Тема. Грунт. Що потрібно рослині для розвитку?
Мета: формувати уявлення про ґрунт як верхній пухкий шар землі, на якому зростають рослини; розповісти про значення ґрунту для рослин і тварин; розвивати навички дослідницької роботи, логічне мислення, спостережливість, зв'язне мовлення, уяву, пам'ять;виховувати почуття шанобливого ставлення до природи.
Обладнання: Фрагменти з мультфільмів «Кротик», «Ґрунт. Значення ґрунту», посуд, вода, шматочки ґрунту, глини, піску.
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.Ранкова зустріч.
1.1 Привітання.
Діти стають у коло і разом з учителем. Сьогодні ми будемо вітатися один з одним за руку з побажанням: «Доброго дня, Іринко. Я бажаю тобі сьогодні…».
(Першим розпочинає вітатися вчитель. Педагог звертає увагу на те, щоб діти дякували один одному за побажання і дивилися один одному в очі. Необхідно звернути увагу дітей на те, що настав останній тиждень року).
1.2 Вправа «Покажи настрій».
Вчитель пропонує дітям показати свій настрій мімікою, жестами.
1.3 Заповнення щоденних новин.
Дата …
Місяць…
Сьогодні…(день тижня).
Який день тижня за порядком?
Яка сьогодні погода?
Опади…
Вчитель назначає помічників дня.
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
-Що у світі найщедріше? (Земля)
-Я все терплю і всім добром плачу. (Грунт)
-Мене різали, топтали,і товкли, й перевертали.
-Мужньо я усе стерпіла, врожаями відплатила. (Земля)
-Один ллє, другий п'є, третій росте. (Дощ, грунт, рослина)
-До якої природи належить ґрунт? (До неживої.)
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, чим земля відрізняється від ґрунту.
IІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 58)
— Розгляньте малюнок.
— Що ви бачите на малюнку?
— Пригадайте: які умови необхідні рослинам для життя? (Повітря, тепло, поживні речовини, світло)
— Роздивіться малюнок (на с.58)угорі.
— Де на малюнку зображена земля?
— З чого вона складається?
— Ґрунт — верхній пухкий шар землі. Саме на ньому ростуть рослини. Ґрунт забезпечує рослини поживними речовинами, теплом, повітрям і водою.
Робота в групах
— Поміркуйте: де на малюнку зображений ґрунт? Якого він кольору?
— Якими умовами ґрунт забезпечує рослини?
— Що входить до складу ґрунту?
( Перегляд відео « Кротик»)
Демонстрація дослідів про склад грунту
— Що ще є у ґрунті? Щоб відповісти на це запитання, проведемо досліди.
Дослід 1
Всипимо ґрунт у склянку з водою, збовтаємо і дамо відстоятися. Що ви бачите? (На дні склянки утворився шар піску і шар глини.)
— Отже, у ґрунті є пісок і глина, є також каміння і перегній.
— Запам'ятайте нове слово! Перегній — це перегнилі рештки рослин і тварин.
Перегній утворюється внаслідок гниття опалого листя, відмерлих рослин і тварин. У перегної містяться різні поживні речовини, необхідні рослинам.
— Що на ньому зображено?
— Якого кольору ґрунт?
— Чорного забарвлення ґрунту надає перегній. Чим більше в ґрунті перегною, тим вищий урожай.
Дослід 2
Візьмемо ґрунт. Нагріємо на спиртівці. Над ґрунтом потримаємо лупу.
— Що ви помітили? Чому це відбувається?
— Який можна зробити висновок? (У ґрунті міститься вода.)
— Як потрапляє вода у ґрунт? (Вода у ґрунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)
— Для чого потрібна вода у ґрунті? (Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують з ґрунту необхідні речовини.)
Дослід З
У склянку з водою опустимо грудочку ґрунту. Що ви бачите? (З неї виходять бульбашки.)
— Отже, до складу ґрунту входить повітря.
— Для чого потрібне повітря у ґрунті? (Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)
Робота у парах
— Які живі організми живуть у ґрунті?
— У ґрунті живуть дощові хробаки, личинки комах, миші, кроти, хом'яки, ховрашки.
(Перегляд відео «Ґрунт. Значення ґрунту»)
3. Робота в парах. Розгляд малюнків.
Поміркуйте, для чого живим організмам потрібен ґрунт? (Для життя.)
— Для чого рослинам ґрунт? (У ґрунті є все необхідне їм д ля життя: вода, повітря, поживні речовини.)
Рослина кріпиться у ґрунті, дихає повітрям, вбирає воду і поживні речо-вини. які є ньому. Сонце нагріває ґрунт, а він поступово віддає своє тепло рослині.
— Чи потрібен ґрунт тваринам?
— Для яких тварин ґрунт є домівкою? (У ґрунті живуть черв'яки, кроти, риють нірки польові миші, жуки.)
— Тварини живляться рослинами, що виросли на ґрунті. Тварини, які живуть у ґрунті сприяють розпушенню ґрунту.
ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Робота з прислів'ями
— Поясніть і запам'ятайте прислів'я!
- Без перегною, не буде врожай горою.
- На чорній землі білий хліб родить.
2. Завдання для друга природи
— Порівняйте, чим відрізняються земля та ґрунт. Чи можна ґрунт називати землею? Як ви вважаєте, чому нашу планету назвали Землею?
V. Підсумок уроку
— Що таке ґрунт?
— Що входить до складу ґрунту?
— Яке значення має ґрунт у житті природи?
— Для яких тварин ґрунт є домівкою?
Тема. Грунт. Що потрібно рослині для розвитку?
Мета: формувати уявлення про ґрунт як верхній пухкий шар землі, на якому зростають рослини; розповісти про значення ґрунту для рослин і тварин; розвивати навички дослідницької роботи, логічне мислення, спостережливість, зв’язне мовлення, уяву, пам’ять;виховувати почуття шанобливого ставлення до природи.
Обладнання: Фрагменти з мультфільмів «Кротик», «Ґрунт. Значення ґрунту», посуд, вода, шматочки ґрунту, глини, піску.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
1.Ранкова зустріч.
1.1Привітання.
Діти стають у коло і разом з учителем. Сьогодні ми будемо вітатися один з одним за руку з побажанням: «Доброго дня, Іринко. Я бажаю тобі сьогодні…».
(Першим розпочинає вітатися вчитель. Педагог звертає увагу на те, щоб діти дякували один одному за побажання і дивилися один одному в очі. Необхідно звернути увагу дітей на те, що настав останній тиждень року).
1.2Вправа «Покажи настрій».
Вчитель пропонує дітям показати свій настрій мімікою, жестами.
1.3 Заповнення щоденних новин.
Дата …
Місяць…
Сьогодні…(день тижня).
Який день тижня за порядком?
Яка сьогодні погода?
Опади…
Вчитель назначає помічників дня.
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
-Що у світі найщедріше? (Земля)
-Я все терплю і всім добром плачу. (Грунт)
-Мене різали, топтали,і товкли, й перевертали.
-Мужньо я усе стерпіла, врожаями відплатила. (Земля)
-Один ллє, другий п’є, третій росте. (Дощ, грунт, рослина)
-До якої природи належить ґрунт? (До неживої.)
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, чим земля відрізняється від ґрунту.
IІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 58)
— Розгляньте малюнок.
— Що ви бачите на малюнку?
— Пригадайте: які умови необхідні рослинам для життя? (Повітря, тепло, поживні речовини, світло)
— Роздивіться малюнок (на с.58)угорі.
— Де на малюнку зображена земля?
— З чого вона складається?
— Ґрунт — верхній пухкий шар землі. Саме на ньому ростуть рослини. Ґрунт забезпечує рослини поживними речовинами, теплом, повітрям і водою.
Робота в групах
— Поміркуйте: де на малюнку зображений ґрунт? Якого він кольору?
— Якими умовами ґрунт забезпечує рослини?
— Що входить до складу ґрунту?
( Перегляд відео « Кротик»)
Демонстрація дослідів про склад грунту
— Що ще є у ґрунті? Щоб відповісти на це запитання, проведемо досліди.
Дослід 1
Всипимо ґрунт у склянку з водою, збовтаємо і дамо відстоятися. Що ви бачите? (На дні склянки утворився шар піску і шар глини.)
— Отже, у ґрунті є пісок і глина, є також каміння і перегній.
— Запам’ятайте нове слово! Перегній — це перегнилі рештки рослин і тварин.
Перегній утворюється внаслідок гниття опалого листя, відмерлих рослин і тварин. У перегної містяться різні поживні речовини, необхідні рослинам.
— Що на ньому зображено?
— Якого кольору ґрунт?
— Чорного забарвлення ґрунту надає перегній. Чим більше в ґрунті перегною, тим вищий урожай.
Дослід 2
Візьмемо ґрунт. Нагріємо на спиртівці. Над ґрунтом потримаємо лупу.
— Що ви помітили? Чому це відбувається?
— Який можна зробити висновок? (У ґрунті міститься вода.)
— Як потрапляє вода у ґрунт? (Вода у ґрунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)
— Для чого потрібна вода у ґрунті? (Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують з ґрунту необхідні речовини.)
Дослід З
У склянку з водою опустимо грудочку ґрунту. Що ви бачите? (З неї виходять бульбашки.)
— Отже, до складу ґрунту входить повітря.
— Для чого потрібне повітря у ґрунті? (Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)
Робота у парах
— Які живі організми живуть у ґрунті?
— У ґрунті живуть дощові хробаки, личинки комах, миші, кроти, хом’яки, ховрашки.
(Перегляд відео «Ґрунт. Значення ґрунту»)
3. Робота в парах. Розгляд малюнків.
Поміркуйте, для чого живим організмам потрібен ґрунт? (Для життя.)
— Для чого рослинам ґрунт? (У ґрунті є все необхідне їм д ля життя: вода, повітря, поживні речовини.)
Рослина кріпиться у ґрунті, дихає повітрям, вбирає воду і поживні речо-вини. які є ньому. Сонце нагріває ґрунт, а він поступово віддає своє тепло рослині.
— Чи потрібен ґрунт тваринам?
— Для яких тварин ґрунт є домівкою? (У ґрунті живуть черв'яки, кроти, риють нірки польові миші, жуки.)
— Тварини живляться рослинами, що виросли на ґрунті. Тварини, які живуть у ґрунті сприяють розпушенню ґрунту.
ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Робота з прислів’ями
— Поясніть і запам’ятайте прислів’я!
- Без перегною, не буде врожай горою.
- На чорній землі білий хліб родить.
2. Завдання для друга природи
— Порівняйте, чим відрізняються земля та ґрунт. Чи можна ґрунт називати землею? Як ви вважаєте, чому нашу планету назвали Землею?
V. Підсумок уроку
— Що таке ґрунт?
— Що входить до складу ґрунту?
— Яке значення має ґрунт у житті природи?
— Для яких тварин ґрунт є домівкою?