Конспект уроку з української літератури Б. Харчук. «Планетник». Казкове і реалістичне, час теперішній і майбутній у повісті-притчі

Про матеріал
Вивчити зі школярами відомості про життя і творчість Б. Харчука, розпочати опрацювання змісту твору «Планетник», звертаючи увагу на казкове і реалістичне, теперішній і минулий час у повісті-притчі; з’ясувати особливості жанру твору; розвивати вміння виразного читання з відповідним коментарем, висловлювати власні роздуми про суть людського життя, моральний вибір кожного; виховувати почуття пошани, любові до творчості Б. Харчука, прагнення робити добро, творити красу, відповідальність за свою справу і свої вчинки.
Перегляд файлу

Тема: Б. Харчук. «Планетник». Казкове і реалістичне, час теперішній і майбутній у повісті-притчі.

Мета: вивчити зі школярами відомості  про життя і творчість Б. Харчука, розпочати опрацювання змісту  твору «Планетник», звертаючи увагу на казкове і реалістичне, теперішній і минулий час у повісті-притчі; з’ясувати особливості жанру твору; розвивати вміння виразного читання з відповідним коментарем, висловлювати власні роздуми про суть людського життя, моральний вибір кожного; виховувати почуття пошани, любові до творчості Б. Харчука, прагнення робити добро, творити красу, відповідальність за свою справу і свої вчинки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Б. Харчука, репродукції з пейзажами, дидактичний матеріал (картки),мультимедійна презентація.

 

Ланцюжок навчальних ситуацій :

1.Актуалізаціяопорнихзнань

2. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів

3. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

3.1.Слово вчителя

3.2. Робота в групах

3.3.  Робота з літературознавчим словничком

3.4.  Виразне читання уривків твору

3.5.  Словникова робота

3.6. Обмін враження щодо прочитаного (евристична  бесіда)

4. Закріплення вивченого матеріалу( робота з картками )

5. Підсумок уроку

6 .Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

7. Домашнє завдання та коментарі до нього

 

Був дорослим, а в душі залишався дитиною.

Багато втрачав у житті,

та не загубив головного — здатності дивуватися.

Роксана Харчук

 

Хід уроку

 

  1. Актуалізація опорних знань (5 хв.)

Завдання етапу уроку:організувати й направляти до мети пізнавальну діяльність учнів.

Результат: активна пізнавальна діяльність учнів на наступному етапі.

  1. Літературна гра

Вкажіть, із чим у вас асоціюються  подані ключові слова

  1. Олена Булига ( бабуся, яка розповідає про Планетника)
  2. Агроном ( оповідач, який передав легенду про Планетника )
  3. Нарцис ( квітка, яку вирощував хлопець, герой оповіді )
  4. Хмара ( на неї розгнівався хлопець й відчув у собі сили прогнати її)
  5. Чередник ( цю професію опанував хлопець)
  6. Дід Капуш ( допоміг хлопцеві пізнати закони природи )
  7. Сонце ( дід Капуш сказав Планетнику, що життя землі залежить від сонця)
  8. Заздрість ( за твердженням Капуша – це найбільше зло)
  9. Природа ( це наша мати, як твердив учитель)

1.2.Запитання до учнів (слай №2)

З якими казковими істотами, пов’язаними із силами природи, ви познайомилися в попередніх класах? («Хуха-Моховинка» з казки Короліва-Старого, дідок кропивяний з вірша Ліни Костенко «Дощ полив»)

2. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів (1 хв.)

Слово вчителя: Серед звичайних людей бувають якісь інші. Їх називають диваками, чаклунами, планетниками, тобто людьми незвичайними, з іншої планети. Вони знаються із силами природи, вміють на них впливати. І люди раді, коли чаклуни їм допомагають. Якщо ж природні сили виявляються сильнішими, то в усіх гріхах звинувачують тих самих диваків. Про це ми й поговоримо на сьогоднішньому уроці.

3.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу (20 хв.)

Завдання етапу: дати учням конкретне уявлення про новий матеріал, викласти основні завдання й допомогти зрозуміти тему.

Результат:правильність відповідей, дій у процесі бесіди, активна участь усього класу в підбитті підсумків роботи, а також якість знань учнів на останніх етапах навчання.

3.1.  Виразне читання

(Учні виразно читають першу умовну частину повісті, до епізоду зустрічі планетника з дідом Капушем )

3.2. Словникова робота (слайд № 5)

Планетник-1.Астроном. 2. Той, хто вгадує майбутнє на підставі розташування й руху зірок.

Причілок-бокова стіна будинку

Мищина-маленька миска

Шкарбуни-старе, стоптане взуття

Камізелька-жилетка

Лановий-наглядач за польовими роботами

Чередник-пастух

3.3. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

1) Чи зацікавив вас твір?Чим саме?

2)Які особливості його побудови? ( «Твір у творі», обрамлення )

3)Як ви зрозуміли, хто такий Планетник?

4)Із чого починалося усвідомлення хлопчиком своєї незвичайності?( З квітки нарциса)

5)Що означає стати «бурівником, хмарником», у якому епізоді це виявилося? (Хмарник і бурівник мав здатність проганяти хмари. А хлопчик пішов проти хмари.)

3.4. Робота в групах

На минулих уроках ви ознайомились з твором, працювали над ідейно – художнім змістом. На сьогоднішньому уроці я пропоную з’ясувати елементи казкового та реалістичного, теперішнього та майбутнього часу у повісті-притчі. Для цього я пропоную поділитися на групи. Перша група визначатиме казкові елементи в творі, а друга – час теперішній і майбутній в ньому.

Учні виконують завдання, а потім починається обговорення.

Казкові елементи у творі:

  •                 за наказом хлопчика дощова хмара рушила тушити сосну від пожежі;
  •                 наявність чаклунства (ворожіння);
  •                 блакитна квітка (лісовий дзвіночок) сама потягнулася до хлопця, коли той хотів її погладити;
  •                 з бузинового куща з’явився дід Капуш, який править світом;
  •                 поведінка діда Капуша («Повів оком в один бік — квіти перестали цвісти, дерева відхитнулися; повів у другий бік — дикі звірі поховалися».)
  •                 планетник викликає дощ;
  •                 нарцис розмовляє;
  •                 мати за допомогою нарциса звільнила сина від кайданів, коли той перебував у в’язниці; хлопець перетворився на вогняну кулю і відлетів у небо.

Часовий простір у творі.

Теперішній — сучасність.

Приїзд агронома; його квартирування у бабусі; виведення курей за допомогою інкубатора, наявність різноманітної техніки

 Минулий час — кріпаччина.

Панство, мати повинна була сплачувати подушне, відпрацьовувати кріпаччину; вбрання героїв, характерне для ХVI–XVIII століть (камізелька, личаки, каптур, кунтуш).)

 

4. Закріпленнявивченогоматеріалу( робота з картками за варіантами ) (10 хв.)

Завдання етапу:закріпити знання і вміння, необхідні для самостійної роботи з новим матеріалом.

Результат:уміння учнів співвідносити факти, вміння знаходити суттєві ознаки найголовніших понять конкретизувати їх, активність учнів.

Картка № 1(слайд № 7)

1. Що мала на увазі Олена Булига, коли сказала: «Небо нам усе дарує...» Свої міркування обґрунтуйте, посилаючись на власний досвід і спостереження.

2. Чому автор твору вважає, що бабуся була невід’ємною частиною всього краєвиду? Відповідь обґрунтуйте.

3. Планетник — це...

а) старий дідусь-чарівник; б) дослідник-агроном;

в) сільський хлопець.

Картка № 2 (слайд № 8)

1. Чим пояснити байдуже ставлення Олени Булиги до грошей? Чому вона їх вважала «просто за ніщо»? Як це характеризує героїню?

2. Як зрозуміти прислів’я: «За гріш не купиш маку, а за гривню правди»? Чи згодні ви з цим? Відповідь вмотивуйте.

3. Сидячи у хаті, через вікно якої хлопець спостерігав, як:

а) мати розпушувала землю і садила насіння;

б) на вечірньому небі сяяли зірки; в) кури на дворі розгрібали сміття.

Картка № 3(слайд № 9)

1. Дослідіть, як письменник ставиться до бабусі. Свої спостереження вмотивуйте, посилаючись на факти з твору.

2. З якою метою, на ваш погляд, автор у творі так докладно описує місцевість, красу природи навколо помешкання Олени Булиги? Відповідаючи, застосовуйте приклади з повісті-притчі.

3. «Інкубаторами» бабуся називала:

а) індиків; б) курей;в) качок.

 

5. Підсумок уроку (3 хв.)

Гра «Шифрувальник»

Розшифруйте три ключові слова уроку.

 

Р

Ч

У

А

Х

К

                                                                        Відповідь: Харчук

Р

Ч

Т

П

И

А

                                                                        Відповідь:притча

І

В

И

А

 

К

Р

Ч

Н

                                                                         Відповідь: чарівник

 

 

6 Оголошення результатів навчальної діяльності школярів (2 хв.)

7. Домашнє завдання та коментарі до нього (2 хв.) (слайд № 10)

Всі учні:

  •  уміти розповідати про письменника, виразно читати, переказувати та коментувати ключові епізоди твору, висловлювати власну думку щодо прочитаного;
  • високий та достатнійрівень: Підготувати малюнок до повісті та скласти усний міні-твір на тему «Чи хотів би я бути Планетником».

Індивідуальне завдання(Ялі Оля):підготувати переказ ключових епізодів повісті Б.Харчука «Планетник»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обладнання
Ілюстрації до твору

 

 

 

Портрет письменника

 

docx
Додано
4 січня 2020
Переглядів
1739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку