Групові методи роботи на уроках української мови.Парну і групову роботу можна організовувати, як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь і навичок.
Гімназія імені Героя України Віри Роїк Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області вчитель початкових класів Курильчук Галина Петрівна
Номер слайду 2
Номер слайду 3
Номер слайду 4
Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь і навичок. Це може відбуватися одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку.
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Запропонувати учням завдання (запитання для невеличкої дискусії чи аналізу ситуації). Об'єднати учнів в пари. Визначити, хто з пари буде говорити першим, і попросити обговорити свої ідеї один з одним. По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом. За потреби це може бути початком дискусії або іншої пізнавальної діяльності.
Номер слайду 7
Методи роботи в парах на уроках української мови: «Незнайко» (один учень читає, інший виправляє помилки); «Інтерв'ю» (узяти інтерв'ю і визначити ставлення партнера до заданого тексту, статті і т.д.); «Кіт і мишка» (зробити критичний аналіз чи редагування письмової роботи один одного); «Взаємні запитання» (протестувати та оцінити один одного); «Щоденник подвійних нотаток» (проаналізувати разом проблему, вправу чи експеримент; сформулювати підсумок уроку чи серії уроків; дати відповіді на запитання учителя).
Номер слайду 8
Поради для вчителя: : Працювати в парі діти краще починають з тим, з ким вони сидять за однією партою. Згодом можна пропонувати знайти собі пару з інших учнів. Краще відразу визначити час на висловлення кожного в парі і спільне обговорення. Це допомагає досягти згоди щодо відповіді або рішення. Молодші школярі слабко усвідомлюють плин часу, тому його варто унаочнити через пісочний годинник, великий годинник з секундною стрілкою тощо. Співпраця в парах готує дітей для подальшої роботи в групах.
Номер слайду 9
Робота в трійках: сприяє активному, ґрунтовному аналізу та обговоренню нового матеріалу з метою його осмислення, закріплення та засвоєння Алгоритм організації роботи в трійках: Розробіть різноманітні запитання, щоб допомогти учням почати обговорення нового або поясненого матеріалу. Об'єднайте учнів у трійки. Розмістіть трійки так, щоб кожна з них бачила трійку справа і трійку зліва. Разом усі трійки мають утворити коло.
Номер слайду 10
● Дайте кожній трійці відкрите запитання ( однакове для всіх ). Кожен у трійці має відповісти на це запитання по черзі. Після стислого обговорення запропонуйте учасникам розрахуватися від 0 до 2. Учні з номером 1 переходять до наступної трійки за годинниковою стрілкою, а учні з номером 2 переходять через дві трійки проти годинникової стрілки. Учні з номером 0 залишаються на місці й є постійними членами трійки. Результатом буде цілком нова трійка. Ви можете рухати трійками стільки разів, скільки у вас є запитань.
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Діти об’єднуються у кілька груп від 3 до 6 осіб. Кожна група отримує своє завдання, яке може бути однакове для всіх або диференційоване. Усередині кожної групи між її учасниками розподіляються ролі. Процес виконання завдання в групі здійснюється на основі обміну думками, оцінками. Вироблені в групі рішення обговорюються всім класом. Оцінюється робота всієї групи, а не окремих учнів.
Номер слайду 13
Поради для вчителя: Під час групової роботи діти повинні сидіти якомога ближче один до одного. Це сприяє набуттю почуття співпричетності до справ групи. Продумано комплектувати групи. У разі використання додаткових матеріалів та приладів організувати роботу так, щоб кожна дитина мала однаковий доступ до них. Помилки дітей обговорюються тільки в групі.
Номер слайду 14
Методи роботи в групах на уроках української мови: «Ажурна пилка» (підготовлені групи пояснюють матеріал одна одній) «Акваріум» (одна із груп сідає в центр класу, утворює своє маленьке коло і обговорює запропоновану вчителем проблему вголос, а всі інші слухають, не втручаючись). «Карусель» (два кола – зовнішнє і внутрішнє, внутрішнє – нерухоме (діти сидять спиною до центру), зовнішнє – рухоме).Цей метод використовується переважно при перевірці домашнього завдання або на етапі уроку актуалізація опорних знань. «Навчаючи, вчуся»
Номер слайду 15
Досліджую іменники Тема. Іменник як частина мови Поділ на групи Гра «Знайди свою експедицію». Слово «експедиція» означає відправлення групи людей в тривалий похід у визначене місце зі спеціальною метою, завданням. Перший крок- знайдемо визначене місце і об’єднаємось в команди. У кожного учня на парті є по одному надрукованому слову різних частин мови. У класі у 4 місцях є таблички з назвами частин мови: «Іменник», «Прикметник», «Дієслово», «Службові слова». За сигналом учні мають підійти до відповідної таблички і об’єднатись в команди. Обов’язково з учителем перевірити Розподіл ролей Другий крок – розподіл ролей. Правила роботи в групі Завдання для роботи в групах Третій крок – виконати спеціальне завдання.
Номер слайду 16
Група 1. Випишіть з тексту іменники. Група 2. Доберіть спільнокореневі слова- назви неістот. З однією парою слів складіть і запишіть речення. Група 3. Заміни словосполучення іменниками Група 4. «Засвітіть» зірочки над іменниками- назвами істот. Презентація Четвертий крок – поділитись з іншими результатами своєї експедиції.
Номер слайду 17
Номер слайду 18
Таким чином, групова форма навчальної діяльності в порівнянні з іншими організаційними формами має низку значних переваг: за той самий проміжок часу обсяг виконаної роботи набагато більший; висока результативність у засвоєнні знань і формуванні вмінь; формується вміння співпрацювати; формуються мотиви навчання, розвиваються гуманні стосунки між дітьми; розвивається навчальна діяльність (планування, рефлексія, самоконтроль, взаємоконтроль).
Номер слайду 19
Використана література: Всеосвіта.Стаття. Використання колективно-групової роботи на уроках української мови..docx Х.І.Лійметс . Групова робота на уроці . - М. 1975 Всеосвіта.Стаття. Інтерактивні технології. Нові підходи. Концепція Нової школи України / Концепція Нової школи України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/.