Григір Тютюнник. «Климко». Доля дитини в часи воєнного лихоліття в Україні. Ідея самопожертви.

Про матеріал

Мета поглибити знання про життєвий і творчий шлях Г. Тютюнника, визначити особливості його таланту; з'ясувати ідейний зміст твору «Климко». Виховувати почуття поваги, пошани до творчості Г. Тютюнника, доброту, людяність, чуйність, спостережливість, витриманість.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Григір Тютюнник. «Климко». Доля дитини в часи воєнного лихоліття в Україні. Ідея самопожертви.

Номер слайду 2

Факти про сіль. Ми з вами звикли, що сіль – знайома приправа, що мешкає на наших кухнях. Проте мало хто знає, що вона необхідна людському організму. У середні віки сіль була настільки дорогою, що її називали «білим золотом», а в деяких країнах сіль навіть була грошовою одиницею. Крім того, що сіль необхідна для людського організму, до недавнього часу соління було основним способом тривалого зберігання харчових продуктів, а мистецтво солити м’ясо та рибу було відоме з найдавніших часів. Ось чому сіль була настільки дорогою зокрема й у часи війни, адже її використання могло продовжити термін придатності продуктам харчування, а отже – врятувати життя від голоду. Саме за сіллю й вирушає Климко до Слов’янська, адже з 1645 року був центром видобутку солі й торгівлі нею.

Номер слайду 3

Біографія. Григір Тютюнник. Тютюнник Григір Михайлович (5 грудня 1931, Шилівка) — український письменник-прозаїк, перекладач, педагог. Представник покоління шістдесятників. Брат письменника Григорія Тютюнника. Лауреат премії імені Лесі Українки (за повісті «Климко» та «Вогник далеко у степу»), Державної премії імені Тараса Шевченка.

Номер слайду 4

Дитинство і юність… Народився 5 грудня 1931 року в c. Шилівка (нині село Зіньківського району Полтавської області). У ніч з 29 на 30 листопада 1937 року Михайла Тютюнника заарештували, а шестирічний Григір на все життя запам'ятав, як біг аж на край села услід за «чорним вороном», на якому повезли батька.«Мені якби мати… живого батька… Хоч би знати, де його могила… Мені вона ввижається десь далеко-далеко, в дрімучому лісі»[Після того, як батька заарештували , Григора до себе на Донбас взяв батьків брат Филимон Тютюнник, що мешкав у смт Щотове Луганської області

Номер слайду 5

На життєвих стежках…1946 року після закінчення п'ятого класу пішов в Зіньківське ремісниче училище № 7, де одержав спеціальність слюсаря 5-го розряду. Закінчивши його, працював на Харківському заводі імені Малишева, захворівши, повернувся до Шилівки. Не відпрацював належних трьох років, за що відсидів 4 місяці в колонії. Як вийшов, повернувся на Донбас, де працював в колгоспі, на відбудові шахт, слюсарював. 1951 року Григора Тютюнника мобілізували до армії, служив у морфлоті радистом на Далекому Сході. Після демобілізації закінчив вечірню школу, працював токарем у Щотівському вагонному депо. У 1957—1962 pоках майбутній письменник навчався в Харківському університеті на філологічному факультеті. На світлині з братом, Григорієм Тютюнником

Номер слайду 6

Літературна творчість1961 року Григір Тютюнник написав свою першу новелу «В сумерки». Збірки: «Зав’язь» (1966), «Деревій» (1969), «Батьківські пороги» (1972), «Крайнебо» (1975), «Коріння» (1976);повість «Климко» (1976) (екранізована 1983 р.); повість «Вогник далеко в степу»

Номер слайду 7

Найпопулярніші твори: Три зозулі з поклоном. Климко. Вогник далеко в степу. Дивак. Ласочка

Номер слайду 8

Повість «Климко» є частиною автобіографічної трилогії:«Облога» початок війни«Вогник далеко в степу» повоєнні часи«Климко» роки фашистської окупації

Номер слайду 9

Теорія літератури. Автобіографічний твір – твір, головним героєм якого є сам автор. Трилогія - три самостійні твори одного автора пов'язані єдністю задуму, сюжету.

Номер слайду 10

Літературний паспорт повісті «Климко»«Климко» Автор – Григір Тютюнник. Рік видання – 1970 Рід – епос. Жанр - повість автобіографічної трилогії. Тема «Климко»: зображення тяжких поневірянь Климка у часи фашистської окупації рідного краю.Ідея «Климко»: прокляття війни, уславлення доброти, милосердя, чуйності, щирості. Основна думка: маленькі громадяни нашої країни — діти війни — виявлялимилосердя, яке й дорослим інколи було не було снаги.

Номер слайду 11

Проблематика повісті «Климко»добро і зломилосердя і жорстокістьвідповідальність за доручену справужиття і смертьсамопожертвапатріотизм

Номер слайду 12

Головні герої: Климко. Дядько …….. Друг ………Вчителька ……… ……….. з донькою Олею. Тітка …….. Самоперевірка

Номер слайду 13

Словникова робота. Партизан – учасник збройної боротьби в тилу ворога. Галети – печиво.

Номер слайду 14

Працюємо над прочитаним твором: Яка пора року описана у творі?З якими проблемами довелося зіткнутися Климкові у перші дні подорожі?Чому Климко так зрадів, коли йому вдалося знайти багаття та картоплю?Чому Климкові не вистачило сухарів, які дав йому дід Бочонок?Чому Климко відмовився від борщу?

Номер слайду 15

Характеристика образу Климка:

Номер слайду 16

витривалийвідповідальнийсміливийдобрийгордийсамостійний

Номер слайду 17

Фізкультхвилинка. Всі піднесли руки – раз!На носках стоїть весь клас,Два – присіли, руки вниз,На сусіда подивись. Раз! – і вгору,Два – і вниз,На сусіда подивись. Будем дружно ми вставати,Щоб ногам роботу дати. Раз – присіли, два - піднялись. Хай мужніє ваше тіло. Хто старався присідати,Може вже відпочивати.

Номер слайду 18

Бесіда за прочитаним твором. У які часи відбуваються події? Що ви знаєте про часи Другої світової війни?Чи можна провести паралелі з подіями в повістю з подіями в Україні після повномасштабного вторгнення росіїї?

Номер слайду 19

Літературний диктант1) Де народився Григір Тютюнник? 2) У якому творі відобразив свої дитячі роки? 3) Хто головний герой повісті «Климко»? 4) З ким жив хлопчик? 5) Скільки знайшов на грядці картоплин? 6) Скільки запасу картоплі було на зиму у дядька Кирила?7) Якого товару найбільше бракувало на базарі? 8) Кого зустрів на базарі климко ?

Номер слайду 20

Літературний диктант9) Де спочатку ночував хлопець під час мандрівки? 10) Хто трапився на шляху Климка?11) Кого боявся незнайомець? 12) Як було звати дочку Наталі Миколаївни? 13) Куди зібрався йти Климко по сіль? 14) Хто дав хлопчикові тапочки? 15) Скільки днів був непритомним Климко ? 16) Чи знайшов хлопчик сіль?

Номер слайду 21

Відповіді:1) Полтавщина2) «Климко»3) Климко 4) Дядьком Кирилом 5) 57штук 6) 6 відер7) Солі8) Вчительку Наталю Миколаївну і Зульфата

Номер слайду 22

Відповіді: 9) У степу на соломі.10) Солдат ворожої армії.11) Партизана12) Оля13) У Слов’янськ 14) Швець 15) Три16) Так

Номер слайду 23

Домашнє завдання1) Записати порівняльну характеристику Климка і Зульфата2) Дописати закінчення повісті у зошит (10 речень)3) Пройти тест від вчителя. На вибір

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волошкова Алла Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
22 листопада 2023
Переглядів
2839
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку