12.02.2019
Урок № 72
Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні (чайний урок)
Дидактичні задачі уроку: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його значення;
пояснити особливості поділу прикметників на групи за значенням; удосконалювати навички використання різних груп прикметників, уміння аналізувати мовний матеріал; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усне мовлення;
розвивати такі компетентності: «Спілкування державною мовою» (володіння засобами української мови —дотримувати норм етикету під час спілкування), математичну компетентність (виокремлювати головну й другорядну інформацію; бережливе ставлення до часу), «Екологічну грамотність і здорове життя» (дотримуватися здорового способу життя), інформаційно-цифрову компетентність (діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ; діяти за інструкцією); «Уміння вчитися впродовж життя» (визначати мету навчальної діяльності визначати мету навчальної діяльності); соціальні та громадянські компетентності (співпрацювати з іншими на результат);
виховувати усвідомлення в учня дотримання здорового способу життя
Очікувані результати для учнів: знає морфологічні ознаки прикметника, розуміє роль прикметників у досягненні точності й виразності мовлення; усвідомлює красу, багатство виражальних засобів української мови
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент. 9.55
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 9.56хв
1.Формування позитивної настанови.
Учитель. Бувають люди із кави.
І також бувають із чаю.
Відтак (ці)каві існують.
Та поряд них - (надзви)чайні. А для того, щоб переконатися в цьому, я запрошую вас на чайний урок. Яке слово у моєму реченні є прикметником? Чому?
Отже, розгорніть зошити і запишіть число, класна робота
ІІІ. Актуалізація опорних знань. 9.58
1 Цифровий диктант. Гра «Так - Ні». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні». 3 хв
Самоперевірка 1 хв. 10.00
ІV. Оголошення теми, цілей уроку.
Учитель. Щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку я пропоную вам розгадати ребуси. Молодці. Отже, тема нашого уроку «Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні». Розгорнули зошити, записали тему. 10.05 хв
Відео (3 хв) 10.08
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Вправа «Асоціація». 10.09 хв
Завдання:
- з яким прикметником у вас асоціюється слово «чай»?
Учитель демонструє потім хмаринку слів
2. Колективне обговорення проблемних питань: 10.14 хв
- поміркуйте, чи може прикметник у словосполученні солодкий чай виражати ознаку, яка виявляється більшою чи меншою мірою?
- чи можна до прикметника солодкий дібрати антонім?
А синонім? Чи можна від нього утворити похідний прикметник за допомогою суфіксів і префіксів (зменшено – пестливі та збільшено згрубілі форми)?
Висновок: це якісний прикметник.
- відносні прикметники виражають ознаку предмета через
відношення його до інших предметів, дій, обставин. Такі прикметники виражають ознаку не прямо, а через виділення іншого предмета, наприклад, залізний паркан, тобто паркан із заліза, кам’яна гора- гора з каменю. Доведіть, що у словосполученнях літній день , золотий ланцюг- прикметники відносні.
- наведіть приклад словосполучень, у яких залежне слово-прикметник, означає належність предмета певній людині або (рідше) тварині й відповідає на питання чий? чия? чиє? чиї? Такі прикметники називають присвійними .
2. Робота з підручником. – стор. 131, 10.15 хв
Учитель.
Зіставимо наші міркування з теоретичним матеріалом підручника.
3. Вправа «Аналіз думок» 10.18 хв (учениця біля дошки)
Завдання.
Зверніть увагу на хмаринку слів. Запишіть їх у три стовпчики. Поясніть, як ви їх розрізняєте.
Якісні |
Відносні |
Присвійні |
гарячий |
цейлонський |
Мамин |
смачний |
Трав’яний |
|
солодкий |
чорний |
|
Фізхвилинка - 2 хв
4. Робота із ребусами та анаграмами. 10.22 хв в парах та самостійна
Знайдіть прикметники, визначіть іхню групу за значенням, хто знайде більше слів.
Самоперевірка 10.27 хв
Біля дошки з іншого боку пише учень
5. Робота в парах «Цікаві факти про чай» 10.29хв
- запишіть прикметники, визначіть групу за значенням, перекажіть факт про чай.
Цікаві факти про чай
10.34 хв
6. Самостійна робота 10.37хв
Виписати прикметники у три колонки:
1) ) відносні; 2)якісні;
3) присвійні
Одноманітний, милий, свіжий, болотяний, ішачий, ужитковий, веселий.
відносні |
якісні |
присвійні |
Одноманітний |
милий |
ішачий |
болотяний |
свіжий |
|
ужитковий |
веселий |
|
Чай п'єш - до ста років доживеш
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Рефлексія.
Учитель.
Ось і закінчився наш чайний урок. Дізнаючись цікаві факти про чай, ми пройшли ще одну тему з вивчення прикметника.
1.Гра «Мікрофон»
- Який чай будете вживати з огляду від сьогоднішнього уроку?
- Що на уроці вас здивувало?
- Яка форма роботи сподобалася? Чим саме?
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
ІХ . Домашнє завдання
Вивчити §41, вправа 346; завдання на learningapps