Гурткова робота
(Ранній вік)
Маленькі дослідники піску
ЗДО(ясла-садок)№534
Шпортко О.В
Вересень: Ознайомлення з піском
Мета: Ввести дітей у світ пісочних ігор, розвивати тактильні відчуття, формувати правила роботи з піском.
1. Тема: "Що таке пісок?"
Матеріали:
Контейнери із сухим піском.
Лопатки, стаканчики, ложечки.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Розповідь вихователя про пісок: звідки він береться, його властивості.
Спостереження за піском: що відбувається, коли його пересипати чи гладити.
2. Практична частина:
Діти пересипають пісок ложечками у стаканчики, пробують тримати його в руках.
Завдання: "Знайди скарб" (діти шукають дрібні предмети, закопані в піску).
3. Заключна частина:
Обговорення відчуттів: який пісок на дотик, що сподобалося.
2. Тема: "Правила гри з піском"
Матеріали:
Пісок, дрібні іграшки (звірятка, машинки), сито.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Розповідь про правила:
"Пісок не можна кидати".
"Не можна брати до рота".
"Поділися з другом".
2. Практична частина:
Ігрова вправа "Хто знайде більше?" (знаходимо предмети у піску).
Завдання: просівання піску через сито.
3. Заключна частина:
Хвалимо дітей за дотримання правил.
Жовтень: Властивості сухого і мокрого піску
Мета: Навчити дітей спостерігати за зміною властивостей піску, розвивати навички порівняння, дрібну моторику.
1. Тема: "Сухий і мокрий пісок – що змінюється?"
Матеріали:
Дві миски з піском (сухий та мокрий).
Вода, формочки.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Запитання: "Як ви думаєте, чи може пісок змінюватися?"
Демонстрація сухого і мокрого піску.
2. Практична частина:
Завдання: "Порівняй на дотик" (діти мацають сухий і мокрий пісок).
Додавання води до сухого піску, спостереження за змінами.
Побудова веж із мокрого піску.
3. Заключна частина:
Розповідь дітей про свої враження: який пісок краще тримає форму?
2. Тема: "Форми з піску"
Матеріали:
Різнокольорові формочки, пісок, пластмасові ножі.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Ознайомлення дітей із формочками.
Запитання: "Що ми можемо створити з піску?"
2. Практична частина:
Завдання: створювати піщані фігури (зірочки, кола).
Вправи на декорування: додавання дрібних камінців до форм.
3. Заключна частина:
Колективне будівництво "пісочного міста".
Листопад: Малювання на піску
Мета: Розвивати творчість, уяву, сенсорику через пісочне малювання.
1. Тема: "Малюємо на піску"
Матеріали:
Підноси з тонким шаром піску, палички.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Розповідь: "Ми можемо малювати на піску пальчиком чи паличкою".
Демонстрація вихователем малюнків (прості лінії, хвилі).
2. Практична частина:
Завдання: намалювати прості геометричні фігури (коло, квадрат).
Гра "Вгадай, що я намалював".
3. Заключна частина:
Розповідь дітей, що вони намалювали.
2. Тема: "Казкові малюнки"
Матеріали:
Кольоровий пісок, трафарети.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Розповідь про створення картин із піску.
Показ прикладу: використання трафаретів.
2. Практична частина:
Діти створюють малюнки, прикрашають їх камінцями.
3. Заключна частина:
Організація міні-виставки дитячих робіт.
Грудень: Тематичні ігри
Мета: Розвивати фантазію, сюжетно-рольові навички.
1. Тема: "Сніг із піску"
Матеріали:
Білий пісок, формочки у вигляді сніжинок.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Розповідь: "Уявімо, що пісок став снігом".
2. Практична частина:
Завдання: створити сніжинки з формочок.
Будівництво "зимового замку".
3. Заключна частина:
Гра "Сніжна доріжка".
2. Тема: "Зимова казка з піску"
Матеріали:
Білий пісок, фігурки ялинок, звірів.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Казка від вихователя про зиму.
2. Практична частина:
Діти створюють зимовий пейзаж із піску.
Розігрують сюжет (наприклад, "Звірі шукають ялинку").
Січень: Сенсорні ігри з піском
Мета: Розвивати тактильні відчуття, увагу, дрібну моторику, навички пошуку.
1. Тема: "Що приховано у піску?"
Матеріали:
Великий контейнер із сухим піском.
Пластикові, м'які іграшки, наприклад, пінгвінчики чи інші тваринки з безпечного матеріалу (замість дрібних предметів).
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Вихователь пояснює: "У піску заховалися скарби, ваше завдання їх знайти".
2. Практична частина:
Діти шукають і витягують іграшки, обговорюють, що знайшли.
Завдання: "Знайди свого улюбленця" (діти знаходять конкретну іграшку серед інших).
3. Заключна частина:
Обговорення: "Яка іграшка найбільше сподобалась?"
2. Тема: "Скарби у піску"
Матеріали:
М'які, кольорові камінці чи гранули з нетоксичного матеріалу, безпечні для дітей.
Контейнери із сухим і мокрим піском.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Розповідь про пошуки скарбів у піску.
2. Практична частина:
Діти шукають м'які камінці чи гранули у піску, сортують їх за кольорами.
Завдання: порівняти мокрий і сухий пісок.
3. Заключна частина:
Обговорення: "Які скарби вам сподобались?"
Лютий: Дослідження текстури піску
Мета: Ознайомлення з різними видами піску, розвиток навичок порівняння та логічного мислення.
1. Тема: "Пісок буває різним"
Матеріали:
Дрібний і крупний пісок (натуральні матеріали без дрібних частинок, що можуть бути небезпечні).
Лупи (для безпечного використання дітьми під наглядом).
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Вихователь демонструє два види піску, запитує: "Чим вони відрізняються?"
2. Практична частина:
Діти порівнюють пісок на дотик, спостерігають через лупу.
Завдання: просіяти крупний пісок, відчути його текстуру.
3. Заключна частина:
Обговорення: "Який пісок вам сподобався більше?"
2. Тема: "Будуємо містечко"
Матеріали:
Мокрий пісок, формочки для будинків (без гострих країв).
М'які пластикові іграшки для будівель.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Вихователь пояснює: "Сьогодні ми створимо наше власне пісочне містечко".
2. Практична частина:
Діти разом будують будинки, дороги.
Завдання: придумати, хто житиме в містечку (розвиток уяви).
3. Заключна частина:
Презентація містечка, обговорення його особливостей.
Березень: Творчість із піском
Мета: Розвиток уяви, зорово-моторної координації, дрібної моторики.
1. Тема: "Чарівні форми з піску"
Матеріали:
Мокрий пісок, безпечні формочки (геометричні, фігурки тварин з м'якого пластика).
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Демонстрація формочок.
Пояснення, як їх використовувати.
2. Практична частина:
Завдання: створювати різні фігури, прикрашати їх кольоровим піском.
Гра "Хто створить найвищу башту?"
3. Заключна частина:
Хвалимо дітей за творчість, обговорюємо їхні роботи.
2. Тема: "Колективна композиція"
Матеріали:
Великий контейнер із мокрим піском, різні безпечні формочки (собачки, котики, пташки).
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Вихователь розповідає: "Сьогодні ми створимо композицію разом".
2. Практична частина:
Діти разом будують пісочний ландшафт: гори, річки, будинки.
Завдання: придумати історію для створеної композиції.
3. Заключна частина:
Презентація композиції, колективне обговорення.
Квітень: Вода і пісок
Мета: Розвиток експериментальної діяльності, сенсорного сприйняття, взаємодії з матеріалами.
1. Тема: "Річка з піску"
Матеріали:
Мокрий пісок, вода, формочки для мостів, човники.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Демонстрація, як вода впливає на пісок.
2. Практична частина:
Завдання: створити "річку" з піску, додати воду.
Вправи: будувати мости, пускати човники по воді.
3. Заключна частина:
Пояснення дітьми, як вони створювали річку.
2. Тема: "Гра з піском і водою"
Матеріали:
Ємності з водою, пісок, млинок для піску та води.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Пояснення, як вода та пісок взаємодіють.
2. Практична частина:
Діти експериментують із додаванням води до піску.
Гра з млинком: діти сиплють пісок і ллють воду, спостерігаючи за рухом.
3. Заключна частина:
Обговорення результатів гри.
Травень: Підсумок року
Мета: Підсумувати роботу за рік, закріпити отримані знання, організувати святковий захід.
1. Тема: "Наш рік із піском"
Матеріали:
Фото із занять, роботи дітей, великий контейнер із піском.
Етапи заняття:
1. Вступна частина:
Вихователь показує фото із занять, разом із дітьми згадують найкращі моменти.
2. Практична частина:
Завдання: створити пісочну композицію як підсумок року.
3. Заключна частина:
Святкове завершення
Пісок є чудовим матеріалом для розвитку дітей, оскільки він стимулює тактильні відчуття, розвиток моторики, уяви та когнітивні навички.
1. Пісок для дітей від 2 до 3 років
Для дітей раннього віку пісок — це чудовий інструмент для розвитку основних сенсорних навичок. Він допомагає дітям пізнавати навколишній світ через тактильні відчуття.
Консультації для вихователів:
Використовуйте великий контейнер з м'яким піском для створення безпечного ігрового простору.
Спостерігайте за реакцією дітей: для маленьких дітей пісок може бути новим і незнайомим матеріалом, тому важливо поступово залучати їх до гри.
Використовуйте великі, м'які іграшки та інструменти для маніпуляцій з піском (лопатки, маленькі відерця).
Під час гри можна запропонувати дітям шукати різні предмети в піску (наприклад, м'які пластикові іграшки або камінці).
Поради для батьків:
На вулиці дітям можна дозволяти грати в пісочницях, але важливо стежити за безпекою і уникати дрібних предметів.
Вдома можна створити "пісочний міні-майданчик", використовуючи безпечні пластикові контейнери.
Спостерігайте за тим, щоб діти не пробували їсти пісок, це може бути небезпечно для їхнього здоров'я.
2. Пісок для дітей від 3 до 4 років
У цьому віці діти починають активно використовувати пісок для побудови простих конструкцій та розвитку дрібної моторики.
Консультації для вихователів:
Залучайте дітей до будівництва піщаних замків або малих структур з піску.
Використовуйте кольоровий пісок для стимулювання творчості.
Створіть "пісочну лабораторію", де діти зможуть змішувати пісок з водою і вивчати різні текстури та форми.
Проводьте бесіди про те, як пісок може змінюватися, коли його змочують водою, і як різні інструменти допомагають створювати різні форми.
Поради для батьків:
Допоможіть дитині будувати прості піщані конструкції вдома, використовуючи м'які форми або навіть пластикові пляшки.
Використовуйте пісок для вивчення основних форм та кольорів, показуючи дитині, як будувати різні геометричні фігури.
Обговорюйте з дитиною процес будівництва: "Як ти думаєш, що треба зробити, щоб замок був вищий?"