Предмет: Харківщинознавство
Клас: 8
Урок №
Тема: Харківщина на початку війни. Окупація Харківщини.
Мета уроку: створити умови для розвитку історичної компетентності учнів; розвитку інтересу до вивчення історії рідного краю, логічного мислення, історичної грамотної мови, самоконтролю; виховання ключових історичних компетентності.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: називати імена політичних та військових діячів;
визначати особливості й результати перебудови господарства на воєнний лад; визначати хронологічну послідовність основних подій; описувати умови життя населення нашого краю в період окупації; пояснювати причини і наслідки політики знищення єврейського населення та економічної експансії окупантів.
Обладнання уроку: підручник.
Тип уроку: розвиток історичної компетентності
Перебіг уроку
1. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2. Актуалізація опорних знань:
Бесіда з класом:
1. Які наслідки політики колективізації для соціальноекономічного та політичного розвитку Харківщини?
2. Чому важливо знати про події Голодомору?
3. Які наслідки голодомору для національного розвитку Харківщини?
3. Вивчення нового матеріалу:
3.1. Харківщина в перші місяці війни. Евакуація об’єктів народного господарства та населення.
24 октября 1941 г. Харьков оставлен фашистам без света, воды, канализации, запасов топлива и продовольственных товаров.
3.2. Німецько-фашистський окупаційний режим у Харкові.
3.3 Економічна експансія окупантів
3.4 Голокост.
Термін Голокост (англ. Holocaust, від грец. holokaustos – всеспалення, жертвопринесення за допомогою вогню) вперше був використаний у 1960-х рр. у публіцистиці майбутнім лауреатом Нобелівської премії миру
письменником Елі Візелем як символ газових камер і крематоріїв у таборах смерті. Після всесвітньої прем'єри в 1978 р. однойменного американського багатосерійного телевізійного фільму термін «Голокост»широко
використовується у назвах музеїв, меморіалів й освітніх центрів. В Ізраїлі застосовується термін Шоа (Shoah – катастрофа).
Геноцид (від грец. Genos – рід, племя і латин. Caedo – вбивати) – знищення окремих груп населення за расовими, національними, етнічними або релігійними мотивами, а також штучне створення життєвих умов,
несумісних з життям.
Гетто – ізольована частина міста у християнських країнах, відведена для проживання євреїв. Створювати гетто на українських землях розпочали в липні-серпні 1941 р., в основному на західних землях
України. На території Райхскомісаріату «Україна»і в зоні військового управління нацисти знищували євреїв переважно без створення гетто. Під час Голокосту загинуло до 3 мільйонів польських євреїв, більше 800 тисяч євреїв Білорусі, близько 1,5 мільйонів євреїв України, до 140 тисяч – Росії, 220 тисяч – Литви, 77 тисяч – Латвії, 1 тисяча – Естонії, 560 тисяч – Угорщини, 280 тисяч – Румунії, 140 тисяч – Німеччини, 100 тисяч – Голландії, 80 тисяч – Франції, 80 тисяч – Чехії, 70 тисяч – Словаччини, 65 тисяч – Греції, 60 тисяч – Югославії, 120 осіб – Данія.
Загальна кількість жертв нацистського геноциду єврейського народу – більше 6 мільйонів євреїв Європи, що становило дві третини від довоєнної чисельності європейського єврейства і одну третину всіх євреїв світу.
27 січня – День пам’яті жертв Голокосту.
1. Що ви знаєте від своїх родичів (або з інших джерел) про часи окупації?
2. Чому порядок, встановлений гітлерівцями, дістав назву «новий»?
5. Підсумок уроку.
6. Домашнє завдання: § .