Тема. Письмовий твір на основі життєвого досвіду (з використанням фразеологізмів)
Мета. Поглибити знання учнів про фразеологізми, зокрема, про прислів’я та приказки; розвивати вміння учнів складати твори на основі життєвого досвіду, застосовувати фразеологізми в мовленні;виховувати повагу до народного надбання
Хід уроку
I. Оголошення теми і мети уроку
Мотивація діяльності учнів
1. Слово вчителя.
Фразеологізми мають чітко виражене стильове призначення. Використання фразеологізму в певному стилі залежить від того, нейтральний він чи має емоційне забарвлення. Порівняйте: 1) вогнище культури, юридична особа; 2) мокра курка, не бачити смаленого вовка. Перші можна використовувати в усіх стилях, бо вони емоційно не забарвлені. А другі можна використовувати лише в розмовному та художньому стилях. Вони містять оцінку у своєму значенні, виражають почуття, ставлення мовця до предмета - іронічне, презирливе, зневажливе тощо.
Щоб доречно використовувати фразеологізми у власному мовленні, треба розрізняти, відчувати емоційне забарвлення фразеологізму. Тому під час написання твору думайте, чи доречним буде в ньому той чи інший вираз..
ІІ. Підготовка до написання твору
1. Прочитайте. Випишіть речення з фразеологізмами. У яких стилях використовують фразеологізми? Як це довести? Покажіть на прикладах.
1. Василина стояла ні жива ні мертва
2. Корабель тримав ніс за вітром.
3. Але хто-хто, а Стратон Стратилович завжди ніс тримав за вітром, як досвідчений заєць
4. Дмитро вдарив веслом по воді, аж виляски пішли.
5. "Який тебе ґедзь укусив?"
2. Робота в групах
І група:
Розіграти діалог за текстом, з’ясувати причину непорозуміння
Дівчинка й Незнайко
Дівчинка (вишиває)
Як не важко – не пасую,
Зроду задніх не пасу я.
У руках горить робота,
До роботи є охота.
Незнайко.
Я тобі допоможу,
Я пожежу погашу (обливає вишивку водою)
Дівчинка
Ну й попав ти пальцем в небо –
Обливатися не треба.
Незнайко
Ти ж казала, що горить,
Я за воду – й ну гасить.
Дівчинка
Мабуть, ти із неба впав,
Вітер в голові гуляв.
Пожартуєш ще так трішки –
І дістанеш на грішки.
Незнайко
О, горішки я люблю!
Дівчинка
Я незнайків не терплю.
Незнайко
Я вже зовсім розгубився:
Скільки раз я помилився?
ІІ група:
Вставити прислів’я в казку. Дібрати заголовок (з довідки)
Голодна мишка попросила в лева шматочок м'яса. «Може, якось тобі добром віддячу», - сказала, вона. На це лев насмішкувато відповів.«___________________________________________________________» «______________________________________» , - подумала мишка і побігла геть.
Якось, пішовши за здобиччю, лев потрапив у тенета. Хоч і дужий був він, а звільнитися не міг. «Перегризи тенета!» - заволав цар звірів, побачивши мишку, що саме пробігала повз нього. «Рятуйся сам, - відказала мишка. - Пам'ятаєш, ідо ш мені сказав, коли я в тебе м'яса просила». Гірко пожалів лев, що не нагодував колись мишку. _________________________________________________________________.
Довідка:
Ситий голодного не розуміє.
Є каяття, та нема вороття.
Який стук, такий і грюк.
Буває іноді, що й миша стає в пригоді.
Не будь ласа на чуже м’ясо.
ІІІ група
Скласти лото «Прислів’я»
|
Не тоді коня сідлати, … |
…коли на нього сідати. |
На те щука в морі, … |
…щоб карась не дрімав. |
Якщо за двома зайцями поженешся, … |
…жодного не впіймаєш |
Баба з воза - … |
…кобилі легше. |
Кобила за вовком гналась: … |
…хвіст та грива остались. |
На городі бузина, … |
…а в Києві дядько. |
Порожня бочка гучить, … |
…а повна мовчить. |
|
3. Приклади творів на основі прислів’я (або містять прислів’я)
Дурень думкою багатіє
Лежить циган по обіді й міркує:
- Ей, - каже, - як на цій кобилі одурю та візьму бариш, розторгуюся, то куплю хату та хазяйство заведу.
А діти:
- І корову купимо?
А циган:
На вербі груші
Розказував Миколка друзям:
Хтось із гурту перебив:
Сашко дере носа
Живе у нас у дворі Сашко, зі всіма дружить. Та ось нещодавно брат привіз йому м'яч «ФІФА». Ми швидко оточили Сашка. Та він одразу ж відрізав: цим м'ячем не буде з нами грати.
Сашко повернувся до нас спиною. Однак ми добре бачили його задертий ніс навіть із-за голови.
Через місяць м'яч загубився. Сашко став до нас підлабузнюватися. Та клятий ніс не дає нам зблизитися знову.
Про голову і хвіст
Зустрілися в садку песик Тявка і киця Мурка. Мурка відразу скочила на грушу, мабуть, щоб дивитися на Тявку зверху вниз.
Не бійсь вовка... (майже за Вишнею)
Розповідь про сусіда Мишка, завзятого убийвовка, що ні разу не був на полюванні.
...І ось уже вона гарна, чорна та блискуча перед нами. Мишко дивиться на рушницю ласкаво, дружина Одарка — з жалем та острахом, я — зацікавлено.
Немало в лісі вовків здохло, а над нами пролетіло качиних зграй. Одарка зиркала на неї вже як на непрохану гостю: чоловік зовсім забув про дружину.
Засинаючи, Мишко, як завжди, мріяв про перше полювання. 1 У єні йому почали згадуватися всілякі корисні правила: порох | завжди треба держати сухим, не святі горшки ліплять, говори \ правду і тільки правду... Він уже підбив декількох зайців, коли \ почув крик, від якого мурашки побігли по спині: «Вау-у-у мр-р-р-ва!» Мишко затаїв дух, на голові заворушилося волосся, - шапка піднялася вгору. Мишко згадав про рушницю, але руки в нього заніміли: перед ним стояли зелені очі, вуса й хвіст. Він добре пам'ятав, що довго біг, хоч і не втік далі середини лісового озерця.
Прокинувся Мишко в холодному поту. Навпроти сидів кіт Терентій і поблимував очиськами.
- Підіпремо на кухні твоєю рушницею стіл,— бурчала Одарка.— Все ж якась користь буде! Та й не будеш ночами домашніх полохати!
...Рушниця тепер висить у моїй кімнаті. А коли я приходжу до Мишка і ми довго підраховуємо, скільки ми не зібрали в осоці наповал убитої качви, я кидаю задумливий погляд на Одарчин Мишкові подарунок — власноручно написане нею мудре мисливське правило: «Не бійсь вовка — сиди у хаті!»
4.Теми для твору-оповідання (можна самостійно обрати тему)
- Без труда нема плода
- Одна голова добре, а дві –краще
- Друзі пізнаються в біді
- поспішиш – людей насмішиш
ІІІ. Написання твору на чернетках
ІV. Домашнє завдання
Переписати твори в зошит