Характеристика хімічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома (інтерактивна гра, 8 клас)
Мета: сформувати вміння учнів складати план-характеристику елемента за його положенням у періодичній системі та будовою атома, розвивати здібності та інтерес до хімії розв`язанням нестандартних задач; формувати наполегливість та зосередженість; виховувати вміння слухати, аналізувати, узагальнювати, порівнювати.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Форми роботи: самостійна робота, робота в групах.
Засоби наочності: періодична система хімічних елементів, алгоритм характеристики елемента за місцем у періодичній системі та будовою атома.
Девіз уроку: «Головний секрет життя ось який: одна людина – нуль, разом – тільки люди». Д.І. Менделєєв
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Приблизно за два тижні до проведення цього уроку вчитель повідомляє учнів про те, що в один із відділів наукової установи необхідно набрати групу молодих талановитих хіміків. У зв`язку з цим оголошується конкурс, у якому повинні взяти участь усі учні класу. Оголошується тема, дається список завдань, список рекомендованої літератури. Учні об`єднані у дві приблизно однакові за підготовкою гетерогенні групи. Вони обирають своїх президентів.
На урок запрошують трьох експертів-учителів та двох спостерігачів (учнів 9 класу).
Перед початком гри кожний експерт одержує спеціальний заліковий лист для оцінок.
Щоб швидко оцінювати роботу учнів, експерти розподіляють обов`язки: одні оцінюють відповіді біля дошки, інщі перевіряють письмову роботу.
Гра проводиться у 5 раундів:
- І раунд «Чарівна скринька»;
- ІІ раунд «Хімічні розваги»;
- ІІІ раунд «Перша п`ятірка»;
- ІV раунд «Діалог»;
- V раунд “Швидкісні перегони».
Веде гру вчитель. Частина учнів виконує роботу біля дошки, частина – у зошиті, сидячи за окремими столами, решта – відповідають з місць. Якщо відповідь учня неправильна чи неповна, учні з місць можуть виправити та доповнити її. Експерти всі відповіді і доповнення враховують.
За підсумками всіх раундів експерти та спостерігачі визначають команду переможницю, а також талановитих хіміків-«щасливчиків» (учні, які одержали 12 балів) і «зірок першої та другої величини» (учнів, які одержали більше 15 балів).
Перед початком гри вчитель повідомляє тему, мету і правила, яких слід дотримуватися, знайомить присутніх з президентами команд, представляє експертів і спостерігачів.
ІІ. Проведення конкурсів.
І раунд «Чарівна скринька»
Учні рекламують Періодичну систему хімічних елементів.
Реклама першої команди
- Разом із Періодичним законом вона стала імпульсом розвитку хімії та різних природничих наук.
- Вона була не тільки першою природною класифікацією, але й могутнім інструментом для подальших досліджень, відкриття невідомих елементів.
- Її хімічні елементи складають струнку систему, в основі якої лежить фундаментальний закон природи.
- Система елементів має світоглядне значення, доводить, що природа не є скупченням речовин, ізольованих одна від одної і не зв`язаних між собою.
- Вона ясно показує спорідненість між усіма хімічними елементами, що розвиток має місце не тільки у рослин і тварин, але і в неорганічній природі.
- Якщо ви хочете пов`язати своє життя з наукою, то вивчайте Періодичну систему хімічних елементів.
Реклама другої команди
- Вам треба дізнатися про радіоактивні елементи?
- Ви хочете дізнатися про будову атомів хімічних елементів? Вам треба з'ясувати причини періодичної зміни властивостей хімічних елементів?
- Вам треба дати характеристику хімічного елемента та його простих і складних речовин?
Тоді дружіть з Періодичною системою. Вона допоможе Вам у розв'язанні багатьох практичних проблем.
Презентація президента першої команди
Д.І.Менделєєв не вважав систему завершеною 92 елементом (Ураном). Він передбачав існування зауранових елементів. Вони тепер добуті штучно в результаті ядерних перетворень. Він указав на можливість існування багатьох невідомих елементів. Французький хімік Лекок де Буабодран відкрив Галій, в Швеції Л.Ф.Нільсон відкрив Скандій, в Германії К.А.Вінклер відкрив Германій. Це продемонструвало велике прогностичне значення Періодичного закону і періодичної системи для подальших досліджень.
Презентація президента другої команди
Періодична система дала змогу випрвити атомні маси деяких елементів. Так, Цезію раніше приписували атомну масу123,4. Менделєєв розташував елементи у таблиці так, що за своїми властивостями він повинен стояти у головній підгрупі першої групи під Рубідієм і повинен мати атомну масу 130. Сучасні визначення доводять, що атомна маса Цезія дорівнює 132, 9054. Берилій теж довгий час вважали аналогом Алюмінію і атомна маса дорівнювала 13,5. Періодична система показала, що для Берилія є одне місце – над Магнієм і по густині парів його хлориду зроблено було висновки, що його атомна маса має дорівнювати 9.
ІІ раунд «Хімічні розваги».
І команда
В морській воді я проживаю,
На твердість її впливаю
Тому вона гірка на смак.
Я – дванадцятий знак.
(Магній)
Найбільш поширений метал,
Як глина, у землі лежав.
Але знайшли чудовий спосіб-
І так видобувають досі.
На кухнях у каструлях наших
У ньому варимо ми кашу,
Є в літаках сріблясто-білих, І потужних, й легкокрилих.
Він неначе іній,
Й зветься гарно - …
(Алюміній)
Сріблясто-білий активний метал,
І повітря боїться він дуже.
Є у грунті, у наших кістках
І у водах підземних потужних
… є у зубах білосніжних.
Отакий він дивовижний.
(Кальцій)
ІІ команда
Із вулканів я з'являюсь,
У воді не розчиняюсь.
У кислотному ряду
Командиром я іду.
Очищаю нафту, масло,
Гербіцид в полях прекрасний.
(Сульфур)
Я рослинам необхідний
І для грунту завжди рідний.
Кольоровий у природі:
Білий в чорний переходить,
Ти червоний … стрів
На коробках сірників.
Я в твоєму мозку є
… - це ім'я моє.
(Фосфор)
Я іду за першим вслід.
Я – це з космосу привіт,
Бо знайшли мене на Сонці
Хоч я є і за віконцем.
… є також у повітрі
У швидкому льоті вітру.
(Гелій)
- Не все те Аурум, що блищить.
- Ферумний характер.
- За купрумний гріш продався.
- Перший день гість – Аурум, другий – Аргентум, третій – Купрум, бери сумку та їдь.
- Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум.
- Куй Ферум, поки гаряче.
ІІІ раунд «Перша п'ятірка»
Для кожної команди на дошку проектуються тести. Учні на окремих аркушах записують відповіді. За кожну правильну відповідь учням нараховується 1 бал, а за неправиьну відповідь – знімається 1 бал. Аркуші здаються для перевірки експертам і спостерігачам, визначається середній бал зароблений командою.
Тест «Інтелектуальна розминка».
Завдання для першої команди:
а) М.В.Ломоносову;
б) Д.І.Менделєєву;
в) Д.Дальтону.
2. Хто довів, що порядковий номер хімічного елемента відповідає значенню заряду ядра його атома:
а) А Лавуазьє;
б) Г.Мозлі;
в) Д.Прістлі.
3. За словами Берцеліуса ця речовина стала віссю, навколо якої обертається вся хімія:
а) золото;
б) кисень;
в) залізо.
4. Елемент думки і мозку:
а) Карбон;
б) Фосфор;
в) Нітроген.
(Відповідь: на 1-4 – б).
Завдання для другої команди:
а) Натрій;
б) Аргон;
в) Гелій.
2.Майкл Джексон покликав його на допомогу, намагаючись зберегти вічну молодість:
а) косметолога;
б) золото;
в) кисень.
3. Який хімічний елемент названий на честь Д.І.Менделєєва у 1955 році/?
а) №100;
б) №109;
в) №101.
4. 5. Який елемент названо на честь батьківщини Нельсона:
а) Галій;
б) Францій;
в) Скандій.
(Відповідь. На 1-4 – в).
Завдання для учня першої команди.
Назвіть елемент за такими даними: знаходитьбся у І групі, відносна молекулярна маса оксиду 30.
(Відповідь: Літій).
Завдання для учня ІІ групи:
Назвіть елемент за такими даними:знаходиться у V групі, відносна молекулярна маса водневої сполуки 34.
(Відповідь: Фосфор).
ІV раунд «Діалог».
Представники команд ставлять запитання один одному по черзі:
За кожну правильну відповідь команда одержує 1 бал, за кожну неправильну відповідь знімається 1 бал.
У цей час біля дошки по 1 учню з кожної команди беруть участь у конкурсі
«Зоряна година»
Завдання учням видається на окремих картках. Правильно виконане завдання приносить команді 3 бали.
Завдання для учня першої команди:
Дай характеристику елемента за планом, який має порядковий номер 8.
Завдання для учня другої команди:
Дай характеристику елемента за планом, який має порядковий номер 11.
V раунд «Швидкісні перегони».
Кожен крок оцінюється 1 балом.
Задача для першої команди:
Формула леткої сполуки з Гідрогеном – СН4. Масова частка Гідрогену в ній 25%. Який це елемент? Охарактеризуй цей елемент за місцем у періодичній системі та будовою атома.
Задача для другої команди:
Відносна густина за воднем оксиду шестивалетного елемента – 40. Який це елемент? Напиши формулу його вищого оксиду та рівняння реакцій, що характеризують його властивості.
ІІІ. Підсумок уроку. Нагородження переможців.