Урок№ 25 Дата: 06.12
Тема: Робота над змістом твору. Стосунки однолітків
Мета: продовжити роботу над аналізом оповідання «Федько-халамидник», характеристикою образу Федька; удосконалювати вміння виразно й вдумливо читати, переказувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, уміння аргументовано доводити власну думку; виховувати загальнолюдські почуття, інтерес до творчості В.Винниченка засобами мистецтва слова, формувати національну свідомість.
Обладнання: підручник, зошит, портрет В.Винниченка, макет серця, макет дерева , паперові ангели.
Епіграф :
Коли ти маєш вчинити щось погане,
сім раз подумай - і не вчини, а добро роби не думаючи.
М.Рильський
Хід уроку
Організація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Перегляд буктрейлера за твором
Основний зміст уроку
Розподілити епітети |
|
Федько |
Толя
|
|
|
Покірний, чесний, безсердечний, бешкетливий, делікатний, підлий, вірний у дружбі, боягузливий, сміливий, відчайдушний, любить славу, жорстокий, мужній, егоїстичний, справедливий, відвертий, кволий, понурий, активний. |
Характеристика батьків Федька:
Головний герой має обох батьків. Про тата відомо, що він працює в типографії, місце роботи мами невідоме. Знаємо лише, що обоє дуже зайняті, працюють з ранку до ночі, на виховання сина часу не вистачає і тому цей обов'язок перекладено на школу, до якої їхній син далеко не завжди ходить. Батьки з'являються вдома лише ввечері, утомлені після роботи і в них нема вже і особливого бажання займатися сином. Проте майже щодня Федько влаштовує різні розваги, витівки, які закінчуються для нього побиттям. Воні бідні.По відношенню до сина несправедливі і жорстокі. Не проявляють любові і турботи. Страх втратити квартиру засліплює їм очі.
Мати звертається до сина в середньому роді :»воно…» «А кляте ж яке, хоч би попросило тата, хоч би заплакало..» Це така зневажливість! А після того,коли Федько тяжко захворів, вони не надали вчасно допомоги, проявили байдужість, а батько жорстоко побив сина. А ще, після побиття батько завжди давав Федькові три копійки за те, що він говорив правду. Після цього складно цих людей називати справжніми батьками.
Отже, ми обрали такі риси як несправедливість, зневажливість, жорстокість, своєрідна любов до сина, відкупництво,безвідповідальність.
Характеристика батьків Толі:
Вони багаті, виховані і освічені. У них по відношенню до сина забагато любові і турботи! АЛЕ ці батьки постійно тиснуть на свою дитину, забороняючи їй робити те, що вона бажає. Тому особливої вини Толі у тому, що він «делікатний і смирний», нема. Він вихований в такій сімꞌї, де батьки вважають себе кращими за інших. Уже із самого дитинства в ін звик, що якщо добре попросити, то батьки йому все дозволять, що можна на когось звалити провину, і батьки в це вірять, особливо, коли винним робиш звичайних бідних людей. Толя вже так звик відбріхуватися, що не уявляє, як може бути по-іншому.
Ставлення інших героїв до Федька |
|||
Батько |
Матір |
Товариші |
Только |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Складання характеристики Федька
«Образ Федька»
На дошці ілюстрація із зображенням Федька ( кріпимо характеристику та зачитуюють учні цитати на підтвердження)
Бешкетливий («там шибку з рогатки вибив»; «там синяка підбив своєму «закадишному» другові, там перекинув діжку з дощовою водою»).
Чесний (автор «Якби він схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»; батько після того, як відлупцює сина : «а це за те, що правду говориш»; батько Толі: «Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешеш, не бреши й тепер…»)
Сміливий («там десь дивитися страшно, а він полізе туди»; під час рятування Толі : «Держись, Только! Я зараз буду коло тебе! Держись, не бігай, стій на місці!»)
Терплячий (під час батькового покарання терпляче зносив побої: «хоч би ж попросило тата, хоч би заплакало»).
Необачний («він усе любить або по кришах лазити, або на воротях сидіти»; «я завтра у школу не піду, зранку на річку збираюсь»; «а давай об заклад, що перейду на той бік»).
Щедрий («коли вже хлопці далеко і не можуть йому нічого зробити, він раптом вертається і віддає змія. Навіть принесе ще й своїх ниток і дасть»).
Спритний («ловкий хлопчик, що й говорити!»; «стриба, як кішка»).
Кмітливий («він ухопився руками за кригу і зо всієї сили пнувся, щоб його не знесло»; «не мігши схопити шворку закляклими від холоду руками, схопився зубами»).
Вірний у дружбі («не любить Федько й товаришів видавати»; всі хлопці тянулися до нього, дорожили дружбою з ним, а на похоронах «плакали навзрид»).
Отже, Літературний портрет Федька
Федько із бідної сімꞌї. Це бешкетник і пустун.Він має твердий характер, завжди говорить тільки правду, хоч за неї його вдома жорстоко бꞌють. Але він ніколи не принижується і не просить пом`якшити кару чи помилувати, коли б`ють. А на витівки він був майстер, тому і б`ють його часто і здебільшого за діло. Взагалі, «спокій був його ворогом».
Літературний портрет Толі
Толя – син багатих батьків, був тихим і смирним хлопчиком, ніколи не бешкетував. Але він підлий і брехливий, постійно наговорював на інших. Він навіть не подякував Федьку за те, що той врятував його від смерті. Толя черствий і байдужий до нещастя інших людей. Він зміг безтурботно гратися в той час, коли на цвинтарі ховали його рятівника.
Стратегія «РАФТ»
-Скажіть, будь ласка, чи усвідомив Только свою провину? Доведіть свою думку.
Роль: учень
Аудиторія: Толик
Форма: SMS-повідомлення
Тема: заклик до усвідомлення вчинку
ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія (на дошці прикріплене серце: діти мають паперових ангелочків , на яких пишуть сенкан до образу Федька, зачитують та прикріплюють на серце).
Отже, Федько уособлює добру , щиру ЛЮДИНУ!!!!!
Домашнє завдання. Напишіть своє закінчення твору.