюсків, плечоногих та деяких ракоподібних. Для практичного використання та колекціонування найбільше значення мають мушлі молюсків.
З мушель молюсків з давніх часів виготовляли посудини, ложки, ножі, скребки, риболовні крючки, сигнальні ріжки, амулети, прикраси, навіть гроші. З деяких мушель добувають перламутр, а з інших — складаються вапняки та інші осадкові породи, що правлять за будівельний матеріал. Мушлі давно стали предметом колекціонування науковців, художників та прихильників мистецтв. Особливо поціновувались великі за розміром мушлі, ними навіть викладали тло картин або екзотичні фігури.
Перлина (рос. жемчуг, англ. реагls) — виникає всередині мушлі, коли туди потрапляє стороння речовина (напр., піщинка), схожа на перламутрове зерно кулястої форми. Розміри перлів — від мікроскопічних до голубиного яйця. Колір білий, рожевий, жовтуватий, іноді — чорний. Розрізняють перли морські і річкові.
Найбільша морська перлина («Перлина Аллаха») важить 6,370 кг. Її виловили 7 травня 1934 року. Перли вирощують також штучно. Прикраси із перлів були відомі чи не з доісторичних часів, це один із ранніх дорогоцінних каменів, відомих людині.
Перли — надзвичайно «живі» самоцвіти. Ніжні, ледве помітні м’які переливи кольорів, плями яскравого світла плями на гладкій матовій поверхні, акуратної природної кулеподібна форма. Не випадково поняття «перлина» стало синонімом всього красивого та досконалого.
За переказами, перли сприяють довголіттю, процвітанню та добробуту, оберігають від невірних друзів. Вважалось, що перли дарують його володарю розсудливість, тому його ніхто і ніколи не обдурить. Вони вважались символом чистоти, тому в багатьох країнах вони — обов’язковий компонент у весільному наряді нареченої.
Тема: легенда про виникнення перлів та мушель.
Ідея: роль природи в появі нових творінь.
Виразне читання легенди.
Обговорення за питаннями:
5. Уявлення про добро і зло
Добро́ — категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події. Добро — благо, моральне, правильне, стверджувальне, позитивний початок, корисне, пожиточне.. Людській волі є властивим бажання добра, краси або правдивого щастя. Кожна людина гостро відчуває природне бажання добра, яке б зробило її щасливою. Добро протистоїть злу, поганому, руйнівному, негативному початку.
Зло — це щось погане, якась кривда та несправедливість. Тобто все, що викликає в нас незадоволення, огиду, або взагалі оцінюється нами негативно.
У душі кожної людини завжди живуть ці дві несумісні протилежності — добро і зло. Хто з них переможе, такою і буде людина. Дуже важливо, щоб душі більшості з нас були чистими, щедрими, щоб зло не мало змоги оселитися там і перемогти.
Пригадайте ті казки, які розповідали вам бабусі,— у них завжди перемагають справедливість, правда, добро, незважаючи на важкі перешкоди та вчинки поганих персонажів. У них герої знешкоджують страховиськ, відьом, підступних тварин. У казках завжди щасливий кінець. Завдяки їм ми знайомимось із добрими героями: хоробрими воїнами, відважними принцами, богатирям, намагаючись наслідувати їх, та недолюблюючи поганих — Чахлика невмирущого, Бабу-Ягу тощо. Казки вчать доброти, милосердя, любові, вони — наші перші вчителі.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Про язичницьких богів ідеться в легенді (міфі)
А «Берегиня»
Б «Неопалима купина»
В «Як виникли Карпати»
Г «Чому в морі є перли і мушлі»
2. Установіть відповідність.
Герой твору |
Назва твору |
1 Силун 2 Чорнобог 3 золота черепаха 4 угорський король |
А «Як виникли Карпати» Б «Чому в морі є перли і мушлі» В «Неопалима купина» Г «Берегиня» Д «Дажбог» |
3. Установіть відповідність.
Легенда (міф) |
Уривок |
1 «Берегиня» 2 «Неопалима купина» 3 «Як виникли Карпати» 4 «Чому в морі є перли і мушлі» |
А Коли батько побачив, яке багатство має хлопець, то вже не опирався й призначив день весілля. Б Вона пішла на ящерів з піднятими догори руками — і грізне військо відступило. В Він був родоначальником русів-українців, першим їхнім князем і незмінним покровителем. Г Думали, думали — ніяк не зрозуміють, що саме захисники міста сказали 'ім цим зелом. Д Карпо ненавидів тих, хто панові дуже низько кланявся, до землі нагинався. |
4. Поясніть, за якими ознаками твір «Берегиня» — міф, а «Як виникли Карпати» — легенда.
5. Який момент у міфі «Берегиня» найбільш емоційно напружений? Чому ви так уважаєте?
Випишіть у робочий зошит імена героїв міфу «Берегиня» у дві колонки: у першу тих, хто належить до світу добра й світла, у другу — до світу зла та темряви.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Добро і зло зустрічаються не тільки в легендах та міфах, вони повсякчас навколо нас. Ми маємо навчитись одне від іншого та творити добро, щоб зло ніколи не перемогло.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати вивчені міфи, укласти таблицю добрих та лихих персонажів. Написати міні-твір (5-10 речень) на тему «Чи завжди я роблю добрі вчинки?».