Конспект ПЧ у 5 класі на тему: «Оповідання М.Вінграновського "Первінка"». Використовуються нестандартні форми навчальної роботи учнів: ребус, кросворд, "Розсипанка" тощо. Архів містить презентацію.
Урок української літератури в 5-му класі
Тема. ПЧ «Первінка» М. Вінграновського.
Мета: ознайомитися з оповіданням М. Вінграновського «Первінка», навчати бережливого ставлення до природи, прищеплювати загальнолюдські цінності (дружба, взаємодопомога тощо), виховувати повагу до історії українського народу.
Тип уроку: комбінований.
Використані джерела:
1. Вінграновський М. С. Первінка [Електронний ресурс] / Микола Степанович Вінграновський. − Режим доступу : http://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=436
2. Космічні символи слов’ян: корова − мати-годувальниця [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://uamodna.com/articles/korova-maty-goduvaljnycya-kosmichnyy-symvol-slovyan/
3. Микола Степанович Вінграновський [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://litnik.org/index.php/proza/mikola-vingranovskij
4. Розмальовка «Корова на вигоні» (авт. Lena London) [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://www.supercoloring.com/ua/rozmalovky/korova-na-vygoni
5. Українські приказки про корову [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://sites.google.com/site/ukrainskanarodna/narodni-prikazki-ta-prisliv-a/ukransky-prikazki-pro-tvarin/ukraienski-prikazki-pro-korovu
Також учитель протягом роботи над конспектом задіяв такі сайти: http://rebus1.com/ua/; http://puzzlecup.com/; https://mind42.com; http://powerpointstore.com/.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
Ребус (сл. 2). Розгадаймо ребус та дізнаймося, про який твір М. Вінграновського буде йти мова на уроці.
Відповідь: «Первінка».
Слово вчителя.
Корова − мати-годувальниця. Вона вчить людину бути доброю, віддячувати добром на добро. Ця тварина миролюбна й терпляча. Для наших предків (слов’ян) корова − одна з найбільш шанованих сільськогосподарських тварин. Стадо корів порівнювалося із білими хмарами на небосхилі. Дощ і роса − молоко небесної корови, їм приписувалися чарівні властивості, як і звичайному молоку. Біла корова символізувала ранкову зорю, чорна − ніч і темряву. Рогами цієї корови служив місяць. З чорною коровою пов’язаний і моторошний образ слов’янського демона − Коров’ячої Смерті. Цей темний рогатий дух обходить стада, заражаючи їх небезпечними хворобами.
Бесіда за питаннями:
«Розсипанка» (сл. 3).
Складіть із «розсипаних» слів прислів’я.
Корова, столі, дворі, у, на, харч.
Ногами, коли, корова, голодна, під, не, солома.
Слово вчителя.
Сьогодні ми опинимося у світі оповідання М. Вінграновського «Первінка». І краще зрозуміти цей твір нам допоможе спеціальна кодова фраза. Зберімо її, сумлінно виконуючи завдання на станціях нашого маршруту. Отже, на кожній із зупинок найактивніший учень дістане частину цієї фрази.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Станція І «Розумайлики» (сл. 4)
Кросворд до оповідання (сл. 5).
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
1 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
2 |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
3 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
4 |
|
|
|
|
X |
X |
5 |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
7 |
|
8 |
|
|
X |
X |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
10 |
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
По горизонталі
4. Нагорода в сина діда Ратушняка Петра. 6. Заняття татового діда. 7. Транспорт, за допомогою якого жителі села орали поле. 9. Поштарка із села Кумарів. 10. Те, чим пахло від Миколки після перукарні.
По вертикалі
1. Ім’я, котрим Миколка вирішив назвати пса, що той прив’язався на півдорозі з базару й «мало не з’їв Первінку». 2. Їжа Первінки до першої трави. 3. Рослина, на зарості якої випадково натрапив Миколка, коли з Первінкою повертався додому. 5. Рослина, залишки зерна якої Миколка знайшов у мишачих купках. 8. Кількість склянок молока, котре давала корівка, на день.
Відповіді. По горизонталі. 4. Зірка. 6. Козакування. 7. Літак. 9. Василина. 10. Духи. По вертикалі. 1. Собака. 2. Стріха. 3. Щавель. 5. Магар. 8.Три.
Частина кодової фрази: чорна.
ІV. Основний зміст уроку.
Станція ІІ «Очевидці подій» (сл. 6)
Складання сюжетного ланцюжка оповідання, або стислий переказ із зазначенням основних подій за допомогою карти пам’яті, або розповідь за малюнками (на вибір залежно від підготовки учнів).
А. Сюжетний ланцюжок.
Шлях Миколки до базару → базар; купівля корівчини → дорога додому; пересування грузьким болотом; ночівля в степу просто неба; знайомство із Собакою; уранішнє бомбардування німцями → зустріч із дідом Ратушняком → розповідь матері та братику й сестричці про Первінку; родинна нарада про харчування корівки → нова зустріч із Собакою біля криниці; пес стає домашнім → важка робота тітки Василини; горе Коцюбенків → Миколка із собакою вирушають шукати зерно в мишачих купках поблизу Розкопаної могили; пес захищає дім від котів → Хлопчик доглядає за садом: яблуні, груші, персик → здобич Собаки → повернення батька; скарб у розкопаній могилі − пшениця; усе село переносить зерно до школи; зустріч із військовими → приїзд сина діда Ратушняка Петра; Миколчині сни → подорож літаком до сусудніх сіл; господарство більшає → село засіває пшеницю; Петро оре землю літаком, а Миколці допомагає Первінка.
Б. Стислий переказ із використанням карти пам’яті (сл. 7).
(Карту знайдете за посиланням: https://mind42.com/public/b11f9331-ae00-4219-8da5-49ce8663347a).
В. Розповідь за малюнками (сл. 8 − 10). Розташуймо малюнки (авт. − А. Кудрявцева) відповідно до черговості подій, про які йдеться в оповіданні.
Частина кодової фрази: корова.
Станція ІІІ «Літературна» (сл. 11)
Робота з текстом. Виразне читання уривків (сл. 12).
1. Від «Лишилося три корови...» до «...Первінкою».
2. Від «А навкруги білий-білісінький день...» до «...Миколка з Первінкою вилізли з воронки».
3. Від «Батько та дід ішли просто на Розкопану могилу» до «...здавалося навіть, що й горе повеселішало на обличчях удів».
Бесіда за питаннями:
Довідка (сл. 13).
Тема: зображення відбудови післявоєнного села.
Ідея: показати, що таке справжня дружба, виховувати гуманне ставлення до природи, довести, що справжній скарб − це не золото, а добре ставлення й взаємодопомога.
Частина кодової фрази: біле.
Станція ІV «Дружна» (сл. 14)
«Упізнай героя за портретом» (сл. 15 − 17).
1. «...вщулює голову в плечі і, як горобець, впурхує поміж куфайок і шинелей, бушлатів, курток, зелених і рудих френчів, піджаків і, видихаючи з-під носа майже уже невловимий пахощ духів, сопе в базарній хвилі в сподіванні, що винесе вона його туди, куди йому треба, його жовті чуні й мамина куфайка обляпались грязюкою по самі вуха». (Миколка).
2. «...здоровенний чорний собацюра, врівень з Первінкою, плигає між «тигром» і дорогою і намагається вхопити Первінку за ногу. Вона відхвицькується від нього, як може, очі повні страху − боже ж ти мій!» (Собака).
3. «Те, що вона була вся геть-чисто чорненька, − півбіди. Миколці навіть сподобалося, що вона вся чорненька і ріжки віночком. Але вона хиталася од вітру і світила ребрами, і вим’я під нею було як маленьке яблучко...» (Первінка).
4. «Сидить, грає хвостом у реп’яхах і дивиться. Дивиться, собача душа, відгодований на зайцях та на куріпках». (Собака).
5. «Дід знову нагнув жовту, як суха макова головка, свою голову...» (Дід Ратушняк).
6. «Миколка аж присів: на грудях у ... блищала Золота Зірка Героя, хоча погонів на плечах у нього й не було!» (Петро).
7. «Вигоном, ще далеко від хати, йшов якийсь чоловік... Собака ... оголосив і мамі, і Миколці, і всім у селі, що йде господар з війни, та ще й білого коника веде за собою, щоб орать. Собака вискочив назустріч.., Миколка за Собакою, коник злякався, а Собака ... голосно плакав ... в поранене обличчя». (Тато Миколки Максим Миколайович).
8. «Чорненька. На весь базар вона одна така тільки й була. І роги віночком. Три стакани на день дає. І не б’ється». (Первінка).
Ґронування (або завдання на розподіл; сл. 18).
Клас можна поділити на три групи за рядами, кожен з яких відповідає за певного персонажа. Учитель називає рису, а діти вирішують, чи стосується вона закріпленого за їхнім рядом героя, чи ні, і, відповідно, записують чи пропускають.
Риси: привітний, доброзичливий, відповідальний, товариський, чуйний, працьовитий, сумлінний, наполегливий, скромний, життєрадісний, справжній друг, дорослий не за віком, годувальник, помічник.
Бесіда за питаннями:
Частина кодової фрази: молоко.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Станція V «Пам’ятайлики» (сл. 19)
Робота з розфарбовкою (сл. 20).
Якщо діти працювали з малюнками, то можна вчителеві згадати про це, якщо ні, то показати ілюстрації до оповідання. А потім запропонувати розмалювати розфарбовку з корівкою відповідно до опису Первінки (не підказуючи учням, як виглядала корівка; вони мали запам’ятати це протягом уроку).
Частина кодової фрази: дає.
VІ. Підбиття підсумків.
Слово вчителя.
Добігла кінця наша подорож. Об’єднаймося й складімо кодову фразу (сл. 21). Так, ми прочитали прислів’я: «Чорна корова біле молоко дає». Як ви розумієте цю народну мудрість? Про що вона свідчить? А якої масті була годувальниця Первінка?
VІІ. Підбиття підсумків.
Підготуватися до контрольної роботи.