Хімічні властивості алкенів та алкінів.

Про матеріал
Тема: Хімічні властивості алкенів та алкінів. Мета уроку: навчальна: закріпити знання учнів про номенклатуру, ізомерію та будову молекул алкенів та алкінів, ознайомити з хімічними властивостями ненасичених вуглеводнів на прикладі етилену та ацетилену;розвивальна: розвивати пам’ять, логічне мислення,вміння спостерігати,порівнювати та робити висновки; виховна: виховувати творчий підхід до навчання, колективізм, інтерес до хімії.
Перегляд файлу

Тема: Хімічні властивості алкенів та алкінів.                                                     Мета уроку: навчальна: закріпити знання учнів про номенклатуру, ізомерію та будову молекул алкенів та алкінів, ознайомити з хімічними властивостями ненасичених вуглеводнів на прикладі етилену та ацетилену;розвивальна: розвивати пам’ять, логічне мислення,вміння спостерігати,порівнювати та робити висновки; виховна: виховувати творчий підхід до навчання, колективізм, інтерес до хімії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи навчання: словесні:пояснення з елементами бесіди; наочні:робота з роздатковим матеріалом; практичні: розв’язування 

задач, виконання вправ .

Засоби навчання: мультимедійна презентація до уроку.

 

Структура та хронометраж уроку

1. Організаційний момент (1хв)

2.  Мотивація навчальної діяльності (3хв)

3. Актуалізація опорних знань (5хв)

4. Виклад учителем нового матеріалу (20хв)

5. Узагальнення та закріплення нового матеріалу (10хв)

6. Підсумок уроку (1хв)

7. Виставлення оцінок та їх мотивація (2хв)

8. Інструктаж з домашнього завдання (3хв)

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент

(Слово вчителя)

  • Привітання вчителя з учнями
  • Перевірка готовності робочих місць до проведення уроку
  • Перевірка присутніх

       2. Мотивація навчальної діяльності

Властивості речовин визначаються будовою речовини. Пригадайте алкани (насичені вуглеводні). Який зв’язок між атомами С в молекулах алканів? (простий) . Це були не дуже активні речовини.Який зв’язок між атомами С у алкенів і алкінів? (подвійний і потрійний).

3. Актуалізація опорних знань ( фронтальна бесіда).

1.Наведіть загальні формули гомологічних рядів алканів, алкенів, алкінів.

2.Назвіть види гібридизації в молекулах етану, етену, етину.

3.Якими видами хімічного зв’язку утворені молекули етану, етену, етину?

4.Порівняйте види ізомерії в алканів, алкенів, алкінів на прикладі бутану, бутену, бутину.(Троє учнів на дошці записують формули й назви ізомерів.)

5. Які вуглеводні (алкени, алкіни, алкани) частіше трапляються в природі? У вигляді яких сполук?

Повідомлення теми уроку,визначення мети уроку.

     4. Виклад учителем нового матеріалу.

Хімічні властивості алкенів та алкінів.

І. Реакції окиснення

1) Горіння або повне окиснення

С2Н4 + 3О2 → 2СО2 + 2О +Q   світне полум’я

2Н2 + 5О2 → 4СО2 + 2О +Q   кіптяве полум’я

 

Проблемне питання:Чому етан горить майже безбарвним полум’ям, алкени – світнім, а алкіни – кіптявим?

 

            

              2∙Ar (C)      24

W(C) =   =   = 0,80  або 80%

 Mr (C2H6)    30

 

           

             2∙Ar (C)      24

W(C)=  =   = 0,86  або 86%

 Mr (C2H4)    28

 

               2∙Ar (C)     24

W(C)=  =       = 0,92  або 92%

 Mr (C2H2)    26

Чим більша масова частка Карбону, тим більш кіптявим буде полум’я. У етану масова частка Карбону найменша – Карбон швидко згорає (етан горить безбарвним полум’ям). У етану  масова частка Карбону більша, тому перед тим як згоріти Карбон розжарюється (ми бачимо світне полум’я). У ацетилена масова частка Карбону найбільша, тому Карбон не весь згорає із-за нестачі кисню (ми бачимо кіптяве полум’я).

2) Часткове окиснення (Демонстрація 12. Реакції ненасичених вуглеводнів з розчинами кислот, лугів, калій перманганату.)

    КMnO4

С2Н4 + Н2О + О     CH2 – CH2

       |          |

     OH    OH

Якісна реакція на кратний зв’язок. Фіолетовий колір калій перманганату знебарвлюється.

ІІ. Реакції приєднання

  1.     Приєднання водню ( гідрування, гідрогенізація)

    К

СН2 = СН2 + Н2 → СН3 – СН3

            етен етан   

                          К

СН ≡ СН + Н2 → СН2 = СН2

  ацетилен етен

      К

СН ≡ СН + 2 Н2 → СН3 – СН3

ацетилен етан

  1.     Приєднання галогенів (галогенування)

СН2 = СН2 + Br2 → СН2Br – СН2Br

СН ≡ СН + Br2 → СН2 Br = СН2 Br

СН ≡ СН + 2Br2→ СНBr2 – СНBr2

Якісна реакція на кратний зв’язок. Бурий колір брому знебарвлюється.

  1.     Приєднання галогеноводнів (гідрогалогенування, гідроген галогенування)

СН2 = СН2 + НBr → СН3 – СН2Br

СН ≡ СН + НBr → СН2  = СНBr

  1.     Приєднання води (гідратація)

СН2 = СН2 + Н2О → СН3 – СН2ОН

    5. Узагальнення та закріплення нового матеріалу (фронтальна бесіда, виконання вправ і задач ).

1.Порівняйте хімічну активність насичених вуглеводнів (алканів)  і ненасичених вуглеводнів (алкенів і алкінів).

 2. Вам дано дві речовини. Одна з них етан, а  інша – етилен. Запропонуйте, як можна розпізнати  ці речовини.

3. У результаті згоряння вуглеводню масою 6,5 г утворилося 11,2 л карбон(IV) оксиду (н. у.) і 4,5 г води. Відносна густина вуглеводню за воднем дорівнює 13. Установіть формулу вуглеводню.

     6. Підсумок уроку

     7. Виставлення оцінок та їх мотивація

     8. Інструктаж з домашнього завдання.

 Опрацювати параграф 24,26.Звіт демонстрації.

Достатній рівень. Розв'яжіть задачу. Вкажіть, яку масу хлору може приєднати етен кількістю речовини 0,1 моль.

Середній рівень. Розв'яжіть задачу. Визначте невідомий вуглеводень у реакції

   хНу + 11О2 → 8СО2 + 6Н2О

Високий рівень. Здійснити перетворення:

                       2          С2Н4Cl2         

                                   

С → СН4 → С2Н2 → С2Н4 → С2Н6 →СО2

                                   

                     С2Н2Br4      С2Н5Cl

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
24 лютого
Переглядів
48
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку