Презентація "А. Кащенко. "Над Кодацьким порогом"

Про матеріал
Презентація до уроку позакласного читання за історичним оповіданням А. Кащенка "Над Кодацьким порогом" дозволяє вчителеві провести урок без конспекту, а учням познайомитися і з особою письменника, і з героїчною боротьбою козацького ватажка І. Сулими.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок позакласного читання. Адріян Кащенко “Над Кодацьким порогом” (Про гетьмана Івана Сулиму)Підготувала учителька української мови й літератури вищої категорії Глобинського ліцею № 5 Наталія ШВАРЦ

Номер слайду 2

Актуалізація опорних знань учнів про козацтво. Прийом “Снігова куля” - слово, речення, питання, відповідь. Учитель називає слово, а далі учні, яких назве вчитель, по черзі складають речення з цим словом, формулюють питання, пов’язане з ним, і дають відповідь. Наприклад: Слово: чайка. Речення: Козаки найчастіше використовували для морських походів човни “чайки”. Питання: Чому козаки використовували саме “чайки”?Відповідь: Бо вони легко виготовлялися, були швидкими, маневреними й добре трималися на воді.

Номер слайду 3

А. Кащенко. Коротко про письменника. Один з найпопулярніших українських письменників початку ХХ ст. Автор численних прозових творів про вікопомну героїку Запорозької Січі. Навчання в гімназії не давалося. Військової кар’єри не зробив. Працював контролером на залізниці, об’їздив всю імперію. Отримував задоволення й зцілював душу за письменницьким столом. Перші твори - перекази й легенди. Мав псевдонім А. Торішній. Його історичні твори мали велику популярність, видавалися по 4-5 разів. Не мав щастя в особистому житті. Його творчий доробок до сьогодні не впорядкований і належно не оцінений.1858 - 1921

Номер слайду 4

Творча спадщина письменника. Своїм нащадкам письменник залишив не так мало. Його творчий дебют відбувся 1883 року. Свого часу Кащенко співпрацював з “Освітою”, відкрив книгозбірню, організовував вечори пам’яті Кобзаря, підтримував дружні зв’язки з Оленою Пчілкою та Панасом Мирним. Найпопулярнішими творами Адріана Феофановича стали історичні опуси: “Запорозька слава” (1906), “На руїнах Січі” (1907), “Борці за правду”, “Під Корсунем”, “Над Кодацьким порогом (про гетьмана Івана Сулиму)” (усі – 1913), “З Дніпра на Дунай” (1914), “Гетьман Сагайдачний” (1915), “Мандрівка на пороги” (1916), “Кость Гордієнко-Головко – останній лицар Запорожжя” (1917), “Зруйноване гніздо” (1919). Також писав вірші та п’єси.

Номер слайду 5

Чому А. Кащенко цікавився саме козацьким минулим?«З юнацьких літ мене цікавило, чому це люди ніяк не впорядкуються, щоб усі однаково добре жили й усім було вільно, як от у наших запорожців, що не мали ні панів, ні мужиків, ні старців, ні дуків»…«…Мов неприкаяний тинявся я щоліта по запорозьких степах, їздив на руїни Запорозької Січі, пробігав з бистрою хвилею Дніпровою пороги, думав думки на скелях Сагайдачного і Хортиці, плавав по протоках лиману Великого Лугу, лазив попід кручами Микитиного Рогу і Капулівки, схилявся над могилами славних, вільних лицарів», – спокійний і мрійливий Адріан з дитинства сходив усю Хортицю, уважно слухав розповіді про історичну минувшину – в батьківський родині доживав віку старезний дід, очевидець й учасник славних діянь запорожців, зачитувався творами про козаків – поринав уявою в минувшину.

Номер слайду 6

“Іван Сулима – один з тих легендарних ватажків, слава і безсмертя яких стають славою і безсмертям нації”. Б. Сушинський. Гетьман нереєстрових запорозьких козаків, дрібний шляхтич. Родовід ведеться від Київської Русі. 15 років був полоні на турецьких галерах. Після визволення повернувся в Україну. Був нагороджений золотою медаллю Папи Павла V. Талановитий козацький ватажок: кошовий отаман і гетьман, морський полководець. Прославився морськими походами на міста Азов, Очаків, Стамбул. Зруйнував польську фортецю над Кодацьким порогом й очолив повстання проти Речі Посполитої 1635 року. По-зрадницькому схоплений і засуджений Польським сеймом до страти. Р.н. невідом. - 1635

Номер слайду 7

Кодацький поріг. Ко́дацький порі́г — перший із дніпровських порогів, знаходився на відстані 17 верст нижче Дніпра, між сіл Старі Кодаки, тоді — Кайдак, Кодак та Чаплі. Феодосій Макаревський наводить інші назви Кодацького порогу: Нессупи, Старо-Кодацький, Кодак, Гудак.“За небагато до того, як стати Сулимі кошовим отаманом, поляки почали будувати на запорозькій землі, біля Дніпра, над Кодацьким порогом, міцну фортецю, маючи на думці одрізнити Запорожжя од України і перешкоджати поневоленому українському людові тікати од панів на Січ, а запорожцям виходити з Січі на Україну та нагадувати нещасним братам про те, що на світі існує воля. Будування Кодаку було нестерпучою образою і шкодою запорожцям. Доводилося або скоритися полякам і поволі вмерти без з'єднаная з рідним краєм, або битися з поляками на смерть. Сулима, як тільки став на Січі кошовим, зваживсь на останнє”. (“Над Кодацьким порогом”)

Номер слайду 8

Аналіз твору “Над Кодацьким порогом”Тема. Зображення боротьби запорожців під проводом Івана Сулими проти турецьких і польських загарбників України. Жанр: історичне оповідання. Час створення. 1913 рік. Ідея. Уславлення мужності, сміливості, винахідливості козаків і їх очільників; засудження розбрату і зради між українцями; заклик до єднання народу проти всіх його ворогів. Проблематика:воля й неволя; життя і смерть; розбрат між козацькою старшиною і низовим козацтвом; вірність і зрада; патріотизм; козацькі звичаї і традиції; героїзм.

Номер слайду 9

Композиція твору. Експозиція. Розповідь про молоді літа Івана Сулими, його походи з Сагайдачним, участь Хотинській битві. Невдячні поляки завели реєстр на шість тисяч козаків. Сулима не любив поляків, тому 1630 року з Тарасом Трясилом підняв повстання. Крім поляків, Сулима ненавидів турків, тому щороку ходив у Чорне море воювати з ними. Зав'язка. Поляки вирішили збудувати над Кодацьким порогом міцну фортецю, щоб відділити Запорожжя від України і перешкоджати простим людям тікати від панів до козаків, а запорожцям виходити з Січі на Україну. Козаки мусили або скоритися полякам і поволі вмерти без з'єднання з рідним краєм, або битися з поляками на смерть. Розвиток дії. Сулима вирішив зруйнувати Кодак, та перші ніж воювати з Польщею, йде захоплювати пишний у ті часи турецький город Азов, щоб здобути там різних скарбів. Отаман зібрав 2500 товариства, дістався Азова і три дні там хазяйнував. Згодом відбулася битва козаків і турків під Очаковом. Поки це відбувалося, Кодацька фортеця була вибудувана. Кошовий Сулима зібрав раду, і козаки вибирали його отаманом. Через два тижні новообраний гетьман повів Запорозьке військо до Кодака. Т. Трясило П. Сагайдачний

Номер слайду 10

Кульмінація. Зруйнування Кодацької фортеці. Поляки зрозуміли, що змагання їхні марні, і попросили милосердя. Розв'язка. Сулима через два тижні підняв своє військо до походу. Польський коронний гетьман Конецпольський вирішив взяти Сулиму зрадою, використавши реєстрових козаків, старшин Ілляша та Барабаша. Зрада козацької старшини, полон і смерть Івана Сулими. Кров Сулими не минулася полякам дурно: поміж реєстровими козаками почалося велике ремствування на польську неправду й утиски, і через дванадцять років, при початку повстання Хмельницького, всі козаки: і запорозькі, й реєстрові – одностайно стали за права й волю свого народу. А Кодацький поріг досі пам'ятає всі ті славні події, тужить за дітьми волі та співає про минуле.

Номер слайду 11

Місця боїв Івана Сулими (указані блакитними стрілками)

Номер слайду 12

Бесіда за змістом оповідання. Як прославився Іван Сулима замолоду?За яких обставин потрапив у турецьку неволю і як зумів визволитися?Для чого була збудована фортеця над Кодацьким порогом?Чим керувався І. Сулима, вирушаючи у похід до Азова? Виразно прочитайте опис Івана Сулими. Якою була відбудована Кодацька фортеця?Як про неї висловився Богдан Хмельницький?Як було зруйновано фортецю?Чому Конецпольський вирішив помститися І. Сулимі?До яких хитрощів удався Конецпольський, щоб захопити І. Сулиму?Опишіть страту І. Сулими. Про що свідчать останні слова І. Сулими перед стратою: «Прощайте, панове та сподівайтеся лиха, бо моя кров вам дурно не минеться!»?Як козаки сприйняли смерть улюбленого ватажка? Про що це свідчить?Хто продовжив справу І. Сулими?Поясніть, що мав на увазі А. Кащенко, зазначаючи: «... Поріг Кодацький... досі тужить за дітьми волі та співає про минуле». Чому говорять, що без минулого немає майбутнього?

Номер слайду 13

Рефлексія. Сьогодні на уроці я зрозумів/зрозуміла…Мені було цікаво…Я дізнався/дізналася, але хочу ще дізнатися…

Номер слайду 14

Використані джерела. Адріан Кащенко. Щоб усім було вільно, як от у наших запорожців…Іван Сулима - легенда боротьби. Кащенко Адріян. Над Кодацьким порогом. Шевелева Мар'яна. Адріан Кащенко – творець історичних оповідань про національних героївhttps://dovidka.biz.ua/nad-kodatskim-porogom-analiz/https://www.ukrlib.com.ua/review/printit.php?tid=21996

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бокова Аліна Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
26 листопада 2023
Переглядів
2419
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку