виконати ідейно-художній аналіз твору, формувати в учнів уміння активно й послідовно відстоювати власну точку зору, уміння знаходити переконливі аргументи для її доведення;
розвивати критичне мислення, вміння вести діалог;
виховувати активну життєву позицію, чесність, порядність, людяність.
Урок української літератури для 5 класу
Тема: Гуманізм повісті «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.
Мета: виконати ідейно-художній аналіз твору, формувати в учнів уміння активно й послідовно відстоювати власну точку зору, уміння знаходити переконливі аргументи для її доведення;
розвивати критичне мислення, вміння вести діалог;
виховувати активну життєву позицію, чесність, порядність, людяність.
Тип уроку: формування умінь та навичок
Обладнання та матеріали: підручник, роздатковий матеріал «Моя долонька», «Фішбоун»
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Учні зачитують відповідь на запитання «Як виховати вміння брати на себе відповідальність? Чи потрібне воно у житті?»
2. Наводять приклади дружби, співпраці, відданості людини і тварин.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Кластер»
Пропоную створити деревоподібну діаграму із наступних слів та висловів.
Повість, Сашко, Сіроманець, Василь Чепіжний, готовність брати на себе відповідальність, відданість, наполегливість, самовпевненість, інстинкти, осмислені вчинки, досягнення мети будь-якою ціною.
Приклад упорядкування
ІV. Повідомлення теми, мети уроку. Цілевизначення.
V. Формування умінь та навичок
Робота з графічним організатором «Моя долонька»
Пропоную кожному з учнів сформувати запитання, опираючись на малюнок, та поставити його однокласнику.
РУХАНКА
Прийом «Запитання до автора»
1. Поділіть текст на частини, складіть план.
Орієнтовні запитання:
1. На що хоче звернути увагу автор, коли Сіроманець втікає аж до лиману?
2. Яку думку висловлює автор про Чепіжного, які дії вчиняє персонаж? Для чого йому розслідування?
3. Про що говорить автор, коли Сіроманець стає жити на полігоні? Чи безпечна ця ситуація? Порівняйте ситуацію із перебуванням вовка у лісі біля села.
4. Що має автор на увазі, коли описує сильні снігопади і вітер відносить знесиленого Сіроманця до людських жител?
5. Чи чітко автор пояснив своє ставлення до Сіроманця?
6. Чому вовк залишив льотчиків, адже йому було вдосталь їжі та догляду?
Пропоную учням придумати запитання до автора. Роль письменника виконує один із школярів, відповідає на запитання, опираючись на зміст твору.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Прийом «Фішбоун»
Виокремлюємо проблему: Сашко хоче відновити зір Сіроманцю. Заповнюємо схему «Фішбоун», опираючись на зміст ІІ частини повісті.
VІІ. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ, ІНСТРУКТАЖ ДО ЙОГО ВИКОНАННЯ
Придумати власне закінчення твору, презентація роботи довільна.
VІІІ. ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ