Гурток "Клуб маленьких шахістів" "Скарбничка для початківців гри у шахи"

Про матеріал

Закон України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базовий компонент дошкільної освіти чітко визначили, що в умовах оновлення суспільства, відродження національної культури орієнтування на творчий розвиток особистості є світоглядною засадою сучасного виховання та освіти. Зазначені документи вказують на важливість завдань розвитку творчого потенціалу дитини як засобу формування її духовності, національної свідомості, морально-естетичних ідеалів.
Вперше у змісті Базового компоненту дошкільної освіти подано варіативну частину за освітньою лінією: «Шахи», як складову освітнього процесу.
Освітня лінія «Шахи» варіативної складової оновленого Базового компонента передбачає оволодіння елементами гри в шахи. Ця настільна інтелектуальна гра сприяє розвитку логічного та абстрактного мислення, формуванню вміння будувати тактику та стратегію своїх дій, вихованню етики гри з партнером.
Варіативна складова визначається дошкільним навчальним закладом з урахуванням особливостей регіону, навчальних закладів, індивідуальних освітніх запитів дітей та (або) побажань батьків або осіб, які їх замінюють.

Перегляд файлу

Гурток"Клубмаленькихшахістів"

"Скарбничкадляпочатківцівгриушахи"

Шахівницюкладутьтак,щобкутовеполеізправоїстороникожногоізгравцівбуло білим.Арміякожногоізсупротивниківскладається з:8пішаків,8фігур(король,ферзь,2тури,2слонай 2коні).

Сили супротивників чисельно рівні й відрізняютьсялишекольором.Незалежновідвиду «фарбування»їхназивають«білі»і«чорні».

Розміщенняфігур:укутахставлятьсятури,потімконійслони,апоцентру–корольіферзь;при

цьому:

-білийферзьстоїтьнабіломуполі,чорний–начорному; -короліжставлятьсянаполяпротилежногокольору.

Фігури,щомаютьрізніназви,маютьірізніходи. Фігуриможнапереміщатинадошцівусісторони,апішаки        ходятьтількивперед.

Метагриполягаєвтім,щобубитиворожогокороля–датийому«мат».

Ушахиграють,роблячинадошці«ходи»,переставляючифігуризодногополянаінше. Супротивникироблятьходипочерзі.Кожнимходомможнапересунутитількиодну фігуру.Грузавждипочинаютьбілі.Питання,комуізсупротивниківгратибілими, вирішуєтьсяжеребкуванням.Битифігурусуперникавшахах–необов’язково.

Тура–ходитьпогоризонталяхівертикаляхвусісторонийнабудь-якувідстань. Рухливістьтури,яківсякоїіншоїфігури,зменшуєтьсязанаявностінашляхуїї рухуіншихфігур.

Слон(офіцер)–ходитьтількиподіагоналях(косихлініях)убудь-якусторонуй набудь-якувідстань.Слондієлишенаполяходногокольору–білогоабо чорного.

Ферзь(королева)–найдужчазівсіхфігур.Вінходитьіяктура,іякслон. Завдякисвоїйвеличезнійрухливості,атакожможливостідіятиякпобілих,такі почорнихдіагоналях,ферзьєнабагатосильнішимтурийслона,разомузятих.

Кіньможепітивбудь-якусторону(буквоюГ)–наполеіншогокольору.Тура, слоніферзь,навідмінувідконя,є«далекобійними»фігурами.Важливо відмітитивластивістьконямінятиколірполяприкожномуході.Іншою перевагоюконяєйогобільшвисока«ударна»здатність:теоретичнокіньможе вразитиодночасно8ворожихфігур,аслонітура–тільки4.Навідмінувідінших фігур,кіньмаєправострибатичерезфігури–своїйчужі.

Корольходитьвусісторони–попрямій(тобтовертикаліабогоризонталі)іпо діагоналі,алещоразутількинаоднеполе.Особливістькоролявтім,щоза правиламигрившахи,йогонеможнаставитинаатакованеполе,тобтонаполе, щоперебуваєпідударомворожоїфігури.Ізцієїпричиникорольнемаєправа братизахищенуфігуру.

Правилагри–пішаком:

пішакходитьнаоднуклітинкувперед,аб’єподіагоналі,тобтонавкосивправоівліво

наоднеполе,займаючимісцевзятої фігури;

назадпішакнеходитьінеб'є;

взяттянапроході–якщопішакіз початковогоположеннястрибаєчерез клітинку,якутримає«підбоєм»пішак суперника,топішаксуперникамає правопобитицьогопішакатак,неначе пішакстрибнувнечерезклітинку,а пішоввпереднаоднеполе;

першіходятьбілі,суперникиходятьпо черзі.

Правилагри–турою:

Фігура,що ходить прямо. Тура

рухаєтьсяпопрямихлініях(горизонталі тавертикалі)набудь-якукількість полів.

Тураб’єфігурусуперникаістаєнаїї місце.

Туранемаєправаперестрибувати черезіншіфігури.

Правилагри–слоном:

Ходитьподіагоналівиключноодного кольорунабудь-якукількістьполів.

Слонб’єфігурусуперникаістаєнаїї місце.

Слоннемаєправаперестрибувати черезіншіфігури.

Правилагри–ферзем:

Ферзьходитьподіагоналях(якслон),по вертикаляхіпогоризонталях(яктура).

Ферзьб’єфігурусуперникаістаєнаїї місце.

Ферзьнемаєправаперестрибувати черезіншіфігури.

Правилагриконем:

КіньрухаєтьсяпотакзванійбуквіГ(дві клітинкивпередчиназадінаоднув правочивліво;абодвіклітинкивлівочи вправоіоднавпередчиназад).

Правилагрикоролем:

Корольрухаєтьсянаоднубудь-яку клітинкунавколосебе.

Корольходить,якферзь,вусістороний по прямій (тобто вертикалі або горизонталі)іподіагоналі,алещоразу тількинаоднеполе,інеможеступатина поле,якезнаходитьсяпідбоєм.

Корольізкоролемнезустрічаються.

Корольб'єбудь-якіфігури,окрімкороля,і неможебитиворожіфігури,якіприкриті.

Королянеб'ють–йомуставлятьмат.

pdf
Додано
24 травня 2018
Переглядів
1046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку