Тип уроку: комбінований урок з елементами економічної гри .Урок був проведений з метою-виховувати економічну компетентність учнів ,навички розумної поведінки в життєвих ситуаціях, пов'язаних з грошима, економічне мислення,
формувати правильне ставлення до грошей як предмета життєвої необхідності;
1
Відкритий урок по темі «Гроші», 11клас.
Тема уроку:Гроші та економіка з точки зору дітей.
Мета уроку:- повторити та закріпити знання про види та функції грошей; закріпити розуміння учнями сутності грошей, розширити знання про природу грошей як особливого товару;формувати правильне ставлення до грошей як предмета життєвої необхідності;
- розвивати вміння самостійно знаходити інформацію та презентувати її, розвивати економічне мислення; стимулювати пізнавальний інтерес, уміння співвідносити теоретичні знання з практикою; досліджувати причини, за якими суспільство використовує гроші; сприяти соціалізації особистості, формуванню інформаційної компетентності.
-виховувати економічну компетентність учнів ,навички розумної поведінки в життєвих ситуаціях, пов’язаних з грошима, економічне мислення.
Основні поняття: гроші, історичні форми вартості, функції грошей, ліквідність, чек, вексель,кредитні гроші, криптовалюта,національна валюта,ліквідність.
Тип уроку: комбінований урок з елементами економічної гри .
Обладнання:, плакат із зображенням української гривні різних номіналів, зразки кредитних карток та банківські картки, банкноти і гроші різних країн, мультимедійні презентації, відео , чорна скринька;папка нумізмата, конверти з умовними банківськими рахунками, картки із завданнями для виконання інтерактивних вправ та роботи в малих групах.
Епіграф: «Гроші відмикають усі двері»
ХІД УРОКУ
1.Організаційний момент
Пісня про «Гроші» із кінофільма «Сватовство гусара»
Відео «Коротка історія грошей»
Вступне слово вчителя: Гроші – єдиний товар, із якого не можна отримати користі, лише як позбавившись їх. Вони не нагодують вас, не одягнуть, не дадуть притулку та не розважать доти, доки ви не витратите їх або не інвестуєте.
Ринкова економіка “розмовляє” мовою грошей. Будь-яку інформацію ринку ми сприймаємо тоді, коли вона подається у грошовій формі. По – різному ставляться люди до грошей. Дехто вбачає у них зло, причину ворожнечі між людьми. Гроші – це тема чисельних творів художньої та наукової літератури, народної творчості .З деякими ви знайомилися на уроках української та зарубіжної літератури(Карпенко Карий «Хазяїн», Гобсек).
Так, наприклад, в опері Шарля Гуно «Фауст» посланець Ада Мефістофель співає:(Фрагмент з опери «Люди гинуть за метал») .
«Люди гинуть за метал! Сатана там править бал!». Й усі розуміють, що мова йде не про проблеми травматизму в металургії, а про дорогоцінні метали, з яких століттями чеканилися монети - основну в той час форму грошей.
Ще 2тисячі років тому давньогрецький філософ Софокл писав: «Ничто не содействует в такой мере, как деньги,установлению среди людей дурных законов и дурных нравов, деньги поселяют раздоры в городах и изганяют людей из жилищ, деньги обращают мысли людей самих благородних ко всему постыдному и гибельному для человечества….»
Говорячи про механізми ринкової економіки, ми дотепер майже не говорили про гроші, маючи на увазі їхню роль як щось саме собою зрозуміле. І дійсно, гроші - це найбільш знайомий економічний механізм, відомий нам з раннього дитинства, з першої купюри.
Тим часом, насправді більшість із нас знає про грошовий світ вкрай мало. І це не дивно: світ цей являє собою один зі найскладніших економічних механізмів цивілізації. Всі його закони досконало відомі лише професіоналам - ученим, банкірам, фінансистам. Але щоб не робити прикрих помилок, деякі подання про закони грошового світу необхідно мати кожному. На уроках економіки ми вивчали тему гроші .Сьогодні на уроці ми розширимо знання про гроші,особливо сучасні гроші, повторимо їх функції та , за допомогою економічної гри, намагатимемося набути певних практичних навичок .
2.Актуалізація знань
Представлення груп,які представлять свою функцію грошей:
1група- засіб обігу (грошова валюта у них буде «Віоли»)
2група - засіб платежу (грошова валюта «Соборики»)
3група – засіб нагромадження(грошова валюта «Елізабетики»)
При правильній відповіді,казначей групи буде класти грошову одиницю своєї групи до споживчого кошика, а валютний експерт потім порахує і визначить , яка група заробила найбільше грошей.
Виявлення асоціацій до слова «гроші».
Дайте визначення грошей ? ( гроші — особливий товар, що є загальною еквівалентною формою вартості інших товарів. Гроші – це ті функції, які вони виконують., гроші — це особливий товар, що слугує загальним еквівалентом. Певний запас коштів(активів), що забезпечують здійснення різноманітних економічних угод;)
На монітори афоризми про гроші, частина роздрукована, на листках.
• Гроші — це те, що гроші роблять. Усе, що виконує функції грошей, і є грішми.
«Час – гроші» (Бенджамін Франклін, американський вчений, політик, дипломат, винахідник( не був президентом, хоча і зображений на банкноті 100доларів.)
Гроші визначаються як будь-який товар, що функціонує як засіб обігу розрахункової одиниці та засіб зберігання вартості (Л. Харріс).
Гроші, як гній – якщо їх не розкидати, від них не буде користі.(Френсіс Бекон).
Вчитель:Було домашнє завдання знайти афоризми по гроші. (Учні зачитують).
Прийом «Бліцопитування»
1.Згадайте з курсу історії, чи змінювались грошові одиниці з часом в різних країнах? (так)
2. Назвіть специфічний товар, що має якість обмінюватися на будь-який інший товар. (Гроші)
3. Коли люди беруть гроші в позику, що саме реально вони позичають:необхідні їм товари чи послуги (товар)
4. Чи є кредитні картки грошима? (Ні, це інструмент витрат грошей.)
5. Яку функцію виконують гроші, коли ви відкриваєте депозитний рахунок у банку? (Засіб накопичення)
3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
На попередньому уроці ми дізналися,що гроші – одне з найдавніших явищ в житті суспільства, багатогранне і унікальне. Люди з давніх часів проявляли інтерес до грошей, навколо них існує багато таємниць і парадоксів.
Учитель. «Був відкритий товар товарів, який у прихованому вигляді містить у собі інші товари, чудесний засіб, здатний, якщо це завгодно, перетворюватися в будь-яку принадну і бажану річ. Хто володів ним, той панував у світі виробництва...» Ці слова належать Карлу Марксу.
Чи згодні ви з думкою, що гроші — один з найчудовіших винаходів людини?
Так, гроші – один з найбільших винаходів людства. Походження грошей пов’язане з VII-VIII тис. р. до н.е., коли у первісних племен з'явилися надлишки якихось продуктів, які можна було обміняти на інші потрібні речі. Так з’явилося поняття «бартер» - обмін товару на товар («міняю шило на мило»).
Поясніть вислів: « Гроші – це те,що суспільство проголошує грошима».
Із часом навіть найпримітивніші цивілізації створили власні види грошей. Роль грошей завжди випадала товару,на який був найбільший попит або який був найзручніший для цієї мети. Згадаймо «Іліаду» Гомера:«Решту п’янкого вина пишно прибрані діти ахейців все купували; платив хто залізом, хто сяйною міддю,хто ж і бичачими шкурами, хто і самими биками,або рабами – людьми…»
Прийом «Проблемне питання?»
Вчитель: 1 Пригадайте, герой якої казки хотів, щоб його гроші "виросли". Що він для цього зробив?(Буратіно із казки «Золотий ключик»).
1.Чи може статися так, що гроші стануть непотрібним мотлохом?
«...Непотрібний мотлох. Навіщо ти мені тепер? Ти не вартий, щоб я нахилився та підняв тебе з долу». Епізод з роману Д. Дефо «Життя та надзвичайні пригоди Робінзона Крузо». Поза суспільством та сферою виробничих відносин гроші втратили свій сенс, стали звичайними й навіть непотрібними речами.
Проведення уроку
Вчитель: Цей етап називався товарні гроші, коли в якості грошей використовують різні матеріальні носії: пір’я, мушлі, боби какао, сушена риба, хутро, худоба, дорогоцінне каміння, перлини, злитки золота й срібла.
Спочатку обмін мав випадковий характер і вигляд прямого товарообміну Т-Т. Це називається бартером. То ж давайте помандруємо до витоків розвитку людини – натурального господарства, коли люди самі забезпечують себе всім необхідним. І зараз проведемо таку гру:
Ділова гра «Бартер». Інтерактивна вправа «Обмін».
Учні отримують картки з назвами товарів (наприклад: хутро білки, шкура вівці, сокира, мішок зерна, корова, кожух, чоботи, золоті монети) і мають обміняти свій товар на інший.
Обговорення. Чи всі змогли обміняти свій товар на потрібний вам? З якими труднощами ви зіткнулися та чим, на вашу думку, вони викликані?( При бартері ти повинен знайти партнера, що володіє потрібним тобі благом і готовий його обміняти). Отже бартер має свої недоліки: забирає багато часу та сили на пошуки необхідного товару або послуги в обмін на те, що ви самі зможете запропонувати.
Решили два менялы меняться без обмана.А что менять – не в этом суть. Хоть что-нибудь на что-нибудь. Так целый месяц менялись…И при своем остались.
Учитель. Таким чином, виникнення грошей зумовлено труднощами обміну продуктами праці — бажання двох суб'єктів здійснити обмін споживчими вартостями товарів часто не збігалися. Поступово учасники обміну пересвідчувалися, що серед усіх товарів, що обмінюються, є такий, який шукають частіше за інші, тобто він має найбільшу споживчу вартість.
Відео продовження «Коротка історія грошей» «Історія виникнення перших грошей» .
Вчитель:Чи згодні ви із твердженням: гроші є суттєвим товаром, який не годиться ні на що інше, крім як позбавитися від нього?
Розуміння механізмів функціонування сучасного ринкового господарства неможливе без розуміння ролі грошей.
Презентація про різні країни і гроші.
1.Першими грошима у народів, що займалися тваринництвом, служили тварини. Греки у Гомера підраховують вартість обладунків та посуду у биках.
2.У Китаї та Японії загальним еквівалентом був рис.
3.В Африці замість грошей ходили шматки солі, у Китаї - спресовані бруски чайних листків (чай ), у Тибеті - грецькі горіхи.
4.У багатьох народів грошима слугував тютюн ( у Сибіру, Африці, Індонезії ).
5.У деяких народів грошима слугувало спиртне - практично у всіх колоніях.
6.У деяких народів грошима слугували наркотики, наприклад у країнах Південно-Східної Азії.
7.Полотно й бавовняна тканини використовувались як гроші в Судані та Гвінеї, а у Тибеті - шовк.
8.Скляні намиста, завезені білими, швидко стали валютою Південної Америки та Африки. Король Уганди наказав засіяти поле намистом, але йому не вдалося отримати врожай і зростити власну монету.
9.У мисливських народів Сибіру й Північної Америки, а також у стародавніх слов'ян грошима слугувало хутро тварин.
10.У більшості африканських країн грошима слугувала слонова кістка.
11.У народів, що мешкали на березі, використовувалися як гроші мушлі, наприклад , в Африці це були невеликі черепашки-каурі.
12.Як гроші у Новій Гвінеї використовувались собачі зуби ( переважно ікла), зуби кенгуру та опосума, а на інших островах зуби кита, дельфіна або кажана.
13.У Меланезії на островах Санта –Крус як гроші використовують пір'я голубів та колібрі.
14.У Південній Америці високо цінувалися “монети “ з каучуку у вигляді великих шарів.
15.До недавнього часу існували племена, які визнавали за гроші черепи, особливо людські.
Вчитель:Жартівливе запитання:Якщо так, то можливо в якості грошей у нашому місті можна використовувати... соснові шишки? Чому ?(Ніхто не сприйме ці шишки як гроші, бо за них нічого не купиш).
Прийом “Гратка прийняття рішень “:
Скориставшись граткою прийняття рішень, оцініть за критеріями ( стабільність, портативність,довговічність, подільність,загальне визнання ) альтернативи (варіанти ) грошей. Для вибору альтернатив пригадайте,користуючись знаннями з історії про товари-еквіваленти, які використовувалися різними народами ( чай, фініки, хутро,сушена риба, корова ). До переліку обов'язково слід включити золото. Критеріями, за якими буде оцінюватися кожен з товарів , будуть слугувати властивості притаманні сучасним грошам.
Альтернативи
Критерії |
Стабіль-ність
|
Портатив- ність |
Довговіч- ність |
Подільність |
Загальне визнання |
ЧАЙ |
---- |
+ |
------- |
+ |
----- |
ФІНІКИ |
-----
|
+ |
------- |
+ |
------ |
ХУТРО |
------ |
+ |
------ |
------ |
------ |
СУШЕНА РИБА |
-----
|
+ |
------- |
+ |
------ |
КОРОВА |
------- |
------ |
------ |
------- |
------ |
ЗОЛОТО |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
УЧНІ РОБЛЯТЬ ВИСНОВОК : чому саме золото в результаті еволюції стало мірилом вартості всіх інших товарів.
Отже, щоб бути добрим засобом обміну, гроші мають бути:визнані людьми в цій якості і прийматися до оплати:компактними і такими, що легко транспортуються;діленими;об бути добрим засобом збереження;гроші повинні мати довговічність і сталу цінність. А ще гроші повинні бути : зручними для вираження цін, загальновідомими, діленими та визнаними в якості платежу.
ГРА “Чорна скриня”:”
1.Гроші тут ростуть на деревах”, - писали іспанці, які прибули до Мексики. Які грошові знаки їх так вразили ?
Підказка:в чорній скринці знаходиться харчовий продукт, який в наш час виготовляють з цих грошових знаків.
Відповідь : шоколад ( какаобоби )
2.У деяких країнах сходу це було грошима, а зараз – це «другий хліб людства». Що в скриньці? В яких країнах це слугувало грошима? (РИС. Китай, Японія).
Сл.№31 Надалі виник товарно-грошовий обмін Т1-Г-Т2. Гроші виникли як природний наслідок зростання товарного обміну".
Вчитель: Перші згадки про появу грошей постійно будуть оновлюватися новими фактами археологічного походження й уточнюватись, доки існує інтерес людей до цієї проблеми. Тому виділяти конкретний час виникнення грошей на Землі було б недалекоглядним. Але можна стверджувати напевно, що гроші виникали на різних територіях у різні часи в безпосередній залежності від рівня розвитку цивілізації і насамперед торгівлі. Гроші з'явилися неминуче у процесі самого обміну на певному щаблі розвитку в усіх народів. Тобто обмін як такий, без якого-небудь порозуміння чи угод між людьми, викликав народження грошей.
Випереджальне завдання: створити фотогалерею «Гроші різних країн».
Види грошей. (Показ плакатів.)
І так, найчастіше ми використовуємо паперові гроші.(реальні, наявні, готівкові). Але в наш час дуже стали широко використовувати електронні гроші.(безготівкові). Тільки 10 % грошей у світі, у тому числі і в Україні, в обігу у вигляді готівки. Решта 90 % - засоби, що замінюють гроші. Скажіть, що ж належить до безготівкових грошей?
Повідомлення учня, який отримав випереджальне завдання.
а)Пластикові картки:
Носієм електронних грошей є пластикова картка — іменний грошовий документ, що видається банком власнику поточного рахунку і дає йому можливість оплатити через комп’ютерні мережі свої покупки і погасити борги переказом грошей по рахунку без використання готівки чи паперових платіжних документів.
Ідея створення пластикових карток виникла ще в 19 столітті і була реалізована в США в першій половині 20 століття. Піонерами в освоєнні ринку пластикових грошей були відомі нині усьому світу Bank of America, Master Card, American Express, Visa International.Переваги електронних грошей: безпека у використанні.(пін-код, блокування); робота в режимі онлайн;контроль за лімітами;використання за кордоном.Майже всі українці отримують зарплатню по зарплатним карткам. Кожен банк робить свою картку, логотип, по якому їх можна розрізнити.(Показ картки). б)Кредитна картка – «пластикові гроші» - це платіжно-розрахунковий спосіб, що видає банк клієнтові для здійснення оплати товарів і послуг, проданих у кредит. Перші кредитні картки, як одиничні явища, з'явилися ще до Першої світової війни й були випущені готелями, універмагами, фірмами нафтопромисловців. В 50-60-х роках вони використовувались винятково для зручності багатих покупців, платоспроможність яких не викликала сумніву. В 80-х роках кредитні картки в розвинених країнах стають масовим явищем. Наприклад, у цей період у США припадало в середньому по 2 кредитні картки на одну людину. До карток готелів, універмагів, банків додалися картки кредитних компаній, якими можна розраховуватися під час подорожей й у місцях відпочинку. Це - «Американ експрес», «Віза», «Єврокард», «Дайнерс клаб» та інші.
У нашій родині є кредитна картка. Ось вона (демонструє). Це пластмасова платівка з ідентифікатором власника. Картку, на відміну від грошей, не можна підробити, та й гроші надійніше зберігаються. При розрахунках у магазинах картку вставляють у спеціальний апарат і банк робить безготівковий перерахунок на торгову установу. При потребі картка дає можливість отримати через банкомат готівкові гроші – банкноти.
в)Найсучасніші гроші – це криптовалюта.
Криптовалюта - це швидка і надійна система платежів і грошових переказів,заснована на новітніх технологіях і непідконтрольна жодному уряду. Криптовалюта - прямий переклад англійського "cryptocurrency", тобто віртуальна валюта, захищена криптографією.(Повідомлення учениці).
Вчитель: Гро́ші — особливий товар, що є загальною еквівалентною формою вартості інших товарів. Один мудрець сказав, що гроші - це дорога, якою котиться колесо торгівлі, інший мудрець порівняв гроші з універсальною мовою, якою говорять у світі торгівлі.
Гроші-це ті функції,які вони виконують. Які ж функції виконують гроші?
Отже, сутність грошей – у їх функціях.
Робота в групах. Практична вправа.
Розглянемо ситуації. Які функції виконують гроші в таких ситуаціях?
Групи отримують по 4 запитання, але кожна група буде називати тільки ті функції,які вона носять (обговорення 1 хв.)
1 група:
1. Сашко купив піцу в шкільному буфеті; (засіб обігу)
2. Вася прогуляв урок фізкультури й купив у МакДональдсі гамбургер; (засіб обігу)
3. Україна одержала грошову позику у МВФ; (міжнародні гроші)
4. Водій автобуса одержав заробітну плату; (засіб платежу)
2група:
5. Директор фірми одержав заробітну плату; (засіб платежу)
6. Петя відкладає гроші на придбання флешки; (засіб накопичення)
7. Але Петя не знає, яку флешку купити – за 100 грн. або за 150, адже обсяг пам'яті в них різний; (міра вартості)
8. Фірма погасила заборгованість по кредиту в Привабанку; (засіб платежу)
3 група:
9. Тато перерахував гроші в банк на свій рахунок; ( засіб накопичення)
10. Петро Іванович купив в «Епіцентрі» газонокосарку й розрахувався кредитною карткою (засіб обігу)
11. Перебуваючи на відпочинку в Болгарії, турист перераховує вартість товарів у національній валюті; (міра вартості)
12. Іван Петрович переводить гривни в $ «про всякий випадок» (засіб накопичення) Перевірка.
На закріплення функцій грошей
ГРА “ Грошова крива” . Практична робота
Учні отримують 10 тверджень і рядок з цифрами від 1 до 10. Учні читають перше твердження, якщо воно стосується їхньої функції грошей,то над цифрою 1 , яка символізує номер питання , вони малюють пряму лінію - твердження вірне , якщо дана теза не стосується їхньої теми, вони малюють над цифрою 1 пікоподібну вершинку – твердження не вірне. Таким чином над рядком цифр у кожної групи вийде ламана крива ( у кожної групи учнів різна,бо різна тема ).
Твердження:
1. ваша бабуся цілий рік відкладає по 100 гривень на місяць із пенсії для того, щоб зробити вам цінний подарунок на день народження;Засіб накопичення ;
2. довго вивчавши асортимент і прийнявши кінцеве рішення , ви купили кросівки Adidas ;Засіб обігу ;
3. у жовтні цього року ваші батьки отримали 5000 гривень від місцевої агрофірми за використання власного земельного пая ;Засіб платежу ;
4. сім'я відкладає частину доходів на придбання автомобіля ;Засіб накопичення ;
5.Ваша мама сплатила комунальні послуги за жовтень;Засіб платежу ;
6.Першокласнику купили новий рюкзак в школу. Засіб обігу ;
7.Пенсіонерка Бандурко частину своєї пенсії регулярно кладе на депозит“Приватбанк”;Засіб накопичення.
8.Учитель отримав заробітну плату;Засіб платежу
9. Після довгих міркувань і порад подружок Настя придбала красиву модну сукню на випускний за 1500 гривень ;Засіб обігу
10.Для придбання дорогих ліків для бабусі Оксана зняла кошти з кредитної картки і тепер повинна сплати відсотки за користування цими коштами ;Засіб платежу
Учитель:
Яку функцію грошей ми не згадали в процесі нашої гри ? Міра вартості.
Наведіть приклади ситуацій, у яких гроші виконують функцію міри вартості
Приклади:Отримавши подарунок від бабусі 1500 гривень, ви вирішуєте, як витратити кошти :придбати 5 музичних компакт-дисків за ціною 300 гривень за один компакт або купити нові кросівки вартістю 1500 гривень;
Ділова гра «Кишенькові гроші»
Вчитель:Що таке «кишенькові гроші»?Звідки беруться кишенькові гроші?Як витрачати кишенькові гроші?
2.Кожного дня батьки дають вам 30 гривень кишенькових коштів і ви вирішуєте, як їх витратити : придбати смачний обід у місцевому кафе чи піти у кіно на новий блокбастер. Міра вартості.
Вчитель: Тут також гроші виконують функцію -міри вартості.
А на що ви витрачаєте «кишенькові гроші?» (Обговорення).
6)Пісня про гроші.(Вася)( з початку до 1хв.43сек.)
Про які гроші говорилося в пісня.(Золото). Яку функцію воно виконує? (Світові гроші).
Чому люди не використовують алмази як гроші? (Обговорення).
Прийом “Хвилинка-цікавинка ” :короткі, цікаві, змістовні, інформативні повідомлення учнів.
Вчитель: Однією з ознак державності є власна грошова одиниця. Для України національна грошова одиниця - віками омріяна, багатьма поколіннями виплекана ідея, що уособлює жадану незалежність, самоутвердження нації. Надто довгим, тернистим і складним виявився шлях України до суверенної гривні. Шлях, припорошений пилом століть...
Випереджальне завдання .Плакат із зображенням української гривні різних номіналів в різні часи.(Випереджальне завдання учня).
Перші монети в Україні були викарбувані у 1992 році, але в обіг вони надійшли тільки у 1996 році. Монети були виготовлені на Луганському набойному заводі та на монетному дворі Італії. Окрім звичайних монет, з колекційною метою виробляються пам’ятні та ювілейні монети номіналом 2, 5, 10, 20, 50, 100, 125, 200, 250, 500 гривень. У 1992 році перші зразки української гривні були виготовлені в Канаді компанією Canadian Bank Note Company (номіналом до 20 гривень) та британською компанією De La Ru plc (номіналом 500, 100 і 200 грн.) Банкнотна фабрика НБУ була відкрита в 1994 році в Києві, а монетний двір в 1998 році.
Вчитель:25 серпня 1996 року в засобах масової інформації було оголошено Указ Президента України Леоніда Кучми "Про грошову реформу в Україні".Навіть пісня є присвячена українській гривні.
Українська пісня «Мої гроші»
Відео «Як друкують українські гроші»
Вчитель : (зачитую цитату)
"Художньо оформлені Василем Лопатою гривні мають своє історичне життя, вони досконалі артистично, з глибоким ствердженням національної суті й означенням вершинних діянь і покликів української історії та культури, розвитком історизму та української духовності. У них - життя України від глибинних закорінень до сьогоденних буревіянь".
"Хто має бути зображений на купюрах? - пише у книзі Василь Лопата. Безперечно, поет, мислитель і національний пророк Тарас Шевченко. А ще гетьман Богдан Хмельницький. А потім? За яким принципом добирати героїв, покликаних стати символами української нації на її грошах? В історії української державності були великі перерви, під час цих перерв провідниками народу ставали якраз духовні лідери, котрі не завжди займали державницькі посади, але змістом своєї діяльності сягнули таких висот, які інколи перевершували навіть роль державних діячів. Ось чому для України та її валюти якраз підходять ті особи, що їх досить удало було відібрано в результаті тривалих дискусій на початку 90-х років. Тут і монархи доби середньовіччя, і гетьмани, і президенти, і великі майстри слова. Цей добір можна вважати найбільш оптимальним у наших конкретних умовах."
Хто зображений на купюрах українських гривнів?(Обговорення).
Вчитель: І не дивно, що було віддано багато часу, сил, енергії для добору персоналій, зображених на наших гривнях, бо це найважливіший елемент на грошах будь-якої країни.
Українські гривні - не тільки грошові знаки. На них, у них - наша історія і наш загнаний колись у підпілля, але збережений патріотизм.
Відео про те, що українська валюта признана найкраща у світі.
Вчитель:
Гроші, гроші завжди у всякий вік нам потрібні...
Якщо захочу - піднімуться палаци і чарівні мої сади.
"Скупий лицар" О. С. Пушкін
Ви знаєте, що майже у кожної людини є своє хобі. Є таке хобі і у любителів колекціонувати гроші.
Нумізматика – це історична дисципліна, що вивчає старовинні монети та медалі як джерело історичних, економічних, політичних і культурних знань.
(Розповідь супроводжується демонстрацією колекції монет та банкнот.)
Економічна гра «Діловий підліток»
Вчитель; А які ж на вашу думку якості потрібні людині, щоб правильно, розумно роз приділити гроші.? (Обговорення).(Кмітливість та діловитість,тверезий розум,дальновидність – визначальні риси ділової людини.). Зараз подивимося, чи володієте ви цими якостями.
Гра «Як школяреві заробити гроші?» (Слово учням, які вже працювали і заробили певні гроші).
Вчитель: Б. Аубербах свого часу писав: «Придбання грошей вимагає доблесті, збереження грошей вимагає розважливості, витрата ж грошей – вимагає мистецтва»
Гра "Як витратити гроші?"
Вчитель: У конвертах, що лежать у вас на столі, на листку вказана грошова сума у гривнях на вашому банківському рахунку. Це вид безготівкових грошей, ними можна скористатися на власний розсуд. У вашому розпорядженні одна хвилина.
Учні уявляють себе бізнесменами, ученими, учителями, звичайними учнями та розповідають, на що вони б хотіли витратити гроші зі свого банківського рахунку.
Висновок:
Вчитель: Частина з вас перетворила безготівкові гроші на готівку - придбала одяг, взуття, деякі грішми допомогли батькам, родичам, зробили ремонт. Таким чином гроші виконали всі ті функції, які ми вивчали. А ви доказали, що вмієте розпорядитися грошими на свій розсуд: засіб обігу - коли ви купували; міра вартості - коли ви співставляли ціну товару чи послуги зі своїми можливостями;засіб нагромадження - коли залишали всі чи частину грошей на рахунку.
Це зробили майже всі та правильно. Тому що при негайній потребі у грошах продати квартиру, будинок, мобільний телефон тощо швидко неможливо, а заощадження у грошах можна використати негайно.
Відеорепортаж НБУ України планує випуск 1000гривневої купюри. До чого це може призвести?
Закріплення знань, умінь та навичок
Інтелектуальна гра «Я це знаю»
1група:
1.Яку історичну особу зображено на грошовій одиниці України номіналом 1 гривня? (Володимир Великий)
2. Продовжіть висловлювання «Щасливий не той, у кого багато грошей, а той…..( кому їх вистачає).
3.Назвіть професію Гобсека, героя однойменної повісті Оноре де Бальзака? (Лихварь).
4.У якій країні з’явилися перші паперові гроші? (У Китаї).
2група
1.Яку історичну особу зображено на грошовій одиниці України номіналом 200 гривень? (Леся Українка).
2.Продовжіть вислів: «Людина коштує стільки, на скільки?....(її оцінюють) (Грасіан).
3.Про якого відомого персонажа на початку XIX століття писав О.С.Пушкін: «Бранил Гомера,Феокрита, ; Зато читал Адама Смитта И был глубокий эконом…»(Евгений Онегин).
4.Про яке економічне явище йдеться : « Це банкрутство з купою грошей»(Інфляція).
3 група
1.Яку історичну особу зображено на грошовій одиниці України номіналом 5 гривень? (Богдан Хмельницький).
2.Продовжіть висловлювання: «Хочеш втратити друга-….»(позич йому гроші).
3.Яка казкова тварина вміла виготовляти золоті монети ударом копита? (Антилопа з мультфільму «Золота антилопа»)
4.Існує золото 583 проби, 565, 999. А що називають «чорним золотом»? (Нафту).
ПІДСУМОК УРОКУ:Ось такі вони, гроші... Але де нема людей - нема й грошей, тому людське суспільство наділило гроші деякими моральними рисами характеру людини. Народ сказав, як зав'язав:
- гроші - добрий слуга, та лихий пан;- грошей багато, а щастя мало;Світ грошей – дивний і незвичайний світ, і за його зовнішньою простотою й щоденністю ховається неймовірно багато нових відкриттів і таємниць. За час існування людства по теорії грошей було написано більше 30 000 робіт. Це говорить про те, що людство завжди приділяло й приділяє темі гроші велику увага. Але не треба перебільшувати роль грошей, не треба перетворювати їх у єдину мету в житті. Англійський економіст Френсис Бэкон висловив чудову думку: “Гроші - дуже дурний пан, але досить гарний слуга”. Саме так і треба ставитися до даної економічної категорії.
І все ж таки без грошей - як без очей. І світ економіки ми бачимо й розуміємо, користуючись мовою та механізмом грошей - банкнот і монет, кредитних карток, чеків і банківських рахунків. Виконуючи свої функції, гроші дають нам той досвід, який разом з багатьма життєвими факторами зробить нас упевненими, активними та багатими.
Ви, як випускники школи, будете вибирати або вже вибрали свою майбутню професію і ,звичайно, кожен із вас хотів би, щоб його професія та робота в майбутньому була високо оплачувана. Я вам бажаю: бути інформованими, широко обізнаними, організованими, розумними господарями. Маю надію, що у вас все саме так і буде.
Домашнє завдання.
1.Всім:відгадати кросворд «ВАЛЮТА РІЗНИХ КРАЇН»
2.Творче завдання: Написати есе на тему (на вибір): «Гроші відмикають усі двері», «Золото не говорить, а чудеса творить».
Вчитель географії та економіки НВК №1 ,вчитель вищої категорії, педагогічне звання «старший вчитель» Удод Марія Іванівна