Предмет: історія України. Клас: 10
Урок №
Тема: Громадсько-політичне життя. Масові репресії. Культура в 1930-ті рр. «Розстріляне відродження». Ліквідація УАПЦ
Мета: створити умови для розвитку історичної компетентності учнів; розвитку інтересу до вивчення історії України, логічного мислення, історичної грамотної мови, самоконтролю; виховання ключових історичних компетентності.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: показати, що культура розглядалася керівництвом держави як підґрунтя ідеології; підкреслити, що одночасно зі створенням умов для розвитку освіти і науки були знищені сотні представників культури, звинувачених в українському буржуазному націоналізмі; пояснити зміст основних термінів і понять; розвивати в учнів уміння аналізувати, зіставляти, робити висновки; виховувати в них кращі моральні якості.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, схеми й таблиці.
Основні дати: 1930 р. — постанова ЦК ВКП(б) «Про загальне обов’язкове початкове навчання»
та «Про введення обов’язкового загального початкового навчання в Україні»; травень 1934 р. — постанова ЦК ВКП(б) і РНК СРСР «Про структуру початкової і середньої школи в СРСР»; 1933 р. — відновлення університетів; 1935 р. — скасування соціальних обмежень для абітурієнтів; 1938/1939 н. р. —
запровадження обов’язкового вивчення російської мови з 2 по 10 класи.
Перебіг уроку
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація:
1. Як ви розумієте поняття «ідеологізація культури»? Чому комуністична партія приділяла їй серйозну увагу?
2. Визначте основні здобутки культурного будівництва 1920-х рр.
3. Вивчення нового матеріалу:
3.1 К ультурна революція. риси розвитку культури в 1930-ті рр.
Культурна революція -форма подолання культурної відсталості, боротьба з неписьменністю, насадження
соціалістичної культури, єдиної ідеології в СРСР.
Соціалістичний реалізм - напрям у культурі; найбільшого поширення набув у СРСР де вважався
частиною офіційної ідеології.
Основні риси: присутність нового героя — революціонера- пролетаря, комуніста; оспівування
комуністичних ідеалів; відображення й оцінка життєвих ситуацій із точки зору марксизму-
ленінізму; багатогранність художніх форм і проявів.
Наслідки культурної революції в СРСР (УРСР):
1) Ідеологізація духовного життя, насильницьке впровадження партійних норм розуміння культури, ідеологічна ізоляція країни.
2) Ліквідація неписьменності населення, уніфікація та примітизація освіти, її ідеологічне спрямування.
3) Швидке формування «нової» інтелігенції, вихованої в комуніс тичному дусі (на 1941 р. — 14 млн осіб) і нищення «старої».
4) Уніфікація духовного життя.
5) Використання найважливіших досягнень фундаментальної науки
передусім в інтересах воєнного виробництва, ідеологізація науко-вих досліджень.
3. 2. Розвиток шкільної та вищої освіти.
3. 3. Релігійне життя.
4. Рефлексія:
1. Чому партія приділяла велику увагу культурному будівництву?
2. Що таке «культурна революція»?
3. У чому полягали здобутки в галузі освіти й науки?
4. Чи можна дати однозначну оцінку розвитку освіти і науки в 1930 х рр. в Україні? Поясніть свою думку.
5. Чи змінилася політика держави у ставленні до культури в 1930-ті рр. порівняно з попереднім десятиліттям? Обґрунтуйте свою думку.
Запитання для дискусії:
1. Чим була зумовлена активна боротьба в 1930-ті рр. сталінського режиму з церквою?
2. Чи досягла культурна революція своєї мети?
Використання платформи kahoot:
https://create.kahoot.it/details/3e98e4dc-cd78-48b8-aee0-f6855d109277
5. Підсумок уроку.
6. До машнє завдання: опрацюйте §23.