Гурток"Клубмаленькихшахістів"
Шахівницюкладутьтак,щобкутовеполеізправоїстороникожногоізгравцівбуло білим.Арміякожногоізсупротивниківскладається з:8пішаків,8фігур(король,ферзь,2тури,2слонай 2коні).
Сили супротивників чисельно рівні й відрізняютьсялишекольором.Незалежновідвиду «фарбування»їхназивають«білі»і«чорні».
Розміщенняфігур:укутахставлятьсятури,потімконійслони,апоцентру–корольіферзь;при
цьому:
-білийферзьстоїтьнабіломуполі,чорний–начорному; -короліжставлятьсянаполяпротилежногокольору.
Фігури,щомаютьрізніназви,маютьірізніходи. Фігуриможнапереміщатинадошцівусісторони,апішаки ходятьтількивперед.
Метагриполягаєвтім,щобубитиворожогокороля–датийому«мат».
Ушахиграють,роблячинадошці«ходи»,переставляючифігуризодногополянаінше. Супротивникироблятьходипочерзі.Кожнимходомможнапересунутитількиодну фігуру.Грузавждипочинаютьбілі.Питання,комуізсупротивниківгратибілими, вирішуєтьсяжеребкуванням.Битифігурусуперникавшахах–необов’язково.
Тура–ходитьпогоризонталяхівертикаляхвусісторонийнабудь-якувідстань. Рухливістьтури,яківсякоїіншоїфігури,зменшуєтьсязанаявностінашляхуїї рухуіншихфігур.
Слон(офіцер)–ходитьтількиподіагоналях(косихлініях)убудь-якусторонуй набудь-якувідстань.Слондієлишенаполяходногокольору–білогоабо чорного.
Ферзь(королева)–найдужчазівсіхфігур.Вінходитьіяктура,іякслон. Завдякисвоїйвеличезнійрухливості,атакожможливостідіятиякпобілих,такі почорнихдіагоналях,ферзьєнабагатосильнішимтурийслона,разомузятих.
Кіньможепітивбудь-якусторону(буквоюГ)–наполеіншогокольору.Тура, слоніферзь,навідмінувідконя,є«далекобійними»фігурами.Важливо відмітитивластивістьконямінятиколірполяприкожномуході.Іншою перевагоюконяєйогобільшвисока«ударна»здатність:теоретичнокіньможе вразитиодночасно8ворожихфігур,аслонітура–тільки4.Навідмінувідінших фігур,кіньмаєправострибатичерезфігури–своїйчужі.
Корольходитьвусісторони–попрямій(тобтовертикаліабогоризонталі)іпо діагоналі,алещоразутількинаоднеполе.Особливістькоролявтім,щоза правиламигрившахи,йогонеможнаставитинаатакованеполе,тобтонаполе, щоперебуваєпідударомворожоїфігури.Ізцієїпричиникорольнемаєправа братизахищенуфігуру.
Правилагри–пішаком:
пішакходитьнаоднуклітинкувперед,аб’єподіагоналі,тобтонавкосивправоівліво
наоднеполе,займаючимісцевзятої фігури;
назадпішакнеходитьінеб'є;
взяттянапроході–якщопішакіз початковогоположеннястрибаєчерез клітинку,якутримає«підбоєм»пішак суперника,топішаксуперникамає правопобитицьогопішакатак,неначе пішакстрибнувнечерезклітинку,а пішоввпереднаоднеполе;
першіходятьбілі,суперникиходятьпо черзі.
Правилагри–турою:
Фігура,що ходить прямо. Тура
рухаєтьсяпопрямихлініях(горизонталі тавертикалі)набудь-якукількість полів.
Тураб’єфігурусуперникаістаєнаїї місце.
Туранемаєправаперестрибувати черезіншіфігури.
Правилагри–слоном:
Ходитьподіагоналівиключноодного кольорунабудь-якукількістьполів.
Слонб’єфігурусуперникаістаєнаїї місце.
Слоннемаєправаперестрибувати черезіншіфігури.
Правилагри–ферзем:
Ферзьходитьподіагоналях(якслон),по вертикаляхіпогоризонталях(яктура).
Ферзьб’єфігурусуперникаістаєнаїї місце.
Ферзьнемаєправаперестрибувати черезіншіфігури.
Правилагриконем:
КіньрухаєтьсяпотакзванійбуквіГ(дві клітинкивпередчиназадінаоднув правочивліво;абодвіклітинкивлівочи вправоіоднавпередчиназад).
Правилагрикоролем:
Корольрухаєтьсянаоднубудь-яку клітинкунавколосебе.
Корольходить,якферзь,вусістороний по прямій (тобто вертикалі або горизонталі)іподіагоналі,алещоразу тількинаоднеполе,інеможеступатина поле,якезнаходитьсяпідбоєм.
Корольізкоролемнезустрічаються.
Корольб'єбудь-якіфігури,окрімкороля,і неможебитиворожіфігури,якіприкриті.
Королянеб'ють–йомуставлятьмат.