Характеристика хімічних елементів малих періодів за місцем у періодичній системі та будовою атома.

Про матеріал

Людиною відкрито чимало законів природи. Їх важко порівнювати між собою, але можна порівнювати за головною ознакою — можливістю передбачати нове, невідоме. Закон Д.І. Менделєєва, названий періодичним, не має собі рівних. Д.І. Менделєєв більше 40 років проводив дослідження, перш ніж зміг сформулювати свій закон, ґрунтуючись на впевненості, що це справжній закон природи. Учений сам передбачив існування двадцяти нових елементів, не відомих науці. Він не тільки детально описав властивості деяких елементів та їх сполук, а й передбачив способи, за допомогою яких вони будуть виявлені.

Перегляд файлу

Урок     13-14     8 клас хімія

Тема. Характеристика хімічних елементів малих періодів за місцем у періодичній системі та будовою атома.

Мета:

  • закріпити знання про будову атомів хімічних елементів малих періодів, будову їх електронних оболонок і причини періодичної зміни властивостей у періодах; навчити характеризувати елементи за положенням у періодичній системі і будовою атома, продовжувати формувати поняття про протонне і нуклонне числа, валентні електрони, період, групу, розкрити зв'язок між будовою атомів елементів та властивостями простих і складних речовин.
  • розвивати творчі здібності учнів, пізнавальний інтерес;
  • виховувати наполегливість, акуратність, увагу.

 

Обладнання та реактиви: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва.  

Хід уроку

І-ий міні-модуль

Адаптивно-перетворвальний

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання.

1. Навести формулювання періодичного закону (за        Менделєєвим та сучасне)?

2.Що таке періодична система? Період? Яку інформацію дає про елемент період? Група? Яку інформацію дає про елемент група?

3.В чому фізичний сенс порядкового номера?

4.Як змінюються радіуси атомів у періодах та групах?

5.Як змінюються властивості елементів у періодах та групах?

III. Мотивація навчальної діяльності                                                      

Людиною відкрито чимало законів природи. Їх важко порівнювати між собою, але можна порівнювати за головною ознакою — можливістю передбачати нове, невідоме. Закон Д.І. Менделєєва, названий періодичним, не має собі рівних. Д.І. Менделєєв більше 40 років проводив дослідження, перш ніж зміг сформулювати свій закон, ґрунтуючись на впевненості, що це справжній закон природи. Учений сам передбачив  існування двадцяти нових елементів, не відомих науці. Він не тільки детально описав властивості деяких елементів та їх сполук, а й передбачив способи, за допомогою яких вони будуть виявлені.

Сьогодні на уроці ми проведемо власне дослідження і спробуємо дати відповідь на питання : «Чи достатньо інформації про розміщення елемента у Періодичній системі й будову його атома для передбачення властивостей?»

 

 

 

 

 

ІІ-ий міні-модуль

Адаптивно-перетворвальний

IV Використання знань, умінь і навичок для виконання тренувальних вправ                                                                                                              Учні об'єднуються в групи, які одержують аналогічні завдання.

1. Розв'яжіть задачу та визначте хімічний елемент за даними.

2. Дайте характеристику цього елемента за положенням у періодичній системі.

3. Напишіть електронну формулу йона, утвореного цим атомом, порівняйте її з електронною формулою атома.

Групові завдання

Група 1. Формула леткої сполуки елемента з Гідрогеном — ЕН3. Масова частка Гідрогену в ній — 17,6 %.

 

Група 2. Масова частка елемента II групи у вищому оксиді дорівнює 60%.

 

Група 3. Масова частка Оксигену у вищому оксиді елемента II групи дорівнює 28,6 %.

 

Група 4. Елемент VII групи утворює летку сполуку з Гідрогеном, масова частка елемента в якій дорівнює 97,3 %.

 

Група 5. Формула вищого оксиду елемента — Е2О3. Масова частка Оксигену дорівнює 47 %.

Групи виконують завдання, після закінчення роботи учні зачитують і наводять на дошці результати, за необхідності доповнюють і виправляють помилки.

 

ІІІ-ій міні-модуль

Адаптивно-перетворвальний

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

Робота з таблицею (дати характеристику елемента за положенням в періодичній системі та будовою атома з порядковим номером 16)

План характеристики

Характеристика (зразок)

Характеристика (потренуємось)

1. Місце елемента в Періодичній системі

Порядковий номер

16

 

Назва, символ елемента

Сульфур – S

 

Відносна атомна маса

Ar(S)=32

 

Період, група, підгрупа

3 період, VІ група, головна підгрупа

 

2. Склад атома

Кількість протонів, заряд ядра

p=16

Заряд ядра +16

 

Кількість нейтронів

n=32-16=16

 

Кількість електронів

=16

 

3. Будова електронної оболонки

Схема будови атома

+16S) ) )

      2 8 6

 

Електронна формула

1s22s2p63s23p4

 

Графічна електронна формула

http://chergym.webhop.net:85/chemistry/course/images/EC6BB43217E08383C2256F2400576E58_4.gif

 

Число валентних електронів, у тому числі неспарених

6 валентних електронів, неспарених електронів – 2

 

Тип елементів (s-, p- ,d-, f-)

p-елемент

 

Хімічний характер елемента (металічний чи неметалічний)

Неметалічний елемент

 

Вища валентність

 

4. Склад і властивості сполук

Формула, назва простої речовини та її тип

S – сірка, неметал

 

Формула вищого оксиду, його характер

SO3 – сульфур (VІ) оксид, кислотний

 

Формула відповідного гідрату оксиду, його тип

H2SO4 – сульфатна кислота

 

Формула леткої сполуки з Гідрогеном (для неметалів)

H2S – сірководень

 

Завдання1 «Семафор». Учні одержують картки двох кольорів із різними завданнями. Розв’язують завдання парами. Перші пари, що впораються із завданням презентують їх.

1. Визначте елемент формула якого закінчується так: …3s1. Допишіть електронну формулу, зазначте графічну формулу. Визначте тип елемента.

2. Оксид елемента має формулу R2O. Відносна молекулярна маса цього оксиду дорівнює 62. Визначте цей елемент, вкажіть характер його оксиду.

Висновки: 1) Який хімічний елемент ми будемо досліджувати?

                   2) Яку інформацію ми одержали про нього із розв’язаних задач?

                   3) Внесемо ці дані в таблицю (заповнимо її повністю).

Завдання 2.  Складіть генетичний ряд натрію, на основі речовин зазначених в характеристиці. Запишіть відповідні рівняння реакцій.

 

V. Підсумок уроку.

Підводимо підсумок дослідження: «Чи достатньо інформації про розміщення елемента у Періодичній системі й будову його атома для передбачення властивостей?»

Учні дають відповідь на питання.

 

VI Домашнє завдання.

Опрацювати параграф,

Творче завдання:

1. Визначте елемент формула якого закінчується так: …3s23p1.

2. Дайте характеристику цьому елементу за місцем у періодичній системі та будовою атома.

3. Складіть генетичний ряд цього елемента та запишіть відповідні рівняння реакцій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
6 липня 2018
Переглядів
729
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку