Письмовий твір на основі життєвого досвіду (з використанням фразеологізмів)

Про матеріал
Конспект "Письмовий твір на основі життєвого досвіду (з використанням фразеологізмів)" містить цікаві зразки оповідань на основі прислів'їв та приказок
Перегляд файлу

Тема. Письмовий твір на основі життєвого досвіду (з використанням фразеологізмів)

Мета. Поглибити знання учнів про фразеологізми, зокрема, про прислів’я та приказки; розвивати вміння учнів складати твори на основі життєвого досвіду, застосовувати фразеологізми в мовленні;виховувати повагу до народного надбання

 

Хід уроку

 I. Оголошення теми і мети уроку
Мотивація діяльності учнів

1. Слово вчителя.

Фразеологізми мають чітко виражене стильове призначення. Використання фразеологізму в певному стилі залежить від того, нейтральний він чи має емоційне забарвлення. Порівняй­те: 1) вогнище культури, юридична особа; 2) мокра курка, не бачити смаленого вов­ка. Перші можна використовувати в усіх стилях, бо вони емоційно не забарвлені. А другі можна використовувати лише в розмовному та художньому стилях. Во­ни містять оцінку у своєму значенні, ви­ражають почуття, ставлення мовця до предмета - іронічне, презирливе, зне­важливе тощо.

Щоб доречно використовувати фразео­логізми у власному мовленні, треба розрізняти, відчувати емоційне забарв­лення фразеологізму. Тому під час написання твору думайте, чи доречним буде в ньому той чи інший вираз..

ІІ. Підготовка до написання твору

1.  Прочитайте. Випишіть речення з фразеологізмами. У яких стилях вико­ристовують фразеологізми? Як це дове­сти? Покажіть на прикладах.

1. Василина стояла ні жива ні мертва

 2. Корабель тримав ніс за віт­ром.

3. Але хто-хто, а Стратон Стратилович зав­жди ніс тримав за вітром, як досвідчений заєць

4. Дмитро вдарив веслом по воді,  аж виляски пішли.

 5. "Який тебе ґедзь укусив?"

2. Робота в групах

І група:

Розіграти діалог за текстом, з’ясувати причину непорозуміння

Дівчинка й Незнайко

Дівчинка (вишиває)

Як не важко – не пасую,

Зроду задніх не пасу я.

У руках горить робота,

 До роботи є охота.

Незнайко.

Я тобі допоможу,

Я пожежу погашу (обливає вишивку водою)

Дівчинка

Ну й попав ти пальцем в небо –

Обливатися не треба.

Незнайко

Ти ж казала, що горить,

Я за воду – й ну гасить.

Дівчинка

Мабуть, ти із неба впав,

Вітер в голові гуляв.

Пожартуєш ще так трішки –

І дістанеш на грішки.

Незнайко

О, горішки я люблю!

Дівчинка

Я незнайків не терплю.

Незнайко

Я вже зовсім розгубився:

Скільки раз я помилився?

ІІ група:

Вставити прислів’я в казку. Дібрати заголовок (з довідки)

Голодна мишка попросила в лева шматочок м'яса. «Може, якось тобі добром віддячу», - сказала, вона. На це лев насмішкувато відповів.«___________________________________________________________» «______________________________________» , -  подумала мишка і побігла геть.

Якось, пішовши за здобиччю, лев потрапив у тенета. Хоч і дужий був він, а звільнитися не міг. «Перегризи тенета!» - заволав цар звірів,  побачивши мишку, що саме пробігала повз нього. «Рятуйся сам, - відказала мишка. - Пам'ятаєш, ідо ш мені сказав, коли я в тебе м'яса просила». Гірко пожалів лев, що не нагодував колись мишку. _________________________________________________________________.

Довідка:

Ситий голодного не розуміє.

Є каяття, та нема вороття.

Який стук, такий і грюк.

Буває іноді, що й миша стає в пригоді.

Не будь ласа на чуже м’ясо.

ІІІ група

Скласти лото «Прислів’я»

 

Не тоді коня сідлати, …

 

…коли на нього сідати.

На те щука в морі, …

 

…щоб карась не дрімав.

Якщо за двома зайцями

поженешся, …

 

…жодного не впіймаєш

Баба з воза - …

 

…кобилі легше.

Кобила за вовком гналась: …

 

…хвіст та грива остались.

На городі бузина, …

 

…а в Києві дядько.

Порожня бочка гучить, …

 

…а повна мовчить.

 

 

3. Приклади творів на основі прислів’я (або містять прислів’я)

Дурень думкою багатіє

Лежить циган по обіді й міркує:

- Ей, - каже, - як на цій кобилі одурю та візьму бариш, розторгуюся, то куплю хату та хазяйство заведу.

А діти:

- І корову купимо?
А циган:

  • Авжеж, купимо, - приведе нам корова телятко...
  • А я сяду верхи, - син каже,  - та й їздитиму на тел яткові. Циган як схопиться, як почне його чухрати натаєм:
  • А не сідай? А не сідай?.. Бо слинку зломиш.

На вербі груші

Розказував Миколка друзям:

  • Хочете вірте, хочете ні… Пішли ми з хлопцями по рибу. Ще й чорти навкулачки не билися, а ми вже на річці. Закинули вудки, а риба хоч би тобі хни. Як у воду пірнула. Вже й носами ловимо окунів, а Василь то вже другий сон бачить. Аж ось мою вудочку повело, повело, та як смикнуло! Я уже по шию у воді, але вудочки не випускаю. Довго я боровся, доки викинув на берег величезного сома. Приніс додому, не можу віддихатися. Пудів два. Півсела збіглося. А я…

Хтось із гурту перебив:

  • А чи не ростуть часом ще й на вербі груші?
  • Ет, не вірите! – Миколка ображено засопів і відвернувся від товаришів.

Сашко дере носа

Живе у нас у дворі Сашко, зі всіма дружить. Та ось нещодав­но брат привіз йому м'яч «ФІФА». Ми швидко оточили Сашка. Та він одразу ж відрізав: цим м'ячем не буде з нами грати.

Сашко повернувся до нас спиною. Однак ми добре бачили його задертий ніс навіть із-за голови.

Через місяць м'яч загубився. Сашко став до нас підлабузню­ватися. Та клятий ніс не дає нам зблизитися знову.

Про голову і хвіст

Зустрілися в садку песик Тявка і киця Мурка. Мурка відразу скочила на грушу, мабуть, щоб дивитися на Тявку зверху вниз.

  • Добрий день! — якось неохоче замуркотіла Мурка.
  •           Добрий день! — весело завертів хвостиком Тявка. — Чому така сумна? Ідеш, опустила голову.
  •           Та ось у мене й голова болить, і хазяйка недоброго молока поставила. Так важко на душі: і їжа до рота не йде. Телевізор обрид, шерсть стала облазити...
  •           І ти горюєш?.-— підняв голову песик. — Ось я... Живу де прийдеться, сплю в підвалі, листя мені за подушку. Але духом не падаю! Вчора приволік смачну кістку. З друзями-однокіст... однокашниками граємось, ганяємо, спимо, притулившись спи­нами. Зараз готуємося до зими — вона в мене буде лише друга. Словом, як кажуть мої побратими,— тримаю хвіст бубликом.

 Не бійсь вовка... (майже за Вишнею)

Розповідь про сусіда Мишка, завзятого убийвовка, що ні разу не був на полюванні.

...І ось уже вона гарна, чорна та блискуча перед нами. Миш­ко дивиться на рушницю ласкаво, дружина Одарка — з жалем та острахом, я — зацікавлено.

Немало в лісі вовків здохло, а над нами пролетіло качиних зграй. Одарка зиркала на неї вже як на непрохану гостю: чоло­вік зовсім забув про дружину.

Засинаючи, Мишко, як завжди, мріяв про перше полювання. 1 У єні йому почали згадуватися всілякі корисні правила: порох | завжди треба держати сухим, не святі горшки ліплять, говори \ правду і тільки правду... Він уже підбив декількох зайців, коли \ почув крик, від якого мурашки побігли по спині: «Вау-у-у мр-р-р-ва!» Мишко затаїв дух, на голові заворушилося волосся, - шапка піднялася вгору. Мишко згадав про рушницю, але руки в нього заніміли: перед ним стояли зелені очі, вуса й хвіст. Він добре пам'ятав, що довго біг, хоч і не втік далі середини лісового озерця.

Прокинувся Мишко в холодному поту. Навпроти сидів кіт Терентій і поблимував очиськами.

- Підіпремо на кухні твоєю рушницею стіл,— бурчала Одарка.— Все ж якась користь буде! Та й не будеш ночами домашніх полохати!

...Рушниця тепер висить у моїй кімнаті. А коли я приходжу до Мишка і ми довго підраховуємо, скільки ми не зібрали в осоці наповал убитої качви, я кидаю задумливий погляд на Одарчин Мишкові подарунок — власноручно написане нею мудре мисливське правило: «Не бійсь вовка — сиди у хаті!»

4.Теми для твору-оповідання (можна самостійно обрати тему)

- Без труда нема плода

- Одна голова добре, а дві –краще

- Друзі пізнаються в біді

- поспішиш – людей насмішиш

ІІІ. Написання твору на чернетках

ІV. Домашнє завдання

Переписати твори в зошит

 

 

 

 

docx
Додано
19 жовтня 2019
Переглядів
7358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку