Характеристика хімічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома (інтерактивна гра, 8 клас)

Про матеріал
Сформувати вміння учнів складати план-характеристику елемента за його положенням у періодичній системі та будовою атома, розвивати здібності та інтерес до хімії розв`язанням нестандартних задач; формувати наполегливість та зосередженість; виховувати вміння слухати, аналізувати, узагальнювати, порівнювати
Перегляд файлу

 

Характеристика хімічних елементів малих періодів за їх місцем у            періодичній системі та будовою атома (інтерактивна гра,  8 клас)

Мета: сформувати вміння учнів складати план-характеристику елемента за його положенням у періодичній системі та будовою атома, розвивати здібності та інтерес до хімії розв`язанням нестандартних задач; формувати наполегливість та зосередженість; виховувати вміння слухати, аналізувати, узагальнювати, порівнювати.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Форми роботи: самостійна робота, робота в групах.

Засоби наочності: періодична система хімічних елементів, алгоритм характеристики елемента за місцем у періодичній системі та будовою атома.

Девіз уроку: «Головний секрет життя ось який: одна людина – нуль, разом – тільки люди».                                                         Д.І. Менделєєв

                                                  Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Приблизно за два тижні до проведення цього уроку вчитель повідомляє учнів про те, що в один із відділів наукової установи необхідно набрати групу молодих талановитих хіміків. У зв`язку з цим оголошується конкурс, у якому повинні взяти участь усі учні класу. Оголошується тема, дається список завдань, список рекомендованої літератури. Учні об`єднані у дві приблизно однакові за підготовкою гетерогенні групи. Вони обирають своїх президентів.

    На урок запрошують трьох експертів-учителів та двох спостерігачів (учнів 9 класу).

   Перед початком гри кожний експерт одержує спеціальний заліковий лист для оцінок.

  Щоб швидко оцінювати роботу учнів, експерти розподіляють обов`язки: одні оцінюють відповіді біля дошки, інщі перевіряють письмову роботу.

   Гра проводиться у 5 раундів:

 - І раунд «Чарівна скринька»;

 - ІІ раунд «Хімічні розваги»;

 - ІІІ раунд «Перша п`ятірка»;

 - ІV раунд «Діалог»;

 - V раунд “Швидкісні перегони».

   Веде гру вчитель. Частина учнів виконує роботу біля дошки, частина – у зошиті, сидячи за окремими столами, решта – відповідають з місць. Якщо відповідь учня неправильна чи неповна, учні з місць можуть виправити та доповнити її. Експерти всі відповіді і доповнення враховують.

За підсумками всіх раундів експерти та спостерігачі визначають команду переможницю, а також талановитих хіміків-«щасливчиків» (учні, які одержали 12 балів) і «зірок першої та другої величини» (учнів, які одержали більше 15 балів).

   Перед початком гри вчитель повідомляє тему, мету і правила, яких слід дотримуватися, знайомить присутніх з президентами команд, представляє експертів і спостерігачів.

ІІ. Проведення конкурсів.

   І раунд «Чарівна скринька»

Учні рекламують Періодичну систему хімічних елементів.

   Реклама першої команди

-         Разом із Періодичним законом вона стала імпульсом розвитку хімії та різних природничих наук.

-         Вона була не тільки першою природною класифікацією, але й могутнім інструментом для подальших досліджень, відкриття невідомих елементів.

-         Її хімічні елементи складають струнку систему, в основі якої лежить фундаментальний закон природи.

-         Система елементів має світоглядне значення, доводить, що природа не є скупченням речовин, ізольованих одна від одної і не зв`язаних між собою.

-         Вона ясно показує спорідненість між усіма хімічними елементами, що розвиток має місце не тільки у рослин і тварин, але і в неорганічній природі.

-         Якщо ви хочете пов`язати своє життя з наукою, то вивчайте Періодичну систему хімічних елементів.

     Реклама другої команди

-         Вам треба дізнатися про радіоактивні елементи?

-         Ви хочете дізнатися про будову атомів хімічних елементів? Вам треба з'ясувати причини періодичної зміни властивостей хімічних елементів?

-         Вам треба дати характеристику хімічного елемента та його простих і складних речовин?

Тоді дружіть з Періодичною системою. Вона допоможе Вам у розв'язанні багатьох практичних проблем.

               

                       Презентація президента першої команди

Д.І.Менделєєв не вважав систему завершеною 92 елементом (Ураном). Він передбачав існування зауранових елементів. Вони тепер добуті штучно в результаті ядерних перетворень. Він указав на можливість існування багатьох  невідомих елементів. Французький хімік Лекок де Буабодран відкрив Галій, в Швеції  Л.Ф.Нільсон відкрив Скандій, в Германії  К.А.Вінклер  відкрив Германій. Це продемонструвало велике прогностичне значення Періодичного закону і періодичної системи для подальших досліджень.

 

                      Презентація президента другої команди

   Періодична система дала змогу   випрвити атомні маси    деяких елементів. Так, Цезію раніше  приписували атомну масу123,4. Менделєєв розташував елементи у таблиці так, що за своїми властивостями він повинен стояти у головній підгрупі першої групи під Рубідієм і повинен мати атомну масу 130. Сучасні визначення доводять, що атомна маса Цезія  дорівнює   132, 9054. Берилій теж довгий час вважали аналогом Алюмінію і атомна маса дорівнювала 13,5. Періодична система показала, що для Берилія  є одне місце – над Магнієм і по густині парів його хлориду зроблено було висновки, що його атомна маса  має дорівнювати  9.

 

                     ІІ раунд «Хімічні розваги».

  1. Відгадай хімічний елемент (загадки написані на дошці). За правильну відповідь команді нараховується 1 бал.

 І команда

В морській воді я проживаю,

На твердість її впливаю

Тому вона гірка на смак.

Я – дванадцятий знак.

(Магній)

 

Найбільш поширений метал,

Як глина, у землі лежав.

Але знайшли чудовий спосіб-

І так видобувають досі.

На кухнях у каструлях наших

У ньому варимо ми кашу,

Є в літаках сріблясто-білих, І потужних, й легкокрилих.

Він неначе іній,

Й зветься гарно - …

(Алюміній)

 

Сріблясто-білий активний метал,

І повітря боїться він дуже.

Є у грунті, у наших кістках

І у водах підземних потужних

… є у зубах білосніжних.

Отакий він дивовижний.

(Кальцій)

 ІІ команда

Із вулканів я з'являюсь,

У воді не розчиняюсь.

У кислотному ряду

Командиром я іду.

Очищаю нафту, масло,

Гербіцид в полях прекрасний.

(Сульфур)

 

Я рослинам необхідний

І для грунту завжди рідний.

Кольоровий у природі:

Білий в чорний переходить,

Ти червоний   … стрів

На коробках сірників.

Я в твоєму мозку є

… - це ім'я моє.

(Фосфор)

 

Я іду за першим вслід.

Я – це з космосу привіт,

Бо знайшли мене на Сонці

Хоч я є і за віконцем.

… є також у повітрі

У швидкому льоті вітру.

(Гелій)

  1. Жартівливе завдання: переведи рідною мовою такі вирази:

- Не все те Аурум, що блищить.

- Ферумний характер.

- За купрумний гріш продався.

- Перший день гість – Аурум, другий – Аргентум, третій – Купрум, бери сумку та їдь.

- Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум.

 - Куй Ферум, поки гаряче.

                                 ІІІ раунд «Перша п'ятірка»

Для кожної команди на дошку проектуються тести. Учні на окремих аркушах записують відповіді. За кожну правильну відповідь  учням нараховується 1 бал, а за неправиьну відповідь – знімається 1 бал. Аркуші здаються для перевірки експертам і спостерігачам, визначається середній бал зароблений командою.

Тест «Інтелектуальна розминка».

Завдання для першої команди:

  1. «Широко простягає хімія руки свої в справи людські …» - цей вислів належить:

а) М.В.Ломоносову;

б)  Д.І.Менделєєву;

в) Д.Дальтону.

     2. Хто довів, що порядковий номер хімічного елемента відповідає значенню заряду ядра його атома:

           а) А Лавуазьє;

           б) Г.Мозлі;

           в) Д.Прістлі.

3. За словами Берцеліуса ця речовина стала віссю, навколо якої обертається вся хімія:

           а) золото;

           б) кисень;

          в) залізо.

4. Елемент думки і мозку:

          а) Карбон;

          б) Фосфор;

           в) Нітроген.

 (Відповідь: на 1-4 – б).

Завдання для другої команди:

  1. Елемент, назва якого походить від  Сонця:

а) Натрій;

б) Аргон;

в) Гелій.

      2.Майкл Джексон покликав його на допомогу, намагаючись зберегти вічну молодість:

          а) косметолога;

          б) золото;

          в) кисень.

      3. Який хімічний елемент названий на честь Д.І.Менделєєва у  1955 році/?

          а) №100;

          б) №109;

          в) №101.

      4. 5. Який елемент названо на честь батьківщини Нельсона:

          а) Галій;

          б) Францій;

          в) Скандій.

(Відповідь. На 1-4 – в).

Завдання для учня першої команди.

Назвіть елемент за такими даними: знаходитьбся у І групі,  відносна молекулярна маса оксиду 30.

        (Відповідь: Літій).

Завдання для учня ІІ групи:

Назвіть елемент за такими даними:знаходиться у  V групі, відносна молекулярна маса водневої сполуки 34.

        (Відповідь: Фосфор).

ІV раунд «Діалог».

Представники команд ставлять запитання один одному по черзі:

  1. Поясни причину періодичності у зміні влвстивостей хімічних елементів, розміщених у порядку зростання заряду ядра їхніх атомів.
  2. Поясни з погляду теорії будови атома зміну влвстивостей елементів у періодах від металічних до неметалічних.
  3. Поясни хімічну пасивність інертних газів.
  4. Наведи приклади періодично повторюваних явищ, які відомі тобі при вивченні інших предметів.

За кожну правильну відповідь команда одержує 1 бал, за кожну неправильну відповідь знімається 1 бал.

У цей час біля дошки по 1 учню з кожної команди беруть участь у конкурсі

                                 «Зоряна година»

Завдання учням видається на окремих картках. Правильно виконане завдання приносить команді 3 бали.

 

           Завдання для учня першої команди:

Дай характеристику елемента за планом, який має порядковий номер 8.

 

           Завдання для учня другої команди:

Дай характеристику елемента за планом, який має порядковий номер 11.

                V раунд «Швидкісні перегони».

Кожен крок оцінюється 1 балом.

                Задача для першої команди:

Формула леткої сполуки з Гідрогеном – СН4. Масова частка Гідрогену в ній 25%. Який це елемент? Охарактеризуй цей елемент за місцем у періодичній системі та будовою атома.

                Задача для другої команди:

Відносна густина за воднем  оксиду шестивалетного елемента – 40. Який це елемент? Напиши формулу його вищого оксиду та рівняння реакцій, що характеризують його властивості.

 

ІІІ. Підсумок уроку. Нагородження переможців.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
19 грудня 2023
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку