В роботі зібрані авторські вправи, тестові завдання, різні види кросвордів та головоломки до тем, які вивчаються в 7 класі. Широкий вибір завдань допоможе вчителю урізноманітнити проведення такого етапу роботи як моніторинг розвитку навчальної компетентності учнів з хімії. Частина завдань дана з врахуванням рівневої диференціації. Робота розрахована на вчителів хімії, студентів педагогічних ВУЗів та учнів 7 класів.
Тема: Вступ (3 години)
Вправи
Вправа 1. «Закінчи речення…»
Відповіді: 1 – речовиною, 2 – перетворення, 3 – закономірності, 4 – природничі, 5 – елементи, 6 – хімія.
Вправа 2. «Так чи Ні»
У бланк відповідей занесіть свої відповіді на запитання словами «Так», якщо ви згодні із твердженням, та словом «Ні», якщо ви не згодні із даним твердженням.
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
відповіді |
так |
так |
ні |
так |
так |
ні |
ні |
так |
так |
так |
так |
так |
Відповідь:
Вправа 3. « Чи вірні твердження?»
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
відповіді |
так |
так |
ні |
так |
так |
так |
так |
ні |
так |
ні |
ні |
так |
Відповіді:
Вправа 4 Розподільчий цифровий диктант.
У строчку запишіть порядковий номер того обладнання, яке виготовляють із скла (І варіант) та з інших матеріалів чи у поєднанні їх із склом ( ІІ варіант)
Завдання: Пробірка, колба, паличка, газовідвідна трубка, тримач, піпетка, воронка, штатив, циліндр, мензурка, тигель,ступка, фільтр, спиртівка
Відповідь:
І варіант – 1 – 2 – 3 – 4 – 6 – 7 – 9 –10 – 14 ;
ІІ варіант – 4 – 5 – 6 – 7– 8 – 11 – 12 – 13– 14:
Вправа 5 «Так» чи «Ні»
Словом «Так» відмічайте ті назви обладнання, яке виготовлено із скла, а словом «Ні» - все інше обладнання, яке виготовлене із інших матеріалів.
Завдання: 1 - Пробірка, 2 – колба, 3 – мірний циліндр, 4 – піпетка, 5 – тримач для пробірок, 6 – мензурка, 7 – штатив лабораторний,
8 – тигель, 9 – ступка, 10 – фільтр, 11 - спиртівка 12 – воронка.
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
відповіді |
так |
так |
так |
так |
ні |
так |
ні |
ні |
ні |
ні |
так |
так |
Відповіді:
Вправа 6 «Чи вірні твердження?»
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
відповіді |
Ні |
так |
ні |
ні |
так |
так |
ні |
так |
так |
так |
так |
так |
Відповідь:
Експрес – тести
Тест 1. Хімія – наука природнича
а)фізичні тіла б) будову рослин і тварин
в) перетворення речовин г) корисні копалини
2. Котре із тверджень про предмет вивчення хімії є правильним
а)космічний простір б) будова механізмів і їх дія
в) перетворення енергії г) речовини та їх властивості
3. З переліку виберіть природничу науку
а)математика б) хімія в) географія г) історія
4. Виберіть рядок, у якому вірно відображено послідовність етапів розвитку хімії
а) доалхімічний, алхімічний, сучасний
б) сучасний, флогістонний, сучасний
в) алхімічний, до алхімічний, флогістонний
г) історичний, науковий, доалхімічний
5. Назвіть період розвитку хімії, коли вчені-хіміки шукали «філософський камінь»:
а) фізхімія б)алхімія в)космохімія г)геохімія
6. Зелена хімія, це напрямок в розвитку хімії, що вивчає
а) процеси в навколишньому середовищі
б) процеси, які здійснюють в умовах, шкідливих для довкілля
в) зелені рослини , що є в довкіллі
г)процеси, які здійснюють в умовах, сприятливих для довкілля
Тест 2 Правила роботи в кабінеті
а) письмове приладдя б) робочий зошит для звіту про роботу в) калькулятор г)підручник
2. До обладнання хімічного кабінету потрібно ставитись
а) економно б) дбайливо в) з обережністю г) недбало
3. Котрий пункт потрібно дотримуватися під час роботи в кабінеті хімії з речовинами
а) можна куштувати на смак б) можна куштувати на смак не всі речовини
в) можна куштувати з обережністю г) не можна куштувати всі речовини
4. Робити записи про виконання роботи потрібно
а) перед виконанням досліду б) після виконання кожного досліду
в) перед виконанням роботи г) після виконання всіх дослідів
5. Надлишки взятого реактиву потрібно зливати чи зсипати
а) у спеціальну склянку б) повертати назад у склянку з реактивом
в) використовувати увесь узятий реактив г) відсипати потрібне, а решту залишити у пробірці
6. Щоб припинити горіння сухого пального, потрібно
а) засипати піском б)залити водою в) закрити ковпачком г) задмухати
Тест 3
Початковий та середній рівні ( 6 балів)
а) Хімія б)Фізика в)Математика г)Географія
2. Хто із російських хіміків є автором слів «Широко простягає хімія руки свої у справи людські…»:
а) Менделєєву б)Курчатову в)Зініну г)Ломоносову
3. Позначте правильне твердження:
а) Хімія – наука про речовини б) Хімія – наука про речовини та їх перетворення в)Хімія – наука про матеріали г) Хімія – наука про
явища в природі.
4. Автором теорії флогістону є:
а) Лавуазьє б)Шталь в)Бойль г)Ломоносов
5. Який з вчених запропонував поняття «атомна маса» і першим визначив атомні маси багатьох хімічних елементів:
а) Дальтон б) Шталь в)Бойль г)Лавуазьє
6. Назва періоду розвитку хімії коли вчені-хіміки шукали «філософський камінь»:
а) фізхімія б)алхімія в)космохімія г)геохімія
Достатній рівень
7.Найдіть відповідність між назвою науки та предметом її вивчення:
8.Закінчіть речення
Відповіді: 1 – все те, з чого виготовлене фізичне тіло 2 – зміни з речовинами 3 – природу, 4 – природничі, 5 – хімії, 6 – хімія.
Високий рівень:
9.Складіть міні – твір на тему «Хімія у моєму домі».
Кросворди
Кросворд 1.
|
|
|
|
1 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді:1 – речовини, 2 – перетворення, 3 – закономірності,
4 – природничі, 5 – елементи, 6 - хімія
Кросворд 2
Розгадавши кросворд ви прочитаєте галузі хімії, які стали самостійними науками.
6Назва хімії , предмет вивчення якої тісно пов’язаний з фізикою.
|
|
|
|
|
|
|
|
ч |
н |
а |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
ч |
н |
а |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
ч |
н |
а |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
ч |
н |
а |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
ч |
н |
а |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
ч |
н |
а |
|
6 |
Відповідь: 1 – неорганічна, 2 – аналітична, 3 – біологічна, 4 – органічна,
5 – космічна, 6 - фізична
Кросворд 3
Розгадавши кросворд ви прочитаєте галузі хімії, які стали самостійними науками.
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
Ф |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Відповідь: 1 – неорганічна, 2 – аналітична, 3 – біологічна, 4 – органічна,
5 – космічна, 6 - фізична
Кросворд 4 Спільна літера «Л»
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
7 |
Відповіді: 1 - Ломоносов, 2 – Лавуазьє, 3 – Алхімія, 4 – Флогістон,
5 – Дальтон, 6 – Бойль, 7 – Шталь.
Кросворд 5
На знаку оклику впиши номери тих дій, які можуть призвести до нещасного випадку під час виконання хімічного експерименту.
1 |
дотримання правил |
2 |
неохайність |
|
|
3 |
не точність |
4 |
неуважність |
5 |
старанність |
6 |
дисциплінованість |
|
|
7 |
необізнаність |
8 |
самовпевненість |
9 |
недисциплінованість |
10 |
акуратність
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: 2, 3, 4, 7, 9, 10.
Кросворд 6
З давніх часів для хіміків є правила, які забороняють певні дії у хімічній лабораторії чи під час проведення експерименту. Це шість НЕ –
Н |
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
Е |
|
|
|
|
|
|
на |
|
|
|
|
|
Відповідь:
Кросворд 7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1 – фільтр, 2 – воронка, 3 – пробірка, 4 – ступка, 5 – штатив, 6 – піпетка, 7 – колба, 8 – мензурка, 9 – тримач,
Кросворд 8
Дайте коментарі до використаних у кросворді термінів.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
1 |
ф |
і |
л |
ь |
т |
р |
|
|
2 |
в |
о |
р |
о |
н |
к |
а |
|
п |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
9 |
|
о |
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
м |
|
|
т |
|
л |
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
е |
3 |
п |
р |
о |
б |
і |
р |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
и |
|
а |
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
з |
|
|
м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
с |
т |
у |
п |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
ч |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
ш |
т |
а |
т |
и |
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь:
Головоломки
Головоломка 1
Уважно розгляньте малюнок, відшукайте початок і, пропускаючи весь час однакову кількість літер та рухаючись за годинниковою стрілкою, прочитайте хімічне твердження.
Х |
и |
і |
н |
м |
и |
і |
т |
я |
а |
- |
ї |
н |
х |
а |
я. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п |
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
у |
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
е |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
к |
н |
ч |
е |
е |
р |
р |
о |
о |
в |
р |
т |
п |
е |
а |
р |
Відповідь: Хімія – наука про речовини та їх перетворення.
Головоломка 2
З кожного прямокутника виберіть літери, що один раз зустрічаються у строчці. З літер складіть слова – терміни, і ви дізнаєтеся чим вони є для хімії як науки. Складіть відповідне речення додавши слова «їх . та».
в |
а |
р |
а |
е |
в |
а |
|
п |
о |
е |
о |
р |
о |
о |
|
з |
л |
а |
л |
к |
л |
о |
|
ф |
у |
ч |
у |
о |
ф |
у |
|
р |
е |
р |
а |
т |
в |
а |
|
р |
н |
р |
о |
а |
м |
а |
|
к |
е |
в |
е |
и |
к |
е |
|
о |
с |
р |
с |
е |
н |
с |
|
і |
в |
р |
в |
н |
в |
о |
|
м |
и |
м |
н |
а |
и |
м |
|
г |
н |
л |
г |
л |
я |
л |
|
м |
с |
е |
т |
е |
і |
м |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
е |
д |
л |
д |
е |
|
п |
а |
р |
а |
е |
|
в |
а |
и |
а |
а |
|
х |
о |
і |
о |
о |
в |
а |
м |
в |
е |
а |
|
и |
д |
и |
м |
и |
|
в |
ч |
а |
е |
а |
|
а |
м |
а |
і |
а |
п |
р |
о |
н |
р |
о |
|
е |
н |
т |
н |
н |
|
2н |
в |
в |
я |
в |
|
т |
и |
ї |
и |
т |
з |
о |
т |
о |
и |
о |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: Речовина(1), перетворення (2), закономірності (3), елементи (4) – предмет (5) вивчення (6) хімії (7) Предмет вивчення хімії – речовина, елементи, їх перетворення та закономірності.
Головоломка 3
Для читання шифрограми використайте український алфавіт, замінивши цифри на відповідну літеру в алфавіті.
25 |
12 |
17 |
12 |
33 |
|
- |
|
18 |
1 |
24 |
15 |
1 |
|
20 |
21 |
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
7 |
28 |
19 |
3 |
11 |
18 |
11 |
|
23 |
1 |
|
13 |
26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
7 |
21 |
7 |
23 |
3 |
19 |
21 |
7 |
18 |
18 |
33 |
|
. |
|
|
|
|
Відповідь: Хімія – наука про речовини та їх перетворення
Головоломка 4
Для читання шифрограми використайте український алфавіт, замінивши цифри на відповідну літеру в алфавіті. Кому з вчених – хіміків належать ці слова?
29 |
11 |
21 |
19 |
15 |
19 |
|
20 |
21 |
19 |
22 |
23 |
33 |
5 |
1 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26 |
12 |
17 |
12 |
33 |
|
21 |
24 |
15 |
11 |
|
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22 |
20 |
21 |
1 |
3 |
11 |
|
16 |
32 |
6 |
22 |
31 |
15 |
12. |
|
|
Відповідь: Широко простягає хімія руки свої у справи людські.
Головоломка 5
в |
е |
о |
е |
р |
|
п |
у |
і |
у |
п |
|
п |
е |
р |
е |
о |
|
м |
о |
м |
н |
м |
|
р |
е |
р |
т |
р |
|
я |
б |
і |
я |
я |
|
к |
с |
а |
с |
с |
1 |
к |
и |
а |
и |
и |
2 |
р |
о |
к |
о |
а |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
с |
к |
с |
о |
с |
|
|
ш |
о |
т |
о |
о |
|
|
|
|
|
|
в |
а |
л |
а |
в |
|
|
р |
а |
р |
т |
р |
|
|
|
|
|
|
б |
н |
н |
а |
н |
4 |
|
и |
м |
в |
м |
м |
5 |
|
|
|
Відповідь: 1 – воронка, 2 – піпетка, 3 – пробірка, 4 – колба, 5 - штатив
Головоломка 6
За принципом відправки СМС - повідомлень зашифровано назви лабораторного обладнання, що використовується в хімічних лабораторіях. Прочитайте їх та поясни їх призначення.
Шифр: 1 – а, б, в 2 – г, г, д, е 3 – є, ж, з
4 – и, і, ї, й 5 – к, л, м 6 – н. о, п
7 – р, с, т 8 – у, ф, х, ц 9 – ч, ш, щ 0 –ь, ю, я
Завдання:
|
6 |
7 |
6 |
1 |
4 |
7 |
5 |
1 |
|
|
|
7 |
7 |
8 |
6 |
5 |
1 |
1 |
3 |
1 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
|
|
4 |
2 |
3 |
1 |
3 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
6 |
5 |
1 |
1 |
|
|
|
|
5 |
2 |
6 |
3 |
8 |
7 |
5 |
1 |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
1 |
|
|
|
5 |
3 |
4 |
1 |
3 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
7 |
1 |
7 |
4 |
1 |
|
|
|
|
6 |
4 |
6 |
2 |
7 |
5 |
1 |
3 |
2 |
3 |
1 |
3 |
1 |
3 |
|
|
|
6 |
3 |
2 |
3 |
4 |
3 |
1 |
1 |
Відповіді: 1 – пробірка, 2 – колба, 3 – штатив, 4 – ступка, 5 – мензурка, 6 - піпетка
Головоломка 7 «Вправи з мови і математики»
Виконуючи відповідні дії, що запропоновані у завданнях ви прочитаєте назви лабораторного обладнання. Поясніть їх призначення.
1. (Ворона – А) + (Качка – ЧКА) (Воронка)
2. (Пробка – КА) + (Дірка – Д) (Пробірка)
3. (Коло – О) + (Баба – БА) ( Колба)
4. (Штаб – Б) + (Актив – АК) (Штатив)
5. (Штат) + (Актив – АКТ) (Штатив)
6. (Цифра менша чотирьох) + (Мачо – О) (Тримач)
7. (Труба – А) +( Коза – ОЗ) ( Трубка)