Урок-брейн-ринг
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ 6 клас
Тема. Групи прикметників за значенням. Ступені порівняння прикметників
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ 6 клас
Тема. Групи прикметників за значенням. Ступені порівняння прикметників
Мета. Повторити та поглибити знання учнів про групи прикметників за значенням, ступені порівняння прикметників; шляхом виконання системи практичних завдань формувати вміння визначати групи прикметників за значенням, розрізняти їх, правильно утворювати форми ступенів порівняння прикметників, доречно вживати у мовленні; розвивати пам’ять, увагу, мислення; виховувати відчуття краси природи, бажання її зберегти.
Тип уроку. урок формування практичних умінь і навичок.
Форма уроку. Брейн-ринг.
Методи навчання: вступне слово вчителя, «Асоціативне коло», «Мозковий штурм», Бесіда з учнями: ( «Мікрофон» ), поетична хвилинка, «Коректор», работа з картками.
Обладнання. Роздавальні картки із завданнями, набори ілюстративного матеріалу «Картки з української мови.Прикметник. 6 клас» (Серія «Я і природа»).
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
День добрий, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню
ІІ. Настановчий етап.
Слово вчителя. – А допоможе нам у цю безодню сьогодні пірнути… Про це ви самі здогадаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Сидить когут над водою з червоною бородою. (Калина)
( На столі з’являється букет з гілочок калини ).
«Асоціативне коло»
Отже, це калина. Які асоціації викликає у вас це слово?
( Учні відповідають, на дошці вчитель створює «асоціативне коло».
Наприклад, калина – рослина, корисна рослина, лікарська рослина, символ України тощо ).
«Мозковий штурм»
- Отже, про цей рослинний символ України ви знаєте немало, тому калина буде сьогодні нашим провідником у світ інших рослин, що квітнуть на полях нашої держави, тобто вона нас познайомить з деякими представниками української флори.
Словник.
Флора – рослинний світ.
Учень. - Але ж у нас не урок ботаніки…
Учитель. – Так, саме тому калина, як яскрава представниця рослинного світу нашої країни вирішила поєднати сьогодні і завдання з мови, і знання про своїх родичів.
Щоб з’ясувати, з якої теми ми сьогодні будемо працювати, вам від калини пропонується відразу завдання – розгадати ребус.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. – Розгадавши ребус, ви зрозуміли, що сьогодні ми продовжуємо працювати з теми «Прикметник».
Бесіда з учнями: ( «Мікрофон» )
Учитель. – Працювати ви сьогодні будете трьома командами. Кожна команда має назву одного з розрядів прикметників за значенням – «Якісні», «Відносні», «Присвійні».
(Учні сідають групами, на партах – роздавальний ілюстративний матеріал із зображенням рослин ).
Урок ми сьогодні проведемо у формі брейн-рингу, всім відомої інтелектуальної гри. Умова: якщо команда готова, капітан піднімає руку і дає відповідь. Перемагає команда, що дасть більше правильних відповідей і виконуватиме завдання швидше за інших.
VІ. АОЗ.
Перевіримо рівень вашої теоретичної підготовки. Завдання: дати якомога швидше більше правильних відповідей на питання:
Кожна команда отримує аркуш, на якому кожен учасник має написати приклад прикметника того розряду, яку назву носить команда.
Формування вмінь і навичок.
1. «Визбирувач»
( Картка № 3. Ясен звичайний.)
Розгляньте ілюстрацію цієї рослини. Прочитайте текст. Випишіть прикметники, вказавши їхню групу за значенням.
Високі стрункі дерева, з благородною поставою, з гордо піднятою головою-кроною, з міцним і глибоким корінням, адже воно тримає гіганта заввишки до 40 м, із товщиною стовбура близько 1,5-2 м, - це оспівані в українському народі ясени.
Зелені верхівки цих дерев завжди ваблять мандрівників. У шелесті їхніх розлогих гілок вчувається щось оптимістичне, тож подорожній ніби набирається сили, а в його душу вселяються спокій та надія. Стоять ясени на сторожі, стійко витримуючи суворий поєдинок з потужними вітровіями та зі стихіями.
2.«Сортування»
( Картка № 4. Верба козяча.)
Розгляньте ілюстрацію. Чи бачили ви таку рослину? Прочитайте вміщену на картці інформацію про вербу козячу. Випишіть з тексту прикметники, «розсортувавши» їх за групами за значенням.
«Зацвіла верба, - кажуть у народі, - прийшла весна». Пухнасті, немов малесенькі курчатка, котики з блискучо-білявою посмішкою випромінюють не тільки тепло та ласку, але й запах весни.
З давніх-давен, щойно луки вкривались зеленою травичкою, сільська молодь влаштовувала традиційні весняні ігри. Дівчата прикрашали себе вербовими котиками й наспівували весняночку: «Ой вербо, вербице! Час тобі, вербице, розвиться!» Взявшись за руки, водили хоровод. Якщо комусь хотіли висловити приємне побажання, обов’язково згадували відоме прислів’я: «Будь високий, як верба, а багатий, як земля».
Вербу як символ Украйни оспівано в красному письменстві. Не випадково
великий Кобзар, перебуваючи на засланні в Орській фортеці, посадив у пустелі саме вербову гілочку. Шевченкова верба нагадувала про рідну українську землю.
Розвивайся ж, вербо, хоча б для того, щоб весна зустрічала нас теплою посмішкою білозубих вербових котиків.
3. «Хто швидше?»
( Картка №16. Бузина чорна.)
Розгляньте ілюстрацію. Що ви знаєте про цю рослину? Довідаємось, прочитавши інформацію на картці. Завдання: від виділених іменників утворіть відносні прикметники.
Мабуть, у кожного є своє, заповітне дерево. Одному закарбувалась у пам’яті струнка тополя, іншому – білокора береза, а ще комусь – червона калина. А мені – кущ бузини. Без нього я не уявляю рідної домівки.
Ріс він біля хати. З ягодами бузини мати пекла пироги, ними фарбувала полотняні штанці для мене. З бузини я вирізав сопілки.
Улітку під широким бузиновим кущем ховалася від шуліки квочка з курчатами. А восени і взимку знаходила на ньому пристановище й поживу зграйка горобців.
У пам’яті спливають бабусині слова: «На городі бузина, а в Києві дядько», - так вона обережно, мудро висловлювала власне невдоволення, коли я невміло намагався її в чомусь переконати.
4.«Відшукай слово»
( Картка №6. Яблуня домашня.)
Розгляньте ілюстрацію. Розкажіть, що ви знаєте про цю рослину. Прочитайте текст. Відшукайте в ньому прикметники, вжиті у формі ступенів порівняння. Визначте ступінь порівняння, пояснити, як він утворений.
Яблуня – одна з найстаріших рослин на землі: її плоди – яблука – описані ще в міфах про Геракла; з «яблука розбрату» почалася Троянська війна; яблуня росла і висячих садах Семіраміди – одному із семи чудес світу… У нашій країні перші відомості про культуру яблуні сягають часів Київської
Русі, коли при Ярославі Мудрому на території Києво-Печерської лаври було закладено перший яблуневий сад. З нього й розпочався найбільш успішний хід яблуні по Придніпров’ю, а згодом – по всій Русі.
* * *
Звенигородський повіт – найбільш пишний куток України, край садків, Шевченкова батьківщина. Одне село запало в глибоку долину, потонуло в білому цвіту садків, як у молочному озері; інше стоїть на менш спадистій горі, красується в яблунях і черешнях проти сонця, наче біле марево в найпрозорішій імлі. Ставок блищить на сонці, мов дзеркало, вправлене в срібну раму. Здорові яблуні та груші подекуди розкидані між зеленими гарбами, стоять у цвіту, як срібні канделябри.
Дерево в садках менш старе, товстіше; черешні високі, розложисті яблуні густі.
З такого затишного садка й вилинув, наче соловей з гаю, Шевченків геній.
5. Фізкультхвилинка
Якщо у словосполученні прикметник якісний – підніміть руки вгору, відносний – розведіть у сторони, присвійний – присядьте.
Заяча душа, заяча нора, заяча шапка, ведмежий барліг, ведмежа послуга, ведмежа шкура, материнська турбота, батькова порада, пшеничне волосся.
6. Поетична хвилинка
Виразно прочитайте поезію. Визначте в ній прикметники. Яка між ними різниця? Утворіть можливі ступені порівняння.
Ромашка
На стрункій високій ніжці
Біля річки, на лужку,
У косинці-білосніжці
Стрів я квітоньку таку.
Ясним оком жовтуватим посміхалася мені…
Я хотів її зірвати,
А бджола сказала: - Ні!
(М.Познанська)
7. «Коректор»
Виправте помилки, пов’язані з утворенням ступенів порівняння прикметників.
Самий спритніший, найбільш популярніший, більш кращий, найчорнявенькіший, маліший, тонкіший, найбільш сивий, гніді ший.
8. Творча робота
Розгляньте ще раз всі карти із зображенням рослин нашої країни і складіть твір-мініатюру на тему «Дивосвіт моєї країни», використовуючи прикметники різних ступенів порівняння.
VІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
Слово вчителя. – Усі завдання ви виконали. На нашому уроці калина наче ще більше набралася сили, її кетяги засяяли всіма відтінками червоного.
Я задоволена вашими знаннями, адже ви змогли вдало застосувати їх на практиці. Недарма ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння зуміли застосувати на практиці.
«Мікрофон»
VІІ. Оцінювання.
Підбиття підсумків кожної команди. Визначення команди-переможця. Виставлення відповідних оцінок за урок (учні самі визначають внесок кожного члена команди в спільну роботу і пропонують свої оцінки).
VІІ. Домашнє завдання.
Повторити §§24, 25, виконати впр.246(II*), 262