Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні (чайний урок)

Про матеріал
Урок має розвивати такі компетентності: «Спілкування державною мовою» (володіння засобами української мови —дотримувати норм етикету під час спілкування), математичну компетентність (виокремлювати головну й другорядну інформацію; бережливе ставлення до часу), «Екологічну грамотність і здорове життя» (дотримуватися здорового способу життя), інформаційно-цифрову компетентність (діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ; діяти за інструкцією); «Уміння вчитися впродовж життя» (визначати мету навчальної діяльності визначати мету навчальної діяльності); соціальні та громадянські компетентності (співпрацювати з іншими на результат);
Перегляд файлу

12.02.2019

 Урок № 72

Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні (чайний урок)

Дидактичні задачі уроку: поглибити  знання  учнів  про  прикметник  як  частину  мови,  його  значення;

 пояснити  особливості поділу  прикметників  на  групи  за  значенням; удосконалювати  навички  використання  різних  груп  прикметників, уміння  аналізувати  мовний  матеріал;  збагачувати   словниковий  запас  учнів;  розвивати  усне  мовлення; 

розвивати такі компетентності: «Спілкування державною мовою» (володіння засобами української мови —дотримувати норм етикету під час спілкування), математичну компетентність (виокремлювати головну й другорядну інформацію; бережливе ставлення до часу), «Екологічну грамотність і здорове життя» (дотримуватися здорового способу життя), інформаційно-цифрову компетентність (діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність  та аналіз мовних явищ; діяти за інструкцією); «Уміння вчитися впродовж життя» (визначати мету навчальної діяльності визначати мету навчальної діяльності); соціальні та громадянські компетентності (співпрацювати з іншими на результат);

виховувати усвідомлення в учня дотримання здорового способу життя

Очікувані результати для учнів: знає морфологічні ознаки прикметника,  розуміє роль прикметників у досягненні точності й виразності мовлення;  усвідомлює красу, багатство виражальних засобів української мови

Тип уроку: урок формування умінь і навичок

 

                                         Перебіг  уроку:

І.  Організаційний  момент. 9.55

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.  9.56хв

1.Формування  позитивної  настанови.

Учитель. Бувають люди із кави.
І також бувають із чаю.
Відтак (ці)каві існують.
Та поряд них - (надзви)чайні. А для того, щоб переконатися в цьому, я   запрошую  вас  на  чайний урок. Яке слово у моєму реченні є прикметником? Чому?

Отже, розгорніть зошити і запишіть число, класна робота

ІІІ. Актуалізація  опорних  знань. 9.58

1 Цифровий диктант. Гра «Так - Ні». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні». 3 хв

  1. Прикметник - це службова частина мови? (Ні.) 0
  2. Прикметник відповідає на питання який? чий? (Так.) 1
  3. Прикметник виражає ознаку предмета або його належність комусь? (Так.)1
  4. Прикметники змінюються за родами, числами і відмінками? (Так.)1
  5. Початкова форма прикметника -  називний відмінок однини жіночого роду? (Ні.)0
  6. У реченні прикметник є означенням, рідше присудком? (Так.)1
  7. Слова тепло, радісно, весело – прикметники? (Ні.)0
  8. Художнє означення - це епітет? (Так.)1
  9. Прикметник найчастіше використовується в офіційно – діловому стилі? (Ні.)0
  10. Зелений, чорний, солодкий – це прикметники (так) 1

 

Самоперевірка 1 хв. 10.00

 

ІV. Оголошення  теми,  цілей  уроку.

 

Учитель. Щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку я пропоную вам розгадати ребуси. Молодці. Отже, тема нашого уроку «Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні». Розгорнули зошити, записали тему. 10.05 хв

         Відео (3 хв) 10.08

 

V. Сприйняття   і  засвоєння  учнями  навчального  матеріалу.

1. Вправа «Асоціація».  10.09 хв

Завдання:

-  з яким прикметником у вас асоціюється слово «чай»?

Учитель демонструє потім хмаринку слів

 

2. Колективне обговорення  проблемних питань: 10.14 хв

- поміркуйте, чи  може  прикметник  у  словосполученні солодкий  чай   виражати  ознаку, яка  виявляється  більшою  чи  меншою  мірою?

- чи  можна  до  прикметника  солодкий  дібрати  антонім? 

А  синонім?  Чи  можна  від  нього  утворити  похідний  прикметник   за  допомогою  суфіксів  і  префіксів  (зменшено – пестливі та  збільшено  згрубілі  форми)?               

    Висновок: це  якісний  прикметник.

- відносні  прикметники  виражають  ознаку  предмета  через 

 відношення  його  до   інших  предметів,  дій,  обставин. Такі  прикметники  виражають  ознаку  не  прямо, а  через  виділення  іншого  предмета,  наприклад, залізний  паркан, тобто  паркан  із  заліза,  кам’яна  гора-  гора  з каменю.  Доведіть,  що  у  словосполученнях  літній  день ,  золотий  ланцюг- прикметники відносні.

- наведіть  приклад  словосполучень, у  яких  залежне  слово-прикметник, означає  належність  предмета  певній  людині  або  (рідше) тварині  й  відповідає  на  питання  чий?  чия?  чиє?  чиї? Такі  прикметники  називають  присвійними .

2. Робота  з  підручником. – стор. 131,  10.15 хв

Учитель.

         Зіставимо  наші  міркування  з  теоретичним  матеріалом   підручника.      

 

 

3. Вправа  «Аналіз  думок» 10.18 хв (учениця біля дошки)

Завдання.

Зверніть увагу на хмаринку слів. Запишіть їх у три стовпчики.  Поясніть,  як  ви  їх  розрізняєте.              

              Якісні

             Відносні

          Присвійні

 гарячий

 цейлонський

 Мамин

смачний

Трав’яний

 

солодкий

чорний

 

 

Фізхвилинка  - 2 хв

4. Робота із ребусами та анаграмами.    10.22 хв  в парах та самостійна

Знайдіть прикметники, визначіть іхню групу за значенням, хто знайде більше слів.

Самоперевірка  10.27 хв

Біля дошки з іншого боку пише учень

5. Робота  в  парах «Цікаві факти про чай» 10.29хв

- запишіть  прикметники, визначіть групу за значенням, перекажіть факт про чай.

Цікаві факти про чай

  1. Цікавий факт №1: Чайний кущ виключно довговічний — він може жити й плодоносити сто і більше років.

 

  1. Цікавий факт №2: У Китаї під час сватання молоді люди дарували один одному чай в знак вірності. Цей звичай пов’язаний з цікавою властивістю чайного куща – він не переносить пересадки.

 

  1. Цікавий факт №3: Все різноманіття чаїв ділять на п’ять основних типи: чорний, зелений, червоний, рожевий і жовтий.

 

  1. Цікавий факт №4: З одного і того ж зеленого чайного листа на фабриці можна отримати різні типи готового чаю — чорний, зелений, червоний і жовтий. Все залежить лише від технологічного процесу

 

  1. Цікавий факт №5: Зелений чай містить на 50% більше вітаміну С, ніж чорний. Нині зелений чай позиціонується як більш корисний напій.

 

  1. Цікавий факт №6: У чаї міститься настільки високий відсоток фтору, що його можна з успіхом використовувати в якості ефективного засобу, що запобігає псуванню зубів, і перешкоджає виникненню карієсу.

 

  1. Цікавий факт №7: Дуже міцний і солодкий гарячий чай з молоком — протиотрута при отруєннях алкоголем, наркотиками, лікувальними препаратами

 

  1. Цікавий факт №8: Сік свіжого чайного листа або екстракт чаю можуть служити засобом від опіків.

 

  1. Цікавий факт №9: Чай сприяє засвоєнню їжі, надзвичайно полегшує процес травлення, створює умови для його перебігу, запобігаючи тим самим захворювання травних органів. Ось чому настільки корисно пити чай після їжі, особливо після жирної їжі.

 

  1. Цікавий факт № 10: В домашніх умовах найкраще зберігати чай поза кухні або ж виділяти йому на кухні відокремлене від інших продуктів місце. Це умова при збереженні цінних якостей чаю.

 

  1. Цікавий факт № 11: Для заварювання чаю найкраще застосовувати воду, яка щойно закипіла. Вода, яка перекипіла,  псує чай. Такий чай повністю втрачає свій аромат, смак і корисний вплив на наш організм.

 

  1. Цікавий факт № 12: Заварювати чай можна тільки у порцеляновому або фаянсовому посуді, але ні в якому разі не в металевому.
  2. Цікавий факт № 13: Пити чай також краще всього з порцелянового посуду. Скляний посуд   менш зручний для чаювання, так як фактура скла не дає можливості оцінити смак чаю.
  3. Цікавий факт № 14: В Тибеті чай п’ють з 620 року. У китайських книгах говориться: «Тибетці живуть чаєм. Не маючи його, вони страждають до такої міри, що можуть захворіти». Не випадково в Тибеті дотепер збереглася народна міра відстані в горах, що виражається не в одиницях, а в піалах тибетського чаю. Так, три великі піали чаю дорівнюють приблизно 8 км шляху.
  4. Цікавий факт № 15: Монголи п’ють чай з козячим, овечим, кобилячим, верблюжим молоком. З маслом. З борошном. З сіллю. Іноді додають чорний перець (один горошок на склянку).
  5. Цікавий факт № 16: Англійці суворо дотримуються правила наливати чай у молоко, а ні в якому разі не навпаки. Помічено, що доливання молока в чай псує аромат і смак напою, і тому така помилка розглядається англійцями як неуцтво.

10.34 хв

6. Самостійна робота  10.37хв

Виписати прикметники у три колонки:
1) ) відносні; 2)якісні;
3) присвійні

Одноманітний, милий, свіжий, болотяний, ішачий, ужитковий, веселий.

відносні

якісні

присвійні

Одноманітний

милий

ішачий

болотяний

свіжий

 

ужитковий

веселий

 

 

Чай п'єш - до ста років доживеш

 

VІІ. Підсумок уроку

  • Яким чином ви будете розрізняти групи за значенням прикметники?
  • На що треба звернути увагу при визначенні?

VІІІ. Рефлексія.

Учитель.

Ось  і  закінчився  наш  чайний  урок.  Дізнаючись цікаві факти про чай,   ми  пройшли  ще  одну  тему  з вивчення  прикметника.

1.Гра «Мікрофон»

- Який чай будете вживати з огляду від сьогоднішнього уроку?

- Що  на  уроці  вас здивувало? 

 - Яка  форма  роботи  сподобалася? Чим  саме?

VІІІ. Оголошення  результатів  навчальної  діяльності  учнів.

ІХ . Домашнє  завдання

Вивчити §41, вправа 346; завдання на learningapps

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 жовтня
Переглядів
45
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку