ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ КИСЛОТ (8 клас)
Мета: узагальнити й відкоригувати знання учнів про кислоти, їхні хімічні властивості, ряд активності металів, продовжити формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій за участі кислот, застосовувати їх для розв'язування розрахункових задач за рівняннями хімічних реакцій.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, ряд активності металів, шматок крейди, порошок СиО, розчини NaCl, AgNO3, НNО3, Н2SО4, метилового оранжевого, лакмусу, Са(ОН)2, гранули цинку, пробіркотримач, спиртівка, пробірки , порівняльний ряд сили кислот.
Тип уроку: узагальнення та коригування знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Вчитель. Сьогодні миз вами поринемо в уже знайомий для нас світ кислот в дещо незвичайній обстановці. Ми завітаємо у хімічне кафе, де подаються страви для засвоєння знань про кислоти. За столиками у кафе знаходиться 4 команди.
Меню
Зараз ми з вами згадаємо правила техніки безпеки при поводженні з кислотами для того, щоб невимушено і бездоганно поводити себе в кафе.
Учням показуються досліди, які яскраво доводять необхідність дотримання правил техніки безпеки під час роботи з кислотами.
Дослід 1. Дія концентрованої сульфатної кислоти на капронову тканину.
Дослід 2. Дія концентрованої нітратної кислоти на папір, шкіру, тканину. Є кислоти добре вам відомі, які всупереч правилам техніки безпеки можна пробувати на смак. Вам пропонується їх покуштувати і за запропонованими таблицями ознайомитися з їх формулами. Смачного вам!
(Всі пригощаються яблуком, лимоном, вітаміном С).
А тепер до вашої уваги перша страва – тест із продовженням.
Учням пропонується заповнити пропуски у таблиці формулами відповідних солей.
№1.
Формула кислоти |
К |
Са |
АІ |
НСІ |
|
|
|
Н2SО4 |
|
|
|
Н3РО4 |
|
|
|
№2
Формула кислоти |
Na |
Mg |
Fe (ІІІ) |
НNО3 |
|
|
|
Н2СО3 |
|
|
|
Н3АsO4 |
|
|
|
№3
Формула кислоти |
Аg (І) |
Си (ІІ) |
Fе (ІІІ) |
НІ |
|
|
|
Н2SО3 |
|
|
|
Н3АsО4 |
|
|
|
№4.
Формула кислоти |
Li |
Ва |
Cr (ІІІ) |
НNО3 |
|
|
|
Н2SіО3 |
|
|
|
Н3РО4 |
|
|
|
Перед учнями ставиться завдання без словника з'ясувати зміст тексту і розшифрувати вказані слова.
Учні повинні написати рівняння можливих реакцій заданої кислоти.
Опорна схема «Хімічні властивості кислот»
+ кислота
+ метал
+ кислотний оксид
Кислота
+ основа
+ сіль
+ основний оксид
Учням пропонується написати хімічний диктант, щоб перевірити чи немає у них у голові «вінегрету» із формул кислот.
Кислоти: хлоридна, сульфідна, ортофосфатна, карбонатна, метафосфатна, бромідна, сульфітна, йодидна, сульфатна, силікатна.
7.Коктейль.
Для кожної команди готується спеціальний коктейль. Учні повинні відгадати, з яких речовин він приготовлений.
Рецепт: кислота + метиловий оранжевий.
Рецепт: хлоридна кислота + агентум (І) нітрат
Рецепт: кислота + лакмус.
Рецепт: купрум (ІІ) оксид + хлоридна кислота.
8.Десерт «Фантазія».
Розшифрувати і здійснити схему перетворень, вказати типи реакцій.
Х Х2О3 Х2(SО4)3; Х – АІ.
9.Торт «Сюрприз».
Пропонується розв'язати задачу.
При взаємодії 7,3 г одноосновної безоксигенової кислоти з цинком виділилось 2,24 л водню (н.у.). Визначити молекулярну формулу кислоти. (НСІ).
10.Фірмова страва.
Учні повинні відповісти на цікаві запитання, показати свою ерудицію.
Підведення підсумків.
Визначення і нагородження переможців.