Мета: ознайомити 6-класників з найважливішими віхами життя Г.Сковороди, допомогти краще усвідомити моральні загальнолюдські цінності , інтерпретовані у байці «Бджола та Шершень», учити розуміти сатиричний характер байки, її алегоричний зміст; удосконалювати навички аналізу байки як жанру; розвивати культуру мовлення, вміння висловлювати й аргументувати власну думку; формувати кругозір, світогляд учнів; виховувати почуття пошани до творчості Г. Сковороди, кращі моральні якості.
Григорій Сковорода. Замальовка життєпису письменника. "Бджола і Шершень". Повчальний характер і художні особливості байки. Ідея спорідненої праці
Мета: ознайомити 5-класників з найважливішими віхами життя Г.Сковороди, допомогти краще усвідомити моральні загальнолюдські цінності , інтерпретовані у байці «Бджола та Шершень», учити розуміти сатиричний характер байки, її алегоричний зміст; удосконалювати навички аналізу байки як жанру; розвивати культуру мовлення, вміння висловлювати й аргументувати власну думку; формувати кругозір, світогляд учнів; виховувати почуття пошани до творчості Г. Сковороди, кращі моральні якості.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет письменника, малюнки бджоли та шершня, мультимедійні засоби.
Перебіг уроку
І.
1. Створення емоційного настрою
Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте усмішку один одному. Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Тим більше, що усмішка — це головна умова успіху. Отже, ви готові розпочати роботу?
2.Оголошення теми й мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Обговорення епіграфа
Роби те, до чого народжений,
будь справедливий і миролюбивий,
і досить із тебе.
Г.Сковорода
1.Вступне слово вчителя.
2. Знайомство з життєписом Г.Сковороди. Перегляд відеопрезентації.
https://www.youtube.com/watch?v=nm2BT5Fmg0c
3. Обговорення тих фактів, які запам’яталися учням.
4. 2. Григорій Савич Сковорода (03.12.1722–09.11.1794). Життя і творчість видатного філософа, просвітителя, поета ( доповідь учня). (слайд 4)
Минуло понад 2 століття відтоді, як жив і творив великий митець і мислитель українського народу Григорій Сковорода. Він був загадкою для своїх співвітчизників при житті, і нерозгаданий сучасними дослідниками. За стильовими ознаками творчість українського Сократа належить до пізнього бароко. Жоден твір Г. Сковороди за його життя не був надрукований, але всі вони розходилися по Україні в рукописних списках. Воістину він був учителем усього українського народу. Правдиві і вигадані сюжети про життя притягували увагу співвітчизників до його особистості. Але , на жаль, ми й досі не засвоїли уповні його геніальні ідеї про «сродну працю», «любомудріє», філософію серця, не прислухалися до його закликів пізнати себе.
Сковороду влучно називають «українським Езопом». Оскільки він був учителем, то й байки збірки «Байки Харківські» мали на меті допомогти читачеві в пошуках і розкритті вічних істин, повчити, тобто показати людські недоліки та чесноти.
Г. Сковорода підносить у байках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — розум, знання, працьовитість, чесність, справедливість — визначають учинки кожної людини.
3.Підготовка до виразного читання ,сприйняття та усвідомлення змісту байки.
Випереджувальне завдання: 2 учнів розповідають про бджолу та шершня у природі.
4.Виразне читання байки
5.Інсценізація байки «Бджола та Шершень»
Учні мали випереджувальне домашнє завдання, тому підготували на урок інсценізацію байки «Бджола та Шершень».
Шершень:
— Скажи мені, Бджоло, чого ти така дурна? Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям корисні, а тобі часто і шкодять, приносячи замість нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед. Багато у вас голів, але всі безмозкі. Видно, що ви без пуття закохані в мед.
Бджола:
— Ти поважний дурень, пане раднику. Мед любить їсти й ведмідь, а Шершень теж не проти того. І ми могли б по-злодійському добувати, як часом наша братія й робить, коли б ми лише їсти любили. Але нам незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. До сього ми народжені і будемо такі, доки не помремо. А без сього жити, навіть купаючись у меду, для нас найлютіша мука.
Автор:
Сила:
Шершень — се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого і народжені на те тільки, щоб їсти, пити і таке інше. А бджола — се символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться.
6. Ідейно-тематичний аналіз байки. Паспорт твору
Тема: розповідь про призначення праці в житті кожної людини на прикладі діалогу Бджоли і Шершня.
Ідея: возвеличення праці, яка є смислом щасливого життя; засудження ліні, ледарства, крадіжки.
«Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним».
Жанр: літературна байка.
Герої байки: Шершень — се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого і народжені на те тільки, щоб їсти, пити і т. Ін.
Мова байки
Мова твору близька до народної, але якщо у вуста Шершня вкладено більше лайливої лексики, то Бджола говорить афористично й красиво.
7. Бесіда за питаннями
(Сковорода навчав, що у природі існує краса, гармонія, а в суспільстві – несправедливість, і , щоб змінити світ на краще , потрібно кожному змінити самого себе. Пізнаючи свої нахили, людина правильніше визначає своє місце в суспільстві й приносить найбільшу користь. Він писав , що рідний край страждає від влади «загребущих» , «лукавих» і «змій». Але майбутнє Вітчизни не в них, а в «трудолюбствующих», простих людях, «чистих серцем», «з духом премудрості і благочестя» , саме вони – «справжнє обличчя землі»).
V.Закріплення вивченого матеріалу
1.Проведення тестового опитування
1. Шершень дорікав Бджолі за те, що вона:
а) хитра і підступна; б) надто серйозна і ретельна;
в) дурна і безглузда; г) ледача і неповоротка.
2. Що, на думку Шершня, люди завдають Бджолі?
а) Збитків; б) шкоди; в) зайвих клопотів; г) болі і страждань.
3. Бджола, звертаючись до Шершня, назвала його паном:
а) розумником; б) обліковцем; в) писарем; г) радником.
4. Тварина, яка полюбляє їсти мед:
а) вовк; б) заєць; в) ведмідь; г) кабан.
5. Що є мукою для Бджоли?
а) Рано підводитися; б) сидіти без діла;
в) працювати щодня; г) охороняти медові сховища.
6. Бджола — це образ людей, які:
а) живуть крадіжкою чужого;
б) бачать смисл свого життя у праці;
в) розповсюджують науку в суспільстві;
г) багато говорять, а потім сумлінно працюють.
7. Бджола — це символ:
а) кохання; б) добра і радості; в) мудрості; г) миру і злагоди.
8. Кому належить питання, зазначене у творі: «Нащо учитися, коли не матимеш достатку»?
а) Бджолі; б) науковцю; в) людині-практику; г) Шершню.
9. У біблійній «Книзі мудрості Ісуса сина Сіраха» зазначалося:
а) «Праця — символ добра»;
б) «Люби ближнього і тебе будуть любити»;
в) «Веселість серця — життя для людини»;
г) «Життя прожити — не поле перейти».
10. Хорт тоді веселий, коли:
а) ситий; б) полює; в) гарно виспиться і відпочине; г) відчує до себе увагу і повагу.
11. Найбільша радість, на думку Г. Сковороди, коли людина:
а) живе за покликанням; б) має багато друзів;
в) відчуває свою необхідність у суспільстві; г) створила сім’ю.
12. Володаркою людини є її:
а) пам’ять; б) душа; в) розум; г) свідомість.
VI.Підбиття підсумків уроку
Учитель. А зараз ми повернемося до проблемного питання, дамо відповідь на нього.
1.Проблемне запитання
Чи актуальна ідея ‘’сродної праці’’, висловлена у байці ‘’Бджола і Шершень’’, сьогодні?
2.’’Мікрофон’’
-Сьогодні на уроці я навчився (-лася)…
-Дізнався (-лася)…
-Найбільше мені сподобалось…
-Байка ‘’Бджола і Шершень’’ вчить…
Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника, стор 40-42,дати відповідь на питання (стор. 41)