Громадсько-політичне життя. Масові репресії. Культура в 1930-ті рр. «Розстріляне відродження». Ліквідація УАПЦ

Про матеріал
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:  показати, що культура розглядалася керівництвом держави як підґрунтя ідеології; підкреслити, що одночасно зі створенням умов для розвитку освіти і  науки були знищені сотні представників культури, звинувачених в  українському буржуазному націоналізмі; пояснити зміст основних  термінів і  понять; розвивати в  учнів уміння аналізувати, зіставляти, робити висновки; виховувати в  них кращі моральні якості.
Перегляд файлу

Предмет: історія України.                                                     Клас: 10                                                                                                                                                                                          

Урок №

Тема: Громадсько-політичне життя. Масові репресії. Культура в 1930-ті рр. «Розстріляне відродження». Ліквідація УАПЦ

Мета: створити умови для розвитку історичної компетентності учнів; розвитку інтересу до вивчення історії України, логічного мислення, історичної грамотної мови, самоконтролю; виховання ключових історичних   компетентності.  

Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:   показати, що культура розглядалася керівництвом держави як підґрунтя ідеології; підкреслити, що одночасно зі створенням умов для розвитку освіти і  науки були знищені сотні представників культури, звинувачених в  українському буржуазному націоналізмі; пояснити зміст основних  термінів і  понять; розвивати в  учнів уміння аналізувати, зіставляти, робити висновки; виховувати в  них кращі моральні якості.

Тип уроку:   комбінований.

Обладнання:   підручник, атлас,  схеми й  таблиці.

Основні дати:  1930  р.  — постанова ЦК ВКП(б) «Про загальне обов’язкове початкове навчання» 

та «Про введення обов’язкового загального початкового навчання в  Україні»; травень 1934  р.  — постанова ЦК ВКП(б) і  РНК СРСР «Про структуру початкової і  середньої школи в  СРСР»; 1933  р.  — відновлення університетів; 1935  р.  — скасування соціальних обмежень для абітурієнтів; 1938/1939  н.  р.   

запровадження обов’язкового вивчення російської мови з  2  по 10  класи.

Перебіг  уроку

1.   Організаційний момент.

2.  Актуалізація:

  1.   Як  ви  розумієте  поняття  «ідеологізація  культури»?  Чому  комуністична  партія  приділяла  їй  серйозну  увагу?

  2.  Визначте  основні  здобутки  культурного  будівництва  1920-х  рр.

 3. Вивчення нового матеріалу:

  3.1  К ультурна революція.  риси розвитку культури в  1930-ті рр.

Культурна  революція  -форма  подолання  культурної відсталості, боротьба  з  неписьменністю, насадження

 соціалістичної  культури, єдиної  ідеології  в   СРСР.

Соціалістичний  реалізм  - напрям  у  культурі;  найбільшого  поширення  набув  у  СРСР  де  вважався

 частиною  офіційної  ідеології. 

Основні  риси:  присутність  нового  героя   революціонера- пролетаря, комуніста;  оспівування

 комуністичних  ідеалів; відображення  й  оцінка  життєвих  ситуацій  із  точки  зору  марксизму-

ленінізму; багатогранність  художніх  форм  і  проявів.  

Наслідки  культурної  революції  в  СРСР  (УРСР):

  1)  Ідеологізація  духовного  життя,  насильницьке  впровадження  партійних  норм  розуміння  культури,  ідеологічна  ізоляція  країни.

  2)  Ліквідація  неписьменності  населення,  уніфікація  та  примітизація освіти,  її  ідеологічне  спрямування.

  3)  Швидке  формування  «нової»  інтелігенції,  вихованої  в  комуніс тичному  дусі  (на  1941  р.   14  млн  осіб)  і  нищення  «старої».

  4)  Уніфікація  духовного  життя.

  5)  Використання  найважливіших  досягнень  фундаментальної  науки 

передусім  в   інтересах  воєнного  виробництва,  ідеологізація  науко-вих  досліджень.

 3. 2.  Розвиток шкільної та вищої освіти.

 3. 3. Релігійне життя.

4.  Рефлексія:

  1.  Чому  партія  приділяла  велику  увагу  культурному  будівництву?

  2.  Що  таке  «культурна  революція»?

  3.  У  чому  полягали  здобутки  в  галузі  освіти  й  науки?

  4.  Чи  можна  дати  однозначну  оцінку  розвитку  освіти  і  науки  в   1930 х  рр.  в  Україні?  Поясніть  свою  думку.

  5.  Чи  змінилася  політика  держави  у  ставленні  до  культури  в  1930-ті  рр.  порівняно  з   попереднім  десятиліттям?  Обґрунтуйте  свою  думку.

  Запитання для дискусії:

  1.  Чим  була  зумовлена  активна  боротьба  в  1930-ті  рр.  сталінського  режиму  з   церквою?

  2.  Чи  досягла  культурна  революція  своєї  мети?

Використання платформи  kahoot:

https://create.kahoot.it/details/3e98e4dc-cd78-48b8-aee0-f6855d109277

5.  Підсумок уроку.

6. До машнє завдання:  опрацюйте §23.

docx
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку