Урок ПЧ у 5 класі на тему: «Оповідання М.Вінграновського "Первінка"».

Про матеріал

Конспект ПЧ у 5 класі на тему: «Оповідання М.Вінграновського "Первінка"». Використовуються нестандартні форми навчальної роботи учнів: ребус, кросворд, "Розсипанка" тощо. Архів містить презентацію.

Перегляд файлу

Урок української літератури в 5-му класі

Тема. ПЧ «Первінка» М. Вінграновського.

Мета: ознайомитися з оповіданням М. Вінграновського «Первінка», навчати бережливого ставлення до природи, прищеплювати загальнолюдські цінності (дружба, взаємодопомога тощо), виховувати повагу до історії українського народу.

Тип уроку: комбінований.

Використані джерела:

1. Вінграновський М. С. Первінка [Електронний ресурс] / Микола Степанович Вінграновський. − Режим доступу : http://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=436

2. Космічні символи слов’ян: корова мати-годувальниця [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://uamodna.com/articles/korova-maty-goduvaljnycya-kosmichnyy-symvol-slovyan/

3. Микола Степанович Вінграновський [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://litnik.org/index.php/proza/mikola-vingranovskij

4. Розмальовка «Корова на вигоні» (авт. Lena London) [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/korova-na-vygoni

5. Українські приказки про корову [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://sites.google.com/site/ukrainskanarodna/narodni-prikazki-ta-prisliv-a/ukransky-prikazki-pro-tvarin/ukraienski-prikazki-pro-korovu

Також учитель протягом роботи над конспектом задіяв такі сайти: http://rebus1.com/ua/; http://puzzlecup.com/; https://mind42.com; http://powerpointstore.com/.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Ребус (сл. 2). Розгадаймо ребус та дізнаймося, про який твір М. Вінграновського буде йти мова на уроці.

Відповідь: «Первінка».

Слово вчителя.

Корова мати-годувальниця. Вона вчить людину бути доброю, віддячувати добром на добро. Ця тварина миролюбна й терпляча. Для наших предків (слов’ян) корова − одна з найбільш шанованих сільськогосподарських тварин. Стадо корів порівнювалося із білими хмарами на небосхилі. Дощ і роса молоко небесної корови, їм приписувалися чарівні властивості, як і звичайному молоку. Біла корова символізувала ранкову зорю, чорна ніч і темряву. Рогами цієї корови служив місяць. З чорною коровою пов’язаний і моторошний образ слов’янського демона Коров’ячої Смерті. Цей темний рогатий дух обходить стада, заражаючи їх небезпечними хворобами.

Бесіда за питаннями:

  • У якого народу корова є священною твариною?
  • Чи ваша родина утримує корову вдома?
  • Чому в народі корів поважають і називають годувальницями?

«Розсипанка» (сл. 3).

Складіть із «розсипаних» слів прислів’я.

Корова, столі, дворі, у, на, харч.

  • Корова у дворі − харч на столі.

Ногами, коли, корова, голодна, під, не, солома.

  • Не голодна корова, коли під ногами солома.

Слово вчителя.

Сьогодні ми опинимося у світі оповідання М. Вінграновського «Первінка». І краще зрозуміти цей твір нам допоможе спеціальна кодова фраза. Зберімо її, сумлінно виконуючи завдання на станціях нашого маршруту. Отже, на кожній із зупинок найактивніший учень дістане частину цієї фрази.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Станція І «Розумайлики» (сл. 4)

Кросворд до оповідання (сл. 5).

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

1

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

2

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

 

X

X

X

X

X

3

X

X

X

X

X

X

X

X

4

 

 

 

 

X

X

5

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

X

X

X

 

X

 

X

X

 

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

7

 

8

 

 

X

X

9

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

X

X

X

 

X

X

X

X

X

 

X

X

 

X

X

X

X

X

X

10

 

 

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

По горизонталі

4. Нагорода в сина діда Ратушняка Петра. 6. Заняття татового діда. 7. Транспорт, за допомогою якого жителі села орали поле. 9. Поштарка із села Кумарів. 10. Те, чим пахло від Миколки після перукарні.

По вертикалі

1. Ім’я, котрим Миколка вирішив назвати пса, що той прив’язався на півдорозі з базару й «мало не з’їв Первінку». 2. Їжа Первінки до першої трави. 3. Рослина, на зарості якої випадково натрапив Миколка, коли з Первінкою повертався додому. 5. Рослина, залишки зерна якої Миколка знайшов у мишачих купках. 8. Кількість склянок молока, котре давала корівка, на день.

Відповіді. По горизонталі. 4. Зірка. 6. Козакування. 7. Літак. 9. Василина. 10. Духи. По вертикалі. 1. Собака. 2. Стріха. 3. Щавель. 5. Магар. 8.Три.

Частина кодової фрази: чорна.

ІV. Основний зміст уроку.

Станція ІІ «Очевидці подій» (сл. 6)

Складання сюжетного ланцюжка оповідання, або стислий переказ із зазначенням основних подій за допомогою карти пам’яті, або розповідь за малюнками (на вибір залежно від підготовки учнів).

А. Сюжетний ланцюжок.

Шлях Миколки до базару → базар; купівля корівчини → дорога додому; пересування грузьким болотом; ночівля в степу просто неба; знайомство із Собакою; уранішнє бомбардування німцями → зустріч із дідом Ратушняком → розповідь матері та братику й сестричці про Первінку; родинна нарада про харчування корівки → нова зустріч із Собакою біля криниці; пес стає домашнім → важка робота тітки Василини; горе Коцюбенків → Миколка із собакою вирушають шукати зерно в мишачих купках поблизу Розкопаної могили; пес захищає дім від котів → Хлопчик доглядає за садом: яблуні, груші, персик → здобич Собаки → повернення батька; скарб у розкопаній могилі − пшениця; усе село переносить зерно до школи; зустріч із військовими → приїзд сина діда Ратушняка Петра; Миколчині сни → подорож літаком до сусудніх сіл; господарство більшає → село засіває пшеницю; Петро оре землю літаком, а Миколці допомагає Первінка.

Б. Стислий переказ із використанням карти пам’яті (сл. 7).

(Карту знайдете за посиланням: https://mind42.com/public/b11f9331-ae00-4219-8da5-49ce8663347a).

В. Розповідь за малюнками (сл. 8  10). Розташуймо малюнки (авт.  А. Кудрявцева) відповідно до черговості подій, про які йдеться в оповіданні.

Частина кодової фрази: корова.

Станція ІІІ «Літературна» (сл. 11)

Робота з текстом. Виразне читання уривків (сл. 12).

1. Від «Лишилося три корови...» до «...Первінкою».

2. Від «А навкруги білий-білісінький день...» до «...Миколка з Первінкою вилізли з воронки».

3. Від «Батько та дід ішли просто на Розкопану могилу» до «...здавалося навіть, що й горе повеселішало на обличчях удів».

Бесіда за питаннями:

  • Діти, що ви знаєте про ІІ світову війну?
  • Чи серед учасників були ваші прабабусі / прадідусі?
  • Із якими випробуваннями, на вашу думку, пов’язаний час війни, а післявоєнний?
  • Чому жінка з двома дітьми так гостро відреагувала на питання Миколки про базар?
  • Навіщо автор ніби протиставляє ситих чоловіків, котрі їдять ковбасу, та голодного хлопчика, корів за чотириста тисяч і Первінку за сто п’ятдесят?
  • Чому тітонька, продавши корівку, плакала?
  • Як ви думаєте, чи відповідає ім’я корівчини її характеру?
  • Чому дід Ратушняк та вся Миколчина сім’я так зраділи Первінці?
  • Чому твір починається і закінчується зі згадки про корівку?
  • Чому оповідання має таку назву?
  • Ми прочитали оповідання й мали змогу спостерігати за жителями села Кумарів. Чи вони дружні? Чи приходять на допомогу один одному?
  • Чому в селі так боялися приходу поштарки  тітки Василини?
  • Чому зерно (за висловом діда Ратушняка, «золото з хвостиком») стало справжнім щастям для людей?
  • Чи правильно зробили Максим Миколайович та дід Ратушняк, заховавши зерно до певного часу?
  • Як ви ставитеся до військових: лейтенанта та генерала?
  • Чи можна сказати, що для лейтенанта головні інструкції, а не люди?
  • Як ви гадаєте, чому генерал насипав жменю зерна до себе в кишеню? Максим Миколайович вважає, що на щастя, а ви?
  • Навіщо автор докладно описує щоденні справи Миколки, називає кожну грушку?
  • Чи можна хлопчика назвати дорослим не за роками?
  • Чому Миколка не хоче, щоб Первінка або Собака росли? Чи мав Миколка дитинство?
  • Чому Миколка дозволив собі забаганку − понюхати парфуми? Чому ми з розумінням ставимося до такої розваги хлопчика?
  • Чи ви уявляєте себе на місці Миколки? Чи вразила вас самостійність та хоробрість хлопчика?
  • Чому, на вашу думку, Собака відчуває себе відповідальним за Миколку й Первінку? Чому саме пес першим упізнав батька?
  • Що таке дружба? Яким повинен бути справжній друг?
  • Назвіть тему та ідею твору. (Можна записати до зошита).

Довідка (сл. 13).

Тема: зображення відбудови післявоєнного села.

Ідея: показати, що таке справжня дружба, виховувати гуманне ставлення до природи, довести, що справжній скарб − це не золото, а добре ставлення й взаємодопомога.

Частина кодової фрази: біле.

Станція ІV «Дружна» (сл. 14)

«Упізнай героя за портретом» (сл. 15  17).

1. «...вщулює голову в плечі і, як горобець, впурхує поміж куфайок і шинелей, бушлатів, курток, зелених і рудих френчів, піджаків і, видихаючи з-під носа майже уже невловимий пахощ духів, сопе в базарній хвилі в сподіванні, що винесе вона його туди, куди йому треба, його жовті чуні й мамина куфайка обляпались грязюкою по самі вуха». (Миколка).

2. «...здоровенний чорний собацюра, врівень з Первінкою, плигає між «тигром» і дорогою і намагається вхопити Первінку за ногу. Вона відхвицькується від нього, як може, очі повні страху − боже ж ти мій!» (Собака).

3. «Те, що вона була вся геть-чисто чорненька, − півбіди. Миколці навіть сподобалося, що вона вся чорненька і ріжки віночком. Але вона хиталася од вітру і світила ребрами, і вим’я під нею було як маленьке яблучко...» (Первінка).

4. «Сидить, грає хвостом у реп’яхах і дивиться. Дивиться, собача душа, відгодований на зайцях та на куріпках». (Собака).

5. «Дід знову нагнув жовту, як суха макова головка, свою голову...» (Дід Ратушняк).

6. «Миколка аж присів: на грудях у ... блищала Золота Зірка Героя, хоча погонів на плечах у нього й не було!» (Петро).

7. «Вигоном, ще далеко від хати, йшов якийсь чоловік... Собака ... оголосив і мамі, і Миколці, і всім у селі, що йде господар з війни, та ще й білого коника веде за собою, щоб орать. Собака вискочив назустріч.., Миколка за Собакою, коник злякався, а Собака ... голосно плакав ... в поранене обличчя». (Тато Миколки Максим Миколайович).

8. «Чорненька. На весь базар вона одна така тільки й була. І роги віночком. Три стакани на день дає. І не б’ється». (Первінка).

Ґронування (або завдання на розподіл; сл. 18).

Клас можна поділити на три групи за рядами, кожен з яких відповідає за певного персонажа. Учитель називає рису, а діти вирішують, чи стосується вона закріпленого за їхнім рядом героя, чи ні, і, відповідно, записують чи пропускають.

Риси: привітний, доброзичливий, відповідальний, товариський, чуйний, працьовитий, сумлінний, наполегливий, скромний, життєрадісний, справжній друг, дорослий не за віком, годувальник, помічник.

C:\Users\Acer\Desktop\images.pngC:\Users\Acer\Desktop\971629afbf0330367915685abe6b5d28.jpg

Бесіда за питаннями:

  • Діти, ви віднесли одну рису до кількох персонажів відразу. Чи свідчить це про те, що вони справжні друзі?
  • Чому М. Вінграновський у своїх творах до тварин ставиться так, як і до людей, а інколи навіть із більшою симпатією?
  • Чи ви багато дізналися про риси характеру героїв, прочитавши про їхню зовнішність?

Частина кодової фрази: молоко.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Похожее изображениеСтанція V «Пам’ятайлики» (сл. 19)

Робота з розфарбовкою (сл. 20).

Якщо діти працювали з малюнками, то можна вчителеві згадати про це, якщо ні, то показати ілюстрації до оповідання. А потім запропонувати розмалювати розфарбовку з корівкою відповідно до опису Первінки (не підказуючи учням, як виглядала корівка; вони мали запам’ятати це протягом уроку).

Частина кодової фрази: дає.

VІ. Підбиття підсумків.

Слово вчителя.

Добігла кінця наша подорож. Об’єднаймося й складімо кодову фразу (сл. 21). Так, ми прочитали прислів’я: «Чорна корова біле молоко дає». Як ви розумієте цю народну мудрість? Про що вона свідчить? А якої масті була годувальниця Первінка?

VІІ. Підбиття підсумків.

Підготуватися до контрольної роботи.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПЧ Оповідання. М. Вінграновського «Первінка»Підготувала учительукраїнської мови та літератури. Гончарівської ЗОШ І – ІІІ ступенів. П. В. Мокрушина

Номер слайду 2

РЕБУС«ПЕРВІНКА»

Номер слайду 3

Корова, столі, дворі, у, на, харч. Корова у дворі – харч на столі. Ногами, коли, корова, голодна, під, не, солома. Не голодна корова, коли під ногами солома. РОЗСИПАНКА

Номер слайду 4

Станція І «Розумайлики»

Номер слайду 5

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX1 XXXXXXXXXXXXXXXX2 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX3 XXXXXXXX4 XX5 XXXXXXXXXXXXX6 XXXXXXXXXXXXXXXXXX7 8 XX9 XXXXXXXXXXXXXXXXXXX10 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXПо горизонталі4. Нагорода в сина діда Ратушняка Петра. 6. Заняття татового діда. 7. Транспорт, за допомогою якого жителі села орали поле. 9. Поштарка із села Кумарів. 10. Те, чим пахло від Миколки після перукарні. По вертикалі1. Ім’я, котрим Миколка вирішив назвати пса, що той прив’язався на півдорозі з базару й «мало не з’їв Первінку». 2. Їжа Первінки до першої трави. 3. Рослина, на зарості якої випадково натрапив Миколка, коли з Первінкою повертався додому. 5. Рослина, залишки зерна якої Миколка знайшов у мишачих купках. 8. Кількість склянок молока, котре давала корівка, на день.

Номер слайду 6

Станція ІІ «Очевидці подій»

Номер слайду 7

Карта пам’яті

Номер слайду 8

мал. 1мал. 2мал. 3мал. 4

Номер слайду 9

мал. 5мал. 6мал. 7мал. 8

Номер слайду 10

мал. 9мал. 10

Номер слайду 11

Станція ІІІ «Літературна»

Номер слайду 12

1. Від «Лишилося три корови...» до «... Первінкою».2. Від «А навкруги білий-білісінький день...» до «... Миколка з Первінкою вилізли з воронки».3. Від «Батько та дід ішли просто на Розкопану могилу» до «...здавалося навіть, що й горе повеселішало на обличчях удів». ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ

Номер слайду 13

Тема: зображення відбудови післявоєнного села.Ідея: показати, що таке справжня дружба, виховувати гуманне ставлення до природи, довести, що справжній скарб − це не золото, а добре ставлення й взаємодопомога.

Номер слайду 14

Станція ІV «Дружна»

Номер слайду 15

1. «...вщулює голову в плечі і, як горобець, впурхує поміж куфайок і шинелей, бушлатів, курток, зелених і рудих френчів, піджаків і, видихаючи з-під носа майже уже невловимий пахощ духів, сопе в базарній хвилі в сподіванні, що винесе вона його туди, куди йому треба, його жовті чуні й мамина куфайка обляпались грязюкою по самі вуха».2. «...здоровенний чорний собацюра, врівень з Первінкою, плигає між «тигром» і дорогою і намагається вхопити Первінку за ногу. Вона відхвицькується від нього, як може, очі повні страху − боже ж ти мій!» МИКОЛКАСОБАКА«Упізнай героя за портретом»

Номер слайду 16

3. «Те, що вона була вся геть-чисто чорненька, − півбіди. Миколці навіть сподобалося, що вона вся чорненька і ріжки віночком. Але вона хиталася од вітру і світила ребрами, і вим’я під нею було як маленьке яблучко...» 4. «Сидить, грає хвостом у реп’яхах і дивиться. Дивиться, собача душа, відгодований на зайцях та на куріпках». 5. «Дід знову нагнув жовту, як суха макова головка, свою голову...»ПЕРВІНКАСОБАКАДІД РАТУШНЯК

Номер слайду 17

6. «Миколка аж присів: на грудях у ... блищала Золота Зірка Героя, хоча погонів на плечах у нього й не було!» 7. «Вигоном, ще далеко від хати, йшов якийсь чоловік... Собака ... оголосив і мамі, і Миколці, і всім у селі, що йде господар з війни, та ще й білого коника веде за собою, щоб орать. Собака вискочив назустріч.., Миколка за Собакою, коник злякався, а Собака ... голосно плакав ... в поранене обличчя». 8. «Чорненька. На весь базар вона одна така тільки й була. І роги віночком. Три стакани на день дає. І не б’ється». ПЕТРОБАТЬКОПЕРВІНКА

Номер слайду 18

Ґронування

Номер слайду 19

Станція V «Пам’ятайлики»

Номер слайду 20

Розфарбовка

Номер слайду 21

Чорна корова біле молоко дає. Кодова фраза

Номер слайду 22

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Колесниченко Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
13 травня 2018
Переглядів
5505
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку