Групи слів за значенням. Антоніми

Про матеріал
Повторити з учнями поняттям антоніми, учити визначати їх особливості; формувати вміння знаходити антоніми в реченнях і текстах; доречно вживати антонімічні пари у власному мовленні; розвивати логічне мислення, мовлення, увагу школярів; виховувати повагу до влучного слова, традицій нашого народу.
Перегляд файлу

Тема: Групи слів за значенням. Антоніми

Мета: повторити з учнями  поняттям антоніми, учити визначати їх

            особливості; формувати вміння знаходити антоніми в реченнях і  

            текстах; доречно вживати антонімічні пари у власному мовленні; 

            розвивати  логічне мислення, мовлення, увагу школярів; виховувати 

            повагу до  влучного слова, традицій нашого народу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення

Хід уроку

I. Організаційна частина

Емоційне налаштування на урок «Спіймай мій настрій».

  • Я пропоную вам попрацювати в парі. Вам потрібно виконати ті дії , які я буду називати. (домовитися, хто почне свої дії першим).
  • Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «передайте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» своє обличчя.
  • Саме з посмішкою на обличчі  має пройти наш урок. Усміхніться один одному,

подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

А девіз нашого уроку такий (всі разом):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

II. Актуалізація опорних знань

  1. Робота біля дошки

( Розставити розділові знаки. Синтаксичний розбір речення).

Веселі, радісні люди, мабуть, збираються  вранці на ярмарок.

- Чи знаєте ви, що таке ярмарок?

Ярмарок – торг, що  влаштовується регулярно в певний період року і в певному місці, на якому бувають різні розваги.

- А як раніше  їздили на ярмарок?         Кіньми, волами, а ще пішки…

- На воза візьму тих, хто дасть правильну відповідь на питання, які знаходяться в «Чарівній скриньці».  (Запитання учням).

- Отже, вмощуйтесь зручненько й поїхали. Будьте  уважними, щоб усе побачили й  почули, нічого не прогавили, добре скупилися й назад вернулися з високими балами.

Благословлялося на світ. Виткнулося заспане сонце, стьобнуло промінням по зелених луках, степах, по садках, по левадах. І видно: аж – аж – аж ген до ліска, куди око дістає, дорогою вози потягнулися. І вози, і возенята. А на возах і зозулясті кури, і вівця кручена, і теля мекає, і порося верещить. І їдуть, і їдуть, і їдуть. А наш віз торохтить по грудках, шелестить свіженькою травою…

 Дібралися ми аж до самого ярмарку, а там – ворота з написом: «Заїде той, хто засвоїть гарно новий матеріал».

А який саме, дізнаєтесь виконавши завдання.

До поданих слів доберіть протилежні за значенням.

Пасивний –  активний.

День – ніч.

Голосно – тихо.

Песиміст – оптиміст.

Вчений – неук.

Вітчизняний – іноземний.

Багато – мало.

Прочитайте перші літери дібраних слів. Яке вийшло слово?

III. Оголошення теми й  мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 - Отже,  тема нашого уроку: «Групи слів за значенням. Антоніми».

Ми повторимо поняття про антоніми познайомимося з особливостями антонімів, навчимося визначати їх в реченнях, доречно вживати антонімічні пари в мовленні.

Запишіть у зошити тему уроку.

IV. Сприймання учнями нового матеріалу.

 Антонім – це слово грецького походження, яке складається з двох  частин: anti- проти, onoma – ім’я.

Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням.

Антоніми завжди виступають парами і є словами тієї самої частини мови.

          (Пояснення за допомогою таблиці).

Антоніми допомагають нам висловити протилежні думки, чітко розрізнити поняття, яскраво й образно показати різні явища.

Проблемне питання
У яких стилях мовлення найчастіше  використовуються антоніми?
На це питання дасте відповідь у кінці уроку.

 

- От і приїхали ми нарешті на ярмарок. І чого ж тут тільки не побачиш! І не протовпитися: той купує, той торгує, той божиться, той прицінюється.

V. Закріплення вивченого. Тренувальні вправи.

- А ми з вами якось проберемося крізь натовп і все добре  роздивимось. А що це?

1. Пунктуаційний аукціон.

 (Розставити розділові знаки, виписати антоніми).

Порожня бочка мовчить, а повна гучить.

Порожня – повна.       Мовчить – гучить.

- Поїдемо,  подивимося, що тут продається. Може, і собі щось прикупимо.

2. Творче списування.  - Послухаємо про що це розмовляють жінки з сусіднього села. Гарно говорять, аж душа радіє, слова так і переливаються народною мудрістю. Та біда,

 

стоять далеко, та ще гамір такий, що не все дочуваємо. Доведеться додуматися самим. 

Списати, вставити антоніми.                          

Ситий голодного не розуміє. Не було б щастя, так нещастя помогло. М’яко стелить, та твердо спати. З великої хмари  малий дощ буває.

Можливо, ви самі пригадаєте  прислів’я чи приказки, у яких є антоніми.

(На язиці густо, а на ділі пусто, Вчення – світ, а невчення – тьма)

 

3.Дібрати антоніми.

-  Якою вулицею, у  яку погоду ми вирушили на ярмарок?

Багатозначне слово може мати кілька антонімічних пар.

Тиха погода, тиха вулиця(шумлива, вітряна).

Черства людина, черства булка(свіжа, чуйна).

Солодке яблуко  -   кисле яблуко

Солодкі ліки   -  гіркі ліки 

Повне відро    -    порожнє відро

Повний місяць  -    молодий місяць

 

4.Робота в парах. 

- Он поет розказує вірші й роздає їх своїм слухачам. Що ж він там понаписував? Чому цей вірш потрапив до нас ?

 Все йде, все минає – і краю немає…

 Куди ж воно ділось? Відкіля ж взялося?

 І дурень, і мудрий нічого не знає.

 Живе, умирає… Одно зацвіло,

 А друге зів’яло, навіки зів’яло…

 І листя пожовкле вітри рознесли. (Т.Г.Шевченко).

 

5. Диктант – диспут.

- А гомін який стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку. Жіноцтво щебече, усі разом розказують, і ні одна не слухає. Малеча, погубивши матерів, пищить. Мабуть, і на тому світі чути той галас.

Що не зробиш сьогодні, не зробиш і завтра. Бідняки працюють, а пани танцюють. Що посієш, те й пожнеш.

6. Фізкультхвилинка.

Учні виконують дії протилежні до тих, які називає вчитель.

  • Сядьте
  •                 Опустіть руки вниз
  •                 Підніміть руки вгору
  •                 Нахиліться назад, уперед, праворуч, ліворуч

            Візьміться за ліве вухо

  •                 Підніміть праву ногу
  •                 Поверніться вліво
  •                 Поверніться вправо
  •                 Торкніться лівим ліктем правого коліна
  •                 Насуптеся
  •                 Встаньте

   -  Зайдемо в магазин. Усе можна купити, але одна біда: справжні господині побачили павутину. Не дуже люди приготувалися до ярмарку.

7. Мовна гра «Павутинка».

Скромність                                                          Брехливість

Правдивість                                                         Хвальковитість

Жадібність                                                           Чуйність

Байдужість                                                           Щедрість 

8. Цифровий диктант.

Ой, як спекотно, так   хочеться морозива. Ось і продавець. Та хитрий який. Говорить, що морозиво коштує всі гроші з гаманцем. Виконаєте вправу, тоді  дізнаєтесь, скільки воно коштує. (1 – синоніми, 2 – антоніми)

Мир – війна; добрий, хороший; стривожений, схвильований; щастя – лихо; сердечний, щирий; рідний – чужий.

2, 1, 1, 2, 1, 2.(9 гривень.)

9. Робота з підручником.

- Сядемо під деревцем  та відпочинемо. Почитаємо підручник.

Вправа 369, с. 164. Гра «Хто більше?»

10. Творча робота.

Скласти розповідь, використовуючи опорні слова.

Український ярмарок

Світає – смеркає. Тепло – холодно. Далеко – близько. Удень – увечері. Радість – смуток.

- У яких стилях мовлення найчастіше вживаються антоніми?(художній)

- Час повертатися додому. От ми й побували скрізь, усього покуштували, і спродались, і скупились.

VI. Підсумок уроку. 

 "Антонімічна клумба”. 

         На згадку про цей урок ми посадимо "Антонімічну клумбу”. На квітках  написані слова, а ви напишіть слово – антонім.

- Ви дуже добре працювали на уроці. Хай ці слова -  світло, тепло, радість,  успіх, доброта, щастя завжди будуть з вами у житті.

Оцінювання учнів.

VII. Домашнє завдання.

1.Виконати вправу 370       

2.Записати сім  прислів’їв або приказок, у яких є антоніми. Ука­зати, до яких частин мови вони належать.

 

1

 

doc
Додано
31 жовтня 2022
Переглядів
958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку