Метою уроку є розвивати вміння складати складний план власного висловлювання, створювати власні висловлювання, враховуючи мовленнєву ситуацію, підбирати мовні засоби відповідно до стилю
Складний план має три частини. Вступ — передісторія розповіді, що розвивається в основній частині. Вступ має підготувати до сприймання викладу. Тут доцільно розповісти про історичні події зображуваних в основній частині подій; життєву основу конфлікту, що буде розв’язаний; факти з біографії письменника, які глибоко розкривають перипетії твору тощо. Основна частина — сформульована у вигляді заголовка теза, яку треба довести. Вона розчленовується на кілька пунктів, які, у свою чергу, можуть поділятися на підпункти, що деталізують думку. Висновок — підсумок написаного, що випливає з основної частини. Тут доречно наголосити на значенні художнього твору чи образу, висловити своє ставлення до зображуваних подій.
Номер слайду 3
Пам’ятка для добору й систематизації матеріалу до твору. Вдумайтесь у зміст теми, зрозумійте її сутність і мету. Доберіть тексти тематично співзвучних художніх творів. Виділіть і перечитайте окремі місця дібраних джерел. Оформіть тезаурус: афористичні вислови, цікаві думки, описи тощо. Виберіть із тезаурусу ті думки, які справді таки підтверджуватимуть (розвиватимуть, уточнюватимуть чи пояснюватимуть) висловлену думку.
Номер слайду 4
Мікротема. Абзац. Тема тексту — те, про що у ньому мовиться. Основна думка — те, що автор хоче нам сказати, порадити, до чого закликає.
Номер слайду 5
Текст складається з мікротем — частин загальної теми. Мікротема розкривається в кількох реченнях, одне з яких є тематичним. Тематичним називається речення, що містить найважливішу інформацію. У мікротемах є слова, що мають істотне смислове навантаження, допомагають розкрити тему, — це ключові слова. На письмі мікротему здебільшого оформлюємо як абзац, який записуємо з нового рядка. Абзац – це частина тексту, об'єднана однією мікротемою.
Номер слайду 6
Для виділення найголовнішого та послідовного викладу тексту складають план. План — це короткий послідовний перелік основних тем і питань тексту.
Номер слайду 7
Структура складного плану така: I. Вступ. II. Основна частина1. 2. : а); б).3. III. Висновки.
Номер слайду 8
Складний план до поезій. I. І. Франко, Т. Шевченко – видатні майстри українського слова. II. Збагачення української поезії митцями. 1. «Зів’яле листя» І. Франка: а) лірична драма; б) твір про красу і безсмертя. 2. «Думи мої, думи мої…»: а) милозвучність та ліризм поезії; б) рядки поезії потрапляють прямо в серце і душу.. III. Вражаюче звучання українського слова в поезіях по-справжньому великих людей.
Номер слайду 9
Домашнє завдання. Скласти складний план до написання твору на тему : «Іван Франко, Тарас Шевченко - видатні майстри українського слова». Дібрати матеріал з твору «Захар Беркут» І. Франка та віршів Т. Шевченка, вивчених у 7-му класі, для написання твору.