,,Гуси-лебеді петять" Михайла Стельмаха. Образ допитливого хлопчика Михайлика.

Про матеріал
Конспект уроку для учнів сьомого класу. Із впровадженням інновацій критичного мислення.
Перегляд файлу

Урок української літератури в 7 класі

    Підготувала вчитель української мови та літератури

                                                   Борщівського НВК «ЗНЗ I-III ст. №3 – гімназія

                                                   імені Р. Андріяшика»  Михальчук Т.Д.

                                                                                    

      

Тема:  Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців. Образи гусей-лебедів, чутливого до краси Михайлика.

Мета: Охарактеризувати головного героя, з’ясувати роль оточення щодо формування особистості Михайлика; з’ясувати значення твору; звернути особливу увагу на звичаї та традиції нашого народу, на символ образу гусей-лебедів; розвивати естетичні смаки учнів, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, грамотно висловлювати свої думки, враження; активізувати словник школярів; виховувати почуття пошани до творчості М.Стельмаха, любові до рідної літератури, пунктуальність, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: осмислення, аналіз та удосконалення нових знань.

Засоби навчання: підручник, портрет М. Стельмаха, ілюстрації до твору «Гуси-лебеді летять», проектор.

Епіграф до уроку: Будеш іти межи люди

                                   і вибивати іскри…

                                   М. Стельмах

Перебіг уроку

І. Організаційні моменти.

Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Евокація.

  1. Літературний диктант  

Виконується письмово, кожна правильна відповідь  - 1 бал.

  1. Про кого Михайло Стельмах писав: «В її устах і душі ‘насіння’ було святим словом» ( Мати ).
  2. Михайлик повсякчас мріяв про те, щоб у нього були… ( чоботи ).
  3. Ім’я героя, в якого Михайлик хотів за чотири склянки гарбузового насіння отримати для читання «Пригоди Тома Сойєра» ( Юхрим ).
  4. Книга, якою ще малим захоплювався письменник ( «Кобзар» ).
  5. Опис природи ( Пейзаж ).
  6. Найулюбленіший письменник Михайлика ( Гоголь ).
  7. Область, де народився Стельмах ( Вінницька ).
  8. Жанр твору М.Стельмаха про кмітливу дівчинку «Маленька Оленка» (Казка)
  9. Який хліб автор називає найкращим хлібом свого дитинства ? (Принесений з поля «від зайця»).
  10.   До яких хитрощів удавався хлопець, щоб довше читати книжки ? (залазив на піч з каганцем, коли всі поснуть)
  11.  Чому Михайлика в школі записали до другої групи ? (Бо він уже вмів читати і рахувати).
  12.   Зі скількох розділів складається повість ? ( з дев’яти ).

 

  1. Перевірка учнівських міні-проектів «Свята, обряди та звичаї моєї родини».

ІІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку . Мотивація начальної діяльності.

ІV. Основний зміст уроку.

      Осмислення.

  1. Інтерактивна технологія «Мозковий штурм».
  • Чому кожен українець повинен знати звичаї, обряди, традиції свого народу ?

Український термін «обряд» походить від слова «обряджати», що значить «надавати належного вигляду, упорядковувати, прикрашати, робити красивим».

Відмінність між звичаями та обрядами полягає в тому, що звичаїв дотримуються щоденно, а обряди виконують напередодні чи безпосередньо у дні свят.

 

Народні свята давніх слов’ян беруть початок з дохристиянських часів. Колись наші предки вірили в сили природи: сонце, грім, вітер, дощ – і пов’язували їх з порами року та відповідною до них працею в полі й господарстві. Це були весняні, літні, осінні, зимові свята.

 

Упродовж віків різні вірування, традиції й звичаї наших предків злилися із християнськими обрядами і є надійним оберегом пам’яті поколінь.

  1. Робота над текстом. Читання в групах.

Виразне читання учнями окремих епізодів, які деталізують духовні скарби українського народу сто років назад.

  1. Інтерактивна технологія «Передбачення».

Пропоную учням перенестися на сто років назад і уявити,  як відбувається формування творчої особистості з маленького хлоп’яти Михайлика в самодостатьного письменника і хто або що на цей процес вплинули.

( Над цим проблемним завданням працює окрема творча група учнів ).

  1. Інтерактивна технологія «Взаємні запитання».
  • Чи є у творі «Гуси-лебеді» наскрізний образ, тобто такий, що проходить крізь увесь текст ?
  • Чи можна образ лебедів уважати символом ?

 

Робота в парах

  • Що символізує тополя?
  • Тополя – символ стрункої молодої дівчини.
  • Що символізує  Дніпро ?
  • Дніпро – це символ України.
  • Що символізують лебеді?
  • Лебедя вважали Божим символом: душевної чистоти, цнотливості, красиве та вірне кохання, щасливе дитинство.
  • Що символізують лебеді в повісті ?

-  внутрішню красу душі Михайлика;

- уяву, фантазію в житті дитини;

- красу рідної природи;

- щасливе дитинство;

- єднання людини з природою;

- гармонію світу.

 

Робота в зошитах

Термін з теорії літератури

Символ – предмет або слово, яке умовно виражає суть певного явища ( скажімо, хліб-сіль – символ гостинності ). Предмет, тварина.     Символ багатозначний. Порівняно з алегорією символ більш багатозначний, широкий, дає велику свободу тлумачень.

 

 

  1. Створення асоціативного куща «Формування Михайлика як особистості».

 

Безымянный.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Безымянный.png6. Створення асоціативного куща «Щасливе дитинство Михайлика»

V.  Рефлексія.

Виступ творчої групи, яка працювала над проблемним запитанням.

Подорослішавши, Михайло Панасович мав підставу сказати про пору власного дитинства, як про «по-своєму прекрасний час». Передусім тому, що попри тяжкі нестатки звідав він радість спілкування з людською добротою і красою, вбираючи свою душу отой самий лад хліборобського життя, хай і порушений гострими соціальними катаклізмами.

VI. Підсумок уроку. Оцінювання.

VII. Домашнє завдання.

Написати твір-есе «Фантазія, уява в житті творчої особистості».

 

docx
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
2484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку