Тема: Б. Харчук. «Планетник». Казкове і реалістичне, час теперішній і майбутній у повісті-притчі.
Мета: вивчити зі школярами відомості про життя і творчість Б. Харчука, розпочати опрацювання змісту твору «Планетник», звертаючи увагу на казкове і реалістичне, теперішній і минулий час у повісті-притчі; з’ясувати особливості жанру твору; розвивати вміння виразного читання з відповідним коментарем, висловлювати власні роздуми про суть людського життя, моральний вибір кожного; виховувати почуття пошани, любові до творчості Б. Харчука, прагнення робити добро, творити красу, відповідальність за свою справу і свої вчинки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Б. Харчука, репродукції з пейзажами, дидактичний матеріал (картки),мультимедійна презентація.
Ланцюжок навчальних ситуацій :
1.Актуалізаціяопорнихзнань
2. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів
3. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
3.1.Слово вчителя
3.2. Робота в групах
3.3. Робота з літературознавчим словничком
3.4. Виразне читання уривків твору
3.5. Словникова робота
3.6. Обмін враження щодо прочитаного (евристична бесіда)
4. Закріплення вивченого матеріалу( робота з картками )
5. Підсумок уроку
6 .Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
7. Домашнє завдання та коментарі до нього
Був дорослим, а в душі залишався дитиною.
Багато втрачав у житті,
та не загубив головного — здатності дивуватися.
Роксана Харчук
Хід уроку
Завдання етапу уроку:організувати й направляти до мети пізнавальну діяльність учнів.
Результат: активна пізнавальна діяльність учнів на наступному етапі.
Вкажіть, із чим у вас асоціюються подані ключові слова
1.2.Запитання до учнів (слай №2)
З якими казковими істотами, пов’язаними із силами природи, ви познайомилися в попередніх класах? («Хуха-Моховинка» з казки Короліва-Старого, дідок кропивяний з вірша Ліни Костенко «Дощ полив»)
2. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів (1 хв.)
Слово вчителя: Серед звичайних людей бувають якісь інші. Їх називають диваками, чаклунами, планетниками, тобто людьми незвичайними, з іншої планети. Вони знаються із силами природи, вміють на них впливати. І люди раді, коли чаклуни їм допомагають. Якщо ж природні сили виявляються сильнішими, то в усіх гріхах звинувачують тих самих диваків. Про це ми й поговоримо на сьогоднішньому уроці.
3.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу (20 хв.)
Завдання етапу: дати учням конкретне уявлення про новий матеріал, викласти основні завдання й допомогти зрозуміти тему.
Результат:правильність відповідей, дій у процесі бесіди, активна участь усього класу в підбитті підсумків роботи, а також якість знань учнів на останніх етапах навчання.
3.1. Виразне читання
(Учні виразно читають першу умовну частину повісті, до епізоду зустрічі планетника з дідом Капушем )
3.2. Словникова робота (слайд № 5)
Планетник-1.Астроном. 2. Той, хто вгадує майбутнє на підставі розташування й руху зірок.
Причілок-бокова стіна будинку
Мищина-маленька миска
Шкарбуни-старе, стоптане взуття
Камізелька-жилетка
Лановий-наглядач за польовими роботами
Чередник-пастух
3.3. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.
1) Чи зацікавив вас твір?Чим саме?
2)Які особливості його побудови? ( «Твір у творі», обрамлення )
3)Як ви зрозуміли, хто такий Планетник?
4)Із чого починалося усвідомлення хлопчиком своєї незвичайності?( З квітки нарциса)
5)Що означає стати «бурівником, хмарником», у якому епізоді це виявилося? (Хмарник і бурівник мав здатність проганяти хмари. А хлопчик пішов проти хмари.)
3.4. Робота в групах
На минулих уроках ви ознайомились з твором, працювали над ідейно – художнім змістом. На сьогоднішньому уроці я пропоную з’ясувати елементи казкового та реалістичного, теперішнього та майбутнього часу у повісті-притчі. Для цього я пропоную поділитися на групи. Перша група визначатиме казкові елементи в творі, а друга – час теперішній і майбутній в ньому.
Учні виконують завдання, а потім починається обговорення.
Часовий простір у творі.
Теперішній — сучасність.
Приїзд агронома; його квартирування у бабусі; виведення курей за допомогою інкубатора, наявність різноманітної техніки
Минулий час — кріпаччина.
Панство, мати повинна була сплачувати подушне, відпрацьовувати кріпаччину; вбрання героїв, характерне для ХVI–XVIII століть (камізелька, личаки, каптур, кунтуш).)
4. Закріпленнявивченогоматеріалу( робота з картками за варіантами ) (10 хв.)
Завдання етапу:закріпити знання і вміння, необхідні для самостійної роботи з новим матеріалом.
Результат:уміння учнів співвідносити факти, вміння знаходити суттєві ознаки найголовніших понять конкретизувати їх, активність учнів.
Картка № 1(слайд № 7)
1. Що мала на увазі Олена Булига, коли сказала: «Небо нам усе дарує...» Свої міркування обґрунтуйте, посилаючись на власний досвід і спостереження.
2. Чому автор твору вважає, що бабуся була невід’ємною частиною всього краєвиду? Відповідь обґрунтуйте.
3. Планетник — це...
а) старий дідусь-чарівник; б) дослідник-агроном;
в) сільський хлопець.
1. Чим пояснити байдуже ставлення Олени Булиги до грошей? Чому вона їх вважала «просто за ніщо»? Як це характеризує героїню?
2. Як зрозуміти прислів’я: «За гріш не купиш маку, а за гривню правди»? Чи згодні ви з цим? Відповідь вмотивуйте.
3. Сидячи у хаті, через вікно якої хлопець спостерігав, як:
а) мати розпушувала землю і садила насіння;
б) на вечірньому небі сяяли зірки; в) кури на дворі розгрібали сміття.
1. Дослідіть, як письменник ставиться до бабусі. Свої спостереження вмотивуйте, посилаючись на факти з твору.
2. З якою метою, на ваш погляд, автор у творі так докладно описує місцевість, красу природи навколо помешкання Олени Булиги? Відповідаючи, застосовуйте приклади з повісті-притчі.
3. «Інкубаторами» бабуся називала:
а) індиків; б) курей;в) качок.
5. Підсумок уроку (3 хв.)
Гра «Шифрувальник»
Розшифруйте три ключові слова уроку.
Р |
Ч |
У |
А |
Х |
К |
Відповідь: Харчук
Р |
Ч |
Т |
П |
И |
А |
Відповідь:притча
І |
В |
И |
А |
|
К |
Р |
Ч |
Н |
Відповідь: чарівник
6 Оголошення результатів навчальної діяльності школярів (2 хв.)
7. Домашнє завдання та коментарі до нього (2 хв.) (слайд № 10)
Всі учні:
Індивідуальне завдання(Ялі Оля):підготувати переказ ключових епізодів повісті Б.Харчука «Планетник»
Обладнання
Ілюстрації до твору
Портрет письменника