Розробка уроку української літератури у 5 класі на тему "В. Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон»" допоможе вчителю цікаво та якісно провести урок за поданою темою.
Урок №20
Тема. В. Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон».
Мета: зацікавити учнів фактами із життя В. Симоненка, удосконалювати вміння переказувати твір, розрізняти основну і другорядну інформації, розкрити світ уяви поета, втілений у казці; розвивати вміння характеризувати літературних героїв, висловлювати власне ставлення до зображуваного, оцінювати вчинки головних героїв, розрізняти добро і зло в казках і в житті; виховувати в учнів доброту, життєлюбство, волелюбність, оптимізм, почуття гумору.
Тип уроку: урок-подорож у казку.
Обладнання: портрет В. Симоненка, книги письменника, ілюстрації до казки, роздатковий матеріал.
Епіграф: Заглядає в шибку каска сивими очима, Материнська добра ласка в неї за плечима.
В. Симоненко
Хід уроку
І. Організаційни момент
1. Привітання
Продзвенів шкільний дзвінок –
Нас покликав на урок,
То ж працюймо всі завзято,
Щоб одержать знань багато.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, ми продовжуємо працювати з вами над вивченням казок!
Мозковий штурм
Давайте пригадаємо:
а) Як називається цікаве оповідання про незвичайні, часом фантастичні, але повчальні події?
б) Які ви знаєте види казок? Наведіть приклади.
в) Як називаються казки, які створив народ?
г) Що таке літературна казка?
г) Які літературні казки українських письменників ви читали?
д) Які дві сили завжди протистоять одна одній в казках?
е) Як зазвичай закінчуються казки?
Учитель. Діти, ви добре засвоїли попередній матеріал, і я думаю, що ми з вами можемо впевнено подорожувати далі.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося ще з однією літературною казкою «Цар плаксій та Лоскотон», яку написав В. Симоненко.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Учитель. Ми знову поринемо у світ казкових подій, який вирує, мов нестримні журавлі, що несуть любов і надію із далеких країн на рідну землю. Таким птахом був талановитий український письменник Василь Симоненко, який залишив нам незабутній спадок: казки для дітей, поезії для юнацтва.
Опрацьовуючи текст літературної казки В. Симоненка, ми розкриваємо для себе багатий світ уяви поета, відчуємо його життєлюбство, тонкий гумор, знову й знову навчатимемось розділяти добро і зло, як у казках, так і в житті.
Ознайомитися із життєвим і творчим шляхом В. Симоненка нам допоможе група «Бібліографи».
Надаємо їм слово.
Працює група «Бібліографи»
І. Народився В. Симоненко 8 січня, одразу після Різдва. Правда, колядував Василь із хлопцями покрадьки, щоб у сільраді не пронюхали. На своєму кутку десяток хат обійдеш – та й по всьому. Але ж колядують! «Коляд - коляд – коляди, я у батька один». Ото й тільки, що Василько не в батька один, а – в мами! Ну й ще в дідуся, звісно.
ІІ. В. Симоненко дуже любив мріяти. Чого лише не понамріюєшся, коли цілих 9 км до школи, а потім, відучившись, - тих самих 9 топаєш назад? З 1942 року Висиль учився в Біївецькій початковій, а потім ходив до семирічки і десятирічки в інші села.
ІІІ. Але до школи - це закон! Якось у несамовиту хуртовину, коли всі були певні, що до школи ніхто не приб’ється, вчителька Уляна Миколаївна Демченко здивовано уздріла на шкільному порозі … сніговита! Коли «Сніговик» обтрусився - обтупався - пообмітав паморозь, він зробився … Василем Симоненком!
IV. Симоненко принагідно «шліфує» себе у Слові, адже віршують у Василевому роду, дядько, троюрідний брат. Навіть відомий критик і письменник Прокіп Мисник – їхній далекий свояк. Запис першого вірша не зберігся, та Василькова мати Ганна Федорівна пригадує, що той твір був про поле.
V. Після закінчення Київського державного університету Симоненко став професійним журналістом, жив і працював у Черкасах, де й закінчилося коротке, мов спалах, його життя. Своїм сучасникам і нам, прийдешнім поколінням, він залишив заповіт. Його слова викарбувані на постаменті пам’ятника поетові:
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Слово вчителя
- Казки Василя Симоненка не можуть не цікавити дітей, бо ж написані вони, з великою любов’ю. Першим слухачем казок був син поета Лесик. Давно вже виріс Олесь, підростає онука Мирослава, а казки Василя Симоненка, як завжди, залишаються з нами.
Рольова гра (інсценація спогадів Олеся Симоненка)
Олесь. Пам’ятаю, як одного разу батько прийшов додому веселий і збуджений.
А я ж, навпаки, був насуплений, набурмосений.
Батько. Чого сидиш сумний та невеселий, як сотник Забрьога?
Олесь. Щось невесело мені!
Батько. Ану, козарлюго, вище голову!
Олесь. Тату, напиши мені казочку. Всім щось пишеш, а мені?
Батько. Обов’язково напишу.
Олесь. А про що?
Батько. Про себе напишу. Тільки буду я там, як добрий дядько Ласкотон. Хочеш?
Олесь. Еге ж.
(Потім в батьковому кабінеті довго, ще горіло світло, він не спав цілу ніч. А наступного дня під вечір він декламував мені казочку про дивну країну, про Царя Плаксія та дядька Лоскотона).
Тато, мені здається, що ця казка не зовсім дитяча.
Батько. Так, синку я гадаю, що дорослим, які прочитають цю казку, буде над чим замислитись. І здається мені, що деякі з них навіть зможуть упізнати самих себе в цій казці. Але для цього потрібен час і він покаже.
Вчитель. А зараз ми з вами перейдемо до роботи над змістом казки «Цар плаксій та Лоскотон». Вдома ви повинні були прочитати казку.
Щоб перевірити зміст твору попробуємо розв’язати кросворд. Якщо ми правильно розгадаємо кросворд, то прочитаємо ключове слово, яке стосується нашого уроку.
Розв’язування кросфорда
|
|
|
|
|
|
1с |
л |
ь |
о |
з |
И |
|
|
|
2т |
о |
р |
Б |
И |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3м |
а |
к |
а |
к |
А |
|
|
|
|
|
|
4б |
О |
ч |
к |
о |
ю |
|
|
5п |
л |
А |
к |
с |
У |
Н |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
6з |
я |
Т |
Е |
м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7н |
у |
д |
о |
т |
А |
|
|
8з |
А |
б |
і |
Я |
К |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9л |
О |
с |
к |
о |
т |
О |
н |
- Наступним нашим завданням буде робота в групах.
Ви поділені на дві групи. Я роздам кожній групі роздруківку уривків із казки. Вашим завдання є уважно роздивитися ілюстрації до твору, розміщені на дошці, і підібравши відповідний уривок, прикріпити його до картинки.
- Молодці! Ви чудово впоралися із завданням. А тепер давайте пригадаємо, на скільки частин автор поділив свою казку (6).
А ми нашу роботу з текстом також умовно поділимо на 5 частин, щоб детальніше пригадати зміст казки. І в цьому нам допоможе гра «Змійка».
Зараз я задам вам окремі запитання, на які ви спробуєте по черзі дати відповіді, підтверджуючи їх цитатами з твору.
Частина №1 «Цар Плаксій»
1. Де знаходилась краса-країна Сльозолий, хто був її царем?
(Там, де гори і долини, де гуляє вітровій; на троні був цар Плаксій)
2. Чим займалася сім’я Плаксія? (Цілі дні вони сиділи, голосили, та сопли, та стогнали, та ревіли, сльози відрами лили).
3. Чому цар любив дитячий плач? (Бо любив їх сльози пити).
Частина №2 «Дядько Лоскотон»
1. Чому охоронці злих законів полювали за дядьком Лоскотоном?
(Тільки де він появлявся, зразу плач там припинявся).
2. Та чи боявся їх Лоскотон?( Не боявся цих заслон; він ходив по всій країні і носив з собою сміх).
Частина №3 «Арешт Лоскотона»
1. Що звелів зробити слугам цар Плаксій? Яка буде за це винагорода? (Хто впіймає Лоскотона, буде муж моїй дочці)
2. Де переховувався Лоскотон? (Його завжди і всюди од ловців ховали люди).
3. Чому саме капітан Макака спіймав дядька Лоскотона? (хотілося йому царський зятем стати).
Частина №4 «Весілля в палаці»
1. Що робилося в палаці, допоки Лоскотон сидів за ґратами? (Весілля грали, сльози діток пили).
Частина №5 «Звільнення Лоскотона»
1. Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?(Батраки й розбійники)
Частина №6 «Продовження весілля»
1. Як здолав Лоскотон Плаксія?(Став царя він лоскотати і Плаксій став реготати, потім лопнув і умер).
2. Як уплинув сміх на рідних та придворних царя?(Три сини сміялися і штани з них поспадали, три царівни втекли, макака з’їв себе із переляку).
Хвилина відпочинку.
Ми плідно попрацювали, а тепер давайте трішки відпочинемо.
Наші спинки потомились.
Із-за парт устаньмо тихо,
Щоб не було в класі лиха
Всі навшпиньки підіймімось
Руки вгору, вбоки, вниз,
До сусіда повернись
І привітно посміхнись.
Годі. Трохи відпочили ,
Знов за парти тихо сіли.
- Ми з вами розглянули зміст твору,тож зараз зможемо охарактеризувати героїв казки. Але спершу давайте подумаємо, які персонажі виступають головними у казці, а які – другорядними.
- Правильно. Головними героями казки є Цар Плаксій та Лоскотон. Це видно вже навіть із самої назви твору. Сьогодні вони присутні на уроці. Давайте попросимо їх вийти на середину класу і охарактеризувати себе.
(Два учні виходять до дошки, на якій прикріплено два малюнки: 2 серединки від квіточки і хмаринка. Хлопчик, який грає Лоскотона, наліплює пелюсточки із позитивними рисами характеру, пояснюючи іх, а Цар Плаксій – краплини дощику).
Лоскотон: Всі говорять, що я добрий бо … щедрий, справедливий, рішучий …
Цар Плаксій: А я був жорстоким, тому що… егоїстичний зухвалим, злим.
Діти доповнюють відповідь хлопців.
Вчитель звертається до царя Плаксія:
- Чи усвідомив ти, Царю свою поведінку?
- Ви сьогодні мали намалювати ілюстрації другорядних героїв казки «Цар Плаксій та Лоскотон» Чи впорилася ви із цим завданням? Якщо так, то просимо вас на середину продемонструвати нам свої шедеври. А ми спробуємо відгадати, кого ви зобразили на малюнках.
- Зверніть увагу на висновки, що розташовані на дошці.
Як ви розумієте їх значення?
Поки смієшся – ти живеш.
серця – гарячою кров’ю
зміцнює здоров’я і продовжує життя.
не смійся, як хтось плаче.
Спостереження за особливостями віршованої мови твору
- До цього часу ми вивчали з вами лише прозові казки. А що ви можете сказати про мову казки «Цар Плаксій та Лоскотон»?
(Казку написано віршованою мовою. Віршована мова ритмічна, схожа на пісенну), рядки співчуття, а отже, наявна рима).
Знайди риму
- А зараз ми перевіримо, які з вас поети. Давайте доберемо і запишемо співзвучні слова до тих, які записані на дошці.
І - дівчатка, калина, рідненька, засіяний, пісні, берегти, сестричка.
ІІ - ягнятка, дні, розцвісти, дошка, завіяний, синичка, чорненька.
VI. Підсумки уроку
Узагальнювальні відповіді на проблемні запитання
- Діти, нам Василь Симоненко залишив конверт, перед тим, як іти. Давайте подивимося, що у ньому. А всередині - запитання, на які ми повинні дати відповіді. Письменникові цікава думка дітей. Зробимо йому приємність?
а) Чому веселий Лоскотон «носить дітям сміх» у розмальованій торбині?(Згадайте Діда Мороза, Святого Миколая, що теж мали такі торбини. Вони завжди дарували гостинність, доброту, радість і щастя).
б) Кажуть, що сміх продовжує життя. А яка ваша думка?
в) Чи можна купити або продати сміх? (Ні, можна подарувати радість, покращити настрій, розвеселити).
г) Чи бувають люди щасливими, якщо їх до чогось примушують?
ґ) Чого вчить нас ця казка?(Доброти, волелюбності, життєрадісності).
- Молодці, діти! Чи сподобався вам урок?
Я також задоволена вашими відповідями. Тож думаю, що роботу вашу потрібно оцінити високими балами.
V. Домашнє завдання
Вашим домашнім завданням буде охарактеризувати дійових осіб казки, підтверджуючи свої думки цитатами із твору.